neuvola uhkaili lastensuojelu-ilmotiuksella, koska en syö !

  • Viestiketjun aloittaja "molla"
  • Ensimmäinen viesti
"molla"
en siis PYSTY, olen liian väsynyt että maistuisi. oksennan, jos yritän ! kouluaikoina en saanut aamuisin alas kuin jugurtin ja senkin ihan" pakottamalla" (siis muistutin itseäni, että ruokatuntiin on pitkä aika)

muuten tämä väsymys ei haittaa, hoidan lapset ja hoidan kodin. en koe olevani missään aivosumussa, en vain saa syötyä ja erehdyin kertomaan tämän neuvolassa kun kyselivät laihtumisestani. lapset kyllä saavat ruokaa, esim. nyt hautuu makkarakastike & perunat kiehuu (vapaapäivä :) ). joten en näe tässä ongelmaa! mutta
neuvola ilmseiesti sitten näki :headwall: että kiva.

ai mitenkö jaksan? hyvin ! sillä kun olen väsynyt, ei minulla ole ruokahalua. aamukahvi, töissä lisää kahvia & esim. omena, töiden jälkeen energiajuomaa ja ehkä voileipä tai risifrutti.. vasta myöhään yöllä, jos olen hereillä, syön lämpimän ruuan. olen 162cm pitkä & painan 60kg, painoni on aina hyppinyt viidenkymmenviiden & kuudenkymmenen välissä. EN OLE NIRSO, ENKÄ ANOREKTIKKO. rakastan ruokaa, jos vain saisin sitä alas..
 
no onhan tuo kieltämättä vähä vakavaa/kummallista, voi vielä sairastua vakavasti tms. ja sitten lapsilla ei ole täyskuntoista hoitajaa, jos ne sitä neuvolassa murehtii? osta apteekista/kaupasta niitä proteiinijuomia? jos tuota on jatkunut jo kouluajoista lähtien, niin kuinka pitkästä ajasta siis on kysymys? ei kai silloin syynä ollut väsymys, kuten nyt sanot olevan? täytyy olla pohjalla jotain vakavampaa..
 
Vieras..
On vakava asia, mutta onko tuo nyt ihan oikeasti lastensuojelun asian...?? Ennemminkin ap:n pitää saada itselleen apua, ei vaikuta tekstin mukaan siltä, että lapset ovat vaarassa.
 
"A.p"
siis koulu-aikoina en saanut syötyä AAMUISIN, iltapäivästä kun väsymys haihtui ruokakin alkoi maistua. mutta nyt lasten myötä on ympäri vuorokauden semmoinen pieni väsymys päällä ja sitä myöten ruokahalukin hävinnyt..

olen yh, lasten isä on suoraan sanoen aika epäkypsä ja semmoinen tuuliviiri. esim. viimeeksi, kun lasten piti mennä sinne olikin karannut tukholmaan.. lapsia on 3 kpl, 6v kaksoset sekä 4v
 
vierass
Miksi ihmeessa kerrot neuvolassa kummallisen yksityiskohtaisia asioita syomisestasi ja jaksamisestasi kuin olisit jossakin terapeutin vastaanotolla? Ei kukaan olisi ehdotellut sinulle lastesuojelun puuttumista asioihisi, jos et olisi itse tuonut jaksamistasi esille. Aikuisen kannattaisi pitaa tiettya hillittya linjaa. Ei neuvolassa kannata puhumisen vuoksi lorpotella mita tahansa, koska se vaikuttaa juuri silta, etta tarvitsee apua.
 
"no no no"
Niin siis uhkaili muttei tehnyt. Kait sä nyt itsekkin ymmärrät että sun jaksamisesta on paljon kiinni. Ei siis mielestäni lainkaan turhaa että ovat huolissaan.
 
