Perhepäivähoidosta ihmeteltävää

  • Viestiketjun aloittaja Äitiyslomalainen
  • Ensimmäinen viesti
Äitiyslomalainen
Olen kotona taaperon ja vauvan kanssa. Taaperon vuoksi olemme käyneet alueemme perhekahvilassa, ja olen havainnut kahden perhepäivähoitajan tuovan katraansa sinne päivittäin. Perhekahvilassa käy päivittäin 20-40 lasta vanhempineen, ja pienessä tilassa hälinä on melkoinen. Olemmekin harventaneet omia käyntejämme sen vuoksi.

Kummastuttaa vain, miksi pph:t tuovat lapset sinne. Pääsevät varmaan itse helpommalla, ja koti ei sotkeennu, mutta tämän vuoksi olen itse päättänyt laittaa omat lapset päiväkotiin. Tuolla perhekahvilassa hälinä ja hulina on suurempaa, kuin missään päiväkodissa ikinä, eli ei mielestäni vastaa perhepäivähoidon ihannetta, eli kodinomaista hoitoa.

Mitä pitäisitte, jos selviäisi, että lastenne pph toimii näin?
 
"jepp"
Täällä käyvät kerhossa 1-2kertaa viikossa. Tykkäsin. 1,5hpäivässä hälinässä jättää lähes 7h päivään sille kodinomaiselle hoidolle. Lisäksi oli aika, kun hoitajalla ei ollut samanikäistä seuraa isommalle lapselle. Kerhossa sai leikkiä saman ikäisten kanssa.
 
samaa miettinyt
Samaa olen miettinyt, mutta perhepäivähoito on kodinomaista hoitoa ja siihen kuuluu siis perhekerhoissa käyminen samalla tavalla kuin kotona olevilla lapsilla. Perhepäivähoitajalla on usein pieniä lapsia ainakin osa, joten isommille lapsille kerhot on tärkeitä että näkevät myös muita saman ikäisiä.
 
ei-pph
Suotakoot se heille. Työ on hyvin yksinäistä puurtamista, joten aikuinen seura on varmasti enemmän kuin toivottua. Lapset saavat vaihtelua päiviin, näkevät kavereita (pph:lla ei välttämättä ole jokaiselle lapselle ikäistään seuraa), ulkoilu hoituu niissä siirtymävaiheissa jne.

Onko kotiäidin kerhoilu jotenkin vähemmän kodinomaista hoitoa kuin jos pph kerhoilee? Siinä on vielä ruokailut, päiväunet, välipalat ja iltapäiväulkoilut/-touhut ennen kuin lapset lähtevät kotiin, jotenkin onko nyt niin kamalaa jos aamupäivät menevät muualla kuin pph:n kotona?
 
Äitiyslomalainen
Eniten ihmettelen tätä, että kerhossa ollaan se maksimiaika, klo 9-12 ja viitenä päivänä viikossa. Syövät siis lounaankin siellä. Ehkä tämä ärsyttää sen vuoksi, että kerho on todella täynnä, ja oma lapseni ei siksi tahdo siellä kauaa ollakaan. Kerhossa käy päivittäin kaksi perhepäivähoitajaa 3-4 lapsen kanssa, ja tilat ovat pienet. Luulisi jotenkin, että näillä lapsilla olisi siellä pph:lla seuraa, kun kotihoitolapsille se kerho voi olla ainoita mahdollisuuksia tavata muita samanikäisiä. Mielestäni olisi ok, jos yhtenä, kahtena päivänä siellä kävisivät, mutta en itse todellakaan haluaisi lapseni olevan siellä hälyssä viitenä päivänä viikossa monta tuntia kerrallaan. Me emme siis enää käy kyseisessä perhekahvilassa juuri tuon hälyn takia.
 
Äitiyslomalainen
No en ole niitä kotiäitejä siellä joka päivä nähnyt samoja :) Ja mekin ollaan oltu vain korkeintaan kahtena päivänä / viikko, mutta pph:t ovat siellä aina. Nyt emme enää käy koko kerhossa. Mutta ilmeisesti se on siis muille ok, että kodinomainen perhepäivähoito voi käytännössä tarkoittaa pahempaa hälyä kuin päiväkodissa. Omat lapseni ovat siis menossa päiväkotiin reilun vuoden päästä. Mietin ennen perhepäivähoitoa, mutta näkemäni perusteella se onkin rauhattomampi vaihtoehto.

