En saa pitää lastani kokopäivähoidossa. Onko Niiden 3vuotiaiden oikeasti parempi sen vanhemman kanssa siellä kotona?

  • Viestiketjun aloittaja työtön
  • Ensimmäinen viesti
työtön
Minä 3 lapsen yksinhuoltaja ja työtön. Nuorimmainen täyttää kolme. On päiväkodissa vaan 10päivää kuussa. Koska minulla ei ole vielä koulupaikkaa, eikä työvoimatoimisto ole minua pakottanut minnekkään työkokeiluun, eikä kurssille, en saa lasta pitää hoidossa enempää.

"Lapsesi on paras olla kotona sinun kanssasi, kun työttömänä kuitenkin olet itse kotona. jatkamme 10hoitopäivällä kuukaudessa. Tuon ikäinen ei vielä tarvitse mitään sosiaalisia kontakteja. Äiti riittää" sanoi päiväkodin johtaja.

Miten muut työttömät pitävät lapsiaan hoidossa?
Kouluun olen hakenut ja päätöksiä odottelen.
 
työtön
työvoimatoimisto nyt vaan vaatii sen että lapsi on päivähoidossa että rahaa irtoo. Pitää työttömänä olla työvoimatoimiston käytettävissä jos aikoo tukeakin nostaa. Yksinhuoltajana, vailla tukiverkostoa olisi hyvä levätäkin, niin jaksaa paremmin lasten kanssa.
 
Kyllä niiden oikeasti on parempi olla vanhempien kanssa.

Toki poikkeuksia löytyy, mutta jos lapsi on terve ja vanhemmat ovat ns. tasapainoisia, on lapsen parempi olla kotihoidossa, kuin että hän olisi päiväkodissa sen 20 päivää kuussa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja työtön;30221051:
Ja kaikkien työttömien lapset on 10päivää kuussa päiväkodissa?
Ei tietenkään ole. Omani ei ole ollut lainkaan, kun olen ollut työtön. Jossakin toisessa perheessä saattaa olla kaikki 20 päivää käytössä.
 
työtön
Ymmärrrän jos perheessä on kaksi vanhempaa ja hoitovastuu lapsista ja kodista jakautuu molemmille mutta 3 lapsen yksinhuoltaja joka tarvitsee tukea voimiensa keräämiseen, ei saa pitää lastaan päiväkodissa, kun 10 päivää kuussa.
 
mmmmm...
Lapselle on hyvä olla myös päiväkodissa toisinaan.
Tuo määrä vaikuttaa ihan sopivalta. Samalla kun lapsi on hoidossa voit itse käydä työhaastatteluissa, tehdä hakemuksia tai opiskella.
 
Niiinpä
En mä noihin raha sotkuihin puutu, mutta kysymykseen vastaus on , että pienten lasten paikka on kotona vanhemman kanssa.
Nykyään lapsia haetaan lähinnä yökotiin käymään. Lapset on aamusta iltaan päiväkodissa.
Lasten ja nuorten pahointi kasvaa. Nuoret tytöt hirttää itsensä Stockkan vessassa ja lasten ja nuorenten psykiatrisiin hoitoihin jonotetaan. Päihteillä nuoret tuhoaa itsensä laitoshoitoon tai kuolemaan.
Ja isona syynä on se , ettei lapsia ehditä eikä jakseta rakastaa. Ei ole syliä eikä läsnäoloa.
 
"Hiphei"
Alkuperäinen kirjoittaja työtön;30221049:
työvoimatoimisto nyt vaan vaatii sen että lapsi on päivähoidossa että rahaa irtoo. Pitää työttömänä olla työvoimatoimiston käytettävissä jos aikoo tukeakin nostaa. Yksinhuoltajana, vailla tukiverkostoa olisi hyvä levätäkin, niin jaksaa paremmin lasten kanssa.
Työvoimatoimisto ei todellakaan vaadi mitään tollasta :D
Yrität sillä saada myötätuntoa sille että viet pienen lapsen päiväksi pois jaloista.
Mulla ei ole ollut lapset hoidossa jos olen ollut työtön.
Teen pätkätöitä, en lyhyitä vaan 3-6kk kerrallaan ja neljälle lapselle olen hoitopaikan saanut kun olen sitä tarvinnut.
 
  • Tykkää
Reactions: Lokki
"noniin"
Kysyt, onko 3-vuotiaiden oikeasti parempi vanhemman kanssa kotona, kuin päivähoidossa..? Oikeasti?

Jos päivähoidossa on parempi olla kuin oman vanhemman kanssa, niin ehkä lapselle pitäis löytää uusi koti...
 
