Mikä mun äitiäni vaivaa =(

  • Viestiketjun aloittaja "Väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti
"Väsynyt"
En kohta enään tunnista omaa äitiäni, hän on muuttunut todella paljon. Vielä noin 8 vuotta sitten, äitini oli iloinen, harrasti liikuntaa, lauloi kuorossa, haaveili ulkomaan matkoista ja toteutti niitä isäni kanssa eli siis eli niinkuin normaali ihminen. Kun asuin vielä kotona, äitini ja minä joimme teetä aina klo 18 ja juttelimme mitä päivän aikana on tapahtunut...

Pikkuhiljaa aloimme huomaamaan isäni kanssa, miten äiti jatkuvasti alkoi toistelemaan samoja asioita, tai hän kysyi samaa asiaa monta kertaa tunnin sisällä, sillä hän ei muistanut että oli jo kysynyt samaa asiaa. Äitiäni alkoi myös huimaamaan kauheasti ja pari kertaa hänet vietiin töistä ambulanssilla sairaalaan, sillä oli pyörtynyt kesken työpäivän. Tutkimuksia tehtiin ja mitään ei löytynyt.

Äitini muisti on huonontunut todella paljon ( äitini on 64v) hän saattaa selittää minulle samat asiat moneen kertaa, n.10 minuutin aikana hän on saattanut selittää saman asian jo viisi kertaa eikä muista että siitä on jo sanottu. Hän ei myöskään muista, esim. monelta hänellä saattaa olla kampaaja vaan hänen täytyy kysyä sitä isältäni monta kertaa.

Hän tuijottaa koko päivän tv:tä..äidin elämä oikeastaan pyörii siinä että hän käy nykyään laulamassa tiistaisin ja torstaisin.. muina päivinä hän ei astu ulos asunnosta. Joskus hän jopa sanoo minulle ettei ole käynyt edes laulamassa ja on tainut käydä ulkona noin kaksi viikkoa sitten. Isäni yrittää saada häntä ulos, edes lenkille mutta äiti ei lähde, hänellä on aina joku tekosyy..

Joulut on tuskaa, 3 joulua olen itkenyt koska äidistäni tulee aivan kauhea... sovimme aina monelta he tulevat meille syömään aattona.. esim. pari joulua sitten sovimme että he tulevat klo 15.00 ja se kävi molemmille hyvin, kunnes aattona äitini soittaa että he tulevat meille klo 12 piste. Klo oli siis jotain 11 kun äiti soitti ja meillä oli vielä siivous kesken ja ruuat uunissa... sanoin että eikö se klo 15 käy ja äitini haukkui minut täysin, hän sanoi että pitäkää paska joulunne minä en sinne tule, painukaan vittuun kaikki. Tämä oli ensimmäinen joulu avopuolisoni kanssa yhdessä ja joulu meni täysin pilalle. Viime jouluna, n.pari päivää ennen joulua, äitini alkoi valittamaan joulukinkusta jonka minä ja isä ostimme ja hän hermostui niin että käski minun painua helvettiin ja hän meni yöpaita päällä parvekkeelle ja huusi että jää sinne niin kauaksi aikaa kunnes minä lähden vittuun heidän kodistaan.. soitin tästä siskolleni ( joka on myös huomannut äitini oudon käyttäytymisen ) joka asuu n.300 km päässä meistä ja kerroin mitä oli tapahtunut.. siskoni soitti äidilleni ja äiti sanoi ettei niin ole tapahtunut ja että olen huijannut koko asiassa,siskoni sanoi ettei usko minua mutta pahoitteli sitä että meidän joulu menee taas pilalle. Kysyin miksei hän koskaan voi tulla tänne, hän ei ole nähnyt minua tai vanhempiani kolmeen vuoteen, he vaan soittelevat ja tuntuu välillä ettei siskoani edes kiinnosta tulla tänne tai auttaa minua vaan hän jättää äidin sekoilut kokonaan mun niskaani.

