Omituisia oireita laihduttaessa

  • Viestiketjun aloittaja "ryhävalas"
  • Ensimmäinen viesti
"ryhävalas"
Olen pikkuhiljaa alkanut terveellistämään elämäntapoja ja pudottamaan painoa (BMI 31) hissuksiin, ilman mitään sen suurempia dieettejä sun muita, ainoastaan syömällä säännöllisemmin, hieman vähärasvaisemmin ja paremmin, sekä herkkuja karsimalla.

Tätä on jatkunut nyt noin kuukauden vasta, painoa on pudonnut kilo (nesteitä?) ja kuukautiset ovat jääneet pois. Painoa putosi ensimmäisen viikon-parin aikana ja siihen se jäikin. Samaan aikaan naama alkoi kukkimaan ja alavatsaa on särkenyt menkkamaisesti siitä lähtien, välillä hyvinkin ikävästi ja maha on kokoajan sekaisin (pms-oire mulla) ja limakalvot välillä rutikuivat ja haavautuvat, välillä taas himottaa niin että järki lähtee. Kuukautiset olisi pitänyt olla jo kolme viikkoa sitten, olen tehnyt neljä negatiivista raskaustestiä, eikä olokaan ole yhtään sellainen kuin raskaana oli ja miehelläkin on piuhat laitettu poikki alkuvuodesta.

Mitä ihmettä tämä nyt oikein on? Normaalia hormonien heittelyä laihduttaessa? Voiko se tulla näin pienestä?
 
"ryhävalas"
Jos saat rasvaa liian vähän? Sitä tarvitaan hormonitoimintaan ja sen puute aiheuttaa myös ihon kuivumista.
En usko kun en sitä ole mitenkään erityisemmin karsinut edes, mitä nyt jättänyt överit ruuat pois ja tehnyt vähän terveellisempiä vaihtoehtoja. Rasvaa tulee niin oliivi-/seesamöljystä/voista jota käytän kokkaamiseen kuin leivänpäällisestäkin, pähkinöitäkin tulee natusteltua. Eikä mun iho ole kuiva ollenkaan, vaan rasvainen ja täynnä kamalia isoja finnejä. Limakalvot on sitä päivästä riippuen kyllä tai sitten taas aivan toista ääripäätä.
 
"ryhävalas"
Alkuperäinen kirjoittaja tervejärkipuhuu;30234877:
Siis olet kuukaudessa laihtunut kilon ja meinaat että kehosi oireilee? OIkeesti? Eiköhän lie jotain muuta ole oireiden taustalla...
Näin kävi viime kerrallakin kun laihdutin, eli terveellistin ruokavaliota ja jätin rasva- ja sokeriöverit väliin. Silloin ehdin saada kaksi kiloa pois. Valtavia paiseenoloisia finnejä tuli leukaperiin silloinkin ja omituisia oireita. Lisäksi lapsettomuusdiagnoosin saaneena tulin laakista raskaaksikin vielä kun ehkäisy petti...
 

Yhteistyössä