Pikagallup: sama vaate lapselle päiväkodin valokuvaan kahtena peräkkäisenä vuotena?

  • Viestiketjun aloittaja Väsynyt ei osaa ajatella
  • Ensimmäinen viesti
Väsynyt ei osaa ajatella
Onko mielestäsi huono idea?

Tausta: viime vuonna päiväkodissa kuvaus oli vasta marraskuun loppupuolella. Pojalla oli päällään kiva pikeepaita, jonka väri (turkoosi) sopii hänelle erittäin hyvin. Paita oli tuolloin hiukan liian iso, mutta se ei onneksi kuvissa näy. Harmillisesti kuvat eivät olleet kovinkaan onnistuneita (sama juttu oli ollut monella muullakin ryhmän lapsella).

Nyt paita on juuri sopivan kokoinen, kuvaus huomenna. Edelleen se on yksi pojan parhaista paidoista. En oikein tiedä laittaisinko hänelle taas saman paidan kuviin, ainakin väri tosiaan sopii hänelle ja jos kuvaaja käyttää samanlaista taustaa kuin viime vuonna niin paidan sopii myös siihen. Toisaalta mietin onko sitten tylsä saada "samanlaisia" kuvia kuin viime vuonna.

Vaihtoehtona olisi puhtaan valkoinen paita. Se olisi raikas ja todennäköisesti erottuisi ainakin ryhmäkuvassa kivasti. Mutta tärkeämpää toki ovat ne yksittäiset omakuvat.

Kumman paidan sinä laittaisit?
 
vierass
En laittais samaa kahtena vuonna mutta en kyllä laittais valkoistakaan. Puhtaan valkoinen on yleensä liian kova ja näyttää kuvissa huonolta. Eiks ois mitään muuta vaihtoehtoa?
 
Väsynyt ei osaa ajatella
En laittais samaa kahtena vuonna mutta en kyllä laittais valkoistakaan. Puhtaan valkoinen on yleensä liian kova ja näyttää kuvissa huonolta. Eiks ois mitään muuta vaihtoehtoa?
No tätä minäkin mietin että se puhtaan valkoinen on kyllä kova väri -etenkin kun pojalla on oikein vaalea iho ja vaaleat hiukset. Jollain välimerellisellä tyypillä valkoinen näyttäisi paremmalta :)

Mutta noin muuten vaihtoehtdot on kyllä vähissä. Ei ollut tarkoitus jättää tätä vaateasiaa näin viime tinkaan, mutta muut asiat ajoi edelle. Yksi aika kiva tummansininen paita olisi, mutta se on vielä vähän iso. Harmittaa että viime vuonna kiirehdin laittamaan sen turkoosin paidan, joka olisi ollut nyt oikean kokoinen.
 
"anni"
minä voisin laittaa saman paidan toisenkin kerran, meillä lemppareita siirrellään sisarukselta toiselle ja ostetaan välillä useampikin ihanuus joten ulkopuolisista voi välillä näyttää että lapset kulkevat päivästä toiseen samoissa paidoissa :) toisekseen, ryhmäkuvat on aina järkkyjä (niitä ei voi paidalla pilata) ja yksittäiskuvat merkkaa eniten teille itsellenne.
 
vieras...
Voisin hyvin laittaa saman paidan uudestaan, miksi ihmeessä ei. Mutta ainoa ohje jonka näiltä kerho-koulu-päiväkotikuvaajilta olen saanut on EI VALKOISTA, en enää muista miksi mutta jotakin vikaa se teki ympäröiviin väreihin tjsp.
 
Väsynyt ei osaa ajatella
Kiitos myös kahdelle viimeiselle vastanneelle :) Löysin vielä yhden paitaehdokkaan, kiva uusi paita (vaaleansinistä ja harmaansinistä) mutta sekin saattaa olla hiukan iso vielä. Tosin onneksi on kapeaa mitoitusta eli lähinnä paidan helman pituus mietityttää. Pitää huomenna aamulla jumalattomassa kiiressä sovittaa se paita. Ei se pitkä helma välttämättä haittaa, koska ryhmäkuvassa sitä tuskin näkyy ja yksittäiskuvakin yleensä rajataan vyötäröstä ylöspäin. Mutta sen neuvon otin onkeeni, että EI VALKOISTA KUVAAN.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt ei osaa ajatella;30270526:
Kiitos myös kahdelle viimeiselle vastanneelle :) Löysin vielä yhden paitaehdokkaan, kiva uusi paita (vaaleansinistä ja harmaansinistä) mutta sekin saattaa olla hiukan iso vielä. Tosin onneksi on kapeaa mitoitusta eli lähinnä paidan helman pituus mietityttää. Pitää huomenna aamulla jumalattomassa kiiressä sovittaa se paita. Ei se pitkä helma välttämättä haittaa, koska ryhmäkuvassa sitä tuskin näkyy ja yksittäiskuvakin yleensä rajataan vyötäröstä ylöspäin. Mutta sen neuvon otin onkeeni, että EI VALKOISTA KUVAAN.
Eikä sitä viimevuotista.