Äitini on myös väkivaltainen, joulukinkku asian takia hän oli käynyt käsiksi isääni ja hän oli mustelmilla, myös minua äitini yritti heittää no sellaisella vanhan aikaisella teroittimella.. ne on todella isoja ja painavia.. Kysyin äidiltäni miksi joka joulu tapahtuu näin ja miksei hän mene puhumaan jollekin, hän sanoi että hänellä on niin paska elämä että toivottavasti kuolee pian tai ei muista mitään.

Sovimme sitten noin pari viikkoa myöhemmin.. tosin se meni taas niin että minä pyysin anteeksi ja äitini sanoi että käyttäydy ensi kerralla paremmin. Näitä äidin hermostumis kohtauksia on useita vuodessa.. hän on todella pahalla päällä koko ajan ja hermostuu pienistäkin asioista ja parin päivän päästä hän on taas hetken aikaa normaali.

Tuntuu etten osaa enää lähestyä äitiäni.. olen yrittänyt saada häntä lenkille, hän sanoikin että lähdetään vaikka klo 17.. joka kerta kun sanoin että noniin lähdetään, äidiltä löytyi joku syy miksei hän voi lähteä. Hän ei käy koskaan kaupoissa, hänellä on vielä samat vaatteet mitkä hän ostanut noin 10 vuotta sitten ja hän on laihtunut todella paljon joten vaatteet on hänelle kauhean isoja, isäni on yrittänyt houkutella äitiä kaupaan mutta ei..

Äitini on laihtunut koska ei syö oikeastaan mitään. Aamulla 2 leipää 1 kuppi kahvia, päivällä lihaa ja perunoita illalla yksi leipä. Hän on sanonut ettei tunne nälkää ja joskus unohtaa syödä, isäni joutui kesällä sairaalaan ja kävin äitini luona ja kysyin tarviiko minun käydä hänelle kaupassa ja hän sanoi että " herranjumala en ole syönyt tänään mitään" .. Vihanneksia he ei syö yhtään, eilen isäni kyllästyi tähän peruna/liha annokseen ja sanoi minulle että tule meille syömään teen kasvisaterian ( olen siis itse kasvissyöjä joten ihan senkin takia minua huolestuttaa koska tiedän että he eivät saa kunnolla vitamiineja) no äiti suuttui sitten tästä kasvisruuasta..

En tiedä mitä äidilleni on käynyt tai miten paljon hän vielä muuttuu, pelottaa ajatella ja tiedän miten raskasta tämä on isälleni. Tiedän myös sen että kun isästäni jättää aika, ei äitini pärjää yksin. Minun tekisi mieli soittaa siskolleni ja sanoa että tule tänne ja auta mutta tiedän että hän vaan suuttuu ja vetoaa siihen että hänellä on kiire...

Olen miettinyt onko äidilleni alkamassa dementia mutta tää asioiden toistaminen on kestänyt jo monta vuotta, ei hän esimerkiksi unohda hellaa päälle jne. Siskoni kertoi joskus että mummoni ( mummolla siis oli näitä samoja ongelmia ) laittoi siskolleni ruokaa kun hän tuli koulusta, kun sisko oli syönyt ja mummo pessyt astiat, mummo kysyi onko siskollani nälkä kun hän ei ole vielä syönyt. Sisko tietty sanoi että juurihan hän söi ja mummo ei muistanut ja luuli että siskoni valehtelee joten selkään siitä tuli. Joskus pelottaa ajatus että jos saan lapsi kävisikö näin heille oman äitini kohdalla.

Onko täällä yhtään kohtalontovereita?
 
Altzheimer?

Joka tapauksessa olipa mikä tahtojaan, niin lääkäriin hänet kannattaisi saada ja lääkärille sitten kertoa kaikki teidän havainnot tarkasti. Siellä voisivat sitten tehdä mm. muistikokeet sun muut testit. Ja jo ihan isäsikin jaksamisen takia olisi hyvä lähteä miettimään mahdollisia tukitoimia kotihoidon palvelun puolelta.