"vierastus"
Niin kouluaikana. Mutta nyt ei syö juuri ollenkaan. Mutta edelleenkään minun mielestä ei ole lastensuojelun asia, vaan äitiä täytyy auttaa.
Eiköhän tässä sitä haetakin, että lastensuojelun kautta äiti saisi arkeen apua ja sitä kautta jaksaminen paranisi ja saisi taas syötyä. Eihän tuolla energiansaannilla kauaa ihminen terveenä pysy, jos nyt on jo näkyvästi laihtunutkin. Vakava tilanne äidillä ja aiheellinen ilmoitus lastensuojeluun, ei lapsiakaan kauaa tuolla menolla jaksa hoitaa.
 
viras
[QUOTE="molla";30234233]en siis PYSTY, olen liian väsynyt että maistuisi. oksennan, jos yritän ! kouluaikoina en saanut aamuisin alas kuin jugurtin ja senkin ihan" pakottamalla" (siis muistutin itseäni, että ruokatuntiin on pitkä aika)

muuten tämä väsymys ei haittaa, hoidan lapset ja hoidan kodin. en koe olevani missään aivosumussa, en vain saa syötyä ja erehdyin kertomaan tämän neuvolassa kun kyselivät laihtumisestani. lapset kyllä saavat ruokaa, esim. nyt hautuu makkarakastike & perunat kiehuu (vapaapäivä :) ). joten en näe tässä ongelmaa! mutta
neuvola ilmseiesti sitten näki :headwall: että kiva.

ai mitenkö jaksan? hyvin ! sillä kun olen väsynyt, ei minulla ole ruokahalua. aamukahvi, töissä lisää kahvia & esim. omena, töiden jälkeen energiajuomaa ja ehkä voileipä tai risifrutti.. vasta myöhään yöllä, jos olen hereillä, syön lämpimän ruuan. olen 162cm pitkä & painan 60kg, painoni on aina hyppinyt viidenkymmenviiden & kuudenkymmenen välissä. EN OLE NIRSO, ENKÄ ANOREKTIKKO. rakastan ruokaa, jos vain saisin sitä alas..[/QUOTE]



siis neuvola ei ole katsonut dieetiit vaihtoon ohjelmaa missä lääkäri kertoo just noista
miks olet väsynyt? kun et syö terveellisesti..ja se että olet 162 ja 60 ei ole viellä anorektikko. Itse olen 160 ja 62
 
-.-
No noilla mitoilla ei sinänsä kai vaaraa ole, mutta itse olisin tosi huolissani jos en pystyisi syömään :O Eikö jotkut vähän vaarallisemmat sairaudet kuitenkin oireile juurikin noin? Paino vain laskee ja laskee eikä pysty syömään/mikään ei pysy sisällä.

Jos kuitenkin jaksat hoitaa lapsia ja tehdä heille kotiruokaa, niin kuulostaa vähän tekosyyltä tuo "en itse millään jaksa syödä"...
 
viras
No noilla mitoilla ei sinänsä kai vaaraa ole, mutta itse olisin tosi huolissani jos en pystyisi syömään :O Eikö jotkut vähän vaarallisemmat sairaudet kuitenkin oireile juurikin noin? Paino vain laskee ja laskee eikä pysty syömään/mikään ei pysy sisällä.

Jos kuitenkin jaksat hoitaa lapsia ja tehdä heille kotiruokaa, niin kuulostaa vähän tekosyyltä tuo "en itse millään jaksa syödä"...
kun jo kuitenkin turruttanut nälän kahvilla tai muilla ruuilla eikä ole teko syytä ihminen syö jos halua syödä...Itse söisin hesburger aterioita vaikka joka päivä.
 
"Pieras"
Mikset ap ole jo aiemmin hakenut itse apua syömättömyyteesi? Todella vakavalta tuo kuulostaa eikä ole missään nimessä normaalia, joten mielestäni neuvola teki oikein ilmoittaessaan tuosta lastensuojeluun. Nyt ehkä jaksat hyvin, mutta kyllä jokaisen keho pettää jossain välissä jos elää pelkällä kahvilla ja energiajuomalla. Mitä lapsille sitten tapahtuu jos se isäkään ei ole kykeneväinen huolehtimaan lapsista? Ap:n pitää saada apua ennenkuin tapahtuu mitään vakavaa.
 
Mää kyllä skippaisin sen riivatun energiajuoman pois, siitä ei ole hyötyä.

