Ihanaa palata töistä kotiin

  • Viestiketjun aloittaja Lastentarhanopettaja
  • Ensimmäinen viesti
Lastentarhanopettaja
Epäammattimaista tai ei, huokaisen joka päivä töistä tullessani ja omat lapset nähdessäni helpotuksesta. Osaavat käyttäytyä, ymmärtävät puhetta ja tottelevat mitä sanotaan. Eivät raavi, potki, pure ja haistattele. Eivät pompota vanhempiaan eivätkä kavereitaan, osaavat leikkiä, jakaa, sietää pettymyksiä... Kyllä käy montaa perhettä sääliksi. Ei mahda olla perhe-elämä herkkua.
 
kollega
Väärä ammatti ap:llä. Et ole omistautunut, sehän on ihanaa hoitaa näitä nyky lapsia: ei kuria, ei rajoja, ei rakkautta, ei aikaa. Vanhempien tarpeet menevät edelle lapsia. Viikot lapset hoidossa pitkää päivää, päiväunia ei saa nukkua että nukkuvat aikaisin illalla. Viikonloput isovanhemmilla tai jossain.
 
töissä päiväkodissa
onko ne viellä päikkäri iässä? yhessä paikassa oli niin et yks aikuinen joutu joskus aina nukuttaan vaikka 12 lasta kerralla huhhu miten siinä onnistuukaan.
Helposti. Meillä päiväkodilla voisi ihan hyvin tulla toinen tai kolmaskin aikuinen nukkariin, mutta menen mieluummin yksin. Saa muut hyvää suunnitteluaikaa tai vaikka hetken hengähdystauon. Väitän, että kyse on ainoastaan omasta asenteesta työhön ja lapsiin sekä organisointitaidon omaamista. Kyllä siellä nukkarissa saa isommankin porukan nukkumaan.

Minä väitän, että noin 80% työntekijöistä ei välitä edes miettiä saati toteuttaa ratkaisua ongelmatilanteisiin, esim. rauhattomuuteen. Sitä vaan tyydytään tilanteeseen ja naristaan, että vanhempien vikaa kaikki.
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Mä nostan hattua kaikille päiväkodissa ja koulussa työskenteleville. Omat hermot ei kestäisi viittä minuuttia. Välillä meinaa palaa käpy noiden parikymppisten kanssa vaikka ne on ihan oikeessa töissä
 
vanhan kansan äitee
Mä olen opettanut että lyön päähän jos ei käyttäydytä. Joo ja joo ei saa kurittaa. Kattokaa kenen lapsi ei auo päätänsä! Kerran pari kun vetäsee avokkaalla päähän tai sitten tukistaa vaikka.
 
9MM
Alkuperäinen kirjoittaja töissä päiväkodissa;30224446:
Helposti. Meillä päiväkodilla voisi ihan hyvin tulla toinen tai kolmaskin aikuinen nukkariin, mutta menen mieluummin yksin. Saa muut hyvää suunnitteluaikaa tai vaikka hetken hengähdystauon. Väitän, että kyse on ainoastaan omasta asenteesta työhön ja lapsiin sekä organisointitaidon omaamista. Kyllä siellä nukkarissa saa isommankin porukan nukkumaan.

Minä väitän, että noin 80% työntekijöistä ei välitä edes miettiä saati toteuttaa ratkaisua ongelmatilanteisiin, esim. rauhattomuuteen. Sitä vaan tyydytään tilanteeseen ja naristaan, että vanhempien vikaa kaikki.
mä ymmärrän noi muut mut se että saa 12 lasta samaan aikaan nukkumaan menee yli ymmäryksen ja nostan hattua. Toi valveilla aika mitä kerroit on oikein ja se että sä pystyt antaa muille hengähdys taukoo. Kovilla on lasten päiväkodissa olevat kiitos että ootte jaksanu !
 
"M33"
Minusta on mukavaa opettaa yläkouluikäisiä, mutta vielä mukavampaa on tulla hiljaiseen kotiin, kaataa lasiin juoma ja istua nojatuoliin lukemaan kirjaa kenenkään häiritsemättä. Lapsettomien opettajien keskuudessa onkin vitsi siitä, miten lapsettomuus johtuu haluttomuudesta "tuoda töitä kotiin".
 
