Onko kellään täyttä määrää opintolainaa?

  • Viestiketjun aloittaja vierasm
  • Ensimmäinen viesti
vierass
Minulla on ollut kahteenkin otteeseen laina, ekalla kerralla ei saanut laitettua kuukausieriin, mutta myöhemmin opiskellessani sai kuukausierät eli maksoin 100e kuussa, sain siinä perintöä sitten niin sillä maksoin sitten pari tonnia. Summaa en muista, jotain 5000 e.
 
vierass
Sain ainakin itse päättää paljonko maksan kuussa, kannattaa itse mennä heti puhumaan kun on opiskelut opisketu, niille on aivan sama missä ajassa sen maksaa kunhan maksaa.
 
"jokuvaan"
Mulla on 21 000 (kyllä luit oikein) opintolainaa. Lyhennän 100 e/kk + korot. Ottivat pankista yhteyttä vasta 2,5 vuotta valmistumisen jälkeen joten ei tarvinnu edes heti alkaa makselee...
 
Mulla oli opintolainaa n. 11 000€ ja oon maksanut takaisin 400€/kk. Saa sitä maksaa vissiin vaikka alle 100€/kk, pääasia että jotenkin lyhentää. Itse halusin maksaa nopsasti pois kun keljuttaa olla velkaa ja kohta onkin jo viimeisten erien maksu käsillä. Jee!!
 
"hmmm"
Mulla oli opintolainaa n. 11 000€ ja oon maksanut takaisin 400€/kk. Saa sitä maksaa vissiin vaikka alle 100€/kk, pääasia että jotenkin lyhentää. Itse halusin maksaa nopsasti pois kun keljuttaa olla velkaa ja kohta onkin jo viimeisten erien maksu käsillä. Jee!!
Mutta mitä järkeä lyhentää lähes ilmaista lainaa nopeasti kun parempaa tuottoa saisi helposti sijoittamalla?
 
dipl.ins
Mulla oli markka-aikaan suoritetuissa opinnoissani täydet lainat eli 100 tuhatta mummun markkaa. Takasinmaksuaika oli noin 13 vuotta ja kulu euroissa 100€/kk. Ei ollu mikään kauheen paha maksettava.
 
Joku kysyi, miksi maksan nopeasti pois. On mukavampi olla kun kuukausittaisia pakollisia menoja on mahdollisimman vähän joten haluan että lainanmaksu loppuu pian. Säästötilit eivät juuri mitään tuota eikä mulla ole kiinnostusta mihinkään aktiivisuutta vaativaan sijoittamiseen. Sitäpaitsi vaikka olisin sijoittanut koko lainapääoman johonkin niin aika nappikauppaa tuollaiset summat on. :) Saan kyllä isohkosta lyhennyksestä huolimatta jonkin verran säästettyäkin.
 
Viimeksi muokattu:
vieeras
Mulla oli n. 11 000, nyt jäljellä nelisen tonnia. Lyhennän 70 euroa kuussa, koska olin vuosia freelancer, sitten osa-aikaisessa työssä ja äitiyslomalla. Nykyisen vakityön palkalla voisi lyhennyserää korottaakin, mutten viitsi mennä pankkiin. Ärsytää niin Danske bankin touhu (muut pankkiasiani hoidan jo muualla).
 

Yhteistyössä