Hermot tiukilla, kun vieras ei suostu syömään sipulia

  • Viestiketjun aloittaja valivali
  • Ensimmäinen viesti
valivali
Siis oikeasti ottaa tiukille, kun aikuinen ihminen kieltäytyy syömästä mitään missä on sipulia. Ja sipuliahan on vähän kaikessa. Ja sipuli antaa vähän kaikkeen ruokaan myös makua, ei se ole niin mutkatonta jättää sipuli tuosta noin vain pois kaikista ruoista.
Kinkkukiusaus, omatekoinen hernekeitto, jauhelihakastike ja muut halvat ruoat, joita olisi hyvä tehdä iso satsi kerralla ja tarjota suurelle vierasjoukolle, pitää tehdä ilman sipulia yhden ihmisen takia.
 
vieras...
Vierashan voi sitten olla syömättä tai syödä vain perunaa tai leipää tai salaattia tms.? Kyllä kai aikuinen voi itse huolehtia että pysyy hengissä katetun pöydän äärellä. Tosin ei se nyt ihan ylimaallinen ponnistus ole olla laittamatta sipulia JOKA ruokaan, kannattaa kokeilla, voi omakin makumaailma avartua ;)
 
vierass
Mistä tiedät, että ainoa syy on, ettei tykkää sipulista? Jotkut saavat pahojakin vatsavaivoja siitä.

Tosi harvassa hernekeitto-ohjeessa on sipulia mukana. Jauhelihakastikkeesta voi ottaa pienen osan erilleen ilman sipulin laittamista.
 
Vallan mainiosti voi jättää sipulin pois noista sun mainittemista ruuista. Voi laittaa jotaki muuta tai maustaa eri tavalla. Ja itte kuitenki tykkään sipulista, mutta silti voin tehdä moniaki ruokia ilman sipulia. Ei se mikää pakollinen oo.
 
vvvv..
Ja sipulin makua saat esim sillee et pilkit pieneksi, laitat harsonyyttiin, murskailet, jätät narulla kattilan reunaan roikkumaan ja otat pois kun ruoka on valmis. Uskallan epäillä ettei vieras valita jossei sipulia näy ruuassa. Tai vedä tehosekottimella/sauvalla aivan survokseks
 
vvv..
Moni kammoksuu sellasta puolikypsää kuullotettua kitkerää sipulia. Mut sipulista saa mietoa makeaa makua esim niin, ett pilkkoo pieneks, laittaa sokeria päälle, lämmittelee hetken mikrossa ja vasta sitten ruuan joukkoon.
 
"Allerginen"
Suuresti ihmettelen eikö teillä muita mausteita ole kuin sipuli?
Itse olen sipulille suuresti allerginen, toisekseen se antaa ainoastaan hyvän tuoksun paistettaessa.
 
"Emilia"
Jos sipulia tunget jokapaikkaan, sinulla lienee luovuuden puute maustamisessa! Tarvitseeko kinkkuiusaukseen ja lihapulliin tunkea jokakerta sipulia? Sipuli tuottaa yllättävän monelle suolisto-ongelmia (kipua, turvotusta, ripulia...). Oletko kokeillut muita "korvikkeita"? Jauhelihakastikkeeseen voit laittaa porkkanaraastetta, kinkkukiusaukseen maissia...
 
"Nora"
Itse en syö sipulia ollenkaan, eikä meillä käytetä sipulia mihinkään ruokaan. Eli siis muukaan perhe ei syö meillä kotona sipulia. Valmistan myös kaikki tarjottavat vieraille ilman sipulia, koska haluan itsekin niitä syödä. Kyläpaikoissa monesti tämä rajoitteeni otetaan ihanasti huomioon, vaikka en todellakaan odota tai oleta että minun takiani sipuli jätetään pois. Toisaalta sitten itsekin huomioin todella tarkkaan vieraidemme allergiat ja rajoitteet.
 
Vghhjjjhh
Meillä ruokailee aina välillä henkilö, joka ei syö sipulia. En tiedä eikö pidä vai eikö sovi, mutta suhtaudun siihen kuin mihin tahansa allergiaan. Helpompi sitä on välttää kuin gluteenia tai maitoproteiinia. Mielestäni toisten ruokarajoitusten huomioiminen kuuluu hyviin tapoihin.
 
"Ulla"
En ole koskaan laittanut hernekeittoon valmistusvaiheessa sipulia, ei kuulu siihen.
Meillä päin tarjotaan hernekeiton kanssa raakaa pilkottua sipulia, joka on eri astiassa. Oli iso yllätys eka kerralla, mutta mielestäni sopii tosi hyvin.
 
"huoh"
Jos vieras ei suostu syömään jotain, niin minun hermot ei ole koskaan kyl semmoisesta asiasta tiukilla.

Vieras tulee ajallaan, talo elää tavallaan. Ja jos vieras syö eri tavalla kuin talo, niin vieras syö varmaan muualla. Mikä käy vallan hyvin.
 
vibu
Sipuli on hyvä ja yritän tunkea sitä ruokiin ja totuttaa lapsia siihen pitkältii myös terveysvaikutuksien takia. Mutta eihän se kaikille maistu, ilmankin voi tehdä sapuskaa.
 
"Pajukko"
Sipuli kuuluu ruokaan. Ehdoton kiusauksissa, keitoissa ja kastikkeissa. Eipä taida ruokaa olla, johon en sipulia laita. Nam. Toisaalta ymmärrän, jos ei tynkää. Mullakin ruoka-aineita, joita en suostu syömään esim ketsuppi ja sinappi.
 
vierailija
Kun vietät muutaman yön sairaalassa sairaalassa kovissa sappikivuissa, ei ole sen jälkeen vaikea kieltäytyä aloittaja kaltaisten ihmisten vierailukutsuista. Siinä ei kuulkaa soseuttamiset auta. Ei myöskään ole mukava pysäyttää autoa tien varteen ja köydä ripuloimassa penkalle, kun on tietämättään syönyt ruokaa jossa oli sipulia. Ongelma on osalle meistä todellinen ja kivuilas.
 
vierailija
En ole koskaan laittanut hernekeittoon valmistusvaiheessa sipulia, ei kuulu siihen.
Meillä päin tarjotaan hernekeiton kanssa raakaa pilkottua sipulia, joka on eri astiassa. Oli iso yllätys eka kerralla, mutta mielestäni sopii tosi hyvin.
Tähän olen minäkin tottunut ja maistuu muuten hyvältä se raaka sipuli kuumassa keitossa. Samalla voi pistää vähän sinappia, jos haluaa oikein pröystäillä.
 

Yhteistyössä