Lääkäri: Afrikan maissakaan ei ole sellaista kuin

  • Viestiketjun aloittaja Lehden lukija
  • Ensimmäinen viesti
Kunnia lääkäreille!
Niin, myös arkkiatri Risto Pelkonen, kaikkien lääkäreiden eettinen johtohahmo, on tuominnut tiukasti vl uskon ehkäisykiellon. Lääkärien on tehtävä edes jotain, papit ja piispat kun eivät tästä piittaa
 
Kunnia lääkäreille!
Niin, myös arkkiatri Risto Pelkonen, kaikkien lääkäreiden eettinen johtohahmo, on tuominnut tiukasti vl uskon ehkäisykiellon. Lääkärien on tehtävä edes jotain, papit ja piispat kun eivät tästä piittaa.
 
"orion"
No mutta eihän sielä kielletä ehkäisyä...ne vaan EI HALUA käyttää ehkäisyä...


Mä veikkaan että vanh.lestadiolaisuus ei oo hengissä enää kovin hirmu kauan. Tai no ei ainakaan nykyisessä muodossa. (Sairas uskonto, ehkä kuitenki jo terveempi ku vaikka 70-luvulla.)
Ihmiset haluaa yhä enemmän päättää ite omasta elämästään. :)
 
Mä en oo vielä ymmärtänyt sitä, mihin toi vanhoillislestadiolaisia koskeva (lähinnä kriittinen) uutisointi tähtää?

Vanhoillislestadiolaisten rivejä ainakin vain tiivistää entisestään, mutta mitä muuta?
 
UUT:n jäsen
Mä en oo vielä ymmärtänyt sitä, mihin toi vanhoillislestadiolaisia koskeva (lähinnä kriittinen) uutisointi tähtää?

Vanhoillislestadiolaisten rivejä ainakin vain tiivistää entisestään, mutta mitä muuta?
Ehkä tiedonvälitykseen ja valistukseen, voisin kuvitella.
Jehovan todistajien sisäisestä "oikeudenkäynneistä" oli tietoa julkisuudessa jokin aika sitten. Sekin on laillisuuden rajoilla tapahtuvaa toimintaa, johon liittyy ankaraa painostamista ja eristämistä ulos perheestä, suvusta ja ystävistä.

Vanhoillislestadiolaisuudessa nähtävästi loukataan Suomen perustuslakia, sen velvoitetta kunnioittaa Suomenmaassa ihmisoikeuksia. Kansainvälisiä lakeja joihin Suomi on sitoutunut.

Tieto ei tosin ole ennenkään purrut sillä uskonnot ja lahkot ovat ottaneet itselleen erikoisoikeuksia tehdä mitä lystäävät.
 
papin puheet
[QUOTE="orion";30255247]
Mä veikkaan että vanh.lestadiolaisuus ei oo hengissä enää kovin hirmu kauan. Tai no ei ainakaan nykyisessä muodossa. (Sairas uskonto, ehkä kuitenki jo terveempi ku vaikka 70-luvulla.)
Ihmiset haluaa yhä enemmän päättää ite omasta elämästään. :)[/QUOTE]

Ehkäisykiellolla ne just saavat porukan lukumääränkasvamaan. Vanhoillislestadiolainen pappi on itse tämän avoimesti tunnustanut:

"Lohen mukaan syntyvyyden säännöstelemättömyys erottaa vanhoillislestadiolaisuuden selvimmin muista herätysliikkeistä.

"Jos säännöstelemättömyydestä luovuttaisiin, vanhoillislestadiolaisuus katoaisi viidenkymmenen vuoden sisällä."

Lestadiolaisen identiteetin säilyminen perheittäin alkoi lisääntyä 1950-luvulta lähtien."


Lestadiolaiset pitävät Pohjois-Pohjanmaan väkiluvun kasvussa | Kotimaa | Kaleva.fi
 
Nordstedt
Jos olisin itse lestadiolainen niin kyllä pitäisin hämmästyttävänä että ehkäisykielto ja lisäntymisvaatimuksen takana onkin vain jäsenmäärän kasvattamisen halua. Olisin pettynyt!
Olisi kai sitä odottanut että pakkolisääntyminen uskonnollisena opinkappaleena haluttaisin perustella "raamatullisesti".
 
Jollas
Jos olisin itse lestadiolainen niin kyllä pitäisin hämmästyttävänä että ehkäisykielto ja lisäntymisvaatimuksen takana onkin vain jäsenmäärän kasvattamisen halua. Olisin pettynyt!
Olisi kai sitä odottanut että pakkolisääntyminen uskonnollisena opinkappaleena haluttaisin perustella "raamatullisesti".
Olen lapsena ja murrosiässä istunut aika paljon seuroissa. Muistan että ehkäisyn synnillisyyttä on perusteltu joillakin raamatun lauseilla. Ehkä esim. "Lisääntykää ja täyttäkää maa".
 

Yhteistyössä