Voimia :hug:.
 
vakavaa
On se mahdollista, että muistisairaus alkaa ei niin vanhana jo. Onko teillä muuten suvussa muistisairauksia? Väkivaltaisuus ja ailahtelevat mielialat, ruokahalun huononeminen, unohtelu tietysti, passivoituminen, masennus, kaikki voi liittyä muistisairauteen. Kyllä pitäisi käydä lääkärissä kysymässä, mistä on kysymys, täällähän voi vain arvailla, mikä äitiäsi vaivaa.
 
vierass
Joku muistisairaus selvästi, missä tuo lähimuisti on alkanut pahasti rappeutumaan.

Alzheimerissa elää lopulta monesti ihan omaa nuoruuttaan, nykytapahtumista ei ole mitään muistia.
 
"Väsynyt"
Vanhempani muuttivat tänne paikkakunnalle 4 vuotta sitten, äiti asui täällä 70-luvulla ja sanoi että vietti elämänsä parasta aikaa täällä, joten kun vanhempani jäivät eläkkeelle, he muuttivat tänne. Itse muutin tänne vuotta myöhemmin sillä isäni sairastui mahasyöpään ja hän pyysi että voisinko jäädä tänne,käydä äidille kaupassa ja maksaa laskuja..tapasin täällä sitten nykyisen avopuolisoni joten senkin takia jäin tänne, pointti oli siis se, että vuodesta 1987-2010 vanhempani asuivat paikassa jossa heillä oikeasti oli elämä ja äitinikin harrasti kaikkea ja yhtäkkiä saadaan päähän muuttaa muualle missä ei olla edes käyty kun viimeksi 70-luvulla ja sitten se menee siihen että äitini on vaan sisällä mutta hän just muistelee mitä hän teki täällä nuorena ja on haukkunut pystyyn entisen paikkakunnan jossa asuivat.

Yritin viime jouluna puhua äitini lääkäriin.. vastaus oli "painu vittuun kusipää, sitähän te haluatte että minä joudun jonnekkin hoitokotiin ja te pääsette musta eroon, mulla on niin paska elämä että toivottavasti kuolen pian tai lähtee muisti kokonaan".. Mä traumatisoiduin tästä niin että sain lähetteen psykologille.. psykologini ehdotti että sairaanhoitaja voisi käydä äitini luona ja tehdä noi muistitestit ja äitini sanoi että jos heille yksikään hoitaja tulee tämä käy päälle... se jäi sitten siihen koska hoitajaa ei yksin altisteta mahdollisesti väkivaltaiselle ihmisille.. :(

Meillä on suvussa muistisairauksia, siis mummolla oli, muistan että mummo ja ukki riiteli joka päivä ja mummo unohteli asioita mm.vetää vessan, jos minulle tuli kaveri kylään ( menin koulusta suoraan aina mummolaan kun vanhemmat oli töissä) juoksin ekana vessaan tarkistamaan ettei siellä ole mitään. Mummo oli myös todella pahalla päällä aina välillä mutta hän kuitenkin kävi ulkona ja hänellä oli muutakin elämää kuin pelkkä tv.

Tiedän että isäni ja siskoni saisivat äitini lääkäriin, isä on luvannut että varaa ajan äidille jo pari kuukautta sitten, valitettavasti isäni on taas joutunut sairaalaan niin tämä se asia on nyt tauolla. Siskoni kanssa en ole jutellut kun viimeksi kesäkuussa ja tiedän että jos hän tulisi tänne edes yhdeksi viikonlopuksi ja näkisi tämän omin silmin ja sanoisi äidille että mene lääkäriin niin äitini menisi.. hän ei koskaan suutu siskolleni tai hauku tätä, joulut myös siskoni luona ovat aina ihania ja äitini on läheisempi siskoni kanssa.
 
