En usko että yksikään yh ostaa omat ja lapsensa ruuat 100€/kk.

  • Viestiketjun aloittaja paskaa jauhatte
  • Ensimmäinen viesti
Spencer Hastings
Tässä hetkessä vai on ostanu joskus vuosia aiemmin?

Jos on kyse työssäkäyvästä huoltajasta, niin saahan se lapsi myös aterian hoidossa tai koulussa, ja huoltaja saattaa saada työpaikallakin halvalla lounaan. Kausisyöminen, kasvispainotteinen ruokavalio ja alennusten perässä juokseminen mahdollistaa tuon ihan hyvin. Vaatii tarkkuutta ja velhoilua, mutta en näe mahdottomuudeksi.
 
"Keh"
Uskonhan mää, jos niin sanotaan, mut kyllä toi mustakin aika oudolta kuulostaa. Toi tekee siis 1,70 /päivä /nenä. Vaikee kuvitella, että sillä sais kummostakaan pöperöä...
 
vierass
Kyllä me syötäisiin satasella, jos siinä olisi yksi ruoka per päivä, muttaku meillä syödään aamupalat ja välipalat ja iltapalat ja vielä se yks ruokakin. Tosin mahdollista olisi sekin että lapsi söisi aamuhoidossa aamupalan ja koulussa ruoan ja välipalan taas iltapäivätoiminnassa, mutta eipä nekään ilmaisia ole.
 
Mä asuin aikoinaan keski-suomessa ja sain 25e viikon ruuat, siitä on tosin jokunen vuosi aikaa, mutta kyllä siellä edullisempaa oli kuin etelä-suomessa ihan ruokakauppoja myöten. Se on asia mikä pitää ottaa huomioon, eri puolella suomea on eri hintaista ruokaa.
 
Vierasss
Riippuuhan se myös ruuan määrästä. Jotkut syö todella vähän. Kerran kavereiden kanssa laitettiin ruokaa. Kolmeen pekkaan syötiin ruoka. Toiset kehuivat miten täyteen tulivat. Itse syön yksin helposti kaksi kertaa sen, mitä söimme kolmestaan. Onhan siinä jo hinnassakin eroa, jos henkilöl tulee kylläiseksi kuudesosalla toisen ruokamäärästä.
 
Mä asuin aikoinaan keski-suomessa ja sain 25e viikon ruuat, siitä on tosin jokunen vuosi aikaa, mutta kyllä siellä edullisempaa oli kuin etelä-suomessa ihan ruokakauppoja myöten. Se on asia mikä pitää ottaa huomioon, eri puolella suomea on eri hintaista ruokaa.
Mutta missä päin Suomea voi oikeasti elää alle 2 eur päiväbudjetilla? :confused:
Jossain halpojen elinkustannusten maissa se voi olla mahdollista, mutta täällä...
 
dfdf
Ettekö te hyvät ihmiset osaa käyttää tarjousksia ja halpakauppoja hyödyksi. Yksinhuoltaja-äitini opetti minulle lapsesta pitäen pihistelyn taidon. Minulla on kaapit ja pakastin täynnä tarjouksista ostettuja raaka-aineita ja ruokia.
 
vierass
:D tämä taisi juontaa juurensa kommentistani, jossa kerroin olevani yhden lapsen yh ja kkn käyttörahan olevan 120€? No, sen jätin pois, että olen opiskelija. Lapsi syö siis aamupalan, lounaan ja välipalan päiväkodissa, itse syön koulussa. Kun tarkkaan miettii, mitä syö, saa tuollakin rahalla hyvän illallisen ja iltapalan lapselle. Niin että kyllä sillä vaab pärjää, usko tai älä.
 
Onnistuuhan se, jos ei ole vaihtoehtoja.

Leipoo leivät mahdollisimman paljon itse, ostaa kaikki lihat/kalat/kanat -30%/-50% yms "punasilla" hintalapuilla ja pakastaa, kasviksia mahdollisuuksien mukaan torilta vähän ennen sulkemisaikaa (saa edullisemmin), pakastekasviksia pääasiassa ruoanlaittoon (ovat tuoreita edullisempia ja ravintoaineet tutkimuksen mukaan säilyneet jopa paremmin kuin kaupan tuoretuotteissa) jne. Järkeviä valintoja ja kekseliäisyyttä se toki vaatii mutta miksi ei olisi mahdollista?

