valittava eskariope

  • Viestiketjun aloittaja huoh....
  • Ensimmäinen viesti
huoh....
Tyttö aloitti eskarissa jota on kestänyt nyt vasta siis vähän aikaa. Nyt on eskariope tällä viikolla huomautellut milloin mistäkin kun haen tyttöä. Sellaisestakin että oli löytänyt tytön repusta paksun nipun eskarin viikko-ohjelmia ja sanoi minulle että kannattaisi välillä edes katsoa sinne reppuun jos yhtään kiinnostaa mitä me täällä teeme. Juu, sanoin kyllä lukeneeni ne laput ja laittaneeni aina uusimman siihen päällimmäiseksi. En todellakaan tullut ajatelleeksi ettei lapsen omassa repussa saa pitää niitä lappusia! Ei se niiden lappujen siellä olo sitä tarkoita etten katso reppuun, ihan joka päivä sinne katson.
Sitten lapsi ei kuulemma tottele mitä sanotaan ja sanoo ettei huvita tehdä jotain ja lähtee juoksemaan eri suuntaan kuin muut kun olivat jossain kentällä juoksemassa. Ei kuulemma ollut edes ainoa joka juoksi eri suuntaan mutta kaikesta näköjään pitää päästä sanomaan. Tympäsee joka kerta mennä koko eskariin kun aina on jotain mäkättämistä. 6-vuotiailla on uhmakausi, selvästi sen meidänkin tytöstä huomaa, ja onhan se itsepäinenkin, mutta minkä minä sen luonteelle mahdan? Käytössä on kyllä kotona jäähyt ja lempilelujen pois ottaminen jos ei ole kunnolla.
Onko eskarin touhu nyt aina tuollaista vai onko meille sattunut vaan erittäin tiukka opettaja? Lapsi on käynyt ennen eskaria päiväkerhossa eikä koskaan ollut mitään sanottavaa tai huomautettavaa vaan kaikki sujui aivan hyvin ja osasi ryhmässä toimia ja totteli ohjaajia.
 
Ken guru
Tyttö aloitti eskarissa jota on kestänyt nyt vasta siis vähän aikaa. Nyt on eskariope tällä viikolla huomautellut milloin mistäkin kun haen tyttöä. Sellaisestakin että oli löytänyt tytön repusta paksun nipun eskarin viikko-ohjelmia ja sanoi minulle että kannattaisi välillä edes katsoa sinne reppuun jos yhtään kiinnostaa mitä me täällä teeme. Juu, sanoin kyllä lukeneeni ne laput ja laittaneeni aina uusimman siihen päällimmäiseksi. En todellakaan tullut ajatelleeksi ettei lapsen omassa repussa saa pitää niitä lappusia! Ei se niiden lappujen siellä olo sitä tarkoita etten katso reppuun, ihan joka päivä sinne katson.
Sitten lapsi ei kuulemma tottele mitä sanotaan ja sanoo ettei huvita tehdä jotain ja lähtee juoksemaan eri suuntaan kuin muut kun olivat jossain kentällä juoksemassa. Ei kuulemma ollut edes ainoa joka juoksi eri suuntaan mutta kaikesta näköjään pitää päästä sanomaan. Tympäsee joka kerta mennä koko eskariin kun aina on jotain mäkättämistä. 6-vuotiailla on uhmakausi, selvästi sen meidänkin tytöstä huomaa, ja onhan se itsepäinenkin, mutta minkä minä sen luonteelle mahdan? Käytössä on kyllä kotona jäähyt ja lempilelujen pois ottaminen jos ei ole kunnolla.
Onko eskarin touhu nyt aina tuollaista vai onko meille sattunut vaan erittäin tiukka opettaja? Lapsi on käynyt ennen eskaria päiväkerhossa eikä koskaan ollut mitään sanottavaa tai huomautettavaa vaan kaikki sujui aivan hyvin ja osasi ryhmässä toimia ja totteli ohjaajia.
Kuulostaa että aiheesta sanovat, ja toivovat yhteistyötä kanssasi että mainitut asiat saataisi korjattua.
 
vieras_
Eskari valmistaa lasta koulua varten ja siksi huomauttavat varmasti helpommin tuon tyyppisistä jutuista kuin päiväkoti. Lapselta odotetaan enemmän ohjeiden noudattamista ja tiettyä itsenäisyyttä. Eskarin alku saattaa olla lapsellekin uutta ja jännää. Voi olla, että pulmat loppuvat kuukauden parin päästä.
 
tytöjapoikienmamma
Juu, noinhan eskarissa oikeastaan kuuluu toimia, seuraavana vuonna kun piäisi olla koulussa...Mulla nyt meidän kolmonen, eli nuorimmaiseni, loppuvuonna syntynyt pikkupoikani aloitti eskarin. Hän o aina kerhoissa, harrastusryhmissä ja viimevuonna päiväkodisa ollut rauhallinen tapaus, totellut jne. Nyt eskrissa hieman villiintynyt ja ehkä uudet asiat jännittävät, uusi ryhmä...jne. Nyt ilmennyt tietynlaisissa tilanteissa "höyryämistä" ja suinpäin menemistä...jne. Noista olen itse kysynyt ja aktiivisesti eskariope kertoo ja hdessä yritämme saada asioihin parannusta. Ihan fiksua se on! Meilläkin "tiukka" eskariope, mutta hyvä se vaan on. On sitten niitäkin, jotka hoitavat asiat vasemmalla kädellä...

