Vuokra vai omistusasunto?

  • Viestiketjun aloittaja Pessimisti
  • Ensimmäinen viesti
Jep..
Alkuperäinen kirjoittaja Samaa mieltä;30223237:
Jos nuo remontit on tehty 90-luvulla niin siihen tietoon ei enää kannata nojata. Minun maksamani remontit on 2005--> eteenpäin.
En edes usko, että maksoimme juurikaan liikaa koska taloyhtiön hallituksessa on ainakin yksi ammattilainen hoitamassa asioita. Ja tuo puolitutun samatasoinen hintaluokka tukee tätä.

Jos ei täällä etelässä asu, niin uskoisin että hintataso varmaan tippuu melkoisesti. Vähän kyllä epäilen että kolmannekseen tuskin silti pystytte. Tekotapa myös ratkaisee osan. Putkiremontissa tuli kaikki uutta (käyttövesiputket, viemäröinti, ilmanvaihto, hanat, jne eli täysi LVIS -remontti) eikä mitään sukituksia tms käytetä.
Toinen 90 luvun lopussa toinen 2005.. Ja kyllä Helsinki on kallein paikka remontoida, tosin myös asuntojen arvo nousee Helsingissä remonttien myötä huomattavasti enemmän kuin muualla ,itsellä nuo kohteet sijaitsivat Porvoossa.
Ja joo sen takia meni tosiaan vähän pasmat sekaisin kun puhuit pelkästä julkisivu remontista alussa ja tähän ei kyllä yleensä kuulu katto ym remontit mukaan.
 
Voit vain toivoa että sun lapset ovat yhtä ymmärtäväisiä siinä vaiheessa kun joutuvat muuttamaan vuokraslummin ja elämään puurolla koska äiti suuressa viisaudessaan luovutti 300 donaa tuntemattomalle sen sijaan että olisi laittanut ne säästöön.
Tuo nyt on aikamoista paskaa. Mä olen itse asuntolainani maksanut omalla työnteollani ja vanhemmat elää ja voi hyvin, joten mun tulotasoani ei heilauta heidän asumismuotonsa millään tavalla. Sitäpaitsi, ne rahat ja omaisuus on mun vanhempieni, en minä voi ajatella niin että siitä jää mulle ja sisaruksille jotain pesämunaa tai pääomaa. Jos vanhemmat haluaa lähteä kiertämään maailmaa viimesillä rahoillaan, se on ihan just tasan tarkkaan heidän valintansa eikä mulla ja sisaruksilla ole siihen mitään nokan koputtamista.

Sama pätee mun lapsiin, olen kannustanut heitä opiskelemaan ja hankkimaan sellaiset ammatit, joissa pärjää omillaan. Missään nimessä en aio jemmailla omia rahojani käyttämättömänä sen takia että joskus aikoinaan lapsille jää.
 
"northern soul"
Ma oon 32v ja ei ole ollut asunnon ostaminen ajankohtaista. Olen muuttanut maata kolme kertaa ja nyt kun olen nykyisessa asuinmaassani "lainakelpoinen", niin muutan taas. Talla kertaa maahan, jossa ulkomaalaiset joko eivat saa omistaa asuntoa, tai ovat siihen kelpoisia 10 vuoden maassa asumisen jalkeen.
En ole ajatellut viihtyvani Kuwaitissa 10 vuotta.
 
hmmmm
Jos tekiisin uuden talon, täytys siinä olla aurinkkeräimet ja kasvihuone, maakellari ja iso viherhuone. Mutta onko sellaisia? Tässä vähän viitettä, en tiedä, mitä kaikkea tuossa, mut viherhuone on:
Puutarhan kukoistusta Sallassa | Kuvagalleriat | Kaleva.fi

MUTTA nykyään taloissa ei ole edes kellaria:-(
En tiedä, onko kuvan talossa kellaria, mutta yleensä niissä ei ole.

Ajatelkaas kuluja, vaikka entisajan kellari toimii tänääkin täysin ilman sähköjä:
Maakellarit - kellarit - viinikellarit

Tuollaista ei joka pihalle enää mahdu, vaikka olis muuten oma talo. Sähkölaskut vie ihmisten viimeiset rahat:-(
 
kojodde
Minä kun kuolen niin lapseni on 55v. jos elän 85-vuotiaaksi. Se miten minä elän ei hänen elämäänsä kauheesti hetkauta. En ihan ymmärrä tätä perintö asiaa kerta lapse ovat melkein eläkeiässä, kun vanhemmat kuolee. Eiköhän ne omat asuntoasiat ole heillä silloin jo kondiksessa.
 
"nasuli"
Meille omistusasunto parempi, kun iso perhe ja kulut huomattavasti pienemmät kuin vuokra-asunnossa suurperheelle. Nuorena ja nuorena perheenä vuokra-asunto taas oikein hyvä, kun asuntoa oli helpompi vaihtaa tarpeen mukaan.. Puolensa, ja puolensa..mutta jos vain jompikumpi pitää valita, niin kyllä omistusasunto ja sekin omakotitalo, on mun/meidän valinta.
 
MIKSI haluat että sun lapsi jää tyhjän päälle? Kuvitteletko että lapsesta tulee parempi ihminen jos hän joutuu ponnistamaan tyhjästä?

