Miksi lapsi laihtuu vaikka syö hyvin

  • Viestiketjun aloittaja "Sari"
  • Ensimmäinen viesti
"Sari"
Kouluhoitajan tarkistuksessa tänään paino -26 käyrällä (vuosi sitten n -15 käyrällä). Paino on vuodessa pudonnut noin kaksi kiloa.

Lapsi kuitenkin syö hyvin, välillä oikein tosi paljon. Olemmekin kotona vitsailleet, että hänellä taitaa olla oikein kasvupyrähdys.

Siitä ei kuitenkaan ole kyse, sillä kasvu on selkeästi hidastunut ja paino tosiaan tippunut.

Miksi ennestäänkin hoikka/laiha lapsi laihtuu entisestään vaikka syö hyvin? Saimme lähetteen keliakia, kilpirauhas ja verensokeri testeihin. Mutta kokemuksia ja näkemyksiä olisi ihana kuulla. Olen todella huolissani!
 
"zxc"
Anteeksi tyhmät kysymykset, mutta oletko varma, että pitää myös syömänsä ruuan sisällään? Ettei siis kärsi jostain syömishäiriöstä, mutta ruokapöydässä näyttelee teille.

Meillä tokaluokkalainen vuotias poika ei ole pariin vuoteen kasvanut lähes ollenkaan. Kouluterkkari ei ole ottanut tähän mitään kantaa, mutta itseäni kyllä ihmetyttää, että miksei kasva. Painoa on tullut vähän lisää, mikä sinänsä on hyvä, sillä hänkin on tosi hoikka.
 
"Sari"
Tyttö on 12-vuotias ja pituutta on tällä hetkellä n 147cm ja painoa kai n 29 (en saanut tarkkoja mittoja ja painoja kouluhoitajaltakaan).

Viime vuonna halusin jo koululääkärin kanssa keskustella tytön pituuskasvusta (joka on ollut minusta aika hidasta pitkään), mutta koululääkärin mukaan mitään syytä tarkempiin tutkimuksiin ei ollut. Suoraan sanoen sain mielikuvan, että koululääkäri ei ottanut minua lainkaan tosissaan.

Nyt siis tippunut pois sieltä omalta kasvukäyrältään ja tosiaan laihtunut. Ja nyt saimme lopulta lähetteen tarkempiin tutkimuksiin.

Tyttö syö meidän nähden, joten voin olla varma, että syö. Ja kyllä uskon, että olisin huomannut, jos kyse olisi esim bulimiasta. Ei sitä oksentelua voisi olla kuulematta.

Kouluhoitajakin oli haastatellut tyttöä ja sanoi, että hän ei usko, että kyse olisi syömishäiriöstä. On kuulemma niin tasapainoisen oloinen tyttö.
 
"henni"
Niin ja kyllä oksentaa voi myös hiljaa..
Ja tunnolliset kiltit tytöthän niihi syömishäiriöihin sairastuu.
Kiltti kunnollinen tyttö myös syö kunnolla.
Mutta ainut keino tuohon on keskustelu, ja kiinni jääminen. Eli ruokailun jälkeen ainakin tunnin seurata ettei mene vessaan. Mutta jos vaikka koulussakin tuon tekee, niin varmasti paino putoaa.

En siis väitä minäkään että olisi bulimiaa, mutta sanonpa vaan, ettei sitä ole niin helppo huomata...
 
"Sari"
Kaikkia vaihtoehtoja on tietysti pidettävä mahdollisina ja varmasti seuraan jatkossa sitä meneekö syönnin jälkeen vessaan. Mutta en kyllä usko. Eilenkin tehtiin yhdessä sanakokeisiin lukua eikä poistunut siitä vessaan
 
"Vieraana"
Itselläni oli 12-vuotiaana sama tilanne. Kammosin muutenkin terv.hoitajalla käyntiä, joten se tosiaan jäi mieleen, kun siellä piti käydä, kun painoa ei vaan tullut. Eikä siihen kai mitään syytä keksitty. Yläasteella kasvoin sitten pituutta muidenkin edestä ja painoakin tuli.
 
vierass
Minkä pituisia te vanhemmat olette? Monet tytöt on jo tuon ikäisinä lähes pituuskasvunsa saavuttaneet, itsekin taisin kasvaa tuon jälkeen vain muutaman sentin. Toki huono jos paino putoaa. Onko lapsella vatsavaivoja?
 
"alkup."
Minä olen 176cm ja mies 190. Siihen nähden tyttö on tosi lyhyt.
Ei ole ollut vatsavaivoja, ei ole ollut väsynyt, ei ole ollut poikkeuksellisen janoinen.
Täysin hyvinvoiva, iloinen ja energinen tyttö
 
Vierras
Pitääks tuo paikkaansa että pituutta tullut 5mm vuoden aikana? Vai tarkoititko 5cm?
Murroisän kehitys ei varmasti tyyöllä ole vielä käynnissä kun painoa on noin vähän, yleensähän vaasitaan n 40kg painoa että kk-kierto käynnistyy. Sinänsä siis varmasti lapsella on pituuskasvua paljon jäljellä joten tuosta loppupituudesta ei kannata olla huolissaan.
Sen sijaan valitettavan todennäköistä on että joku hoidettava sairaus löytyy tuon laihtumisen taustalta. Kilpirauhasen liikatoiminraan liittyy laihtuminen mutta siihen liittyy myös kiihtynyt pituuskasvu joten siitä ei liene kyse. Diabetes toki voi olla mutta sen alkuoireet on yleensä sen verran rajut ettei se ehdi avikuttaa pituuskasvuun ennenkuin tauti tulee ilmi. Jää siis lähinnä tuo keliakia jäljelle. Toki jotain muita harvinaisempia sairauksia on jotka voi vaikuttaa myös.
 
"alkup."
Pituutta tullut todellakin vain 5 mm
Pituuskasvu on siis lähes pysähtynyt
Joskin on kasvanut jo monta vuotta aika hitaasti (3-4,5cm/ vuosi)
Aikaisemmin minun huoltani ei vaan otettu tosissaan kun lapsi kasvoi omalla käyrällään
 
Selvästi syyllinen
Ravinteet eivät imeydy, jos on fosfaattia jossain muodossa ruoassa:
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CCcQFjAB&url=http%3A%2F%2Fsvenska.yle.fi%2Fartikel%2F2014%2F01%2F27%2Ffara-fosfater-i-maten&ei=Wt8BVPvQA-zY4QSiqoG4Bw&usg=AFQjCNERBuRlWGDxaFT-Zh2IX-LuLlcbQQ&bvm=bv.74115972,d.bGE

Katso ylearkistosta ohjelma Fosfat i maten.
 
ole hyvä
Alkuperäinen kirjoittaja Selvästi syyllinen;30226562:
Sitä voi olla niinmonessa paikassa... Mut ei sitä kukaan kerro edes lääkärissä. Itse täytyy ottaa selvää aina, esim tekstiviesteillä, kuten olen aikoinani kysellyt:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/osteoporoosia.htm
 

Yhteistyössä