"tii-"
Alzheimer tai muu muistisairaus, yrittäkää saada tutkimuksiin. Muistelen lukeneeni, että omaiset huomaavat muistihäiriön oireet pari-kolme vuotta ennen kuin lääkäri tekee diagnoosin. Sanot ettei vuosia sitten tehdyissä (?) tutkimuksissa, mutta tiedätkö edes mitä tutkittiin. Jos huimauksen takia tutkittu vain fyysistä kuntoa eikä muistia?
 
"Väsynyt"
mä olisin vienyt jo eka oireiden aikana lekuriin, ihmeellistä välinpitämättömyyttä!

(en jaksanut lukea kuin eka rivejä ja vika rivejä....)
Kuule jos voisin veisin äitini heti lääkäriin mutta en voi häntä pakottaa vaan hänen pitää ymmärtää se itse tai hänestä voi tulla väkivaltainen. Isälläni ei ole enään mahalaukkua syövän takia ja hänestä on tullut tosi laiha ja heikko ja äitini on yrittänyt käydä hänen kimppuunsa kun hän on yrittänyt saada äitini lääkäriin. Kyllä me välitetään mutta ei tämä ole niin helppoa kun luulet jos toinen ei edes myönnä ettei muista!
 
vierass
Kamalaa. Voi olla vaikka joku parannettava ja ajan myota paheneva, esim. B12-vitamiinin puute. Ei saa odottaa vaan hakea apua heti. vaikka kovin myohaan se nyt tapahtuukin. Toivottavasti asia selviaa.
 
"Väsynyt"
Kamalaa. Voi olla vaikka joku parannettava ja ajan myota paheneva, esim. B12-vitamiinin puute. Ei saa odottaa vaan hakea apua heti. vaikka kovin myohaan se nyt tapahtuukin. Toivottavasti asia selviaa.
Mun isänikin on puhunut tästä et oisko äidillä B12-vitamiinin puutos, isäni käy siis joka kuukausi ottamassa siihen piikin kun hänellä ei siis sitä mahalaukkua ole niin tuo vitamiini ei imedy. Isäni on luvannut että kun pääsee pois sairaalasta niin varaa äidilleni ajan ja häneltä tutkitaan edes mahdolliset vitamiinin puutokset, ehkä äidillekin tämä olisi helpompaa koska siinä ei tavallaan tutkita hänen muistiaan tai kukaan ei vihjailekaan että hänellä olisi jonkin sortin muistisairaus. Kiva tietää että jollakin muullakin tuli tämä mieleen, toivottavasti tässä olisi se syy :)
 
"tii-"
[QUOTE="Väsynyt";30237010]Yritin viime jouluna puhua äitini lääkäriin.. vastaus oli "painu vittuun kusipää, sitähän te haluatte että minä joudun jonnekkin hoitokotiin ja te pääsette musta eroon, mulla on niin paska elämä että toivottavasti kuolen pian tai lähtee muisti kokonaan".. Mä traumatisoiduin tästä niin että sain lähetteen psykologille.. psykologini ehdotti että sairaanhoitaja voisi käydä äitini luona ja tehdä noi muistitestit ja äitini sanoi että jos heille yksikään hoitaja tulee tämä käy päälle... se jäi sitten siihen koska hoitajaa ei yksin altisteta mahdollisesti väkivaltaiselle ihmisille.. :( [/QUOTE]
Ymmärrän, että tuollaisen kuuleminen on järkyttävää, mutta toivottavasti pystyt kovettamaan itsesi kuuntelemaan sitä. Onneksi olet päässyt psykologille. Tajuat varmasti kuitenkin, että tutkimuksiin on päästävä, vaikka siitä seuraisikin kamalia sanoja. Yritä saada siskosi asialle. Tämä teidän kaikkien jaksamisen, erityisesti isänne, takia.
 
