Mikä on sinun maailmankatsomuksesi?

En ole perehtynyt mihinkään uskontoon tai näkemykseen maailmasta.

Uskon että hyvällä saa aikaiseksi hyvää.
Paha saa palkkansa, jossakin vaiheessa, silloin viimestään kun sitä lakkaa suojelemasta.
( pedofiilit julki).
Arvostan näitä kohtia 10:stä käskystä:
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
5. Älä tapa.
7. Älä varasta.
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

Niissä on ihan hyvä peruselämän oppi. Sen lisäksi sanon olevani humanisti ja uskon elämän ja energioiden virtoihin. Uskon, että sinulle osoitetaan "tehtäviä" joita sitten itse valitset" ota" tai "jätä". Aina on olemassa "tie" jota kulkea.

Jos kerran uskon "johonkin" miksi en ole "uskossa"?

Koska minun "Jumlalani" tai kuka onkaan, ei ole tulossa tuomitsemaan ei eläviä eikä kuolleita.
Jos minulla on jokin "Jumala" on hän armollinen, hyväksyvä, minussa ja sinussa.
Olen pala jumallallisuutta, sillä ihminen on ihme ja meidän sisällä soluissa ja molekyyleissä on lisää ihmeitä. Eläimet ovat ihmeellisiä ja luonto.

Elämä on ihmettelyä täynnä.. olisi hauskaa tietää( tie, tunteminen) mistä sana IHMI(ihme?)NEN tulee? Jos joku tietää kertokaa.

En ole kiinnostunut heidän näkemyksistään joilla on valmiina Raamatun tai muiden "kirjojen" Jumala. Olen kiinnostunut heistä jotka vielä ajattelevat omilla aivoillaan vailla manipulaatiota.

Miten järkeilette olemassaolomme?
 
Ken guru
Olemme evoluution tuloksena kehittyneet tähän asti, ja kehitys luonnollsesti jatkuu koko ajan. Maapallo tulee tuohoutumaan ennen kuin mitään sen suurempaa muutosta meissä ehtii tapahtumaan (pikkuvarvas poistumaan jollon olemme nelivarpaisia jne).

Uskon että on hyviä ja pahoja ihmisiä, toiset pahat saa palkkansa, toiset ei. Onnellisuus ei ole vakio, vaan jotkut kärsii täällä paljon enemmän kuin toiset. Ihmiset elävät keskenään eriarvoisia elämiä.

En usko että olemme täällä tienaamassa elämän oppirahoja, mutta koko ajan on ihmisen moraali ja käsitys oikeasta kehittynyt vähän parempaan suuntaan, osa tosin jää siitäkin kelkasta koko ajan pois (ääri-islamistit yms.).
 
hedonisti
En usko jumaliin tai muihinkaan henkiolentoihin, enkä siihen että millekään olisi mitään tarkoitusta. Sattumaa vain ja kiehtovia syy-seuraussuhteita. Koen että elämä on kiva ja maailmankaikkeuden mittakaavassa hyvin erikoinenkin asia ja että ainoa mielekäs tapa olla ja elää on ottaa tästä kaikki irti niin kauan kuin voi, koska tämän jälkeen ei ole mitään luvassa. Millään ei kuitenkaan loppujen lopuksi ole mitään tarkoitusta. Elämä on kuitenkin niin ainutkertainen asia, että sitä tulisi arvostaa, vaalia ja kunnioittaa, mutta ei sotkea sitä mihinkään itseään suurempaan ja mystisempään.
 
  • Tykkää
Reactions: dipt
En usko jumaliin tai muihinkaan henkiolentoihin, enkä siihen että millekään olisi mitään tarkoitusta. Sattumaa vain ja kiehtovia syy-seuraussuhteita. Koen että elämä on kiva ja maailmankaikkeuden mittakaavassa hyvin erikoinenkin asia ja että ainoa mielekäs tapa olla ja elää on ottaa tästä kaikki irti niin kauan kuin voi, koska tämän jälkeen ei ole mitään luvassa. Millään ei kuitenkaan loppujen lopuksi ole mitään tarkoitusta. Elämä on kuitenkin niin ainutkertainen asia, että sitä tulisi arvostaa, vaalia ja kunnioittaa, mutta ei sotkea sitä mihinkään itseään suurempaan ja mystisempään.
On tätäkin piirrettä..jokainen hetki on nautittava.
Et siis usko "sisäiseen tietoon".

