Lasten harrastukset ennen ja nyt

  • Viestiketjun aloittaja :O
  • Ensimmäinen viesti
:O
Näin 6v ja 4v äitinä olen järkyttynyt kun nähtiin kaupassa pienemmän päiväkotikaveri äiteineen, lapsella oli päällä seuratakki selässä seuran logo, rinnuksissa nimi&joukkue.

Googletin piruuttani, ja oikeasti 08-09 syntyneiden joukkue treenaa 2x viikossa 2h+1×1,5h, siihen päälle kisat ja näytökset. Miten veren maku suussa nykyään jo noin pienet kisaa hilelakat päässä, täydellistä spagattia tavoitellen jne..
 
Näin 6v ja 4v äitinä olen järkyttynyt kun nähtiin kaupassa pienemmän päiväkotikaveri äiteineen, lapsella oli päällä seuratakki selässä seuran logo, rinnuksissa nimi&joukkue.

Googletin piruuttani, ja oikeasti 08-09 syntyneiden joukkue treenaa 2x viikossa 2h+1×1,5h, siihen päälle kisat ja näytökset. Miten veren maku suussa nykyään jo noin pienet kisaa hilelakat päässä, täydellistä spagattia tavoitellen jne..
no niimpä, sitte niistä lopulta tulee lähäreitä ja kotiäitejä

vots tö pik tiil?
 
"ttt"
Öö... no minä vuonna -77 syntyneenä olen kulkenut joukkuetakki päällä,seuran logo,nimi ja joukkueen nimi rinnuksissa vuonna -90. Reenejä 6 x viikko + kilpailut ja näytökset päälle.

Ei ollu verenmaku suussa. Innoissani harrastin ja innolla menin reeneihin.

Hilelakka oli ihan ylellisyys saada hiuksiin kun ei sitä arkena käytetty,tai meikkiä.

Se oli täyttä vastapainoa koululle ja normi arjelle.

Nyt aikuisena muistelen haikeudella näitä aikoja. Ne antoivat paljon vaikka ajallisesti veivätkin paljon ( ja kiitos myös isän ja äidin kukkarolle!).

Enemmänkin olisin sitä harrastanut jos olisi ollut mahdollista. Nyt oma tyttäreni harrastaa samantapaista lajia. Ja ihan omasta tahdostaan
 
Näin 6v ja 4v äitinä olen järkyttynyt kun nähtiin kaupassa pienemmän päiväkotikaveri äiteineen, lapsella oli päällä seuratakki selässä seuran logo, rinnuksissa nimi&joukkue.

Googletin piruuttani, ja oikeasti 08-09 syntyneiden joukkue treenaa 2x viikossa 2h+1×1,5h, siihen päälle kisat ja näytökset. Miten veren maku suussa nykyään jo noin pienet kisaa hilelakat päässä, täydellistä spagattia tavoitellen jne..
Mitä sitten? Niin pitkään kun lapsi tykkää niin eihän siinä mitään. Ja sinua ei mitenkään luulisi koskevan...
 
"mammuska"
ttt, oot siis ollu 13v tuolloin vuonna 90. on kai vähän eri asia, kun tuos alotuksessa oli kyse n. 4 v. lapsesta???? mä ymmärsin, et ihmetyksenä oli nimenomaan tuo ikä, ei niinkään tosissaan harrastaminen.
 
vieraas
No olen minäkin ihmetellyt että miksi ei voi nykyisin enää harrastaa harrastamisen ilosta. Nykyään yli 10 v alkaa olla liian vanha aloittamaan lähes jokaista harrastusta.
 
tuota
No minusta on hienoa että jotkut haluavat kehittyä jossaiin lajissa pitkälle. Ei pelkällä hillumalla vapaasti, mitä jotkut ihailevat, tietyn iän jälkeen tule mitään muuta kuin pahantekoa aikaan.Ei normaali lapsi enää tietyn iän jälkeen saa kovin paljon siitä vapaasta hillumisesta.
 
No olen minäkin ihmetellyt että miksi ei voi nykyisin enää harrastaa harrastamisen ilosta. Nykyään yli 10 v alkaa olla liian vanha aloittamaan lähes jokaista harrastusta.
Kyllä varmaan suurin osa lapsista harrastaa harrastamisen ilosta, vaikka siihen kuuluisikin paljon treenejä ja kilpailuakin. Jos tässä taas tarkoitetaan sitä, että tarjolla ei enää juurikaan ole kerhomuotoista vaihtoehtoa ohjatun liikunnan harrastamiseen, niin se on kyllä valitettavan totta.
 
samaa miettinyt
Huomasin viime keväänä, että meillä 2009 syntyneen lapsen harrastusryhmästä pääsi taitojen perusteella johonkin kilpailyryhmään, jossa oli just parit harjoitukset viikossa + kilpailut tms. Olin oikein tyytyväinen, ettei lapsi päässyt eikä tajunnut edes yrittää.

Parina iltana viikossa harrastus on ok, mutta samalla pidän sitä maksimina viisivuotiaalle. Minusta on hyvä, että lapsi voi harrastaa useampaa kuin yhtä juttua (jos haluaa), joten yhdellä harrastuksella ei voi siten olla enempää kuin yksi harrastuskertaa viikossa. Eikä varsinkaan vielä kisoja yms päälle.
 
"Kahdenäiti"
Joku muu: mitä tarkoitat et arkielämä on muuten suht rauhallista? Normiarkeenhan kuuluu kaupassakäynti, kaverit, sukulaiset, synttärit jne. Musta tuntuu et arkielämämme täyttää meidän kalenterit, eikä siihen päälle tule 4 veelle kuin yksi 45 min harrastus.
 
Mä järkytyin kun tajusin että monet ekaluokkalaiset saattavat käydä kolmessakin harrastuksessa viikottain. Äitien kanssa juteltiin ja tosi monella oli esin jalkapallo, sähly ja jääkiekko. Paikallisessa nappulaliigassa on harkat 1-1,5h ja peli 2h viikottain. Salibandyharkat 2h kerran viikossa ja turnaukset päälle. Jääkiekko taitaa olla kaksi kertaa viikossa. Eräskin äiti oikein ylpeili kuinka tämä yksi ilta oli ainoa kun ei lapsela ollut mitään.

Koska nää lapset hoitaa koulun, koska ollaan perheenä ja koska ihan vaan leikitään kavereitten kanssa? Ihan jäätävää että jo ekaluokkalaisten pitäisi olla joka ilta menossa tukka putkella harrastamaan sinne ja tänne.
 
Roudari
Tyttö aloitti harrastuksen 3-vuotiaana. Eka vuosi äiti mukana, kahtena seuraavana vuonna 2x viikko. Nyt harjoituksia on viisi tuntia viikossa, jaettuna kolmeen kertaan. Eikä todellakaan ole liikaa! Tyttö haluaisi itse käydä enemmänkin, mutta katsotaan sitten kun on vanhempi. Meillä on riittänyt yksi laji. Toki tyttöni kanssa harkoissa käy tyttöjä, joilla on lisäksi pari muutakin harjoitusta. Mikäpä siinä, jos se perheen luonteelle sopii :)
 

Yhteistyössä