Onko syytä pahoittaa mielensä mummoni jutuista vai olenko herkkis?

  • Viestiketjun aloittaja "Herkkis"
  • Ensimmäinen viesti
"Herkkis"
Minusta on lapsesta asti
tuntunut siltä, että mummoni tykkää enemmän muista lapsenlapsistaan. Asumme samassa kaupungissa mutta näemme nykyään vain oikeastaan juhlissa yms. "Pakollisissa" kun taas serkkuni käyvät ahkerasti kylässä, shoppailemassa, puistoissa (meistä monella pieniä lapsia) jne. yhdessä.

En tiedä olenko jotenkin herkkis kun otan mummoni sanomiset jotenkin niin, että niiden on tarkoitus loukata minua. Vai kuulostavatko nämä muiden korviin sellaisilta mistä pahoittaisitte mielenne. Esim. Juttelen serkkuni kanssa ja mummoni sanoo serkulleni "oletpa sinä niin nätti ja laiha" sitten katsoo minua ja sanoo "samaa ei voi kaikista sanoa". Totta, että minulle on muutama kilo kerääntynyt ja mitat tällä hetkellä 160 cm ja 58 kg mutta en nyt itseäni ihan kamalana punkerona pidä. Saimme reilu vuosi sitten lapsen ja kun mummoni kuuli, että olen raskaana totesi "tarvitseeko sitä nyt joka asiassa "annaa" ja "mariaa" matkia". Serkkuni oli juuri saanut lapsen ja toinen oli pitkällä raskaana. Etenkin tämä tuntui pahalta kun meillä takana useamman vuoden lapsettonuushoidot. Olimme menossa serkullemme kylään ja hain mummoni koska hänellä ei ole ajokorttia ja serkkuni asuu eri kaupungissa. Matkalla kertoi yksityiskohtaisesti mitä viemisiä oli ostanut ja kutonut muille lapsenlastensa lapsille (yhteensä 5 kpl) ja sitten totesi, että meidän lapselle ei jaksanut alkaa tekemään mitään. No ei sen niin väliä enkä mitään olisi odottanut ja huomasinhan minä sen mutta miksi siitä pitää erikseen mainita. En ole ollut ikinä kova järjestämään juhlia mutta esim. Rippi- ja valmistujaisjuhliini ei tullut eikä ole tullut kutsusta huolimatta lapsemme ristiäisiin tai 1 v synttäreille.

Tällaisia möläytyksiä tulee useita kun näemme ja niistä tulee edelleen sellainen olo ettei mummoni oikein pidä minusta. Toisaalta mietin olenko vain jotenkin herkkis ja otan nämä asiat loukkaavina vaikka niitä ei sellaisiksi ole tarkoitettu. Serkkuni jatkuvasti ihmettelevät miksi en vie lastani mummollemme hoitoon (niin kuin he tekevät) kun mummo kuulemma oikein erikseen aina ilmoittaa, että aina voi kysyä ja hän mielellään toimii hetken lapsenvahtina. No eipä ole ikinä minulle tätä sanonut.
 
Saman kokenut
Mä huomauttaisin mummolle hänen huonosta käyttäytymisestään.
Voihan sitä kokeilla huomauttaa, mutta yleensä tuon tyyppisillä ihmisillä on aina selitys kaikkeen. Vittuilu ja naljailu ja toisen mitätöinti on niin hienovaraista, että yksittäiset esimerkit voi aina selittää viattomiksi. Kyse onkin siitä, että naljailu ja mitätöinti on jatkuvaa, eikä kukaan voi sellaista tehdä vahingossa. Eihän mummo tee moisia vahinkoja ilmeisesti muille, joten osaisi kyllä käyttäytyä jos haluaisi. Ei siis kannata yllättyä, jos tuollaisen "huomauttamisen" jälkeen oma fiilis on kahta kauheampi, kun mummo pääsee manipuloimaan ja selittelemään ja sekoittamaan ap:n päätä...
 
Voihan sitä kokeilla huomauttaa, mutta yleensä tuon tyyppisillä ihmisillä on aina selitys kaikkeen. Vittuilu ja naljailu ja toisen mitätöinti on niin hienovaraista, että yksittäiset esimerkit voi aina selittää viattomiksi. Kyse onkin siitä, että naljailu ja mitätöinti on jatkuvaa, eikä kukaan voi sellaista tehdä vahingossa. Eihän mummo tee moisia vahinkoja ilmeisesti muille, joten osaisi kyllä käyttäytyä jos haluaisi. Ei siis kannata yllättyä, jos tuollaisen "huomauttamisen" jälkeen oma fiilis on kahta kauheampi, kun mummo pääsee manipuloimaan ja selittelemään ja sekoittamaan ap:n päätä...
Vittuilu mielessä sanoisin hänelle asiasta. Toisia ihmisiä ei kohdella tuolla tavalla. Sitä saa mitä tilaa.
 
mummuhyi
Ei tule kertoa mummulle tunteistaan, tapahtuu seuraavaa: mummo kertoo sukulaisille ja tuttaville kieron sympaattisesti reppana-ap:sta, joka huonon itsetuntonsa vuoksi on peloissaan mummon huomiosta ym. ym. Inhottava ihmistyyppi.
 