Ja alkuperäinen tarkoitus ei ollut, etteivätkö pph:t saisi käydä kerhossa. Enemmän ajoin takaa sitä, että tietävätkö vanhemmat, että "kodinomainen" voi tosiaan tarkoittaa paljon päiväkotia pahempaa meteliä.
 
"nuuh"
:D kolmisen tuntia päivästä ja kun kaksi hoitajaa käy kerhossa niin kaikki perhepäivähoitajat istuu päivät pitkät hälykerhoissa :D?! Onko sulla menkat vai mikä logiikka tässä nyt on?
 
vieras*
Alkuperäinen kirjoittaja Äitiyslomalainen;30226857:
No en ole niitä kotiäitejä siellä joka päivä nähnyt samoja :) Ja mekin ollaan oltu vain korkeintaan kahtena päivänä / viikko, mutta pph:t ovat siellä aina. Nyt emme enää käy koko kerhossa. Mutta ilmeisesti se on siis muille ok, että kodinomainen perhepäivähoito voi käytännössä tarkoittaa pahempaa hälyä kuin päiväkodissa. Omat lapseni ovat siis menossa päiväkotiin reilun vuoden päästä. Mietin ennen perhepäivähoitoa, mutta näkemäni perusteella se onkin rauhattomampi vaihtoehto.

Ja alkuperäinen tarkoitus ei ollut, etteivätkö pph:t saisi käydä kerhossa. Enemmän ajoin takaa sitä, että tietävätkö vanhemmat, että "kodinomainen" voi tosiaan tarkoittaa paljon päiväkotia pahempaa meteliä.
No ei olisi tullut mieleenkään että 4 lapsen ryhmä tarkoittaa 20-40 lapsen metelikerhoa.
 
"eli"
Alkuperäinen kirjoittaja Äitiyslomalainen;30226857:
No en ole niitä kotiäitejä siellä joka päivä nähnyt samoja :) Ja mekin ollaan oltu vain korkeintaan kahtena päivänä / viikko, mutta pph:t ovat siellä aina. Nyt emme enää käy koko kerhossa. Mutta ilmeisesti se on siis muille ok, että kodinomainen perhepäivähoito voi käytännössä tarkoittaa pahempaa hälyä kuin päiväkodissa. Omat lapseni ovat siis menossa päiväkotiin reilun vuoden päästä. Mietin ennen perhepäivähoitoa, mutta näkemäni perusteella se onkin rauhattomampi vaihtoehto.

Ja alkuperäinen tarkoitus ei ollut, etteivätkö pph:t saisi käydä kerhossa. Enemmän ajoin takaa sitä, että tietävätkö vanhemmat, että "kodinomainen" voi tosiaan tarkoittaa paljon päiväkotia pahempaa meteliä.
Kahden tunnin kerho tarkoittaa koko päivän hälyä? Eiköhän niitä lapsia ole tarkoitus totuttaa hiljalleen siihen isompaankin ryhmään se kun on viimeistään eskarissa edessä. Muuten saavat elää kodinomaisessa ympäristössä. Kumma, että kotihoito on pyhää vaikka kävis tuolla joka päivä, mutta jos pph käyttää siellä lapsia tunnin, pari, niin koko hoitomuoto on huono. Sun logiikkas on nyt aika ontuva:D
Mutta joo, kummastakin hoitomuodosta on kokemusta ja kummassakin on puolensa. Päiväkodissa parempi piha ja enemmän kavereita, mutta myös moninkertainen meteli ja kamalasti infektioita ja kihomatoja, täitä jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äitiyslomalainen;30226857:
No en ole niitä kotiäitejä siellä joka päivä nähnyt samoja :) Ja mekin ollaan oltu vain korkeintaan kahtena päivänä / viikko, mutta pph:t ovat siellä aina. Nyt emme enää käy koko kerhossa. Mutta ilmeisesti se on siis muille ok, että kodinomainen perhepäivähoito voi käytännössä tarkoittaa pahempaa hälyä kuin päiväkodissa. Omat lapseni ovat siis menossa päiväkotiin reilun vuoden päästä. Mietin ennen perhepäivähoitoa, mutta näkemäni perusteella se onkin rauhattomampi vaihtoehto.

