Ennakollinen ls-ilmoitus - Apua!

  • Viestiketjun aloittaja hätä...
  • Ensimmäinen viesti
hätä...
Kertokaa kokeneet, mitä nyt tapahtuu? Sossuun kaiketi tulee kutsu keskustelemaan? Mitä ne kyselee? Onko lapseni heti syntyessään ls:n asiakas? Vai voivatko päättää jo nyt että ilmoitus olisi turha, vai joudunko ensin "todistaa" heille, että pärjään äitinä? Kertokaa nyt pelokkaalle kokemuksistanne.
 
"maikku"
Vanhan masennusdiagnoosin takia?? Ei hitto mä olisin sitten pulassa, mulla kaksisuuntainen, enkä ole mistään lapsesta jooutunut lastensuojelun asiakkaaksi... Ja tää tautihan tunnetusti ei parane. Lääkitys ollut kohdallaan jo yli kymmenen vuotta, esikoinen 6v, nuorin vasta vuoden. En nyt oikein usko että jonkun vanhan dg takia tuo on tehty??

Ja sanottakoon tässä että meidän neuvolantäti ja -lääkäri on supertiukkoja ja tarkkoja, eikä ole koskaan muuta kun kysyneet että onhan mulla MTT-kontakti vielä, ja että onhan lääkitys pysynyt hyvänä.
 
Ennakollinen ilmoitus ei oo huono asia, jos ls kanssa joutuisi jokatapauksessa asioimaan. Raskausaikana on sossuilla hyvää aikaa oppia tuntemaan perhe, johon vauva on syntymässä. Voidaan todeta, että avun ja tuen tarvetta ei ole. Mutta jos tukea tarvitaan, ehditään perheen tukeminen aloittaa hyvissä ajoin ja ennenkaikkea suunnitella tarvittavat tuet perheen kannalta tarkoituksenmukaisiksi. Monta turhaa sijoutusta on vältetty tällä, kun vaan tehdään hyvää yhteistyötä. Toki, oma näkökantani on ammattilaisen. Mutta lupaan: kyllä siitä selviää :)
 
"Mamma90"
Mä jouduin synnärillä suoraan sissin syyniin esikoisen aikana kun olivat kaivellu mun tietoja ja vanhempieni alkoholismin ja oman nuoren ikäni(silloin 18) takia,olisivat väkisin tunkenut meille perhetyöntekijän kotiin koska olivat sitä mieltä että en voi pärjätä vauvan kanssa,mä en siihen suostunut(asuin 400km päässä vanhemmistani,työssä käyvä mies ja kaikki hyvin). No sit jouduin ruveta käymään kehitysseuranta käynneillä vauvan kanssa sairaalassa jossa oli lääkäri ja fysioterapeutti seuraamassa vauvan kehitystä(siis mitä? Eikö alkoholisti vanhempien lapsi voi synnyttää normaalisti kehittyvää lasta?) no käytiin sielä 8kk ikään asti jolloin lääkäri totesi koko homman olevan resurssien tuhlaamista koska lapsi voi hyvin ja vanhemmat voi hyvin! Neuvolassa muistivat joka kertaa muistuttaa että jos väsyttää ja lapsi huutaa niin häntä ei saa ravistella tai huutaa hänelle(aivan kun olisi tullu sellainen mieleenkään)! No tällä hetkellä esikoinen 5v itse 24vuotias,sisaruksiakin tytölle on siunaantunut 2,asutaan omakotitalossa ja ollaan miehen kanssa naimisissa! Mutta heidän mielestään musta ei olisi ikään voinut tulla hyvää äitä!
 
[QUOTE="Mamma90";30270851]Mä jouduin synnärillä suoraan sissin syyniin esikoisen aikana kun olivat kaivellu mun tietoja ja vanhempieni alkoholismin ja oman nuoren ikäni(silloin 18) takia,olisivat väkisin tunkenut meille perhetyöntekijän kotiin koska olivat sitä mieltä että en voi pärjätä vauvan kanssa,mä en siihen suostunut(asuin 400km päässä vanhemmistani,työssä käyvä mies ja kaikki hyvin). No sit jouduin ruveta käymään kehitysseuranta käynneillä vauvan kanssa sairaalassa jossa oli lääkäri ja fysioterapeutti seuraamassa vauvan kehitystä(siis mitä? Eikö alkoholisti vanhempien lapsi voi synnyttää normaalisti kehittyvää lasta?) no käytiin sielä 8kk ikään asti jolloin lääkäri totesi koko homman olevan resurssien tuhlaamista koska lapsi voi hyvin ja vanhemmat voi hyvin! Neuvolassa muistivat joka kertaa muistuttaa että jos väsyttää ja lapsi huutaa niin häntä ei saa ravistella tai huutaa hänelle(aivan kun olisi tullu sellainen mieleenkään)! No tällä hetkellä esikoinen 5v itse 24vuotias,sisaruksiakin tytölle on siunaantunut 2,asutaan omakotitalossa ja ollaan miehen kanssa naimisissa! Mutta heidän mielestään musta ei olisi ikään voinut tulla hyvää äitä![/QUOTE]


Sun yhdistelmä nuori aäiti, jolla ei tukiverkkoa (et kertonut onko miehen vanhemmat otteet tukena tai muita läheisiä), on yhdistelmä, jolloin helposti on käynyt niin, ettei äiti ole jaksanutkaan ja vauva on voinut huonosti. Siksi ymmärrän, että asia on otettu syyniin ja varmistettu, ettei teille käy niin.
 
