Soseiden aloituksesta kysyttävää!

  • Viestiketjun aloittaja sosee
  • Ensimmäinen viesti
sosee
Elikkäs millä soseella olet aloittanut? Minkä kokoisia annoksia olet antanut ekana päivänä ja kuinka pian olet nostanut annosmäärää? Muitakin vinkkejä kaipaan! Kiitos :)
 
uhkapeluri
En noudattanut neuvolan ohjeita, enkä antanut soseita juuri lainkaan. Aloitin lihalla ja annoin vauvan syödä niin paljon kuin pystyi ja halusi. Annosmäärä nousi, kun vauva sitä nosti. Kunhan et anna neuvolan kielletyltä listalta ruokaa, ei kannata stressata. Tärkeintä on, että vauva istuu itse ja pystyy kakomaan ruoan ulos. Älä siis syötä sitterissä.
 
Tuttu
En noudattanut neuvolan ohjeita, enkä antanut soseita juuri lainkaan. Aloitin lihalla ja annoin vauvan syödä niin paljon kuin pystyi ja halusi. Annosmäärä nousi, kun vauva sitä nosti. Kunhan et anna neuvolan kielletyltä listalta ruokaa, ei kannata stressata. Tärkeintä on, että vauva istuu itse ja pystyy kakomaan ruoan ulos. Älä siis syötä sitterissä.
Neuvolan ohjeet eivät ole mikään laki. Jokainen saa ruokkia lapsensa miten haluaa. Siltä varalta, että joku etsii ohjeita ja törmää tähän kirjoitukseen, muistutan kuitenkin, että ummetuksesta kärsivä vauva on helvetin surullinen vauva.
 
BB
Mä alotin soseet ihan pelkällä perunalla, pari kolme päivää maltoin antaa vaan pari lusikallista ja sit annoin niin paljon kun meni (eihän sekään alussa oo mikään hirveen suuri määrä). Mutta aina uutta makua oon antanut ekat kerrat vähän varovaisemmin. Seuraavaksi lisäsin joukkoon porkkanaa ja sitä taas joitakin päiviä ja sit tais olla pelkkä bataatti ja jne.
 
Täh?
En noudattanut neuvolan ohjeita, enkä antanut soseita juuri lainkaan. Aloitin lihalla ja annoin vauvan syödä niin paljon kuin pystyi ja halusi. Annosmäärä nousi, kun vauva sitä nosti. Kunhan et anna neuvolan kielletyltä listalta ruokaa, ei kannata stressata. Tärkeintä on, että vauva istuu itse ja pystyy kakomaan ruoan ulos. Älä siis syötä sitterissä.
Miksei sitterissä voi syöttää kun pitää sitä mahd. Pystyasennossa!?!? Harvaa 4-5 kk ikäistä voi laittaa syöttötuoliin...!!
 
uhkapeluri
Siksipä (muun muassa) sen 4kk ei pitäisikään edes syödä.

En ottanut huomioon tota ummetusjuttua. Itse kun olen imettänyt, en ottanut huomioon, että vauva voi mennä ummelle. Tissimaito on luonnollinen laksatiivi, joten tissiruokitulle vauvalle voi huoletta antaa kaikkein ravintorikkaimpia vaihtoehtoja ensimmäisiksi kiinteiksi.
 
"oooooooooo"
Annoin ekana päivänä pari lusikallista ja nostin määrää parissa viikossa pieneen pilttipurkilliseen. Aloitimme perunalla, ei maistunut. Vaihdoin parin päivän päästä porkkanaan, maistui hyvin. Sitten muutama päivä siitä tarjosin tuoreita kokonaisia metsämustikoita, ne maistui. Siitä parin kolme uutta ruokaa viikossa. Viljat parissa viikossa, siitä pari viikkoa kananmuna, noin viikko lisää ja annoin kalaa. Kahdessa kuukaudessa kaveri söi viidesti päivässä pienen pilttipurkillisen verran tavaraa.
 
Tuttu
Siksipä (muun muassa) sen 4kk ei pitäisikään edes syödä.

En ottanut huomioon tota ummetusjuttua. Itse kun olen imettänyt, en ottanut huomioon, että vauva voi mennä ummelle. Tissimaito on luonnollinen laksatiivi, joten tissiruokitulle vauvalle voi huoletta antaa kaikkein ravintorikkaimpia vaihtoehtoja ensimmäisiksi kiinteiksi.
Ravintorikkaudesta ei ole paljon iloa, jos vauva ei vähillä mahahapoillaan ja entsyymeillään saa hyödynnettyä sitä lihanpalaa. Ja kyllä täysimetetynkin vauvan elimistön saa jumiin, jos lihanpalalla aloittaa.
 
"Mariska"
Vauva inhosi perunaa ja porkkanaa, joten aloitettiin päärynällä. Ei muutenkaan tykännyt mistään yksittäisestä kasviksesta, joten aloitin sitten aika suoraan antamaan niitä sekoituksia. Varsinkin kaikki missä oli bataattia maistui. Perunaa ei vauvana syönyt oikeastaan ollenkaan, myöhemmin toki :)

Helpointa kun teet miten vauvasi tykkää, kyllä sitä ruokaa saa yseammankin lusikallisen antaa jos vauva haluaa syödä.
 
Vie ras
Ei väliä millä aloittaa ja miten päin jatkaa. Kunhan ei anna kiellettyjä aineita. Helpommalla pääset kun odotat, että vauva on 6kk ja näin ollen vauvalla valmius ja mielenkiinto ruokaa kohtaan. Silloin vauvan voi myös laittaa suoraan syöttötuoliin ja antaa sormiruokaa. Tällöin vauvalle voi myös antaa suoraan viljoja, lihaa. Vauva oppii alusta asti pureskelemaan ruokansa eikä opi virheellisesti, että ruoka vain nielaistaan. Vauva saa myös itse päättää mitkä ruoat ovat kiinnostavia ja maistuvia.

http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=324
 

Yhteistyössä