Mitä teen väärin nukuttaessani lasta? (on aina ollut huono nukkumaan)

  • Viestiketjun aloittaja Numb
  • Ensimmäinen viesti
Numb
Aina on siis nukkunut omassa sängyssään meidän sängyn vieressä.

Ensimmäiset 10kk heräili 5-15 kertaa yössä itkemään, jolloin annoin maitoa ja nukahti. Samoin nukkumaan kävi nukahtaen maitopullolle syliin. Noin 8-10kk heräsi AINA noin 30min nukahtamisesta ekan kerran.

Tuon jälkeen nukahti edelleen maidolle syliin, mutta yösyötöt väheni yhteen kertaan aamuyöstä. Myös tuo puolen tunnin kohdalla herääminen siis jäi.

Noin 11kk iässä yösyötöt jäi kokonaan pois ja aloin laittaa maidon jälkeen omaan sänkyyn nukahtamaan. Nukahtikin lopulta aina noin 5-20min kuluessa ja nukkui aamuun.

ITSE ONGELMA SIIS:
Nyt 1v iän kynnyksellä nukahtaa omaan sänkyyn, mutta siitä on tullut paaaaljon vaikeampaa. Lisäksi heräilee 1-5 kertaa parin tunnin sisällä nukahtamisesta itkemään puoliunissaan ja rauhoitteluun menee aina yli 10min. Mistähän johtuu? Mitä teen väärin? Tänäänkin kävi väsyneenä nukkumaan noin klo 8 ja on herännyt jo jopa 7 kertaa. Noin tunti sitten annoin jo särkylääkkeenkin, että ei ainakaan siitä ole kiinni.
 
"orion"
Ehkä kaipaa läheisyyttä ja turvaa. Onko lapsella unirätti tai unilelu? Onko kylmä, kuuma..?
Veikkaisin kuitenki että on vaan vaihe jolloin kaipaa taas enemmän tuota läheisyyttä ja menee aikanaan ohi kun vaan jaksatte silitellä takaisin uneen. :)
 
Aloitttaja
Nimenomaan tuolla tassutuksella saadaankin rauhoittumaan yleensä. :)

Ei ole yövaloja, vaan nimenomaan täyspimeä huone.. Ollut jo kuukausia, kun kesällä valostuvat aamut rupes herättämään jo aamuyöstä.

Voiko refluksi tulla vasta nyt? Kun siis tässä oli jo parempi vaihe, eikä tuo jotenkin refluksilta vaikuta. Tai mistäs minä tiedän. On muuten sama vauva josta aloitin keskustelun kun nukahtaa ja nukkuu päiväuniakin paaaaaljon paremmin tyhjällä vatsalla :eek:

Mutta jospa olisi sitten joku vaihe vaan, toivob kovasti. Voi kun näistä voisi aina tietää että mistä johtuu ja milloin loppuu, niin olisi helpompi jaksaa. Nyt alan olla kaikenkaikkiaab jo aaaivan lopusssa tähän nukkumispuljaamiseen. Ajattelin aina, että haluan useamman lapsen, mutta nyt luulen etten oikeasti enää uskalla kun on oma mielenterveys ja jaksaminen oikeasti nikn kovilla jo nyt.
 
vierass
Ethän tassuttele nukahtamiseen saakka, vaan lapsi vain rauhoitetaan sillä. Jos tassuttelet nukahtamiseen saakka niin lapsi herkemmän unen vaiheessa huomaa että onkadottu ja ei osaa itse nukahtaa uudelleen, kun on tottunut siihen että joku koskee. Eli vain rauhoitus ja itse uneen.
 
Numb
En ole varma, kun huone on pimeänä :D

Päästiin jo hetkeksi siihen, että lapsi illalla laitettiin maidon jälkeen sänkyyn ja pidettiin ihan hetki kättä päällä, jonka jälkeen nukahti itse. Mikähän muutti ja pilasi tuon.. Taas ollaan alkupisteessä ellei pahemmassakin..
 
"Jenis"
Yks meidän lapsista on tuollainen vähän väliä herääjä - mitään vaivaa häneltä ei koskaan löytynyt, nyt on 5-vuotias ja edelleen sattuu huonoja öitä välillä. Meillä ei auttanut mikään muu kuin aika, tassuttelut ja neuvolan "uniasiantuntija" sekä kaikki muu maan ja taivaan väliltä on kyllä kokeiltu. Tsemppiä, tuo on raskasta aikaa!
 

Yhteistyössä