Neuvolan psyko-idiootti

  • Viestiketjun aloittaja Aaaaaarh
  • Ensimmäinen viesti
Aaaaaarh
Nyt on ihan pakko kysyä että onko muilla samanlaisia kokemuksia neuvolasta. Eli meillä on poika pian puolivuotias ja koko ajan neuvolassa käydessä tämä edellisen, täysijärkisen ja mutkattoman tädin sijaiseksi tullut nuori, tympeä tyttönen kyselee huolestuneen oloisena ja päällekäyvästi, onko meillä joitakin kuormittavia tekijöitä elämässämme. Ymmärrän että sellaista kysytään alkuraskaudessa ja ehkä syntymän jälkeenkin, mutta että joka kerralla sama kysymys, johon on monet kerrat vastattu. Sitten kysyy että kuinkas on mennyt, ja kun vastaan että hyvin, niin tämäpä kysyy vittuilevaan sävyyn "kerrotko hiukan tarkemmin mitä se tarkoittaa". Elämässä ei ole mitään erityisen kuormittavaa ollut eikä ole, ei ole tullut avioeroa, talous on kunnossa eikä jaksamisen kanssa ole häikkää, mielestämme normaalia vauvaperheen arkea elämme mutta tämän haaskalinnun suhtautuminen alkaa jo rassata pahemman kerran. Kerran jo olin sanomassa suoria sanoja, mutta sitten neiti ilmoitti "kuule harkitse tarkkaan nyt mitä sanot" - epäsuora uhkausko, ja jos niin mistä?

Eikö tällaisen neuvolajärjestelmän voisi jo lopettaa, mistä ei ole hyötyä vaan pelkkää haittaa ja pahaa mieltä. Säästyisipähän nekin rahat.

Voiko neuvolantätiä vaihtaa?
 
"tinkeli"
Jos teillä on neuvolassa usempi täti töissä, niin voi soittaa ja pyytää aikaa jollekin toiselle. Vaihtamalla ei välttis parane, mut toivotaan parasta. Jos on nuori terkka, niin voi olla turhan virkaintoinen joissain jutuissa + kaikkien kanssa ei vaan kemiat natsaa.
 
"no no no"
Omakin asenne auttaa paljon. Jos noista kysymyksistä vittuunnut niin empä ihmettele että niitä kysyy uudelleen. Ärtymys normaaleista kysymyksistä kielii masennuksesta tai väsymyksestä.
 
  • Tykkää
Reactions: dipt
Minä vaihdoin terkkaria syystä, että tämä valitti synnytyksen jälkeistä masennustaan joka kerralla ( nuorinkin jo murrosikäinen), ja minä olin se, jolla oli synnytyksen jälkeinen masennus.

Suosittelisin ap:tä lämpimästi terkkarin vaihtoon.
 
Mua jotenki huvitaa, kun kysellään väsymyksestä ja jaksamisesta ja kuormituksesta ja ja ja... Totta hemmetissä sitä väsyttää, mutta sehän kuuluu asiaan, tuleeko tämä jollekin yllätyksenä? Ja eihän sille mitään voi jos vauva valvotaa ja unet jää vähiin, sekin on ihan normaalia vauva-arkea, ei pitäisi olla tämäkään yllätys kenelekkään. Musta toi on sama kun kysyis oikein huolestuneesti ihmiseltä jolla on luu poikki kädestä, että sattuuko? No totta vitussa sattuu, mutta se nyt kuuluu asiaan.
 
vieras--
Miksi vastaat kysymyksiin? Opettelei ignoraamaan kysymykset, niin ei kauaa kysele kun ei saa vastakaikua. Mä hölisen niitä näitä lasten uusista taidoista, ruoasta ja kaikesta mutta en vastaa siis ollenkaan kysymyksiin mun ja miehen asioista.
 
Nfnnf
Vaihtaa voi, taitaa vaan olla liian virkaintoinen. Eikä tykkää kun et vastaa enempää kuin "hyvin menee". Tosin en vastaa omalle neuvolatädillenikään enempää, eikä se jaksa kyl inttää.