Ei ole kiva katsella niitä ryhmäkuviakaan, kun on sama paita monta vuotta.
Lasten muinaisissa koulukuvissa oli joillain ja sehän oli aika hmm... koomista.
 
Vierasss
En laittaisi samaa paitaa. Itse asiassa itsekin mietin tuota kun lapsella oli kuvaus, ja päädyin toiseen vaatteeseen -joskin paljon tylsempään kuin edellinen mutta mitä siitä
 
vieras...
Hei, osaako joku avata mulle tätä että miksi se on koomista tai muuten huono juttu jos lapsella on sama paita? Kun en yhtään tavoita ajatusta, ja mielelläni laajentaisin ymmärrystäni :) Siitä voi syntyä mielikuva että lapsi on käyttänyt paitaa vähintään vuoden? Ja tykkää siitä? Ja se sopii hänelle?
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
Hei, osaako joku avata mulle tätä että miksi se on koomista tai muuten huono juttu jos lapsella on sama paita? Kun en yhtään tavoita ajatusta, ja mielelläni laajentaisin ymmärrystäni :) Siitä voi syntyä mielikuva että lapsi on käyttänyt paitaa vähintään vuoden? Ja tykkää siitä? Ja se sopii hänelle?
Syntyy kuva, että ei ole kuin yksi paita.
 
Meillä esikoisella on kahdessa perättäisessä päiväkotikuvassa sama paita. Ei tarkoituksella, huomasin vasta kuvien tultua että näissähän on jotain tuttua. :D Toisaalta päiväkotikuviin pukeminen ei ole jostain syystä tuntunut minulle koskaan tärkeältä, siis että miettisin etukäteen mitä vaatteita laitan jne. Niissä vaatteissa menee missä muutenkin menisi, minulle se antaa paremmin muistoihin realistista kuvaa siitä millaisia vaatteita lapsi tuolloin käytti päiväkodissa.

Eikä minulle ainakaan tuosta tule muistikuvaa ettei lapsella olisi ollut kuin yksi paita, ihan hyvin muistan että oli reilusti valinnanvaraa. Jos jonkun päiväkotikaverin vanhempi sitten noin uskoo ja asiasta huvittuu niin eihän se minulle ole ongelma, kiva vaan jos toisella on hauskaa. :)

Mutta juu, laittaisin vaan lapselle päälle jotain kivaa. Kun nyt kerta muistaa että on kuvaus niin ei mitään rönttöisintä vaatetta, muuten ei niin väliä.
 
Syntyy kuva, että ei ole kuin yksi paita.
Pakko vielä kysyä; ihanko oikeasti joku ajattelee näin? Sen sijaan että voisi ajatella kyseessä olevan vain vaate mistä lapsi tykkää ja mikä on mahtunut päälle suht kauan (meillä on itseasiassa aika paljon vaatteita mitkä ovat sopineet pk-ikäisille yli vuoden).

Pitääkö tuo sama paikkansa jos teillä on vaikka tuttu jota näette 1-3 kertaa vuodessa ja tällä tutulla tai hänen lapsellaan on kahdella perättäisellä tapaamisella sama paita päällä?
 
vierass
Siis ihanko totta joku katselee kuvia ja vertailee, mitä muilla on ollut päällä edellisenä vuonna :LOL:

Huvittavimpia noissa kuvissa on yleensä ne yksittäiset lapset, jotka eivät näytä yhtään itseltään. Pojat, jotka on tungettu johonkin pukuun ja kravattiin kuvan takia ja tytöt, jotka on meikattu päiväkotikuvaan ja tukka on käherretty ja vaatteetkin ovat jotain muuta kuin päiväkotiin sopiva vaatetus.