Ap:n kohdalla varmasti myös niin, että on todettu vanhojen masennusten usein uusiutuvan lapsivuodemasennuksena ja nyt jo ennen vauvan syntymää varmistetaan, että nopeammin saadaan perheelle apua, jos tarve tulee.
 
Vierras
Sun yhdistelmä nuori aäiti, jolla ei tukiverkkoa (et kertonut onko miehen vanhemmat otteet tukena tai muita läheisiä), on yhdistelmä, jolloin helposti on käynyt niin, ettei äiti ole jaksanutkaan ja vauva on voinut huonosti. Siksi ymmärrän, että asia on otettu syyniin ja varmistettu, ettei teille käy niin.
Sen lisäksi on kieltäydytty tarjotusta avusta, mikä on ehkä se suurin suu että on ruvettu epäilemään. Mä olisin ihan mielelläni ottanu perhetyöntekijän kotiini auttamaan vauvan kanssa jos sellaista olis tarjottu.
 
senderi
Mitä pahaa on perhetyöntekijöissä? Jos kaikki on ok, käyvät muutaman kerran kylässä ja that's it. Itse olen vastuullistakin vastuullisempi äiti, mutta koska sain lapsen yksin, tarjosi neuvola perhetyöntekijää.
Vuoden verran kävivät kuukauden-parin välein ja itse pääsin kampaajalle, kaupoille tai vain nukuin päiväunet.
Jo alussa todettiin, että tarve on vain tunteiden tuulettamiseen aikuisen kanssa ja minun omaan aikaan.
Ihan kaikki perhetyöntekijät ei ole suoraan saatanasta ja viemässä vauvaa pois ekasta mokasta äitiydessä.
Ja jos tuntuu, että kyttäävät, niin antaa kytätä. Mitään salattavaa kun ei ole.
 
"Mymy"
Se lastensuojeluilmotus on hyvä, koska sitten sulla on valmiina ohitustie jonon kärkeen, jos tarttet apua. Otetaan heti kaikki avunpyynnöt vakavasti ja saat mitä pyydät.

Meillä on edelleen voimassa oleva lastensuojeluilmotus tai mikä lie suhde lastensuojeluun, kun mulla oli kolmannen syntymän jälkeen paha romahdus johtuen rajuista lapsuustraumoista. Terapiassa käyn vielä ties miten monta vuotta ja aina välillä soitellaan puolin ja toisin sinne sosiaalipuolelle, joko perhetyöhön tai sitten jollekin muulle joka tuntee meidän perheen. Ei ne oo meiltä ottamassa lapsia tai että mun tarttis todistella jotenkin pärjääväni, vaan tukevat tätä koko perheen hyvinvointia. Melkein vuoteen ei edes ole käyny perhetyöntekijöitä enää, perhetyön ohjaaja piipahti minun toiveesta meillä tässä syksyllä, että ehdittiin jutella rauhassa ja päivittää perheen tilannetta ja tulevaa tuen tarvetta.
 
"Mymy"
Ja mullakin diagnoosi vaikea masennus, lisäksi tuota traumaoirehtimista, ADHD ja rajusti vaihtelevia mielialoja. Eikä missään välissä ole kukaan puhunut lasten poisottamisesta.
 
ls-työntekijä
Ennakollinen lastensuojeluilmoitus ei ole yhtä kuin huostaanotto, välttämättä lastensuojelun asiakkuutta ei edes synny, kun asia selvitetään.

Perhetyöntekijä ei ole yhtä kuin huostaanotto, vaan (yleensä) avohuollon tukitoimi, jolla pyritään tukemaan perhettä ja lasta siten, ettei suurempia ongelmia syntyisi. Perhetyö on vapaaehtoista. Sitä ei voida pakottaa ottamaan vastaan.

Itse työntekijänä toivoisi, että ihmiset ottaisivat apua vastaan ennen kuin ongelmat ovat suuria. Median lietsomaa huostaanottohysteriaa ei kannata uskoa!
 
nuinjh
Ennakollinen ilmoitus ei oo huono asia, jos ls kanssa joutuisi jokatapauksessa asioimaan. Raskausaikana on sossuilla hyvää aikaa oppia tuntemaan perhe, johon vauva on syntymässä. Voidaan todeta, että avun ja tuen tarvetta ei ole. Mutta jos tukea tarvitaan, ehditään perheen tukeminen aloittaa hyvissä ajoin ja ennenkaikkea suunnitella tarvittavat tuet perheen kannalta tarkoituksenmukaisiksi. Monta turhaa sijoutusta on vältetty tällä, kun vaan tehdään hyvää yhteistyötä. Toki, oma näkökantani on ammattilaisen. Mutta lupaan: kyllä siitä selviää :)
Sossun ei tarvitse lainkaan oppia tuntemaan sellaista perhettä jossa ei ole lastensuojelun tarvetta. Mitään tarvetta ei aiheuta esim. se, jos äiti on ollut joskus masentunut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ei pidä paikkaansa;30270952:
Ei pelkällä depressiodg:lla tehdä ennakoivaa ilmoitusta, jotain muuta on myös ollut/tullut esiin, vaikka äidin puheista/käytöksestä tms.
Ja sitähän ei tiedä mitä niiden MTT-käyntien jälkeen on papereihin kirjattu. Kun edes potilas itse ei niitä papereita nää. Siellä voi olla jotain semmosta aikaisemmilta vuosilta, joihin lääkäri on nyt kiinnittäny huomiota ja siksi on ilmotus tehty.
 

Yhteistyössä