"Herkkis"
Tosiaan ollaan nähty vain juhlissa yms. eikä niissäkään jutella kuin muutama lause. Asutaan vain samassa kaupungissa niin usein minä olen se luontevin vaihtoehto jos olemme menossa samaan paikkaan.

Olen serkkujeni kanssa ollut aina paljon tekemisissä ja he eivät huomaa mummossa mitään tällaista käytöstä enkä jotenkin viitsi heille tästä mainita. He kun tuntuvat tykkäävän viettää mummomme kanssa aikaa niin paljon. Nyt vain taas alkoi ärsyttämään tilanne kun olemme suunnitelleet retkeä kahden serkkuni kanssa. Toinen heistä ehdotti, että pyydetään mummomme mukaan niin on helpompaakin kun on yksi aikuinen lisää lapsenvahtina. Toinen serkkuni oli heti, että juu ilman muuta todella hyvä idea ja hän varmaan tykkää lähteä. Minä taas ajattelin, että voi ei menee sitten piloille sekin reissu kun saan kuunnella ivallisia kommentteja koko päivän.
 
[QUOTE="Herkkis";30231235]Tosiaan ollaan nähty vain juhlissa yms. eikä niissäkään jutella kuin muutama lause. Asutaan vain samassa kaupungissa niin usein minä olen se luontevin vaihtoehto jos olemme menossa samaan paikkaan.

Olen serkkujeni kanssa ollut aina paljon tekemisissä ja he eivät huomaa mummossa mitään tällaista käytöstä enkä jotenkin viitsi heille tästä mainita. He kun tuntuvat tykkäävän viettää mummomme kanssa aikaa niin paljon. Nyt vain taas alkoi ärsyttämään tilanne kun olemme suunnitelleet retkeä kahden serkkuni kanssa. Toinen heistä ehdotti, että pyydetään mummomme mukaan niin on helpompaakin kun on yksi aikuinen lisää lapsenvahtina. Toinen serkkuni oli heti, että juu ilman muuta todella hyvä idea ja hän varmaan tykkää lähteä. Minä taas ajattelin, että voi ei menee sitten piloille sekin reissu kun saan kuunnella ivallisia kommentteja koko päivän.[/QUOTE]
Jos mummo tulee mukaan niin älä mene sinne. Eikö serkuille voi sanoa että et halua ketään muita mukaan?
 
"Herkkis"
Goldie: mielestäni on vähän lapsellista/tyhmää sanoa ettei halua jotain mukaan. Varsinkin kun serkkuni tuntuvat pitävän mummosta niin paljon ja viettävät hänen kanssaan aikaa. Tuntuisi jotenkin väärältä alkaa haukkumaan heille mummoa seläntakana.
 
Saman kokenut
[QUOTE="Herkkis";30231258]Goldie: mielestäni on vähän lapsellista/tyhmää sanoa ettei halua jotain mukaan. Varsinkin kun serkkuni tuntuvat pitävän mummosta niin paljon ja viettävät hänen kanssaan aikaa. Tuntuisi jotenkin väärältä alkaa haukkumaan heille mummoa seläntakana.[/QUOTE]

Sun pitää sisäistää, että ei ole huonotapaista vaatia kohteliasta käytöstä. Ei ole haukkumista kertoa tosiasioita. Ei ole lapsellista tai tyhmää välttää sellaisen ihmisen seuraa, joka kohtelee sinua huonosti. Ei sun tartte uhrautua muiden puolesta, ja piilotella mummon huonoa käytöstä.
 
  • Tykkää
Reactions: Goldie
[QUOTE="Herkkis";30231258]Goldie: mielestäni on vähän lapsellista/tyhmää sanoa ettei halua jotain mukaan. Varsinkin kun serkkuni tuntuvat pitävän mummosta niin paljon ja viettävät hänen kanssaan aikaa. Tuntuisi jotenkin väärältä alkaa haukkumaan heille mummoa seläntakana.[/QUOTE]
Ei tarvitse haukkua. Voi sanoa asiallisesti minkälainen mummo on ollut sua kohtaan. Jos serkut eivät usko niin se on heidän ongelma. Mä en halua olla kenenkään seurassa joka kiusaa.
 
myös samaa kokenut nro3
Sun pitää sisäistää, että ei ole huonotapaista vaatia kohteliasta käytöstä. Ei ole haukkumista kertoa tosiasioita. Ei ole lapsellista tai tyhmää välttää sellaisen ihmisen seuraa, joka kohtelee sinua huonosti. Ei sun tartte uhrautua muiden puolesta, ja piilotella mummon huonoa käytöstä.
Meillläpä mummo vastasi tuohon minun kohdillani niin että teki koko suvulle selväksi kuinka huonotapainen huonokäytöksinen ja kateellinen minä kehtaankin olla ja haukkua vanhan ihmisen.
Sanomattakin varmaan selvää että se oli sen mummosuhteen viimeinen niitti ja seuraavan kerran muistin mummoani vasta hautajaisissa.
 