Ja alkuperäinen tarkoitus ei ollut, etteivätkö pph:t saisi käydä kerhossa. Enemmän ajoin takaa sitä, että tietävätkö vanhemmat, että "kodinomainen" voi tosiaan tarkoittaa paljon päiväkotia pahempaa meteliä.
No mistä tiedät että pph:t ovat joka päivä?
 
  • Tykkää
Reactions: Puuhippa
"Lissu"
Mielestäni tuollainen kerhoilu olisi kiva juttu esim. kerran viikossa mutta jos pph on siellä tosiaan 3 h joka päivä, niin eihän se ole kodinomaista hoitoa nähnytkään. Sama kuin päiväkodissa mutta huonommalla valvonnalla ja turvajärjestelyllä todennäköisesti. En tykkäisi.
 
Pph X
[QUOTE="Lissu";30226999]Mielestäni tuollainen kerhoilu olisi kiva juttu esim. kerran viikossa mutta jos pph on siellä tosiaan 3 h joka päivä, niin eihän se ole kodinomaista hoitoa nähnytkään. Sama kuin päiväkodissa mutta huonommalla valvonnalla ja turvajärjestelyllä todennäköisesti. En tykkäisi.[/QUOTE]

3 tuntia viitenä päivänä viikossa? Mahtaako perhepäivähoidon ohjaaja tietää hoitajiensa touhuista? En usko. Taitaisi muuten olla sananen sanottavana...
 
Äitiyslomalainen
Enhän voi tietää, ovatko he siellä aina, mutta näin oletan. Ovat siis olleet paikalla aina kun mekin. Keväällä kävin tyttäreni kanssa parhaimmillaan kolmena päivänä viikossa. Ja pääsiäisviikolla kerho oli kiinni (seurakunnan perhekahvila) niin toinen näistä pph:sta oli lapsineen kirjaston leikkihuoneessa. Minulle on vain välittynyt tunne, että ainakin toinen heistä välttelee kotia hoitopaikkana, ehkä sotkeentunisen vuoksi.

Ja voihan tuo olla lasten vanhempien kanssa sovittua. Itse en vain haluaisi oman lapsen olevan muka kodinomaisessa hoidossa, joka oikeasti tarkoittaisi päiväkotia pahempaa melua.
 
"Miu"
No siellä kirjastossa tuskin oli ainakaan paha melu.

Itse olen kotiäitinä sitä tyyppiä, että aamulla lähdetään eväiden kanssa ja päikkäriaikaan tullaan kotiin. Väittäisin, että lapseni saavat liikuntaa aika lailla enemmän kuin jos kökötettäisiin kotipihassa. Varmaan toimisin samoin perhepäivähoitajanakin, jos ei erityisiä syitä muuhun olisi.
 
Vieraat..
Aamupäivät ovat täällä tarkoitettu reippaaseen monipuoliseen ulkoiluun.
Hiekkalaatikot, metsät, puistot yms.
Kaikki vaihtelevasti viikon aikana 2 h per pv.

Kerran viikosa voi käydä avoimessa perhekahvilassa. Mutta ei joka päivä.
Sade kelillä sisätilat ovat ok.
 
Kotiäiti83
Alkuperäinen kirjoittaja Äitiyslomalainen;30227213:
Enhän voi tietää, ovatko he siellä aina, mutta näin oletan. Ovat siis olleet paikalla aina kun mekin. Keväällä kävin tyttäreni kanssa parhaimmillaan kolmena päivänä viikossa. Ja pääsiäisviikolla kerho oli kiinni (seurakunnan perhekahvila) niin toinen näistä pph:sta oli lapsineen kirjaston leikkihuoneessa. Minulle on vain välittynyt tunne, että ainakin toinen heistä välttelee kotia hoitopaikkana, ehkä sotkeentunisen vuoksi.

Ja voihan tuo olla lasten vanhempien kanssa sovittua. Itse en vain haluaisi oman lapsen olevan muka kodinomaisessa hoidossa, joka oikeasti tarkoittaisi päiväkotia pahempaa melua.
Jos pph viihtyy lasten kanssa kotona tai omassa pihassa valitetaan että hän on laiska eikä viitsi tehdä lasten kanssa mitään. Jos hän taas käy kerhoissa, kirjastossa yms hän välttelee kotia hoitopaikkana sotkeutumisen vuoksi. Ihan oikeasti; kuka sotkeutumiskammoinen rupeaa pph:ksi?

