Kerrostalo asukas, kuljetko ns takaoven kautta

  • Viestiketjun aloittaja kyselyikä
  • Ensimmäinen viesti
kyselyikä
Olen nyt asunut kohta 20v kerrostalossa, ensimmäinen talo oli opiskelija asuntola.
Hyvin moni kulki pyörävajan kautta sisälle vaikka ei ollut edes pyörää.

Olen asunut nyt sitten myöhemmin kaupungin kerrostaloissa 3 eri kaupungissa ja jopa sellaisissa että se alaovi eli monasti pyörävajan ovi on siellä alapihalla ja yläpihalla jossa parkkipaikkakin on se talon pääovi.
Ja näistäkin jopa autolliset kulkevat sen alaoven eli takapihan kautta?

Toinen mikä ihmetyttää on tuo oveen koputtaminen. Mikä juttu se oikein on :D
Siis ovessa on ovikello ja monellakin se toimii mutta ei, koputellaan :D
Juu pienet ne on minunkin murheeni mutta kunhan kysyn ajan kuluksi kun muutkin ystäväni on tuota minulta ihmetelleet ja kysellään täällä palstalla hullumpiakin :D
 
Joskus mennään takakautta sisälle jos poika haluaa kulkea kummituskäytävässä,eli suoraa käytävää joka on ihan pilkkopimeä kun sammuttaa valot. Ei me muuten sieltä. Koputtelua en oo ainakaa meillä huomannu. Tiiä sitte miks kaik ei soita kelloa.
 
Spencer Hastings
Menen takaovesta vaan, jos on jotain asiaa kuivaushuoneseen, kylmäkellariin tms. Ei se ainakaan oikaise reittiä yhtään. Ja mä oon huomannu, että koputan mielummin ku soitan kelloa, varmaan siksi kun itse vihaan ovikellon ääntä. Koputus on mukavampi ja pehmeempi :D
 
vierass
Koputtaminen on kohteliasta ja sivistyneempää kuin ovikellon rimputtaminen
Minusta se taas on idioottimaista moukkien puuhaa. Pitkälti perua siltä ajalta, kun pelättiin tv-lupatarkastajaa. Noilla ei ovikellon soittajille avata, vaan niille, jotka osaavat koputtaa oikealla tavalla.

Ja meillä on yksi naapuri, jolla ei ole ovikelloa käytössä. Ovikellon soittaminen ei muita häritisisi, mutta nuo koputtelut ovella kaikuu kyllä koko rappukäytävän läpi. Puhumattakaan, kun heidän kakarat potkii sitä ovea niin kauan, että joku tulee avaamaan. Kouluikäisilläkään lapsilla ei ole avaimia itselleen. Ja nuo lapset eivät osaa edes soittaa muidenkaan ovikelloa, vaan paukuttavat ja potkivat kavereita hakiessa.
 
"tii-"
Kuljin ns. takaoven kautta silloin kun se oli lyhyempi reitti. Vaihtoehtona oli kiertää talo, jotta pääsee etuovelle.

Ei se ovikello maailman kaunein ääni ole, mutta onhan se nyt selkeämpi äänimerkki kuin joku koputus..? Jos sattuu olemaan asunnon kauimmaisessa nurkassa ei välttämättä erota onko koputus ovelta vai kolisteleeko naapuri kämpässään. Hakkaaminen ja paukuttaminen sitten vielä rumemman kuuloista kuin ovikellon käyttö.
 
koputus
Minusta se taas on idioottimaista moukkien puuhaa. Pitkälti perua siltä ajalta, kun pelättiin tv-lupatarkastajaa. Noilla ei ovikellon soittajille avata, vaan niille, jotka osaavat koputtaa oikealla tavalla.

Ja meillä on yksi naapuri, jolla ei ole ovikelloa käytössä. Ovikellon soittaminen ei muita häritisisi, mutta nuo koputtelut ovella kaikuu kyllä koko rappukäytävän läpi. Puhumattakaan, kun heidän kakarat potkii sitä ovea niin kauan, että joku tulee avaamaan. Kouluikäisilläkään lapsilla ei ole avaimia itselleen. Ja nuo lapset eivät osaa edes soittaa muidenkaan ovikelloa, vaan paukuttavat ja potkivat kavereita hakiessa.
Kyllä vaan koputus on sivistyneempää puuhaa kuin rimputella ovikelloa. Lapset nyt on lapsia ja annetaan heidän vasta opetella sitä koputusta. Ja kyllä minusta on kiva tietää kuka oveni takana on kuin mennä aukomaan väliovea ja kurkkia ovisilmästä ja jättää avaamatta jos en tunne tulijaa
 