Itse toimin opena ja koulussa on paljon lapsia, joilla hukassa perusasiat ja se on todella harmi. Eskarissa niihin tulee kiinnittää huomiota.
 
"vihreä"
No kyllä mua kiinnostas ainakin ihan saatanasti kysellä miten tilannetta voisi kohentaa jos kyseessä olisi oma lapsi, eikä vaan vinkua kuinka sieltä nyt sitten sanottiin sitä ja tätä. Keskustelkaa miten tilannetta voisi kohentaa ja kyllä mä omani kanssa keskustelisin kotonakin miten siellä odotetaan käyttäytyvän. Ensi vuonna ei enää katsota samaan malliin perään kuin nytten vielä. Pitäisi itse osata siirtyä paikasta toiseen, eikä juosta toisaalle.
 
"jenni"
Hyvä kun sanovat. Vielä koko vuosi aikaa saada lapsi ruotuun. Koulussa sit eri meininki, siellä ei ole vaihtoehtoja, siellä on jo kerrasta toteltava! Aiheesta sanoi kyllä.
 
Tjoo
Viime vuonna oli poika eskarissa. Päivähoidossa ei koskaan ollut mitään sanomisia pojan käyttäytymisestä. Olin ihan h-moilasena kun eskarinope joka ikinen kerta eskarin alussa keksi ties mitä sanomista. Oli ollut pojat kuulemma levottomia ja riehuneet.

Noh, kävin siellä eskarissa itsekseni toimintaa katsomassa pienen hetken. Eskarinope kun sanoi, että olisi suotavaa jokaisen vanhemman siellä käydä tutustumassa. (Luulin että siellä käy suurin piirtein jokainen vanhempi, vanhempainillassa myöhemmin olin hämmästynyt, kun taisin olla ainut joka siellä oli käynyt..) Katsoin mielenkiinnolla, että millaisia villiviikareita koko eskarinryhmä nyt sitten täynnä on, kun palaute oli ollut sen suuntaista, että oikein kurittomia vekaroita siellä on. Nooo, normaaleja muksujahan siellä oli, välillä innostuivat vähän enemmän, mutta ei mitään sellaista, että itse olisin keksinyt sanoa erikseen että on liian vilkasta menoa...
Eskarinope vaikutti vähän sellaiselta, että koulua enemmän jo ajatteli, ja ehkä siksi odotti täysin nuhteetonta käyttäytymistä. Minä kun taas ajattelen eskarin olevan enemmän päivähoitotyylistä, ettei vielä aivan tosissaan sitä touhua tarvitsisi ottaa.
Minun silmääni vähän eskarinope oli vähän nipo, kun jotain asiaa ei ihan tiptop poika osannut tehdä eikä tehtävän teko mennyt niin kuin ope asiaa ajatteli. Esim open mukaan ei ollut osannut puun runkoa värittää ruskeaksi vaan oli värittänyt sen mustaksi -.> minä itsekään en tajunnut, mikä siinä väritystehtävässä muka väärin oli. Lehdet olivat vihreät kuitenkin ja muu väritys kunnossa kuvien ääriviivojen mukaan...

Mä annoin suurimman osan palautteen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Välillä kotona kyselin pojalta tarkennuksia, jos käyttäytymisestä oli tullut erikoisemmin palautetta. Mutta välillä eskarinope tuntui nipottavan vähän turhan tarkkaan. Ei tuonikäiset jaksa koko aikaa vain paikallaan olla.
 
mammalainen
Juttuhan on niin että opettajalla on itsellään oltava keinot saada lapset tekemään kuten hän heidän tahtoo tekevän; jos opettajalla ei ole auktoriteettia niin vaikea on vanhempien kotona saada lasta uskomaan että opettajaa on toteltava. Auktoriteettia ei saa ellei ensin ole luottamusta ja kunnioitusta.
 
vierass
Aika asioista ovat huomauttaneet. Jos reppuun kertyy pino papereita, niin kyllä se näyttää siltä, ettei niitä ole mitenkään noteraattu. Miksi niitä vanhoja pitää siellä painolastina pitää?

Varmaan muidenkin juoksentelijoiden vanhemmat ovat saaneet palautetta tuosta muualle juoksentelusta. Lähde itse ison lapsilauman kanssa jonnekin kentälle ja osa porukasta päättääkin lähteä omille teilleen. Voi jäädä helposti monet mukavat retket tekemättä, jos ei opi pysymään mukana. Mukana olevilla aikuisilla on rajattu määrä käsiä, niihin pääsee aina ne pahimmat tapaukset pari jonossa kulkiessa. Jos ongelmatapauksia on montakin, niin silloin aikuiset eivät yksinkertaisesti viitsi tehdä niitä retkiä niin paljoa, nökötetään vaan sitten omassa pihassa.