Mun lasten kotihoitoon on kuulunut miltei aina päivittäinen kodin ulkopuolella liikkuminen. Käydään kerhoissa, leikkipuistoissa, lastentapahtumissa mitä keksitään, uimassa, jumpparyhmissä jne. Ja parhaillaan mulla on ollut mukana ne 3-4 lasta, kai sitäkin on joku muu kerhoilija sitten kironnut.
 
viera.s
Meidän lapsen pph kävi aikanaan kerran viikossa lasten kanssa perhekahvilassa. 4-5-vuotiaat lapset kävivät myös pph:n luota kerran viikossa myös yksinään seurakunnan kerhossa. Tuohon jälkimmäiseen en olisi suostunut, vaikka pph ehti jo sen puolesta puhua, sillä lapseni ei kuulu kirkkoon emmekä halua hänelle uskonnollista kasvatusta.

Olikohan hesarista, mutta jostain kuitenkin luin pph:sta, joka kiertää kaiket päivät lasten kanssa puistoissa ja perhekahviloissa, eikä käy normaalisti ollenkaan kotonaan. Hänellä oli eväät mukana ja pienimmät nukkui rattaissa päikkärinsä. Aamulla kiersi noutamassa lapset sieltä sun täältä ja lasten palautus vanhemmilleen tapahtui myös samaan tyyliin. Kotinsa oli joku yksiö, jossa ei olisi ollut oikein lapsille tilaa. Jaa-a, jossain iässä jonkun aikaa tämä voisi olla lapsille ihan kivaakin, koko päivähoito"uraa" en tuollaisella kiertelevällä pph:lla haluaisi pitää.

Aloittajan esimerkkiä en oikein osaa kommentoida, koska varmaa tietoa kuinka usein pph:t oikeasti siellä käy (tuskin kuitenkaan ihan joka päivä), minkäikäisiä hoitolapset on ja viihtyykö he siellä. Ihan kiva kuitenkin, että pph käy muuallakin kuin kotipihallaan lapsia leikittämässä, mutta toki rauhallisempiakin päiviä olisi hyvä olla, ainakin jos osa hoitolapsista on pieniä.
 
pph:lla käynyt
Itse olin aikoinani pph:lla hoidossa, ja meillä oli niin, että joka päivä oltiin 2h ulkona, joko lähipuistossa, tai välillä kauempana tai esim. metsäretkellä (joskus tehtiin myös reissuja kauemmas, esim. keskustaan tai mökille). 2 x viikossa myös kaikki kerhoon ilmoitetut (vanhempien valinta toki, mutta meistä ja muiden lähialueen pph:iden lapsista siellä kävi tuolloin kaikki tarpeeksi vanhat) kävi alueen srk:n kerhossa. Musta se oli ainakin tosi kiva! Vaikka tosiaan lähialueella oli muitakin pph:ita, ja kaikki alueen pph:t teki tiiviisti yhteistyötä, niin kerhossa kuitenkin pääsi tutustumaan muihinkin, ja toimimaan erilaisessa ympäristössä, kuin mitä muuten. Ja olihan se varmaan myöskin pph:lle tietynlainen helpotus, vaikka kerho ei kestänytkään kuin n. 2h, joten sieltä tultiin siis ennen ruokaa takaisin. Kerhossa kuitenkin askarreltiin ja laulettiiin joka kerta, ja siellä oli tilaa myös vapaalle leikille. Vaikka me kyllä askarreltiin paljon myös pph:n luona, ja tietysti leikittiinkin. Mutta koska pph: rahavarannot on kuitenkin aina rajallliset...

itse siis tykkäsin käydä kerhossa, ja jälkeenpäin ajatelle koin sen myös koulua ajatellen hyödylliseksi. Varsinkin, koska en käynyt esikoulua (siihen aikaan eskari ei vielä ollut ihan niin yleinen: tarhan käyneeistä kavereista sen kyllä kävi kaikki, mutta pph:lla tai kotona olleista ei ketään). Mutta kyllä tuo 2 x viikossa oli juuri passeli määrä...
 

Yhteistyössä