Spencer Hastings
Kyllä vaan koputus on sivistyneempää puuhaa kuin rimputella ovikelloa. Lapset nyt on lapsia ja annetaan heidän vasta opetella sitä koputusta. Ja kyllä minusta on kiva tietää kuka oveni takana on kuin mennä aukomaan väliovea ja kurkkia ovisilmästä ja jättää avaamatta jos en tunne tulijaa
Ai onko sulla kaikkien vierailevien kanssa joku koodikoputus? Sukulaiset koputtaa kaksi kertaa, postinjakaja rytmikkäästi, naapurit s-o-s morsella... :D
 
  • Tykkää
Reactions: ilaria
ajatella!
Käytän takaovea jos olen menossa siihen suuntaan. Miksi pitäisi käyttää aina eutovea ja sitten kiertää talo? Kaupungissa siinä joutuisi usein kävelemään koko kadun päähän.

Oletko ihan käynyt testaamassa kaikkien ovikellot kun tiedät että ne toimivat? Toiset käyttää ovikelloa, toiset koputtaa, onpa siis ihan kamalaa kun kaikki eivät tee samalla tavalla! Minusta koputtaminen on kivempi tapa ja kuuluu vähemmän naapuriin. Paitsi jos naapuri kyttää ovella, kuten ap ilmeisesti tekee.
 
vierass
Minusta koputtaminen on kivempi tapa ja kuuluu vähemmän naapuriin. Paitsi jos naapuri kyttää ovella, kuten ap ilmeisesti tekee.
Paitsi, että se kuuluu enemmän naapuriin. Ovikello soi asunnossa sisällä, ei se kaiu koko rappukäytävään ylhäältä alas toisin kuin koputus.

Eikä tarvitse ovella kytätä sen kuullakseen. Meillä ei ovi kyllä koputuksilla avaudu. Jos joku koputtelisi, niin kuviteltaisiin joko rappusiivoojan siellä kolistelevan mopillaan vahingossa oveen tai sitten sen tulevan toisesta kerroksesta, missä ei ole ovikello käytössä ja koputtelijoita riittää.
 
ajatella!
Paitsi, että se kuuluu enemmän naapuriin. Ovikello soi asunnossa sisällä, ei se kaiu koko rappukäytävään ylhäältä alas toisin kuin koputus.

Eikä tarvitse ovella kytätä sen kuullakseen. Meillä ei ovi kyllä koputuksilla avaudu. Jos joku koputtelisi, niin kuviteltaisiin joko rappusiivoojan siellä kolistelevan mopillaan vahingossa oveen tai sitten sen tulevan toisesta kerroksesta, missä ei ole ovikello käytössä ja koputtelijoita riittää.
Nämä vanhanaikaiset rämps-rämps-kellot, mitä Helsingin vanhoissa kerrostaloissa on, kilisee kyllä iloisesti ihan kaikkiin kerroksen asuntoihin, toisin kuin hienovarainen koputus. Mutta voithan sä väittää vastaan jos haluat. Ja voi kamala, kun te ette avaa ovea jos koputtaa, onpa ihan melkomoinen protesti!
 
kyllä
niin paljon kaikenlaisia kaupiaita ja uskonnontuputtajia että kooditus tarpeen

takaovea käytän kun haluan tarkastaa onko pyörä vielä tallella, onko pyykkitupa vapaa tai etuovella lysmyilevät/juoruavat tyypit ei kiinnosta
 
vierass
Nämä vanhanaikaiset rämps-rämps-kellot, mitä Helsingin vanhoissa kerrostaloissa on, kilisee kyllä iloisesti ihan kaikkiin kerroksen asuntoihin, toisin kuin hienovarainen koputus. Mutta voithan sä väittää vastaan jos haluat. Ja voi kamala, kun te ette avaa ovea jos koputtaa, onpa ihan melkomoinen protesti!
:LOL:

Meillä kukaan ei noteeraa yksinkertaisesti sitä koputusta, kun kaikki kuvittelee sen tulevan sieltä toisessa kerroksessa olevan naapurin ovelta, missä heidän vieraansa ja oma lapsilaumansa ramppaa koputtelemassa. Meillä toimii ovikello ja sen sointiin kyllä reagoidaan. Saat ihan rauhassa koputella siellä oven takana, ehkä naapuri sitten avaa ovensa kolistelut kuullessaan.
 
Silloin kun asuttiin vielä kerrostalossa, oli takaovi parkkipaikalle päin ja siksi lyhyempi kun ei tarvinnut koko taloa kiertää. Lisäksi etuoven ihan suoraan yläpuolella asui talon epävirallinen tietotoimisto eli juoruakkanaapuri, jota kyllä halusi vältellä viimeiseen asti koska se hyökkäsi rappukäytävään heti kun näki jonkun olevan tulossa.

Ovikelloa ei haluttu vieraiden soittavan, koska koirat sekosi siitä ihan täysin.
 