Muutaman kk menisi varmasti suhteellisen kivuttomasti jopa meillä nyt 5-henkisenä perheenä mutta meillä onkin ihan valtava varasto kotona. Kaksi pakastinta ja kuivaruokakaapit täynnä. Maitojauhettakin niin paljon, ettei ihan heti olisi maidostakaan puutetta. Niin ja saippuaa, hammastahnaa yms hygieniatuotteitakin löytyy kaapista reilusti eli niidenkään hankintaa ei varmaan paljoa muutaman kk ajalle osuisi.
 
"njaa"
:D tämä taisi juontaa juurensa kommentistani, jossa kerroin olevani yhden lapsen yh ja kkn käyttörahan olevan 120€? No, sen jätin pois, että olen opiskelija. Lapsi syö siis aamupalan, lounaan ja välipalan päiväkodissa, itse syön koulussa. Kun tarkkaan miettii, mitä syö, saa tuollakin rahalla hyvän illallisen ja iltapalan lapselle. Niin että kyllä sillä vaab pärjää, usko tai älä.
Mites viikonloput?
 
:D tämä taisi juontaa juurensa kommentistani, jossa kerroin olevani yhden lapsen yh ja kkn käyttörahan olevan 120€? No, sen jätin pois, että olen opiskelija. Lapsi syö siis aamupalan, lounaan ja välipalan päiväkodissa, itse syön koulussa. Kun tarkkaan miettii, mitä syö, saa tuollakin rahalla hyvän illallisen ja iltapalan lapselle. Niin että kyllä sillä vaab pärjää, usko tai älä.
Todennäkösesti sai alkunsa Scarlettin kommentista samassa ketjussa. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun hänen yksittäiseen sanomiseensa puututaan.
 
köyhä yh
Kasvissosekeitto ei esim. monta euroa maksa ja siitä syö meidänkin kolmehenkinen perhe 2 iltaa. Aamupala, lounas ja välipala päiväkodissa, itse syön aamupalan kotona (voileipä +kahvi). Viikonloppuisin käydään usein mun äidillä syömässä ja sit teen ruuan, jota syödään esim. lauantaipäivällä ja sunnuntai-illalla. Kyllä mä saan meidän ruuat alle 200e kuussa, jos on pakko, normisti menee 300e-350e, riippuen paljonko pitää ostaa pesuaineita, wc-paperia yms.
 
,,..,,
Tunnen itseni kyllä "huonoksi" penninvenyttäjäksi, koska viikolle nyt on 139€ rahaa ja oikeasti murehdin, että miten viisihenkinen perhe pärjää. Tosin autoakin on tankattava varmaan 40€:lla, että töihin pääsee.
 
"Äiti-77"
Täällä on oikeesti ihmisillä todellisuuden taju aika hukassa!! Millä luulette esim. työkkärinperuspäivärahalla/kelantuilla elävät ihmisten pröystäilevän?? Kyllähän sitä aika pienellä toimeen tulee jos vaan haluaa..
 
kyykkyvatkaaja harmaana
Onnistuuhan se, jos ei ole vaihtoehtoja.

Leipoo leivät mahdollisimman paljon itse, ostaa kaikki lihat/kalat/kanat -30%/-50% yms "punasilla" hintalapuilla ja pakastaa, kasviksia mahdollisuuksien mukaan torilta vähän ennen sulkemisaikaa (saa edullisemmin), pakastekasviksia pääasiassa ruoanlaittoon (ovat tuoreita edullisempia ja ravintoaineet tutkimuksen mukaan säilyneet jopa paremmin kuin kaupan tuoretuotteissa) jne. Järkeviä valintoja ja kekseliäisyyttä se toki vaatii mutta miksi ei olisi mahdollista?