"henni"
Sanoisin, että joskus sano nyt kysyväs tätä tän ainoon kerran että kerroppa mistä ae kenkä on aina puristanut sinun kohdalla.
Ja sen jälkeen annat kääkän olla täysin omissa oloissaan. Älä kerro mitään teidän perheen asioita, pyydä lapsesi aina pois mummon lähettyviltä, sano mummon olevan jo niin vanha ja väaynyt, jos jostain jäätte paitsi, niin kehu hirveesti muiden lahjoja ja jos joku huomaa että jäitte paitsi, nii aina hymyssä suin kerro, et eihän vanha kääkkä nyt jaksa kaikille
 
vieras..
Sitten laajennatte sitä kaveri/tuttava piiriä pikkasen kauemmaksi kuin serkku/mummo akseli. Itse en ottais kyytiin tai menis mihinkään mihin mummeli olis menossa. Vanhempia ihmisiä tavii kunnioittaa, mutta kylläsen vanhemman ihmisen täytyy olla sen kunnioituksen väärti.
 
  • Tykkää
Reactions: Goldie
dfdf
Huhhei, johan on törkeää käytöstä mummoltasi. En ikimaailmassa ottaisi noin huonosti käyttäytyvää ihmistä kyytiini tai tekisi muitakaan palveluksia, saati viettäisi vapaaehtoisesti aikaani sellaisen ihmisen seurassa.
 
Saman kokenut
Alkuperäinen kirjoittaja myös samaa kokenut nro3;30231291:
Meillläpä mummo vastasi tuohon minun kohdillani niin että teki koko suvulle selväksi kuinka huonotapainen huonokäytöksinen ja kateellinen minä kehtaankin olla ja haukkua vanhan ihmisen.
Sanomattakin varmaan selvää että se oli sen mummosuhteen viimeinen niitti ja seuraavan kerran muistin mummoani vasta hautajaisissa.
Ei mikään yllätys. Noille ihmisille "haukkumista" on sekin, kun sanoo että on pahoittanut mielensä toisen käytöksestä. Mottona tuntuukin olevan että hyökkäys on paras puolustus. Toisaalta, tuollainen reaktio toisen pahaan mieleen on se loppusilaus, josta näkee noiden oikean luonteen. Ei tartte sen jälkeen enää miettiä, että entäs jos olisinkin tehnyt niin tai näin niin olisiko tuo ihminen ymmärtänyt ja kohdellut minua sen jälkeen paremmin... Ei normaali ihminen reagoi vihalla siihen, että toinen kertoo pahasta mielestään!
 
Vvvggg
Luulenpa, että unohtaisin vain koko ihmisen olemassaolon. En osallistuisi samoihin tilaisuuksiin enkä antaisi kyytiä. En vain olisi hänen kanssaan missään tekemisissä. Tämänkin mummo varmasti kääntää ap:tä vastaan, mutta en tekisi mitään "pahaa", minkä muutkin näkisivät. Hymyilisin vain kauniisti, enkä ymmärtäisi mistä puhutaan. Ja aina pitäisi olla taskussa hyvä syy tilaisuuksista pois jäämiseen ja kuljettamisista kieltäytymiseen.
 
vierasr
Onko tässä kenties taustalla sellainen, että serkkusi äidit ovat mummosi lapsia ja sinun ISÄSI on mummosi lapsi?

Jos tavallaan pitää enemmän "ominaan" tyttärien lapsia kuin pojan lapsia
 
Ken guru
[QUOTE="Herkkis";30231258]Goldie: mielestäni on vähän lapsellista/tyhmää sanoa ettei halua jotain mukaan. Varsinkin kun serkkuni tuntuvat pitävän mummosta niin paljon ja viettävät hänen kanssaan aikaa. Tuntuisi jotenkin väärältä alkaa haukkumaan heille mummoa seläntakana.[/QUOTE]

Mitä ihmettä! Taas tätä samaa, että kiusaajien kanssa pitää olla, lapsen kiusaajatkin kutsua synttäreille skeidaa.

Totta helvetissä saa sanoa ettei halua jotain mukaan, ja vielä oikean syynkin saa sanoa. Ei kenelläkään ole oikeutta olla mulkku toiselle, oli sukulainen tai ei.
 
hhhhggg
Vastaisin mummolle myötäillen: "Niin minuako tarkoitit, ihan oikeessa olet, olen turhan paljon syönyt kakkua." Nosta paita ja näytä. Lapsen teosta voisit vastata "Niimpä, tykkään matkia ihmisiä, koska en omaa omia ajatuksia" hymyillä päälle ja kävellä pois. Vittuilla sarkastisesti takas ja näyttää ettei sinua kiinnosta. Narsistia ei kiinnosta ihmimen, jota ei saa satutettua.
 

Yhteistyössä