Itellä oli ruoan kanssa ongelmia etten saanut nielusta alas en sitten mitään kun juurikin kahvia / energia juomaa ja hyvin harvoin mitään kiinteitä. Tuntu vaan et oksentaa kaikki veks. Anoppilassa lomaillessa kokeilin sitten multivitamiinia poreena.

Parin päivän päästä toi vitamiinin "naukkailu" auttoi ja ruokahalukin palasi ja pystyin syömään. Liekö sitten ollut jonkin sortin puutos tila kun ei ole pystynyt syömään ja se on korjaantunut tuolla.

Heti jos olen ottamatta pidemmän aikaa vitamiinia niin sama syömättömyys palaa takaisin :S
 
vierass
Sanoit isän olevan epäkypsä, mutta mietipäs nyt itseäsi. Kyllähän jokainen aikuinen ihminen ymmärtää sen verran, että jos ei syö, VÄSYTTÄÄ. Vain ja ainoastaan siitä se sinun väsymyksesi johtuu, ei lapsista.
 
"elle"
No onhan se ihan oikein, että huolestuvat, kun kerrot että olet niin väsynyt että et kykene edes syömään! Et sinä nyt ihan terveeltä vaikuta, jos et itse huomaa mitään yhteyttä asioiden välillä väsymys - syömättömyys?
 
sh
Mää kyllä skippaisin sen riivatun energiajuoman pois, siitä ei ole hyötyä.

Itellä oli ruoan kanssa ongelmia etten saanut nielusta alas en sitten mitään kun juurikin kahvia / energia juomaa ja hyvin harvoin mitään kiinteitä. Tuntu vaan et oksentaa kaikki veks. Anoppilassa lomaillessa kokeilin sitten multivitamiinia poreena.

Parin päivän päästä toi vitamiinin "naukkailu" auttoi ja ruokahalukin palasi ja pystyin syömään. Liekö sitten ollut jonkin sortin puutos tila kun ei ole pystynyt syömään ja se on korjaantunut tuolla.

Heti jos olen ottamatta pidemmän aikaa vitamiinia niin sama syömättömyys palaa takaisin :S
Mun eskari-ikäisellä pojallani sama juttu jos jätän sanasolin antamatta niin ruokahalut katoaa heti.
 
"niina"
Jos olisit anorektikko niin silloin ymmärtäisin kyllä että neuvola ilmoittaa eteenpäin. Tiedän yhden pakkomielteisen anorektikkoäidin, ja se on kyllä niin epäterve malli lapsille, ettei juuri mitään syödä ja koko ajan liikutaan hullun kiilto silmissä. Ja alkaahan se vaikuttaa jo aivotoimintaan se. Jotenkin hyvin lapsellisen oloinen hän on.

Oletko varma ettei sinulla jonkiasteista syömishäiriöitä ole? Jaksaa paremmin ja mieliala pysyy parempana kun syö kunnolla. Painokin pysyy kurissa kun syö tarpeeksi. Muuten se jossain vaiheessa alkaa nousta.
 
"tii-"
Jos syömättömyys johtuu väsymyksestä, niin mitä olet yrittänyt tehdä väsymyksellesi? Tiedän tunteen, kun ei ruoka maistu se on todella vaikeaa saada alas, mutta onhan se pitkäaikaisena oireena todella vakava. Ties mitä puutostiloja, jotka vaikuttavat terveyteen (ja pahentavat väsymystä!).

Lisäksi esimerkin voima on vahva, itse en haluaisi opettaa lapsiani elämään kahvilla/energiajuomalla, hedelmällä ja voileivällä iltaan asti.
 
Oikea päätös
Sulla on vakava väsymys ja selkeästi suht paha ja pitkäaikainen syömishäiriö. Vaikka painosi onkin normaali, ei se tarkoita ettei tuollainen "syöminen" aiheuttaisi vaurioita. Et saa juuri mitään vitamiineja, hivenaiheita tai proteiinia ja rasvaa. Äidin sairaus, jota äiti ei halua hoitaa, on kyllä selkeä lastensuojeluilmoituksen paikka. Ei sairas äiti jaksa hoitaa lapsiaan normaalisti.
 

Yhteistyössä