Ruotsiin muutto, apua kaivataan!

  • Viestiketjun aloittaja jepatsu
  • Ensimmäinen viesti
jepatsu
Juu elikkäs, olen muuttamassa kuukauden päästä Ruotsiin töiden perässä.
Kysymys kuuluukin, että mitä minun pitää tehdä ennen muuttoa? Olen yrittänyt googletella mutten ole saanut selvyyttä, että mitä kaikkea, miten ja minne pitää tehdä/ilmoittaa. Osaisko joku auttaa?

Asiat mitä jo tiedän:

- Pitää hankkia personnummer, jotta voin asioida Ruotsissa.
- Työpaikka ja asunto on jo hankittu
- Passi on uusittavana

Lisäksi mietin, että kannattaako minun mennä lentokoneella vai hommata jostain pakettiauto ja kuski. Olen muuttamassa Länsi-Ruotsiin, Göteborgista on 160km sinne, Oslosta myös saman verran. Lentäminen olisi helpoin, mutta miten ihmeessä pääsen lentokentältä sitten uuten kotiin :eek: Ajokortti minulla on, mutta ei vielä pysyvää. Minulla ei myöskään ole omaa autoa. Osloon saisi kyllä halvalla lentoja..

Olisin todella kiitollinen jos joku osaisi auttaa minua :)
 
"zxc"
Taitaapi olla väärä foorumi tämän kyselyyn :-D Nyt vaan surffaat paikallisen juna/linja-autotoimijoiden sivuille ja katsot aikatauluja ja reittejä, josko lentokentältä pääsee vaikka suoraan muuttopaikkakunnallesi.
Mutta lentokoneella ei paljoa tavaroita rahdata.


Mistä ja kenen kautta olet hommannut asunnon ja työn? Jos tuttu, niin kysy häneltä. Erittäin epätodennäköistä, että suomalaiselta perhepalstalta tulet kovinkaan yksityiskohtaisia neuvoja saamaan.
 
jepatsu
No koska sinne olis halvempaa lentää ja sieltä on sama matka sinne missä tulen asumaan kuin Göteborgista :D Ja se on siis vain yksi vaihtoehto, vielä on ihan auki, että miten pääsen koko paikkaan.
 
jepatsu
Huomasin, vain että täällä on joskus muutkin kysellyt samasta aiheesta ja saaneet vastauksia :)

Kaikki tavarat ovat myynnissä, että paljoa tavaraa ei ole edes mukaan lähdössä, hommaan sieltä sitten pikkuhiljaa uudet. Työn bongasin mollista, työpaikan yhteyshenkilö on auttanut, mutta ei osannut kertoa että mitä täällä suomessa pitää tehdä. Asunnon olen hommannut paikallisesta yrityksestä, VVO:ta vastaavasta :)
 
vierass
Miten sinne kulkee junat tai bussit? Taksillakin on aina mahdollista matkustaa, siitä kyllä Ruotsissa kannattaa aina etukäteen sopia hinta, kun siellä on vapaa hinnoittelu, voi joutua huonosti valitessaan laillisen ryöstön kohteeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja häh?;30220662:
Siis miks sä menisit Osloon hyvänen aika jos haluat Ruotsiin??
No on se lähempänä Ruotsin länsirajan paikkoja kuin vaikka Tukholma :D
 

Yhteistyössä