Vähävaraisten lapset joutuvat helpommin huonoon seuraan, masentuvat, käyttävät päihteitä, terveys pettää ja ovat yliedustettuna rikos- ja sairaseläketilastoissa. Itsekkäällä toiminnalle teet lapsestasi narkkarin.
Mitä tarkoitat? Että elämässä ja pärjäämisessä ratkaisevinta on 60-70-vuotiaana vanhemmilta perintönä saatu asunto tai asunnonpuolikas? Tuossa on sitä ennen ollut about 40 vuotta aikaa opiskella, hankkia ammatti ja ostaa oma asunto. Ihmisellä menee huonosti, jos eläkeiässä vasta lähdetään perinnön turvin ponnistamaan elämässä eteenpäin - silloinhan on (sinun logiikkasi mukaan) eletty tyhjän päällä koko elämä.

Asunnon omistaminen ei muuta perheen tulotasoa, eli se vähävarainen olisi vähävarainen omistusasunnossakin. Siinä vaiheessa, kun asunto muuttuu maksetuksi omaisuudeksi, ovat lapset jo aikuistuneet - ja jos he kerran ovat masentuneita narkkareita, niin ehkä he ovatkin jo kuolleet. Eli asunto pitäisi ostaa käteisellä ennen lasten syntymää.
 
"Tappura"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30224674:
Mitä tarkoitat? Että elämässä ja pärjäämisessä ratkaisevinta on 60-70-vuotiaana vanhemmilta perintönä saatu asunto tai asunnonpuolikas? Tuossa on sitä ennen ollut about 40 vuotta aikaa opiskella, hankkia ammatti ja ostaa oma asunto. Ihmisellä menee huonosti, jos eläkeiässä vasta lähdetään perinnön turvin ponnistamaan elämässä eteenpäin - silloinhan on (sinun logiikkasi mukaan) eletty tyhjän päällä koko elämä.

Asunnon omistaminen ei muuta perheen tulotasoa, eli se vähävarainen olisi vähävarainen omistusasunnossakin. Siinä vaiheessa, kun asunto muuttuu maksetuksi omaisuudeksi, ovat lapset jo aikuistuneet - ja jos he kerran ovat masentuneita narkkareita, niin ehkä he ovatkin jo kuolleet. Eli asunto pitäisi ostaa käteisellä ennen lasten syntymää.
Ei sitä asuntoa ole pakko realisoida vasta perikunnan toimesta. Sen voi tehdä itsekin, jos tiukka paikka tulee tai muuten vaan sille tuntuu. Jos on yli viisi vuotta maksellut velkoja eikä asu ihan korvessa, on vaikea jäädä tappiolle.

Omistusasunto on vähän kuin rahaa pankissa. Vaikka siitä olisi velkaakin.
 
Erikoista on kyllä ajattelu, että koko elämä kaikineen päätöksineen pitää tehdä sitä jälkipolvea ajatellen. Asunto pitää myydä, että lapselle voi antaa rahaa asunnon ostoa varten ja lapsi ei pärjää jos se ei saa eläkeiässä perintöä vanhemiltaan.
Mitä jos kaikki vaan eläis sitä omaa elämäänsä niin kuin haluaa. En mä ainakaa elä siksi, että voin jotain jättää lapselleni, mä en itseäni varten ja teen asioita joista tulen onnelliseksi.
 
"Raikka"
Mistä sait asuntolanasi lainavakuuden tai takaajat? Kesätöissä tienatuista pennosista?
Mä säästin. Mutsi ja faija ei olleet takauskelpoisia. Omistuskämppä ja kesämökki kun meni 90- lamassa ja velat jäi.

Oma kämppä ja mökki sit meni erossa ja mitä ei menny erossa mä dokasin.

Nyt taas asun vuokralla, eikä ihan vähään aikaan tartte omistuskämppiä kattella.
 
kannustat
[QUOTE="hääh";30224824]Et ole tosissasi. Jos vanhempien talous on kunnossa ei ole mitään syytä olla takaamatta omien lasten asuntolainat.

Vai oikeastiko olet niin pihi että aiot tuhlata koko omaisuutesi samalla kun annat lapsesi istua Siwan kassassa jotta voivat maksaa slummiasunnonsa vuokrat?[/QUOTE]

niinku kuplat :) omavarasta.
 
---
[QUOTE="hääh";30224824]Et ole tosissasi. Jos vanhempien talous on kunnossa ei ole mitään syytä olla takaamatta omien lasten asuntolainat.

Vai oikeastiko olet niin pihi että aiot tuhlata koko omaisuutesi samalla kun annat lapsesi istua Siwan kassassa jotta voivat maksaa slummiasunnonsa vuokrat?[/QUOTE]

Nykyään kun ei henkilötakaus enää riitä, vaan pitää laittaa jotain vanhempien omaisuudesta kiinni, niin en ole varma riittääkö itsellänikään uskallus.
 
"..."
[QUOTE="niin";30224863]Juuri siksi lapset ovat heikoilla jos vanhemmilla ei ole omistusasuntoa. Köyhyys on periytyvää.[/QUOTE]

Meinaatko, että monikin vanhempi uskaltaa laittaa oman omistusasuntonsa lapsensa velan vakuudeksi?
 
"niin"
[QUOTE="...";30224866]Meinaatko, että monikin vanhempi uskaltaa laittaa oman omistusasuntonsa lapsensa velan vakuudeksi?[/QUOTE]

Useimmat vanhemmat joilla ei ole muuta omaisuutta tekevät niin. Pitää olla TODELLA mukavuudenhaluinen eläkeläinen että ei suostu auttamaan omia lapsia siinä pelossa että ehkä itse vielä joskus joutuisi muuttamaan vuokralle tai jättämään etelänmatkat väliin. Lapset (ja seuraavatkin polvet) maksavat todella kalliin hinnan jos eivät pääse omistusasumisen piiriin.
 

Yhteistyössä