"Hiphei"
Ja jos levätä tarvii, niin 10 päivää riittää hyvin jos kyse ei ole masennuksesta.
Sittenhän saat LS kautta ilmaisen kokopäiväpaikan jos tarvit.
Lapset kyllä ymmärtää sen että vanhemmat ovat töissä eikä he voi jäädä yksin kotiin.
On ihan eriasia, viedä lapsi pois huvin vuoksi ja lapsi tietää sen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja työtön;30221063:
Ymmärrrän jos perheessä on kaksi vanhempaa ja hoitovastuu lapsista ja kodista jakautuu molemmille mutta 3 lapsen yksinhuoltaja joka tarvitsee tukea voimiensa keräämiseen, ei saa pitää lastaan päiväkodissa, kun 10 päivää kuussa.
Lähtökohtaisesti voidaan varmaan olettaa, että kolmen yh ei tarvitse sellaista tukea, jonka tiimoilta hänen tulisi saada perheen 3v päivähoitoon 20 päivää kuussa, eikö?

Mutta jos tilanne on se, että sulla on voimat vähissä, tilanne voi toki ollakin tuo em. Onko sulla tästä antaa pk:lle jotain faktaa? Tarkoitan lähinnä sitä, että oletko käynyt lääkärissä ja saanut masennus/uupumis/tms. diagnoosin, jonka pohjalta pk ehkä ymmärtäisi tilanteesi paremmin?

Toisaalta pk:n tehtävä on ajatella toki äitiä, mutta myös lasta. Vaikka koet voimiesi olevan lopussa, myös lapsi saattaa jotenkin "oireilla" tms. jonka vuoksi hänen olisi ehkä parempi olla kotona, kuin hoidossa vain sen 10 päivää, kuin sen 20 päivää/kk. Jos he siis nimenomaan ovat perustelleet päätöstä sillä, että lapsen on parempi olla kotona...niin miksi koet, että olisi LAPSELLE parempi olla hoidossa? Ymmärrän, että sinulle se saattaisi olla helpompi tie, mutta jos se toisaalta sitten on liikaa vaadittu lapselta...niin mitäs sitten?
 
työtön
Minä hoidin lastani kotona yksin 3vuotiaaksi saakka, kauan sinä hoidit? Rahasta oli tiukkaa, kotihoidontuella kun oli mutta halusin pitää lapseni kotona niin pitkään, kuin se oli mahdollista. Samaa mieltä olen siinä että alle 3vuotiaiden paikka on kotona. Nyt on kyse lapsesta, joka alkaa kaivata ikäistään seuraa ympärilleen ja äidistä, jolla kolme lasta ja joiden yksinhuoltajana on ja joka yrittää kuitenkin arkeaan pyörittää lannistumatta.
 
"Nepparipoks"
Mistä lähtien päiväkodin johtaja on päättänyt kuinka monena päivänä lapsi voi olla hoidossa?

No. Työttömän tehtävä on etsiä töitä ja on ihan hyvä, että siihen on aikaa lapsen ollessa hoidossa. Eri asia on, jos ei ole aikomustakaan etsiä töitä.

Esim. 3 päivänä viikossa max 7h on varmasti ihan hyvä tuon ikäiselle.
 
ok
No toihan on keskimäärin joka toinen arkipäivä hoitoa kuitenkin. Kun mä opiskelin, lapsi oli 15 päivää kuussa hoidossa. Nyt on täyspäiväisesti, kun vanhemmat tekee täyspäivää töissä.
 
pktäti
Se vaan nyt menee niin, että jos kotona on vanhempi, oli kyse sitten yksinhuoltajasta tai ei tai äitiyslomasta tai työttömyydestä tai mistä vaan niin lapsi on silloin oikeutettu vain tuohon 10 päiväiseen paikkaan. Miksikö? Vaikka siksi, että tilaa olisi niitä paikkoja oikeasti tarvitseville ja koska me päivähoidossa ajattelemme lapsen etua joka on kotona vanhemman kanssa.

Jos kyseessä on huoli vanhemman jaksamisesta niin päivähoitokin siitä tarvitsee jonkun lausunnon. Sosiaalitoimesta saa tälläisen jos siihen on tarvetta ja silloin lapsen etu onkin olla siellä päiväkodissa. Uskokaa tai älkää mutta päivähoitoakin määrittelevät tietyt normit.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pktäti;30221670:
Se vaan nyt menee niin, että jos kotona on vanhempi, oli kyse sitten yksinhuoltajasta tai ei tai äitiyslomasta tai työttömyydestä tai mistä vaan niin lapsi on silloin oikeutettu vain tuohon 10 päiväiseen paikkaan. Miksikö? Vaikka siksi, että tilaa olisi niitä paikkoja oikeasti tarvitseville ja koska me päivähoidossa ajattelemme lapsen etua joka on kotona vanhemman kanssa.

Jos kyseessä on huoli vanhemman jaksamisesta niin päivähoitokin siitä tarvitsee jonkun lausunnon. Sosiaalitoimesta saa tälläisen jos siihen on tarvetta ja silloin lapsen etu onkin olla siellä päiväkodissa. Uskokaa tai älkää mutta päivähoitoakin määrittelevät tietyt normit.
Entäs, jos tekee töitä kotona? Sellaisiakin on.
 

Yhteistyössä