Pesettekö ekaluokkalaisen hampaat?

  • Viestiketjun aloittaja "harmaana"
  • Ensimmäinen viesti
"harmaana"
Suuhygienisti oli sitä mieltä että ekaluokkalaiselta pitää vanhempien pestä hampaat... Mites teillä? Peseekö monetkin 7-vuotiaan hampaat, vai katsotaanko vieressä ja ohjataan, vai miten?
 
Siis lapsi pesee ensin itse niin hyvin kuin pystyy. Aikuinen sitten viimeistelee hankalat kohdat.
Lapsen hienomotoriikka hampaiden pesussa on valmis ja tarkka vasta n. 9 vuoden iässä, eli aikuisen on hyvä viimeistellä siihen asti.
 
myönnettäköön
Täytyy myöntää, että aamut on niin kiireisiä, että kyllä meillä 7-vee ja 10-vee pesee ihan itse hampaat eikä siinä ehdi aikuinen vieressäkään ohjata. Pienemmät lapset kun pitää ehtiä pukea ja ruokkia siinä rytäkässä. Joskus, jos on leppoisampi aamu, saatan antaa 7-veen harjata ensin itse ja harjaan itse vielä perässä.
 
Meillä varmistetaan välillä 11-vuotiaankin hampaitten pesun tasoa.
Reikiä ei ole *koputtaa puuta* vielä kummallekaan tullut, vaikka syömistottumukset on mitä on ja eivätkä muista läheskään aina ottaa ruokailun päätteeksi pastilleja suuhunsa.

Tuttavaperheen lapsilla on reikiä ja ne pelkääkin ihan hulluna hammaslääkäriä, mikä puolestaan aiheuttaa sellaisen kierteen, että tilanne lasten suussa kehittyy tosi pahaksi, ennen kun niitä lähdetään hammaslääkärille näyttämään. : /
 
Viimeksi muokattu:
Todellakin pesen eli viimeistelen hampaitten pesun. Ei ekaluokkalaisen hienomotoriset taidot ole vielä riittäviä siihen, että hän siitä täysin yksin suoriutuisi. Aloittaa toki voi itse ja siinä oppia mutta aikuinen sitten tekee sen viimeistelypesun. Itseasiassa meillä pestään vielä tuon neljäsluokkalaisenkin hampaat ja valvotaan tarkasti suun hygieniaa.

Meidän suuhygienisti sanoi muuten tässä taannoin, että on hävyttömän paljon perheitä missä lapsen aloittaessa koulun ikään kuin unohdetaan kokonaan se aikuisen vastuu hampaitten huolehtimisista - esim. tulevien ekaluokkalaisten joukossa oli aivan järkyttävä määrä lapsia joilla useita reikiä suussa. Ja monelle mukana olleelle vanhemmalle tuli asia aivan yllätyksenä, kun suuhygienisti otti vanhemman vastuun puheeksi.

No, pitäähän sitä esimerkkitapauksia olla mutta - tärvelköön sitten oman suunsa terveyden kuin että oman lapsensa. Mutta opetusta ja opastusta pitää olla tarjolla edes iltaisin.
 
neljälasta
joo, iltaisin pesen vielä tokaluokkalaisenkin hampaat, sähköhammasharjalla aloittelee ja mä tarkistan=pesen. aamuisin saa pestä itse , usein ilman tarkistusta jää. Ei reikiä
 
"äiti myös"
Meillä myös lapset pesee itse hampaansa aamulla, illalla itse pesevät ja aikuinen "tarkistaa, lue: pesee kunnolla hampaat" meillä 6, 4, ja 3v. Meille hammaslääkäri sanoi myös että 9v pitää vielä aikuisen iltaisin tarkistaa...aamupesulla on tärkeintä että fluori käy suussa eli ei niin tarkkaa! Lisäksi meillä on purkka+ xylitolipastillit käytössä :)
 
kyllä
Aamuin illoin pestään joko minä tai mies se 3 minuuttia per kerta, vanhin lapsi 8 vee ja nuorempi 6 vee. Meille hammaslääkäri neuvoi, että 10-vuotiaaksi asti aikuinen pesee eli suunilleen siihen asti, kun osaa nätisti kirjoittaa kaunoa. Itse harjoittelevat harjaamista tuon kolmeminuuttisen päälle.
 
"kaksosten mamma"
Eskariaikaan lopetettiin pojilta hampaiden pesu, kun sen jo itse hyvin osasivat (hammashoitajankin mielestä). Nyt ikää 15v eikä ole reikiä/plakkia ollut, joten ilmeisesti homma hoituu.
 
vierass
Todellakin!! Vielä tokaluokkalaisenkin. Olisiko suositus peräti 10-vuotiaaksi asti? Meillä tehdään niin, että vanhempi pesee ensin sähköhammasharjalla yhden minuutin ja lapsi toisen itse.
 
no joo
Joskus pesen, mutta pääasiassa itse sähköharjalla pesee. Ei reikiä, eikä kariesta aiheuttavaa pöpöä suussa. Nyt kun on ollut oikomishoitoa niin tullut pestyä useammin.
 
Aamuisin pesevöt itse, iltaisin minä. Sähköhammasharja käytössä. Ja lapset 7, 9 ja 11v. Kahdella isommalla on oikomishoito menossa ja haluan olla varma että hampaat tulevat hyvin pestyä myös rautojen väleistä. Reikiä nolla.

Ja niillä tuttavilla, joilla lapset pesevät itse, on lapsilla myös reikiä. Syy-seuraussuhde on selvä.
 
Kyllä pestään. Ekaluokkalainen harjoittelee itse pesemistä, eli aikuinen pesee ja näytttää mallia ja sitten poika itse pesee. Hienomotoriikka ei selvästi vielä riitä kunnon pesuun eikä myöskään kärsivällisyys.
 
Minäkään en ole hoksannut miten silmämääräisesti pystyy tarkastamaan onko hampaat hyvin pesty. Plakkia pitää olla aika paljon että se näkyy, mutta jos omaa suuta ajattelee niin kielellähän sen tuntee ovatko hampaat puhtaat. Vai onko tarkastaminen sitä, että käydään vielä läpi hampaat harjalla? En tosiaan ole tästä asiasta vieläkään perillä :)
 

Yhteistyössä