Eihän siinä nukuttamisessa mitään vaikeaa ole, riippuen tosin päiväkodista ja lapsiryhmästä. Ryhmäkuri toimii usein hyvin ja lapset ottavat esimerkkiä toisista lapsista. Rutiinit ovat niin tuttuja, että useimmat ovat niihin tottuneet.
 
aöksjdf
Jotenkin aloituksesta tuli ärsyyntynyt olo, ap:n mielestä muiden lapset on kammottavia, mutta omat täydellisiä. Mitä ap tekee sitten päiväkodissa töissä, jos se on niin kamalaa, ei ihme jos lapset ei käyttäydy ja tottele, jos hoitaja on jo sitä mieltä, että lapset on muiden lapset on kamalia, auktoriteettiongelmahan siitä syntyy. Omista lapsista voin sen sanoa, että etenkin vanhempi osaa kyllä käyttäytyä, mutta ei aina käyttäydy, mutta lapsihan on vasta 6-vuotias ja kokeilee ajoittain rajoja. Pettymyksiä lapsi kestää huonosti, en tiedä miksi, koska niitä tulee jatkuvasti, mutta aina se vaan on niin vaikeaa. Nuorempi lapsista taas on paljon rauhallisempi ja "kiltimpi" ei uhmaa kuten isompi.
Lapset kun on erilaisia saman perheen sisälläkin.

Itse sanoisin, että vanhempi lapsistani on kapinaluonne, se kapinoi aina ja kaikkea vastaan ihan periaatteestakin.
 
joku jaksaa
Provo. Ei missään päiväkodissa tuolla tavalla käyttäytyviä ole. Jos lapsi on paha, se on kiero jo pienenä, eli kiusaa syrjimällä tai kuiskimalla tai yrittämällä eristää.
 
dddd
Väärä ammatti ap:llä. Et ole omistautunut, sehän on ihanaa hoitaa näitä nyky lapsia: ei kuria, ei rajoja, ei rakkautta, ei aikaa. Vanhempien tarpeet menevät edelle lapsia. Viikot lapset hoidossa pitkää päivää, päiväunia ei saa nukkua että nukkuvat aikaisin illalla. Viikonloput isovanhemmilla tai jossain.
Ehei, kyllä se on juuri toisinpäin. Vapaan kasvatuksen nimissä lapset on lellitty piloille. Näille pikkuterroristeille vain lässytetään kotona, eikä mitään kielletä koskaan, puhumattakaan, että olisivat saaneet ikinä mitään rangaistuksia huonosta käytöksestä.

En ymmärrä, miksi nämä lässyttäjävanhemmat sietävät puremista, nipistelyä, turhaa huutamista, riehumista, haistattelua, nimittelyä ja ylipäätään huonoa käytöstä.
 
"eräs"
Olisikohan sinun syytä vaihtaa alaa??? Ei minun työpaikallani yksikään lapsi tuolla tavalla käyttäydy, lienee ongelma lähinnä hoitajien otteessa lapsiin.
Älä missään tapauksessa kuvittele itsestäsi noin suuria, se voi kolahtaa jossain vaiheessa omaan nilkkaan. Et vain ole joutunut päiväkotiin, jollaisesta aloittaja puhuu. Päiväkodeissa on nykyresursseilla vaikeaa korjata perheissä syntyneitä vahinkoja, koska vanhemmat eivät huomaa, eivätkä myönnä omia puutteitaan siinä kohti, kun lapsi on jo täysin sekaisin.

Itse olen nähnyt paljon samanlaista kuin aloittaja, ja onnittelen itseäni siitä, että omat lapseni eivät koskaan joutuneet olemaan päiväkodissa.
 
[QUOTE="eräs";30225515]Älä missään tapauksessa kuvittele itsestäsi noin suuria, se voi kolahtaa jossain vaiheessa omaan nilkkaan. Et vain ole joutunut päiväkotiin, jollaisesta aloittaja puhuu. Päiväkodeissa on nykyresursseilla vaikeaa korjata perheissä syntyneitä vahinkoja, koska vanhemmat eivät huomaa, eivätkä myönnä omia puutteitaan siinä kohti, kun lapsi on jo täysin sekaisin.

Itse olen nähnyt paljon samanlaista kuin aloittaja, ja onnittelen itseäni siitä, että omat lapseni eivät koskaan joutuneet olemaan päiväkodissa.[/QUOTE]

Luuletko että ne lapset jotenkin taianomaisesti järkiintyvät kouluun mennessään? Kun kerran vika ei ole päiväkodissa vaan kotona, niin ei ongelmat mihinkään häviä. Koulussa ei edes ole aikuisia riittävästi vahtimaan mitä tehdään, joten nää raggarit saavat mellestää entistä tehokkaammin. Meillä onneksi on tosi kiva pikkuinen päiväkoti ja siellä ammattitaitoiset hoitajat.
 
...mutta toisaalta taas - ajattelepas vaan, miten tylsiä ne työpäivät olisikaan, jos kaikki olisivat ihan samanlaisia hienosti ja loistavasti ja hyvin ja mahtavasti käyttäytyviä lapsia kuin sinulla, ap.

Mutta - hyvä että vapaallasi pääset helpolla, sitten sinulla riittää sitä virtaa ja opastamisen iloa sinne työpäiviisi niille pienille ja ihanille elämän sokereille ja suoloille sekä heidän niin eksyksissä oleville vanhemmille :)
 

Yhteistyössä