Esim. Enneuniin?

Itse olen muutaman kokenut, enkä osaa niitä selittää mitenkään. En ollut esim. kyseisiä paikkoja koskaan aikaisemmin nähnyt, mitä unessa näin. Ja kun olin paikan päällä, muistin uneni ja toimin kuten unessa. Eli kävin katsomassa mihin saakka uni "piti paikkaansa".

On kiva kuulla miten selittäisit tapahtuman. Itselläni ei ole muuta ajatusta kuin että "se annettiin minulle lahjana".
 
satunnainen buddhalainen
Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30229859:
ihminen on ihme ja meidän sisällä soluissa ja molekyyleissä on lisää ihmeitä. Eläimet ovat ihmeellisiä ja luonto.

Elämä on ihmettelyä täynnä.
Tuossa oikeastaan kiteytyy mun maailmankatsomus. Elämän hienous on maailman monimuotoisuudessa ja juuri noissa "ihmeellisissä" asioissa. Mitenkään kenenkään uskoa loukkaamatta mä koen sen niin, että näiden ihmeiden selittäminen ja alistaminen jonkin tietyn uskonnon piiriin tavallaan pilaa sen ihmeen ja siihen liittyvän oivaltamisen ilon.

Buddhismissa on jotain, mistä pidän, varsinkin dukkha ja samudaya ovat nykymaailman ihmiselle pohtimisen arvoisia käsitteitä. Eli kärsimys (tai ehkä tyytymättömyys on parempi sana), joka tulee siitä, että ihminen takertuu kaikkeen katoavaiseen ja yrittää paikata tyhjyyden tunnetta ulkoisilla asioilla.
Pahoittelut buddhismia paremmin tunteville, jos vedän mutkia suoriksi :)
 
Kulje
Tuossa oikeastaan kiteytyy mun maailmankatsomus. Elämän hienous on maailman monimuotoisuudessa ja juuri noissa "ihmeellisissä" asioissa. Mitenkään kenenkään uskoa loukkaamatta mä koen sen niin, että näiden ihmeiden selittäminen ja alistaminen jonkin tietyn uskonnon piiriin tavallaan pilaa sen ihmeen ja siihen liittyvän oivaltamisen ilon.

Buddhismissa on jotain, mistä pidän, varsinkin dukkha ja samudaya ovat nykymaailman ihmiselle pohtimisen arvoisia käsitteitä. Eli kärsimys (tai ehkä tyytymättömyys on parempi sana), joka tulee siitä, että ihminen takertuu kaikkeen katoavaiseen ja yrittää paikata tyhjyyden tunnetta ulkoisilla asioilla.
Pahoittelut buddhismia paremmin tunteville, jos vedän mutkia suoriksi :)
lapseni se on sinun tien viittasi :)
 
mää oon ns tapakristitty, kuulun kirkkon mutten usko hirveesti niihin yliluonnollisiin juttuihin


evlut uskon perusopetukset lähimmäisenrakkaudesta jne on musta silti ihan tavoittelemisen arvoisia juttuja
 
"M33"
Minulla on humanistinen maailmankatsomus.

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi:
Itse olen muutaman kokenut, enkä osaa niitä selittää mitenkään.
Déjà vu -ilmiö ei ole mitenkään harvinainen. Minullekin on käynyt noin monta kertaa. Noille kokemuksille on yhteistä se, että "unet" "muistaa" vasta paikan päällä. Aivot luovat tuon muistikuvan siinä hetkessä, eikä se todellisuudessa ole edelliseltä yöltä, vaikka siltä tuntuisikin.. Ei ole syytä olettaa, että déjà vun taustalla olisi mitään yliluonnollista.
 