Toisaalta neuvolalääkärille sanoin 1,5 v neuvolassa, että lapsi nukkuu huonosti ja ollaan väsyneitä, niin sepäs ei sanonut siihen mitään. Ei kyselly enempää voinnista tms.
 
sewqa
Eipä ole tullut mieleenkään pahastua tuosta kysymyksestä! Eivätpä he mitään mentalisteja ole, vaan kysymyksillä on ihan tarkoitus. Joko olet todella herkkänahkainen, epävarma tai sitten niitä kuormittavia tekijöitä on, muttet halua myöntää. Näin toimi äiti, joka vuotta myöhemmin jätti miehen ja lapsen..
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
viert
Kyllä mä ymmärrän että rasittaa. Meillä ihana neuvolantäti, jolla silmää, tietää ettei monen lapsen äidille tarvitse alkaa kirjaviisaasti selostamaan. Päinvastoin kuin toinen, joka hölisee kuin jostain oppaasta lueteltuna itsestäänselvyydet ja jaarittelee ja hössöttää.
 
`???
Neuvolan psyko? Koko neuvolajärjestelmä (jota monessa muussa maassa kadehditaan ja joka on taannut suomalaisille paikan maailman matalimpien lapsikuolleisuusmaiden joukossa) pitäisi lopettaa, koska SINULLA on huono kokemus yhdestä virkaintoisesta terkkarista? No, kuule vaihda vaikkapa toiselle terkalle. Ja tiedätkö mitä, neuvola on sekä ilmainen että vapaaehtoinen ETUUS. Sinulla on täysi vapaus olla viemättä lastasi neuvolaan. Voithan ihan itse seurata kullanmurusi kasvua ja kehitystä ilman rasittavia kysymyksiä. :headwall:
 
"Pörrö"
No olen kohdannut samanlaisen neuvolan th:n ja ei ap:lla välttis ole vika omassa päässä. Minusta on aina ollut ihan jees jutella äitiys- ja lastenneuvolassa jaksamisesta, arjesta jne. Hauska jauhaa itsestään, kavereita kun pitäisi vuorostaan kuunnella ja kerrankin jotain kiinnostaa Vilpertin suolentoiminta, yöheräämisten määrä yms. ;)

Mutta sitten vaihtui jälleen kerran th. Vaikka selitin huojentuneena kuinka kuopus nukkuu uskomattoman hyvin, ihanaa elää ilman univelkaa, tunnelma oli aina kuin kuulustelussa ja ongelmia yritettiin kaivaa tikulla esiin. No, olihan vanhemmat lapset toki mustasukkaisia mikä ilmeni lisääntyneenä sylittelyn tarpeena, mutta sen kummempia ongelmia en tälle virkaintoiselle naiselle keksinyt. Muut terkkarit olisi ehkä tilanteessa hymyilleet, että kiva kun menee hyvin, mutta tämä vain mulkoili ihan kuin yrittäisi saada sortumaan paineen alla. Ihmettelin, kun me ollaan ihan normaali perhe, siististi pukeudutaan, isi oli mukana ekoilla kerroilla isompia lapsia kaitsimassa, korkeakoulutettuja vakituisessa työssä, ei päihde- tai mt-historiaa. Sittemmin olen kuullut tällä alueella ihmisten tehneen valituksia lastenneuvolaterkasta ja luulenpa koskevan tätä naista, koska muut ovat olleet aina asiallisia. joidenkin kanssa kemiat on kohdannut loistavasti, toisten kanssa huonommin, mutta vähintään lievästi positiivinen fiilis on neuvolakäynneistä jäänyt aiemmin.
 
ok
Terkkareita on niin moneen junaan, meillä on onneksi lämminhenkinen ja oikein keskusteluun kutsuva. Joskus ollut sijaisena joku joka hoiti nää masennus-jaksamiskyselyt kuin joku armeijan päällikkö. Ei sellaiselle huvita avautua, pikavastaukset riittää.
 
"henni"
[QUOTE="no no no";30235192]Omakin asenne auttaa paljon. Jos noista kysymyksistä vittuunnut niin empä ihmettele että niitä kysyy uudelleen. Ärtymys normaaleista kysymyksistä kielii masennuksesta tai väsymyksestä.[/QUOTE]

Eli jos sua lyödään, ja loukkaannut siitä, niin se on vaan täysin oma vikas koska olet niin herkkis.
 
hmjuu
Oikeasti kannattaa todella harkita ennen kuin kertoo neuvolassa mitään perheen asioista tai omista tuntemusistaan. Tekevät herkästi ihan vittumaisuuttaan lastensuojeluilmoituksen ja lapset huostaanotetaan.
 
aiai
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/tanskalaisprofessori-mielenterveysongelmia-hoidetaan-liikaa-laakkeilla/4299914

otsikkoon liittyen...

Mutta eihän edes rautatableteista voi valittaa, jos ne ilmaiseksi saadaan?

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/mita-tarkoittaa-musta-karkikolmio-laakepurkissa/2336890
 

Yhteistyössä