#14
Alzheimerin tauti tuosta tulee maallikolle mieleen. Muistin heikkeneminen ja persoonamuutokset. Lääkäriin pitäisi saada tutkittavaksi. Katso tuosta, sopiiko oireet:

http://www.alzheimerinfo.fi/oireet/miten-erottaa-alzheimerin-oireet-tavanomaisesta-ikaeaentymisestae
 
"Väsynyt"
[QUOTE="tii-";30237042]Ymmärrän, että tuollaisen kuuleminen on järkyttävää, mutta toivottavasti pystyt kovettamaan itsesi kuuntelemaan sitä. Onneksi olet päässyt psykologille. Tajuat varmasti kuitenkin, että tutkimuksiin on päästävä, vaikka siitä seuraisikin kamalia sanoja. Yritä saada siskosi asialle. Tämä teidän kaikkien jaksamisen, erityisesti isänne, takia.[/QUOTE]

Joo ymmärrän kyllä ja yritän koko ajan kovettaa itseäni ja olen päättänyt että en jätä tätä asiaa sikseen vaan joku ratkaisu tähän on tultava. :)

Luin noita sivuja mitä linkkasitte, osa sopii äitini oireisiin todella hyvin. Unohdin sanoa että ukkini siskolla on alzheimer ja ensimmäiset oireet alkoivat niin että hän soitti äidilleni ja sanoi että kahvinkeitin on varastettu ja se löytyi sitten kaapista.. sama toistui muilla esineillä. Hän muutti vähäksi aikaa meille ja minä menin sohvalle nukkumaan ja hän minun huoneeseeni ja aamulla hän sanoi että miten voin nukkua omassa huoneessani kun ikkunasta tuijottaa niin monta miestä..joskus kun menimme pihalle, hän alkoi tuijottamaan koivua ja sanoi että katso miten kaunis morsiain.. kysyin että missä ja hän sanoi että tuolla koivun latvassahan vietetään häitä enkö näe? Kun hän joutui hoitokotiin ja kävin siellä pari kuukautta myöhemmin ei hän enään tunnistanut minua vaan kysyin olenko bussin rahasta neiti ja missä ukkini on kun ei ole käynyt.. ukki oli ollut kuolleena jo monta vuotta.. tälläisiä oireita siis ei äidilläni ole vaikka alzheimer on minullakin käynyt mielessä.
 
Vieras..
Hyvä keino on tosiaan tuo ambulanssin paikalle kutsuminen, kun alkaa riehumaan tms. Se on oikeastaan ainoa keino saada sellainen sairas hoitoon, joka ei itse sitä halua. Muita ns. pakottamiskeinoja ei oikein ole. Se on vaan valitettavaa, että tilanteen pitää mennä niin pitkälle :(
 
Alzheimer tai dementia. Sairaalaan tutkimuksiin ja ÄKKIÄ!! Tosin nyt voi olla jo liian myöhäistä lääkkeiden enää auttaa... Jos äitisi olisi saanut lääkkeet jo heti ekojen oireiden jälkeen niin olisi voinut elää vielä monta vuotta oireettomana. Nyt tuskin enää palautuu...

Käsittämätöntä välinpitämättömyyttä perheeltä ettette ole vienyt häntä lääkäriin diagnosoitavaksi jotta hän olisi saanut apua!!
 
B-12 vitamiini!!!
Se on suhteellisen helppo tarkistuttaa ja ihan varoitteksi lähtisin siitä.
Mikäli tämä arvo on ok, lähtisin selvittämään mahdollisia muistisairauksia.
(( Etsiikö äitisi paljon tavaroitaan ja epäileekö hän niitä varastetuksi? ))
 
"nuuh"
Siis monta vuotta te olette äidin kärsiä? :O Jos oireet olleet noin voimakkaita niin te mietitte vitamiinin puutoksia??!! Eikö äitisi ole kymmeneen vuoteen käynyt millään lääkärillä? Voithan sä itsekkin ottaa yhteyttä lääkäriin ja kertoa tuon tilanteen.
Meidän äidillä alkoi kanssa muisti heiketä ja laihtui yms mutta ei onneksi käyny väkivaltaiseksi. Passitettiin mamma lääkäriin josta sitten mutkien kautta löytyi verisuonten pullistumat aivoissa. Samantien leikattiin mutta vähän höpperöks jäi :(
 

Yhteistyössä