Muutaman kk menisi varmasti suhteellisen kivuttomasti jopa meillä nyt 5-henkisenä perheenä mutta meillä onkin ihan valtava varasto kotona. Kaksi pakastinta ja kuivaruokakaapit täynnä. Maitojauhettakin niin paljon, ettei ihan heti olisi maidostakaan puutetta. Niin ja saippuaa, hammastahnaa yms hygieniatuotteitakin löytyy kaapista reilusti eli niidenkään hankintaa ei varmaan paljoa muutaman kk ajalle osuisi.
Kenellä on aikaa käydä torilla sulkemisaikaan, kun pitää töissäkin käydä ja sinne maksaa bensat ja parkkeeraus maltaita? Miten sä siellä käyt?

Taitaa olla sit isot sähkölaskut, kun 2 pakastinta?

Etkö ajattele terveellistä ruokaa, vai miksi teillä on tiukka tilanne?
 
Kenellä on aikaa käydä torilla sulkemisaikaan, kun pitää töissäkin käydä ja sinne maksaa bensat ja parkkeeraus maltaita? Miten sä siellä käyt?

Taitaa olla sit isot sähkölaskut, kun 2 pakastinta?

Etkö ajattele terveellistä ruokaa, vai miksi teillä on tiukka tilanne?
Missä kohtaa olen sanonut, että meillä olisi tiukka tilanne? Mä nyt vaan satun olemaan hamsteri luonteeltani. :D

Sähkölaskut on alle satasen kolmessa kuukaudessa, joten ei kovin suuret käsittääkseni. Ainakaan, kun huomioi, että meillä on sauna, useampi tietokone yms. ;)

Autoa meillä ei ole, joten bensaan ja parkkimaksuihin ei rahaa kulu. Elämä on valintoja.
 
kyykkyvatkaaja harmaana
Missä kohtaa olen sanonut, että meillä olisi tiukka tilanne? Mä nyt vaan satun olemaan hamsteri luonteeltani. :D

Sähkölaskut on alle satasen kolmessa kuukaudessa, joten ei kovin suuret käsittääkseni. Ainakaan, kun huomioi, että meillä on sauna, useampi tietokone yms. ;)

Autoa meillä ei ole, joten bensaan ja parkkimaksuihin ei rahaa kulu. Elämä on valintoja.
Ok,no yleensä tiukkaan ruokalaskuun kuuluu, että raha on vähissä -> silloin myös yrittää säästää sähkölaskussa.

Miten kauan sulla esim kestää, että menet torille ostamaan sulkemisaikaan vihanneksia? Se on aika vaikeeta, sillä yleensä ihmiset joutuu käymään töissä. Itselläni menisi joku 3h, jos lähtisin torille ostaa vihanneksia. Asun PK-seudulla kuitenkin. Matka torille maksaisi jo 10e, jos ei ole autoa.

Syöttekö te mielestäsi terveellisesti? Mä en ikinä usko, että halvallla (100e/kk) voi syödä terveellisesti.
 
Ok,no yleensä tiukkaan ruokalaskuun kuuluu, että raha on vähissä -> silloin myös yrittää säästää sähkölaskussa.

Miten kauan sulla esim kestää, että menet torille ostamaan sulkemisaikaan vihanneksia? Se on aika vaikeeta, sillä yleensä ihmiset joutuu käymään töissä. Itselläni menisi joku 3h, jos lähtisin torille ostaa vihanneksia. Asun PK-seudulla kuitenkin. Matka torille maksaisi jo 10e, jos ei ole autoa.

Syöttekö te mielestäsi terveellisesti? Mä en ikinä usko, että halvallla (100e/kk) voi syödä terveellisesti.
sisälukutaito.fi

Ole ystävällinen ja lue alkuperäinen vastaukseni uudestaan.
 
kyykkyvatkaaja harmaana
sisälukutaito.fi

Ole ystävällinen ja lue alkuperäinen vastaukseni uudestaan.
Luin sen uudestaan, ja kirjoitat siinä että pihistely onnistuu, koska ei ole muuta vaihtoehtoa. Kuitenkin pihistelet ruuassa ihan huvinvuoksi. Ristiriitaisia viestejä on vaikea ymmärtää.

Kivaa olisi tietää, miten _mahdollisuuksien_ mukaan pääsee torille, koska se ei ole ilmaista koskaan.
 

Yhteistyössä