Kumpi lähivanhemmaksi, millä perusteella?

  • Viestiketjun aloittaja Erimielisyys
  • Ensimmäinen viesti
Erimielisyys
Olemme miehen kanssa eri mieltä siitä, kummasta tulee lähivanhempi. Molemmilla lähivanhemmuus mahdollistaa isomman asunnon, muuten joutuu asumaan yksiössä, ja tietysti kumpikin haluaisi sen :/ Miten asia kannattaisi ratkaista?

Meillä siis tulossa vuoroviikot, eli lapsesta sinänsä ei tapella, mutta tuosta tuli riitaa, kumman luona lapsi olisi kirjoilla. Mitkä asiat mielestänne painavat vaakakupissa?
 
Te siis aiotte asua niin lähekkäin että tulevan koulun perusteella sitä ei voi valita?

Jos näin, niin lapsi kirjoille sille, kumman palkka on pienempi. Siten saa enemmän tukia. Ja sen voi sitten jakaa myös sille joka jää tuista paitsi niin lopputilanteessa asuinpaikalla ei ole mitään merkitystä.

Eikös?
 
Erimielisyys
Aikomus on asua sitten lähekkäin niin, että koulun yms suhteen ei olisi ongelmaa. ja siis se, joka kysyi tuosta lähivanhemmuuden syistä - me olemme molemmat huoltajia ja molemmat ovat lapsen kanssa yhtä paljon, eli kyse on vaan siitä, kumpi on PAPERILLA lähivanhempi. Käytännössähän olisimme sitä molemmat.

Tuloasia on hankala - meillä on molemmilla niin huonot tulot, että lapsilisien yms jakaminen ei juuri muuta tilannetta ja tuet olisivat suunnilleen samat kummassa vaan tapauksessa. Käytännössä toisen on pakko asua yksiössä ja vain toinen voi saada kaksion. Ja tottakai kumpikin meistä haluaisi sen kaksion, jossa lapsen kanssa mahtuisi paremmin asumaan ja lapsi voisi saada esim. oman huoneen.
 
Oletteko siis molemmat muuttamassa nyt erotessanne,eikö toinen voi jäädä siihen asuntoon missä asutte nyt?
Ja toinen saisi hakiessaan asuntoa lähivanhemmuuden, niin saisi sen kaksion? tai sitten toinen on ensin ja sitten toinen saa lähiv. ja muuttaa isompaan?
 
"apila"
Jos ette pääse yhteisymmärrykseeen niin lapsen lähihuoltajuus tulee tod näk jäämään sille joka jää nykyiseen asuntoon. Vaikka itse muuttaakin toiseen asuntoon, ei lapsen papereita voi siirtää ilman toisen huoltajan lupaa.
 
Erimielisyys
Mulle itse asiassa kävisi tuo asunnon vaihtelu, jos vaan pysytään miehen kanssa väleissä. En koe sitä ainakaan ajatuksena mitenkään hankalana. Miehelle sellainen taas ei sovi. Ja meistä kumpikaan ei jää nykyiseen asuntoon, joka on kolmio, vaan kumpikin muuttaa pienempään.
 
Erimielisyys
Alkuperäinen kirjoittaja soskun täti;30235766:
Vuoroviikkojärjestely ja kaksi kaksiota on paras ratkaisu. Mieluiten samasta talosta tai naapuristosta.
Minulla on se tilanne että palkkani ei riitä elämiseen ja saan teiltä soskustakin rahaa, miehellä vähän vastaava tilanne. Ja soskuhan ei huomioi lapsen asumista kuin yhteen asuntoon, sama Kelan kanssa.
 

Yhteistyössä