Toivottavasti et ole näitä vanhempia, joiden mielestä lapsen pitää saada tehdä mitä hän haluaa eikä eskariopea tarvitse totella.
 
vierass
Juttuhan on niin että opettajalla on itsellään oltava keinot saada lapset tekemään kuten hän heidän tahtoo tekevän; jos opettajalla ei ole auktoriteettia niin vaikea on vanhempien kotona saada lasta uskomaan että opettajaa on toteltava. Auktoriteettia ei saa ellei ensin ole luottamusta ja kunnioitusta.
Vaikea sitä auktoriteettia on saada, jos vanhemmat sen täysin kotona torppaavat, vakuuttavat lapselle, ettei tämän tarvitse opettajan sanomisista välittää ja totella tätä. Kyllä se vaatii yhteistyötä myös kodin puolelta.
 
Ken guru
Juttuhan on niin että opettajalla on itsellään oltava keinot saada lapset tekemään kuten hän heidän tahtoo tekevän; jos opettajalla ei ole auktoriteettia niin vaikea on vanhempien kotona saada lasta uskomaan että opettajaa on toteltava. Auktoriteettia ei saa ellei ensin ole luottamusta ja kunnioitusta.
Kyllä vanhemmat voivat kasvatuksella vaikuttaa tuossa iässä vielä paljon. Mutta onhan näitäkin vanhempia joiden mielestä lapsi ei ole tehnyt mitään väärää jos on värittänyt puunrungon väärän väriseksi, ja saatu palaute on heidän mielestä asiatonta.
 
"vihreä"
Vaikea sitä auktoriteettia on saada, jos vanhemmat sen täysin kotona torppaavat, vakuuttavat lapselle, ettei tämän tarvitse opettajan sanomisista välittää ja totella tätä. Kyllä se vaatii yhteistyötä myös kodin puolelta.
Kyllä siihen vaikuttaa paljon vanhemman asenne ja esimerkkikin. En pistäisi kokonaan opettajan piikkiin kaikkea. On olemassa myös vanhempia (tutuissani) joilla ei ole mitään otetta koskaan ollu lapsiinsa ja säälin kyllä sitä opettajaa joka sen kurin joutuu sitten pitämään näille minä en tänään halua tehdä sitä ja tätä.
 
Tjoo
Kyllä vanhemmat voivat kasvatuksella vaikuttaa tuossa iässä vielä paljon. Mutta onhan näitäkin vanhempia joiden mielestä lapsi ei ole tehnyt mitään väärää jos on värittänyt puunrungon väärän väriseksi, ja saatu palaute on heidän mielestä asiatonta.
Silloin tuo esimerkki tuntui nipottamiselta, kun puututtiin ainoastaan siihen yhteen ainoaan virheeseen ilman palautetta siitä, mikä oli onnistunut. Tarpeeksi kun tuonikäisellä tartutaan ainoastaan siihen, mikä on väärin, se on aika lannistavaa. Etenkin kun pojalla oli sitä taipumusta, että sitten alkoi itseään syytellä, että mä en osaa mitään, mä teen kaikki väärin.
Eskarinopen kanssa palaverissa jossain vaiheessa kysyin, tekeekö sitä eskarissakin, kun kotona sitä silloin tällöin tapahtui. Jossain vaiheessa olin huolestunutkin, mistä se johtui. Ope ei ollut sitä eskarissa huomannut, vaan sanoi, että hirvittävän positiivinen poika siellä tuntui olevan ja tulee kaikkien kanssa toimeen.
 
Mun mielestä on kummallista jos joka kerta kun lasta haetaan on jotain negatiivista sanomista ja huomauttamista. Juttelisin varmaan lapsen kanssa asiasta mutta myös eskarin henkilökunnan kanssa, että mitä siellä oikein tapahtuu, miksi lapsi ei tunnu sopeutuvan ryhmään, miksi laittaa koko ajan vastaan kaikessa...
MUN mielestä eskarin opeilla (ja muutennkin päivähoitohenkilökunnalla) pitää olla ammattitaitoa hoitaa asioita siellä hoidossa, kaikesta ei tarvitse informoida. Toki on hyvä keskustella jos lapsen käytös on aivan kuritonta, silloin pitäisi yhdessä miettiä keinoja ratkaista tilanne. Ja positiivistakin palautetta pitäisi antaa. AIka hurjaa jos palaute on aina tämän suuntaista : Henkka teki taas tänään... " "Tänäänkään Henkka ei ...." Ei koskaan mitään hyvää. Tulee väkisinkin mieleen, että päivähoitohenkilökunta jo näkee lapsen jotenkin negatiivisesti ja hankalana tapauksena.
 

Yhteistyössä