-5kg pudotus. Mitä SYÖN?

  • Viestiketjun aloittaja Haluun
  • Ensimmäinen viesti
Haluun
Aloitin muutama viikko siten että jätin kaikki herkut pois. Eilen aloitin aamulenkit eli nousen klo 5 ja käyn 2km lenkin. Illalla käyn vielä 2-4km lenkin. Mutta mitä syön? Eilen söin näin eli

Aamupalaksi ruisleipä juustolla ja kurkulla
Lounaaksi 2 ruisleipää juustolla ja kurkulla, omena, kurkku ja porkkatikkuja, activia rahka
Päivälliseksi 2 omatekoista tortillaa
Sitten en enää syönytkään mitään ku meinaan etten enää illalla 7 jälkeen syö.

Läskiä on ainaki 10kg mutta jos nyt 5kg sais pois. Nytkin on raskaushousut jalassa ku mitkäät ei mahdu päälle.
 
vierass
Miksi syöt pelkkää leipää etkä oikeaa ruokaa?
Noissa leivissä juustolla voi olla lähes yhtä paljon kaloreita tai enemmän kuin jossain kananrinta + vihannekset ateriassa tai ruokaisassa salaatissa, että muuttaisin kyllä tuon lounaan ihan oikeaksi lounaaksi.
 
"apua"
Ääh... Ei, ei ja ei. Tuolla et laihdu. Syö kunnon ruokaa, paljon kasviksia ja vähennät lihoja ja lisukkeita lautaselta. Lisää ruokaa ei saa ottaa. Siinä helpot ohjeet. Jätä ne vehnähöttötortillat pois, ja olipa tos leipääki rutkasti.
Ja miks et söis seittemän jälkeen?? Nälkähän siinä tulee. Syö päivällä oikein, ni niitä kaloreita riittää iltaankin. Mitää järkee syömättä olla!
 
Kokeile vaikka
Tässä on yks esimerkkiviikko, kokeile vaikka sitä:
http://www.terve.fi/ruokavaliot/laihduttajan-ruokavalio-esimerkkiviikko

Tolla sun ruokavaliolla jaksat laihduttaa tasan viikon ja sitten sorrut syömään kaiken mahdollisen. Älä pidä itseäsi nälässä. Anna itsesellesi syödä tuoreita hedelmiä ja kasviksia, niin paljon kuin napa vetää. Laihdutuksen alussa niitä menee paljon! Aloita mielummin pienillä muutoksilla kuin suurella rytinällä, niin muutos jää helpommin pysyväksi. Hienosäädä ruokavaliotasi hiljakseen. Ota itsellesi herkkupäivä(ja pysy siinä), jolloin voit käydä vaikka ravintolassa tai nauttia palan kakkua. Älä kieltäydy kaikesta. Tsemppiä!
 
Aloittaja vielä
Mulla on jonkin sortin syömishäiriö. Eli jos nyt otan vaikka yhen karkin niin kohta oon kaupasta hakenu lisää karkkia pullaa sipsiä suklaata jne ja syön ne tai ahmin. En pysty syömään herkkuja koska kaikki riistäytyy käsistä.PParempi olla kokonaan ilman.
 
joojooj
Alkuperäinen kirjoittaja Aloittaja vielä;30234592:
Mulla on jonkin sortin syömishäiriö. Eli jos nyt otan vaikka yhen karkin niin kohta oon kaupasta hakenu lisää karkkia pullaa sipsiä suklaata jne ja syön ne tai ahmin. En pysty syömään herkkuja koska kaikki riistäytyy käsistä.PParempi olla kokonaan ilman.
Ei sulla mikään syömishäiriö ole. Olet koukussa sokeriin, näkeehän sen jo noista leipien määrästä.
Lopeta sokerinsyönti ja vähennä leipiä. Syö kunnon ruokaa ja rasvaa myös (ei margariinia)
 
Kokeile vaikka
Onko painoindeksisi ylipainon puolella? Jos on, niin voisit kokeilla päästä kunnalliselle ravintoterapeutille, jonka kanssa voisit käydä syömisesi ongelmakohdat läpi ja saisit neuvoja. Terveyskeskuslääkäriltä saa lähetteen ravintoterapeutille.

Herkkujen kanssa tarvitset aikaa, itsehillintää ja onnistumisia. Olen itse laihduttanut yli 20kiloa ja mun periaatteeni on ollut, että laihduttamisen pitää olla sellaista, mitä voisi jatkaa koko loppuelämän. Eli laihduttamiseen pitää sopia myös normaali elämä juhlineen ja satunnaisine herkkuineen. Tällaisella palstalla on hankala neuvoa ketään laihtumaan, laihtuminen on enemmän psykologiaa kuin kaloritaulukoita.
 
"joopa"
Heti ensimmäiseksi jättäisin nuo leivät ja tortillat pois, hiilarit minimiin ja ainoastaan hitaasti palavia. Jos on pakko syödä leipää niin Real on varmaan parhaimmasta päästä, mutta ei sitäkään kuin korkeintaan pari siivua päivässä. Lisää proteiinin saantia, kalaa ja kanaa etupäässä ja paljon vihanneksia. Muutama hedelmä päivässä on sallittu kunhan se ei aina ole banaani, mieluummin päärynä-omena linjalla. Vihanneksia pitää syödä paljon. Jos haluat herkutella niin syö vaikka 10 parapähkinää, siitä saa vähän hiilariakin ja ovat niin täyttäviä että vievät kyllä nälän.

