Meni hermo imetykseen, päätin että nyt loppuu! Mitenhän käy...??

  • Viestiketjun aloittaja ex-imettäjä
  • Ensimmäinen viesti
ex-imettäjä
"Vauva" 1v3kk. Heräilee aamuyöstä syömään tissiä, nukahtaa ainoastaa rinnalle ym. Nyt Päätin väsyneenä että saa riittää, parhaani oon tehnyt. Laitoin laastarit tissien päälle ja tämän päivää on olleet, lapsi on käynyt pyytämässä tissiä ja oon selittäny että ovat rikki eikä maitoa tule. Kitissyt ja itkenyt vähän väsyneenä, nukahti päikkäreille syliin kun kanniskelin hieman. Käynyt nyt illan aikana katselemassa ja sanoo rikki. Voiko tää edes toimia näin, yhtäkkinen lopetus?
 
"henni"
Me lopetettiin kertaheitolla kun lapsi oli tuosta muutaman kuukauden vanhempi. Tosi kivuttomasti meni. Pari kertaa pyyteli, mutta ilman mitään isompaa draamaa. Sanoin vaan että maito loppu :)
 
tsemppejä
Lopetin imetyksen samalla tapaa kun lapsi oli samanikäinen. Kova tissitakiainen oli. Viikon verran nyyhkytteli ja 2 viikossa oli jo unohtanut koko imuotteen. Meille paras tapa lopettaa oli kerrasta poikki, ehdottomasti. Omat olot oli kyllä aika tukalat n. viikon jälkeen, mutta aika nopeaan se maitokin siitä sit laski :) muista vaan pitää niitä laastareita tarpeeksi pitkään.
 
"henni"
Hyvin se varmasti menee :)

Varmasti kokeilee tuuriaan, mut loppu mikä loppu :)

Meidän lapsi olis ainakin ollut vaan enempi ihmeissään jos välillä olis saanu ja välillä ei, tarkoitan tuota iltaimetystä.
 
ex-imettäjä
Kiitos kokemuksista ja tsempeistä! Mä just mietin että mun on tosiaan pidettävä laastareita myös suihkussa ja saunassa :D Mä luulen että tää on myös meille paras keino, kerrasta poikki.
 
Lopeta vaan
Omien kokemusten perusteella mun mielestä on juuri paras hetki lopettaa kokonaan, kun tulee mitta täyteen. (Paitsi jos vauva olisi vielä ihan pieni, niin kannattaisi vielä yrittää tuen kanssa). Lopettaminen toimii hyvin silloin, koska äidillä on silloin tarpeeksi sisua siihen. Ja melko pian lapsi unohtaa koko asian ja on ihan tyytyväinen elämäänsä ilmankin :) Mutta, kyse on kuitenkin *vieroituksesta*, joten lapsi varmasti vastustaa sitä ja äidin täytyy vain pysyä vahvana. Äidin ei tarvitse toimia lapsen unileluna... äidilläkin on oikeus nukkua joskus! Tsemppiä vaan!
 
"Kolmen äiti"
Oikein teet! Olet antanut lapsellesi ihan riittämiin rintaa. Nyt siirrytte muihin ruokiin ja juomiin!!
Itse tein sen virheen, etten uskonut neuvolan th:ta. 2-v. vieroitus olikin ihan kamalaa (esikoinen :))
Seuraavien kanssa 1v. synttäreillä imetys ja sitten hei hei! Paljon helpommin meni. Voimia sulle :))
 
vieras...
Aloittajalle tsempit ja toivotaan rauhallista vieroittumista!

Mutta jottei tuo "mitä pidempään imetät, sitä vaikeampi vieroitus" legenda saa edelliseltä kirjoittajalta liikaa vahvistusta, niin voin kertoa vastapainoksi, että meidän 2v lopetti ihan itse, ilman yhtään haikeaa pyyntöä tai harmia. Kannattaa vieroittaa silloin kun se oikealta tuntuu, mutta myöhempien hankaluuksien pelossa vieroittaminen voi olla täysin turha tuska.
 
ex-imettäjä
Uskomattoman helposti eilinen ilta ja yö, ekan kerran ikinä lapsi nukahti mun syliin ilman tissiä. Ja yölläkin muisti asian eikä ees repiny paitaa tissin toivossa. Sylissä on enemmän mutta toki on ymmärrettävää. Ihanaa, vaikka yöllä jo tunsin haikeutta imetyksen loppumisesta. Tissit on vaan ihan täynnä nyt!!!!! Apua!! En osaa tyhjentää käsin eikä pumppua enää ole. Kai sellainen on ostettava vielä..
 
"gekko"
Miten lopettaa kun en jaksaisi enää pumppailla ja nykyään mulla on rinnat täynnä ennen kuin lapsi haluaa maitoa. Eli vaikea vähentää imetystä. Lapsi nyt vuosi 2 kk.
 
viera.s
Aloittajalle tsempit ja toivotaan rauhallista vieroittumista!

Mutta jottei tuo "mitä pidempään imetät, sitä vaikeampi vieroitus" legenda saa edelliseltä kirjoittajalta liikaa vahvistusta, niin voin kertoa vastapainoksi, että meidän 2v lopetti ihan itse, ilman yhtään haikeaa pyyntöä tai harmia. Kannattaa vieroittaa silloin kun se oikealta tuntuu, mutta myöhempien hankaluuksien pelossa vieroittaminen voi olla täysin turha tuska.
Joo, meilläkin meni tosi kivuttomasti vähän päälle 2-vuotiaan vieroitus. Itse koin taaperoimetyksen ihan mukavaksi ja käteväksi, vasta 2-vuotispäivän jälkeen alkoi tulla mitta täyteen. En lopettanut seinään, kun muutenkin harveni imetykset hyvää vauhtia. Ja sitten kun lopulta päätin lopettaa viimeisetkin imetykset, piti kieltää vaan kerran tai kaksi, eikä lapsi edes tissin perään itkenyt.
 
lopeta
Lopeta joko imetys tai pumppaaminen.. Molemmathan lisää maidon tuotantoa,joten kierre on valmis. Jos tuntuu ettet voi olla pumppaamatta,pumppaa vaan enimmät pois ja lopeta imetys? Tai jos haluat jatkaa imetystä lopeta pumppaaminen.. jos rinnat liian täynnä "väärään aikaan" pumppaa/lypsä vaan enimmät pois ja imettäessä pyri imettämään mieluummin molemmista rinnoista joka kerta kun niin että imetät rinnan ihan tyhjäksi. Mun kokemuksen mukaan maidontuotanto laskee nopeasti (alle viikossa) jos rintoja ei tyhjennä kunnolla.
 

Yhteistyössä