Viimeksi muokattu:
hullua tai ei
Täällä myös yksi joka ei avaa ovea koputukseen ja EI ole mikään PROTESTESTI menossa :D
Vain ihan se että useinkin siivoojan moppi kolahtelee oveen,
en todellakaan juokse heti katsomaan onko se siivooja vai joku onneton joka ei osaa ovikelloa käyttää :D

Samoin myös osaan oven avata eri uskonnon kaupittelijoillekin ja lämäyttää sen oven kiinni nenän edestä jos ei muuten tajua sanaa EI!

Kyllä tosiaan se teidän sivistynyt hiljainen koputus kaikuu käytävässä kuin käytävässä,
ainut mihin tuo ei niin hyvin kuulu onkin sitten se asunto jonne koputtaja haluaa mennä :D
Siellä sitten ne kakarat hakkaavat ovea kun kukaan ei avaa kun monikin kuvittelee sen naputtelun tulevan naapurista.
Vaikka meilläkin on hiljainen talo niin muutamille muksun kavereille olen joutunut pitämään ihan puheen siitä miksi käyttää ovikelloa ja miksi ei koputtelisi.
Ja kyllä,
olen jopa parikertaa protestoinut lapsen kaverille tuosta koputtamisesta niin että juuri on siitä sanottu (kyllä nyt 8v luulisi jo osaavan ovikelloa soittaa jos pyydetään)
ja hän tulee oven taakse taas koputtelemaan.
Olen kiekaissut oven takaata itse että mistähän naapurista taas koputellaan sillä onneksi ovemme takana ei varmaan ketään ole kun meillä toimii ovikellokin,
mitä kaveri tekee, no koputtaa lisää :D
Onneksi oli sopivasti sillä hetkellä eteisessä imurikin ja johto seinässä joten ei kuin imuri päälle :D

Seuraavan kerran muuten osasi soittaa ovikelloa kun koetti tulla kylään ;)
Että kyllä se ovikellon käyttöohjeet täytyy nähtävästi joillekin oveen liimata kiinni :D
 
jeahh
Meillä lapsen koulutaksi koettaa aina ajaa taksin takaoven luo, olemme kyllä sanoneet muta aina hän ajaa tuonne taakse. Selitys on ettei ole varma kumpa on etuovi ja yleensä sisäpihan puolelta mennään sisälle.
Meillä kyllä hyvin hyvin selkeä tuo etuovi tuossa pihan näkyvässä osassa.
 
"Henni"
Mä en tiedä mikä meillä on etuovi ja mikä takaovi...
Yksi ovi menee sisäpihalle jossa parkkipaikkoja ja nurmipiha. Toinen ovi menee roskiksille ja toiselle parkkipaikalle.
Pyörävarastoon meillä on ihan oma, erillinen ovensa. Toki myös pyörävarastosta pääsee rappuun. Eli kolme ovea joista kulkea. Mä käytän tuota mikä menee roskiksillekin, meidän auto on sen puolen parkkiksella.

Ja koputus sen vuoksi, että siitä tietää tulijan tutuksi. Jehovat, ovelta ovelle kauppiaat ym. soittavat ovikelloa ;)
 
viieraas
Mä en avaa ovea, jos en odota ketään tulevaksi. Nuorempana kun vieraita kävi enemmän, kaverit koputti ja jos en kuullut, niin sitten soittivat kelloa. Ihan vaan erottaakseni ne tv-tarkastajat, taulunmyyjät ja jehovat, jotka muuten kävivät lähes viikoittain ovella sinnikkäästi. Nykyään se ja sama, en avaa ovea kellekään, jos en odota pakettia tai vieraita. Jos on joku hätä naapurilla, niin voi sitten huudella siellä ovella ja kunnolla ryskyttää.

On muuten helkatin ärsyttävää kesämökillä, joka on siis ihan entinen maatila eikä varsinainen mökki ja näyttää siis jonkun kodilta, kun sinne pyyhkäisee kaiken maailman kaupustelijoita suoraan sisään. Kerran heitin yhden paperikauppiaan pihalle aikamoisella raivolla ja huudolla, niin paljon pelästyin, kun heräsin siihen että joku vatipää hiippailee tuvassa. Joo ovet voi pitää sielläkin lukossa päivisin, mutta luulisi ettei toisen taloon saa noin vaan tulla...
 
"jen"
Mä olen ihmetellyt myös tuota koputtelua.. Varsinkin kun tullaan ostamaan jotain (esim torin kautta), ja koputetaan tosi hentoisesti.. Jää melkein kyllä avaamatta. Ihan reippaasti vois kyllä vaan painaa sitä ovikelloa. Jos tiedän että joku on tulossa juuri kun lapsest on _menossa_ nukkumaan, pyydän että koputtaa, muuten voi pimpottaa vaikka lapset nukkuukin.
 

Yhteistyössä