Meille on päiväkodista tullut kuvaukseen toivomus, että lapset puettaisiin värikkäisiin vaatteisiin.
 
Siis ihanko totta joku katselee kuvia ja vertailee, mitä muilla on ollut päällä edellisenä vuonna :LOL:

Huvittavimpia noissa kuvissa on yleensä ne yksittäiset lapset, jotka eivät näytä yhtään itseltään. Pojat, jotka on tungettu johonkin pukuun ja kravattiin kuvan takia ja tytöt, jotka on meikattu päiväkotikuvaan ja tukka on käherretty ja vaatteetkin ovat jotain muuta kuin päiväkotiin sopiva vaatetus.

Meille on päiväkodista tullut kuvaukseen toivomus, että lapset puettaisiin värikkäisiin vaatteisiin.
Tuo minun esimerkki oli koulukuvista ja kyllä lapset ihan itse niitä vertailivat.
 
vierass
Tuo minun esimerkki oli koulukuvista ja kyllä lapset ihan itse niitä vertailivat.
On tuolle meille murheenkryynille joskus sanottu, että pitääkö aina samoja vaatteita. Aina on ollut aika samanlaiset housut, vaikka onkin kasvanut 50 cm tuona aikana ja suosikkipaidatkin on olleet aika samanmoisia. Ja niitä huosujakin on aina ollut käytössä useammat samanlaiset kerralla, jotkut niistä voi olla eri väriset :D

Joskus uutisoitiin opettajasta, jolla oli aina samat vaatteet vuodesta toiseen koulukuvissa.

Kaikista huvittavimpia noissa koulukuvissa on alakouluikäiset tyttelit, jotka ovat vetäneet järkyt pakkelit naamaan kuvaa varten. Varmaan kiva yllätys väliin vanhemmillekin saada ne kuvat. Mahtaako mennä mummoilla ja kummeille saakka ne otokset?
 
"hmmm"
En laittaisi samaa paitaa, koska haluaisin eri vuosien kuvien erottuvan toisistaan. Toisaalta olisi hauska nähdä miten paljon lapsi on muuttunut ja kasvanut vuodessa, jos laittaisikin sen saman paidan. Muuten en ymmärrä, miksi pynttäytyä, ihan tavallinen arkipaita käy päiväkodin kuvaan. Juhlat sitten erikseen.
 
Väsynyt ei osaa ajatella
Onpa ketju venynyt eilisillasta :) Sovitin pojalle aamulla sen uuden paidan, ei ollut mielestäni liian iso joten se valikoitui sitten kuvauspaidaksi.

Ihmisillä on kovin erilaisia linjoja päiväkodin valokuvausvaatteiksi. Jotkut pynttäävät lapset ihan juhlavaatteisiin tyyliin pojalle puvunpaita ja kraka ja tytölle röyhelömekko. Jotkut laittavat ihan tavalliset arkivaatteet. Minun linjani on siltä väliltä; ihan arki-trikoopaidassa ei kuvaan mennä, mutta toisaalta ei myöskään laiteta mitään liian pönkättyä. Siisti, kivan värinen pikeepaita ja siistit farkut on minusta oikein ok valokuvaan, samantyylisiä vaatteita poika käyttää synttärijuhlissa ja kyläilyvaatteina.
 
Väsynyt ei osaa ajatella
Niin ja ainakin tässä vaiheessa olen tyytyväinen, etten enää laittanut sitä viimevuotista paitaa päiväkodin valokuvaan. Lapsella oli viime kuussa 4 v synttärit, joita hän juhli sama paita päällään joten hänet on nyt jo moneen kertaan kuvattu se paita päällä. Toivotaan nyt että se uusi paita ei kuvissakaan näytä liian isolta ja että kuvat onnistuisivat muutenkin :)
 
"..."
No en kyllä laittaisi. Paitsi jos tekisi niin, että joka vuosi olisi sama paita, se olisi ihan hauska idea, mutta vaatisi sen, että samaa paitaa ostaisi useissa eri kooissa.

Itse en edes muista, mitä lapsella oli viime vuonna kuvassa päällä, joten tuskin kukaan muukaan muistaa, eli sikäli ihan yks hailee.
 
"Jenis"
Voi hyvänen aika. Tässä on taas yks asia josta en oo tajunnu äitinä huolestua ja stressaantua :D

Meillä on lapsista about miljardi kuvaa, siinä on yks tarhakuva ku pisara meressä.
 

Yhteistyössä