Onko sinulla tapana olla tieliikennepoliisi? Puututko herkästi?

  • Viestiketjun aloittaja kotipoliisi
  • Ensimmäinen viesti
kotipoliisi
Itse väläytän esim. ilman valoja ajavalle valoja. Aika moni sitten ymmärtääkin laittaa ajovalot päälle.

Entä jos havaitset jonkun eläimen liikuskelevan tien lähettyvillä, väläytätkö valoja vastaantulijalle? Minä ilmoitan
V
 
dffdnfdnfdn
No saatan väläyttää jos alkaa jo hämärtää. Turhasta tööttäilijöitä en ymmärrä. Eilen joku ääliö soitti torvea kun käännyin ilmeisesti selkeää ylinopeutta ajavan herran eteen kolmion takaa vaikka oli vielä noin sadan metrin päässä risteyksestä. En usko että kyseiselle autoilijalle koitui minkäänlaista vaaratilannetta koska oli aikaa pitää kuitenkin torvea pohjassa 5 sekuntia. Myös kiertoliittymästä joillakin tuntuu olevan käsitys että siihen voi mennä vain yksi auto kerrallaan, vaikka ne on nimenomaan tehty liikenteen sujuvoittamiseksi. Yksi asia mihin puutun ehdottomasti on se, että mulla on vahva epäily s siitä että joku ajaa tenupäissään.
 
ladisti
Mikäli on vaara, väläyttelen valoja. En jos ajovalot eivät ole päällä (uusissa autoissa tuntuu olevan vain huomiovalot). Tulee mieleen amerikasta sellainen hullu, joka ampui jokaista autoa, joka väläytti ajovaloja. Ajoi tarkoituksella ilman valoja.

Liian lähellä ajaville saatan näyttää jarruvaloja. Tekisi mieli asentaa sellainen ruutu, johon saisi kulloinkin sopivaa tekstiä malliin "jos et osaa pitää turvaläliä, niin älä aja autolla".

Ihmisille, jotka hidastaa tahallaan ohituskiellon kohdalla ja kiihdyttää silloin kun saisi ohittaa, menen ohi, pistän käden ikkunasta ulos ja näytän reilusti keskaria. Ahdasmielisten pitäisi jättää auto myös kotiin.
 
fgghh
Nuorille mahdollisuuksien mukaan yritän "opettaa" liikennekäyttytymistä. Näin ainakin kerron ettei todellakaan kaikki hyväksy ja käyttäydy noin liikenteessä.

Viimeisin oli tilanne, joss skootteri kyytiläisineen ajoi ensin oikealla kaistalla. Sitten risteystä lähestyessä puikkas jyrkästi autojen välistä yhden kaistan yli vasemman puoleiselle laistalle. Oli siis useampi samaan suuntaan menevä kaista.
Heristin hänelle sormea. Keskarihan sieltä tuli takas, mut ei se ole minun häpee
 
työkseen tiellä
Kotipoliisin toiminta on aivan korrektia. Toisin on niiden laita, jotka alkaa kiusaamaan ohittajaa tai sellaisia, jotka kokemattomuuttaan tai muuten osaamattomuuttaan tekevät virheitä. Poliisi on ainoa, joka saa liikenteessä alkaa kurittamaan muita liikenteessä olevia. Nämä "poliisit ovat kaikkien vaarallisimpia asennevammaisia liikenteessä ja aiheuttavat vielä suuremman vaaran kuin ne, joita ojentavat.

Tuo "ladisti" on hauska tyyppi. Kehottaa itseään jättämään auton kotiin.
 
Olen itse syyllistynyt samanlaiseen muiden "rankaisemiseen", kun eivät toimi haluamallani tavalla. Nykyään yritän pitää lapselliset kiukuttelut sisälläni, sillä niillä ei ole muuta vaikutusta kuin aiheuttaa ketutusta, mikä sitten näkyy kettuuntuneiden autoilijoiden entisestään törppööntyvässä ajotyylissä. (En lue tähän valojen väläyttämistä vastaantulijalle, jos ei ole valot päällä tai jos on nähnyt hirven/muun vaaran tiellä aiemmin, sillä se ei ole nuhtelua/ärsyttämistä.)

Autoilu on jännä juttu. Periaatteessa sen pitäisi olla siirtymistä paikasta toiseen mahdollisimman sujuvasti. Liikkumista sujuvoittamaan ja muiden autoilijoiden toimien ennakoimista helpottamaan on sovittu yhteiset säännöt, jotka kaikkien pitää opetella ennen (autolla ynnä muilla pärrillä) liikenteeseen lähtemistä.

Sitten taas ihminen on sosiaalinen eläin, joka nojaa kommunikaatiossaan huomattavan paljon keholliseen viestintään. Kun oma henkilökohtainen tila ja olemus laajennetaan kattamaan auto/muu liikkumisväline, tulee muiden liikenteessä toimivien olemusten toimista henkilökohtaisia loukkauksia, kettuilua ja hyökkäyksiä, joihin ensimmäinen tunnereaktio on ärtymys, puolustautuminen, hyökkäys ja kiukku. Minun ajolinjat, minun auto, minun tie! Tuokin tuolla tavalla kiilaa eteen, hidastelee, estää minun kulkemisen, välkyttää valoja, roiskii vettä tuulilasiin, tekee väärin! Täytyy rankaista!

Ihmiset autoilevat ihan käsittämättömän primitiivisissä tunnelatauksissa. Pelkkä keskusteleminen liikenteessä toimimisesta herättää aggressiot. Olen miettinyt, että sen on pakko jotenkin johtua siitä, että autoillessa/pärräillessä on täysin auton omien viestinlaitteiden varassa, eikä valo päälle/pois vilkutuksella pysty kovin paljoa kommunikoimaan. Tällöin kaikki muut ympärillä ovat tuntemattomia, tunnistamattomia uhkia, joiden aikeita, tunnelmia, mielenliikkeitä ei pysty tulkitsemaan, joten on pakko olettaa pahinta.

Olen yrittänyt kouluttaa itseäni käyttäytymään liikenteessä siististi tietoisesti etsimällä kanssa-autoilijoiden toimiin mahdollisimman armollisia ja anteeksiantavia syitä ja selityksiä. Yritän muistaa, että kaikki voivat mokata joskus ja juuri sen takia oma toiminta kannattaa säätää mahdollisimman ennakoivaksi. Pitkä tie on edelleen kuljettavana, mutta jonkun verran olen jo saanut suitsitttua kaikkein alkukantaisimpia autoiluvaistojani. :)
 

Yhteistyössä