Itse syön pari hedelmää aamulla + kahvia. Lounaaksi paljon salaattia ja kalaa, kanaa tai lihaa. Kahvitauolla pelkkä kahvi, joskus en raaski olla ottamatta tarjottua keksiä. Kotona syön illalla hedelmän ja juon vihreää teetä, iltapalaksi pieni annos pähkinöitä. Lounaalla juon maitoa, ja vettä menee pitkin päivää. Perunan, riisin ja pastan olen jättänyt pois melkein kokonaan. Jos syön joskus pastaa tai riisiä niin se on täysjyvää. Leipää en syö juuri ollenkaan. Muutkin hiilarit, herkut jne on juhlapäivänä vaan sallittuja, eli harvoin.
 
karppi
Ala karpata, saat ne hormoniskin kondikseen. Tässä uusin tutkimus aiheesta http://www.talouselama.fi/uutiset/jattitutkimus+kumoaa+pitkaan+elaneen+harhaluulon+terveellisesta+ruokavaliosta/a2263725

5 kg tarkoittaa 5 x 7000 kcal energiavajetta perusaineenvaihduntaan nähden. Ongelma on siinä, että jos syöt liian paljon alle perusaineenvaihdunnan, kilpirauhanen säätää kulutuksen alas. Liikunta taas lisää nestettä lihaksistossa. Eli painossa tapahtuvat muutokset ovat joko nestetasapainon muutosta, lihasmassan tai rasvamassan muutosta.
 
esim. näin
Minulla sama tavoite, ja syön esim. tänään näin:

aamupala: 2 leipää juustolla ja kurkulla ja oivariinilla, teetä maidolla, 0,5 lasia tuoremehua

lounas: 2 kotimaista omenaa kuorineen

päivällinen: paistettua lohta, riisiä, parsakaalia ja rasvatonta maitoa

iltapala: kukkakaalia ja porkkanaa dipattuna kevytkermaviilidippiin
 
sutjakka
Äkä sotke kahta ns. pääruokaa sekaisin. Jos syöt lihaa niin syö vain se kanssa vihanneksia ja salaatteja.
Jos syöt perunaa, laitase mileuumin uuniin ja täytä jollakin kasvismössöllä. Lihakeitoon esim. vain lihaah ja paljon vihanneksia, ei perunoita. Hedelmiä saa syödä niin paljon kun jaksaa, mutta ennen lounasta ei enää puolen tuntiin, ja lounaan jälkeen 2-3 h tauko ja sitten voi taas syödä hedelmiä niin paljon kun haluaa. Yleensä pääruokien (kalan, kanan, lihan ) vain
kanssa vihanneksia ja salaattia. Näin itse laihduin 10kg, olin melko trkka ohjeiden suhteen, hedelmiä en kyllä jaksanut syöäd kovin paljon.
Tämä ruokailu ohje perustuu" elämäsi kuntoon kirjaan". Amulla aloita hedelmillä ja syö niin paljon kun napa vetää tai vain pari hedelmää, mutta lopeta siis ½h ennen lounasta. En seurannut tarkkaan kirjan ohjeita ja ruokaohjeita, mutta ymmärsin, mistä oli kysymys ja laihduin sillä, eikä ikinä ole ollut nälkä. Herkutteluhetketkin ovat saliittuja, mutta ei milellään alkoholia, siideriä jne. Mutta nekäään eivät haittaa kun palaa taas ruotuun. Kahviakin juon ihan useamman kupin päiväsä. En jaksa tarkistaa tekstäi, kirjoitan aika nopsaan, joten kirjaimia voi jäädä pois tms. Mutta toivottavasti tekstistä saa kiinni.
 
"Samu"
Alkuperäinen kirjoittaja esim. näin;30234987:
Minulla sama tavoite, ja syön esim. tänään näin:

aamupala: 2 leipää juustolla ja kurkulla ja oivariinilla, teetä maidolla, 0,5 lasia tuoremehua

lounas: 2 kotimaista omenaa kuorineen

päivällinen: paistettua lohta, riisiä, parsakaalia ja rasvatonta maitoa

iltapala: kukkakaalia ja porkkanaa dipattuna kevytkermaviilidippiin
2 omenaa ei oo lounas.
 
"huoh"
Aloittakaa päivä joko rahkasmoothiella jossa marjoja tai puurolla marjojen kera, lounaaksi pelkkää salaattia ja esim kananmuna tai raejuustoa, välipalaksi hedelmä, päivälliseksi lämpimiä kasviksia ja kalaa tai kanaa ja iltapalaksi vaikka real leipä margariinilla ja kurkulla + hedelmä. Paljon vettä päivän aikana ja salaattiinkin voi lisätä öljyä tai pähkinöitä.
 

Yhteistyössä