Kyllä tekisi mieli avautua kaverille >:(

  • Viestiketjun aloittaja "Apina"
  • Ensimmäinen viesti
"Apina"
Ärsyttää kaverin käytös joka johtuu kokemuksen puutteesta. Hänellä on siis itsellä alle vuoden ikäinen lapsi. Kaverini ajattelee jotta huonosti kasvatetut 2-3v tuuppivat ja ottavat leluja toisilta lapsilta yms. Itselläni on kaksi lasta ja tuo vaihe on kielloista huolimatta kuulunut kummankin kehitykseen. Kaverini on lasten kasvatusten ammattilainen mutta itseäni loukkaa hieman tuo jotta kaverini selvästi pitää itseään parempana äitinä ja arvostelee toisten kasvatusta tuollaisen perusteella mikä kuuluu normaalissa määrin lapsen kehitykseen. Tuleehan se kaverille vielä itselleenkin joskus eteen mutta tekisi mieli kyllä sanoa kun vihjailee myös minua jotta olen kasvattanut lapsiani huonosti kun tälläistä tapahtuu. Vanhimmilla lapsillaninkin on tuo vaihe ollut ja niin on vaan hyviä lapsia niistäkin kasvanut. Muut törmännyt vastaavaan?
 
Ken guru
No, suuri osa lapsista varmaan niin tekee, mutta sen saa kyllä normaaleilta lapsilta karsittua äkkiä pois kun vaan on tiukkana. Ei tuolla leikkipuistoissa lapset toisiaan töni, meillä nimittäin on nyt n. 2v, ja sen kanssa paljon liikutaan.
 
ystävätär
Oota pari vuotta ja sano sille sitten, että "Niin, mitä sä sanoitkaan silloin, että onpa huonosti kasvatettu lapsi..." ;) En tiedä minkä ikäisten kanssa hän työskentelee, mutta jos juuri 2-3-vuotiaiden, niin miten ihmeessä häneltä on jäänyt väliin se, että 2-3 v. lapsilla on yleensä uhma?
 
"jenni"
Samaan olen törmännyt. Kaikkiruokaisten lasten äidit saattavat pistää huonon kasvatuksen piikkiin, jos jollain on ruoan suhteen epäluuloinen lapsi. Samoin jotkut äidit katsovat nenänvarttaan pitkin vilkkaiden lasten käytöstä tajuamatta, että se säheltäjälapsikin saattaa kaiken vilkkautensa alla olla varsin hyväkäytöksinen. Vähänkään kokeneempi ihminen tajuaa, kuinka vähän lapsen perusluonteeseen voi kasvatuksella vaikuttaa. Kokematon kuvittelee, että lapsen kuin lapsen saa aina käyttäytymään presiis kuten haluaa, jos vain yrittää tarpeeksi.
 
LaMamanMorbid
Se nyt vaan on tollasta tossa vaiheessa lapsen kehitystä, mutta siperia opettaa....muutama vuosi ja kaverisi ei enää ole lainkaan hädissään tästä aiheesta.
 
Totuus vain on se, että pojille sallitaan lähtökohtaisesti huonompi käytös kuin tytöille. Itse en usko, että sukupuolella on tekemistä asian kanssa.
Eli sun mielestä on huonoa käytöstä jos pojat juoksevat rosvo ja poliisi leikeissä tai haluavat kiipeillä puuhun? :LOL: No tämmösestä on kuultu että ne on niin kamalan villejä ja huonosti kasvatettuja, juurikin äidiltä jonka tyttö vain istuu hiekkalaatikolla. Enkä muuten salli meidän pojalta yhtään sen kummempa käytöstä kuin tytöltäkään!

Kukaan ei ole kyllä tullut sanomaan että tyttö on huonosti kasvatettu vaikka se on osallistunut noihin samoihin juoksu ja kiipeilyleikkeihin. Miksiköhän?
 
"jenni"
Hah, tuolla ylempänä olin ensin kirjoittanut juuri tuosta vilkkaat pojat vs. rauhalliset tytöt -asetelmasta, mutta poistinkin maininnat sukupuolista. En näköjään olisi tarvinnut, kun ilmiö on tuttu muillekin.

En sanoisi, että pojille aina sallitaan huonompi käytös, mutta ehkä vilkkaampi käytös. Kukaan ei ihmettele, jos poika jonottaessa viihdyttää itseään hyppimällä tasajalkaa, mutta tyttöä kehoitetaan nopeasti olemaan "kunnolla". Sitten kun annan tytön tehdä samoin kuin veljensä, näyttää tyttö monen muun tytön rinnalla huonosti kasvatetulta riiviöltä.
 
tyhmyyttä
En ole törmännyt vastaavaan mutta mulla ei luojan kiitos olekaan mitään lastenkasvatusalanammattilaisia kaveripiirissä ja tuskin huolisinkaan tuollaista ystäväkseni. Kysy siltä onko jotain mennyt opiskelussa pieleen?
 
jaaha mutta
Mun mielestä 2-3 vuotiaan ei pitäisi enää tuuppia tai ottaa toisen kädestä leluja. Sellaiste opetetaan heti 1-vuodesta eteenpäin, ja 3-vuotiaana se olisi jo pitänyt sisäistää. Vai minkä ikäiset ap:n lapset ovat???
 
Eli sun mielestä on huonoa käytöstä jos pojat juoksevat rosvo ja poliisi leikeissä tai haluavat kiipeillä puuhun? :LOL: No tämmösestä on kuultu että ne on niin kamalan villejä ja huonosti kasvatettuja, juurikin äidiltä jonka tyttö vain istuu hiekkalaatikolla. Enkä muuten salli meidän pojalta yhtään sen kummempa käytöstä kuin tytöltäkään!

Kukaan ei ole kyllä tullut sanomaan että tyttö on huonosti kasvatettu vaikka se on osallistunut noihin samoihin juoksu ja kiipeilyleikkeihin. Miksiköhän?
Ei munkaan poikani kasvattamaton ole vaikka se eilenkin nimenomaan juoksi ja kiipeili männyssä. Eihän se käytös sitä ole että istutaan kauniisti leikkimässä. Vaan se miten ylipäätään ollaan ja muita kohdellaan. Ja todellakin nuo 2v ovat vaiheessa jolloin opetellaan pelisääntöjä ja on sitä uhmaa. Itse työskentelen alle 3v kanssa ja tässä ryhmässä jokainen vie leluja sekä tönii muita. Silti he istuvat nätisti pöydässä yms joten kavatettu heitä selvästi on vaikka vielä ei kaikki olekaan hallussa. Ei voi olettaa että tuollanen 2v hallitsee sosiaaliset taidot. Kyllä se tuolle kaverillekin vielä valkenee että lapsessa vaikuttaa se oma luonne ja persoona eikä todellakaa se oma toiminta ole tae siitä että kaikki menee kuten äiti haluaa. Pojan tyttöserkuksista 1 on sellanen lukija joka istuu siivosti ja puuhaa, kaksi nuorempaa ovat villejä rymyreetuja ja miten se silleen voi olla jos kerran pojalla sallitaan juokseminen ja se vaan on opetuksesta kiinni miten lapsi toimii...Tasan sisko kasvattaa kaikkia, nämä kaksi ovat olleet jo vauvana temperamenttisempia kun esikko.
 

Yhteistyössä