"orion"
Muuttuvaa laatua... Minä muutun, maailmankatsomukseni muuttuu... Kaikelle mulla ei ole sanoja, ja se mille on, no, nyt en jaksa selittää enkä tiiä mistä aloittaisinkaan. Otan palasia sieltä täältä sen mukaan miten oikealta tuntuu. Jotain new age juttua kai tämä on, jos pitää johonki lokeroon yrittää tunkea.
 
hedonisti
[QUOTE="M33";30230079]Minulla on humanistinen maailmankatsomus.


Déjà vu -ilmiö ei ole mitenkään harvinainen. Minullekin on käynyt noin monta kertaa. Noille kokemuksille on yhteistä se, että "unet" "muistaa" vasta paikan päällä. Aivot luovat tuon muistikuvan siinä hetkessä, eikä se todellisuudessa ole edelliseltä yöltä, vaikka siltä tuntuisikin.. Ei ole syytä olettaa, että déjà vun taustalla olisi mitään yliluonnollista.[/QUOTE]

Mä pidän unikirjaa ja sieltä voi tarkistella aikaisempia merkintöjä ja ihan oikeasti kyllä tapahtuu sellaisia hetkiä, että se on koettu unessa, mutta ne ovat usein arkisia tai usein tapahtuvia asioita yms. että todennäköisyys tuollaiselle kokemukselle on loppujen lopuksi hyvinkin suuri jos vain arkiasioista uneksii. Ja muutenkin kun se tunne tulee, niin muistaa kyllä muutakin juonenpätkää siitä unesta. Mutta mä olen kyllä kirjannutkin noita ylös todella kauan ja harjaantunut untennäössä.
 
"M33"
Mä pidän unikirjaa ja sieltä voi tarkistella aikaisempia merkintöjä ja ihan oikeasti kyllä tapahtuu sellaisia hetkiä, että se on koettu unessa, mutta ne ovat usein arkisia tai usein tapahtuvia asioita yms. että todennäköisyys tuollaiselle kokemukselle on loppujen lopuksi hyvinkin suuri jos vain arkiasioista uneksii. Ja muutenkin kun se tunne tulee, niin muistaa kyllä muutakin juonenpätkää siitä unesta. Mutta mä olen kyllä kirjannutkin noita ylös todella kauan ja harjaantunut untennäössä.
Jos todella pystyt näkemään asioita ennakolta unessa, siitä vain Randin säätiölle sähköpostia. Saat reilusti yli miljoona dollaria, kun osoitat kykysi.
 
hedonisti
[QUOTE="M33";30230115]Jos todella pystyt näkemään asioita ennakolta unessa, siitä vain Randin säätiölle sähköpostia. Saat reilusti yli miljoona dollaria, kun osoitat kykysi.[/QUOTE]

En minä usko sellaiseen siis edes. Mutta viittasin noihin deja vu- hetkiin. Esim näen unta että käyn kaupassa ostamassa maitoa ja kurotan tietyllä tapaa tölkkiä takahyllyltä ja kaksi vuotta siitä kaupassa maitohyllyllä tölkkiä hapuillessa tuntuu höpsöltä ja muistan, että perkeles, näinkin siitä unta silloin joskus, tosin siinä unessa maitohyllyn takana oli lentokentän turvatarkastus. Jos nyt mietitään, että joka yö katsellaan unia koko elämän ajan, niin olisihan se todella epätodennäköistä, että ei näkisi joskus elämänsä varrella jotain sellaista unessa, mikä sattuu myöhemmin tapahtumaan. Ennustamisen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
 
ellu vaan
Ekana anteeksipyyntö ap:le, kun jonain päivänä länkytin hänelle tuubasta, en muista mitä satunnaisnikkiä käytin. Tämä avaus on täyttä asiaa ja siinä oli monta hyvää vastausta, millaisia maailmankatsomuksia ihmisillä on, ap ekana. Minulla on sellainen maailmankatsomus, että linnamaisesti asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat. Eli kunhan velvollisuudet hoituu, lopun kanssa ei ole niin nöpönuukaa eikä se haittaa, jos välillä on mukavaakin.
 
Mä pidän unikirjaa ja sieltä voi tarkistella aikaisempia merkintöjä ja ihan oikeasti kyllä tapahtuu sellaisia hetkiä, että se on koettu unessa, mutta ne ovat usein arkisia tai usein tapahtuvia asioita yms. että todennäköisyys tuollaiselle kokemukselle on loppujen lopuksi hyvinkin suuri jos vain arkiasioista uneksii. Ja muutenkin kun se tunne tulee, niin muistaa kyllä muutakin juonenpätkää siitä unesta. Mutta mä olen kyllä kirjannutkin noita ylös todella kauan ja harjaantunut untennäössä.

Näin unen. Kirjoitin sen aikanani päiväkirjaan..

Hain opiskelemaan ja totta kai niin tärkeässä asiassa ajatukset ovat siinä, miten käy.

Kyseisellä paikkakunnalla kävimme vain koululla haastattelussa. Kun sitten pääsin kouluun ja tuli muutto vieraalle paikkakunnalle ( kotoani 500 km) seisoin opiskelijakämppäkylän keskiössä muuttokuorman kanssa.
Ja kaikki oli tuttua, poikkeuksena, että unessa minulla oli potkulauta jolla potkuttelin keskellä pihaa.

Toinen on vieläkin hassumpi.

Olin raskaana, juttelin puhelimessä ystäväni kanssa. Ja sitten näin "sisäisesti" kuinka mieheni kantoi sylissään kuollutta lasta.
Vauvamme oli kuollut, mentäessämme ultraan sydänääniä ei enää ollut.

Enkä aktiivisesti miettinyt lapsen kuolemaa, enkä sillä hetkellä varsinkaan. Kun kerroin ystävälle mitä näin hetki sitten, hän sanoi: älä ole hupsu.

Enkä tiedä totuutta tai miten asia sitten on. En kuitenkaan halua poissulkea vaihtoehtoja. Lopulta meidän tietämys elämästä on aika pientä.

Itse haluan olla valmis kaikkeen mitä tarjotaan, avoin, myös ajatuksellisesti.

En halua sitoutua oikein mihinkään malliin..mutta voin ottaa kaikesta vähän.

Kiitos muuten hyvistä ajatuksista.
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;30230226:
Uskon että jos on avoin ja kunnioittava voi saada enemmän tietoa/ kokemuksia. Toimii sekä maallisten että ylimaallisten asioiden kanssa.
Henkilökohtaiseen uskooni kuuluu myös että jos pyydän, minulle annetaan ja ettei minun tarvitse pelätä mitään pahaa. Mm.

Olen kokenut, että paha on aika läsnäoleva. Yritän vain nähdä ihmisten inhimillisyyden ja joskus se vaan on vaikeaa. Varsinkin kun kohteena lapset.

Kun meidän perheessämme oli vaikeaa lapsen kanssa, pyysin voimaa ja suojaa lapselleni "maailmankaikkedelta".

Ihan äskettäin lapseni kertoi että hänellä on suojelija. Henkiolento.

Oli sitten oikea tai oman mielen tuotos, pidän häntä älykkäänä että on oivaltanut itse kuinka selviytyä henkisestä taakastaan. Vaikka me aikuiset autoimme ja vaikka hän sai ammattiapua, hän löysi myös oman apunsa ja keinonsa selvitä. Voi olla että hän tämän olennon avulla annosteli kokemustaan sopiviksi palasiksi sulattaa.

Harvoin olen ollut niin heikkona ja voimaton. Turrutin tunteitani rääkkäämällä kehoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30230249:
Eikö ole muita, jotka ovat kokeneet tai "nähneet" jotakin?
Tai tietävät enemmän tai eivät todellakaan usko mihinkään.
kaikki on kokeneet ja nähneet vaikka minkälaisia unia mutta vain harvat lataa niihin jotain merkitystä
 
mies1harm.
Tavallaan jos maailman fysikalisoi, se on kuin musiikin kuuntelua studiokaiuttimin akustisessa tyhjiössä. Kuivuus - aavikon kasvu Nietzscheä lainatakseni - ei välttämättä ole humaaniutta, tai humaaneinta.
 

Yhteistyössä