lastenruokia tässä ihmettelen

  • Viestiketjun aloittaja vieras....
  • Ensimmäinen viesti
vieras....
Kun katsoo kaupan lastenruokahyllyä, niin valikoimaa löytyy laidasta laitaan; on kalaa, lihaa broileria ja vihanneksia, erilaisia puuroja ja hedelmäsoseita. Ja oletettavasti ne myös lapsille maistuvat, koska tuskin niitä vanhemmat muuten ostaisivat.

Mutta sitten kun lasten kanssa mennään (parin vuoden kuluttua edellisestä) ravintolaan, niin lastenannokset ovat tyyliä ranskalaiset ja nakkeja/lihapullia.
 
Lasten listat ravintoloissa ovat täällä järkyttäviä, en ymmärrä edes mikä ravintolan ruokaa se voi olla jotain ranskalaisia lapsille? Pahempi kuin koiran ruokaa. Itse en ikinä ostaa lapsille lasten listalta mitään. Yleensä ravintoloissa saa aikuisten annokset puolen hinnan. Emme edes kotona voi syödä ranskalaisia, puhumattakaan mä maksan perunoista jossain muualla se 8,- tai yli...

Toisalta ymmärrän miksi täällä on näin. Syy on että liian kallista olla yrittäjänä tässä maassa.
 
"Hulda"
Joo, mäkään en ymmärrä niitä lastenlistoja ravintoloissa. Mielikuvituksetonta ja tylsää, joka paikassa samat nakki-ja lihapullakorit, hyih.
Lasten törkeää aliarvioimista! Ihan yhtälailla lastenannosten tulisi olla näyttäviä ja maukkaita kuin aikuisillakin.

Me otamme lapsille aina siitä kunnon ruokalistalta. Kun ei tosiaan huvita maksaa nakeista ja ranskalaisista liki kymppiä, eikä mielestäni ole ravintola-annoskaan.
 
helenk
Kuka käskee ottamaan lastenlistalta ruokaa lapsille?? Minä otan kahdelle alle 4-vuotiaalle joko ala cartelta jotain tai syödään lounaspaikassa. Tässä meidän kaupungissa on ainakin kolme lounaspaikkaa, jossa panostetaan lähiruokaan ja tuoreisiin raaka-aineisiin. Todella loistavat ruoat ja lapset tykkäävät!

Minusta vika on enemmän aikuisessa, jos ei löydä ravintolan listalta mitään omalle lapselle sopivaa ja terveellistä ruokaa. Meillä syödään viikottain kerran pari jossain lounaspaikassa tai ulkona lasten kanssa ja aina on löytynyt sopivaa syötävää.

PS. Minä olen tiukka äiti ja meillä lapset käyttäytyvät kunnolla kun ollaan syömässä ulkona. Omat leikit siivotaan leikkipaikasta (jos sellainen ravintolassa on), ei kiljuta, juosta, huudeta tai häiritä muita syömässä olevia asiakkaita. Syödään rauhassa ja kiireettömästi ja kiitetään kun lähdetään pois.

PPS. Ja ennen kuin joku keksii syyttää, ettei lapset saa meillä olla omia itseään, niin nämä muksut ovat todellakin ihanan vallattomia,luovia ja riehuvia lapsia ja saavat vapaasti olla sitä kotona ja ulkona. Mutta on myös paikkoja, joissa käyttäydytään ja muistetaan muutkin ympärillä olevat ihmiset.
 
askdjf
No menkää lomamatkalle etelään, niin teidän aikuistenkin annoksissa on niitä kaameita ranskalaisia lähes joka annoksessa. Itse en ymmärrä noita ranskalaisten mollaamista, ruokaa ne on siinä missä muutkin ja yleensä ne on lasten suurta herkkua. Ruoka jota lapset varmimmin syövät.
 
"..."
En nyt ihan ymmärrä tätä logiikkaa. Vertaat kaupasta kotiin ostettavaaa/laitettavaa ruokaa ja ravintolaruokaa. Kyllä itsekin syön ravintolassa eri ruokaa, kun mitä kotona laitan itselleni.

Mutta joo, rasittavaa, kun lapsille ei ole missään tarjolla muuta kun niitä hemmetin ranskalaisia ja lihapullia. Tekisivät edes muusia niiden ranskalaisten sijaan.
 
Kukaan ei pakota tilaamaan lapsille niitä nakkeja ja ranskalaisia tmv. ravinnoksi kelpaamatonta sontaa. Meillä lapset tilaa ravintolassa aikuisten listalta jos lastenlistalla ei ole kunnon ruokaa tarjolla. Viimeksi käytiin lauantaina ravintolassa ja lapset tilasivat mm. etanoita, simpukoita, puolikkaan hummerin, jättikatkaravun pyrstöjä... Kaikille lapsille ei toki nuo ruuat uppoa, meillä lapset tykkää tosi paljon.

Rehellisyyden nimissä täytyy kyllä tunnustaa että ei meilläkään kielletä lapsia syömästä nakkeja, burgereita, kanakoreja ja ranskalaisia jos haluaisivat niitä ravintolassa tilata ja esim. uutena vuotena tai vappuna ruokalistalla voi olla (tai olla olemattakin) monen muun herkun lisäksi näitä itsenikin paheksumia ruokia. Kohtuus kaikessa.
 
Viimeksi muokattu:
turhaa nirinää ja narinaa
Mä en kyllä taas tajua tuota ainaista lasten annosten mollaamista. Meillä ei syödä niitä ranskiksia ja nakkilihapullia kotona, joten ne on lapsille jotain herkkua sitten harvoin kun mennään ravintolaan. Toisaalta jos lapsi haluaa jotain aikuisten listalta, se onnistuu, ja esim. viimeksi tilattiin lapselle lasten listalta ihan kalaa ja perunamuusia + vihanneshöystöä. Myös esim. lehtipihvi löytyy tosi monelta lastenlistalta. Ihan samaa löytyy aikuisten listoiltakin. Erikoisuuksia haluaville sitten yleensä löytyy jotain mustekala-etana linjaa, mutta en näe miksi niitä ei voisi tilata lapsellekkin jos nyt sattuu tykkäämään. Tai sitä sisäfilepiffiä.
 
turhaa nirinää ja narinaa
Ja ettekö saa suutanne auki siellä raflassa vai mikä mättää? Ne ranskikset saa kyllä yleensä ihan pyytämällä vaihdettua vaikka perunamuusiin tai keitettyihin pottuihin, vaikka listalla nyt lukee ranskikset. :D :D :D :D :D
 
"Hulda"
Alkuperäinen kirjoittaja turhaa nirinää ja narinaa;30271073:
Ja ettekö saa suutanne auki siellä raflassa vai mikä mättää? Ne ranskikset saa kyllä yleensä ihan pyytämällä vaihdettua vaikka perunamuusiin tai keitettyihin pottuihin, vaikka listalla nyt lukee ranskikset. :D :D :D :D :D
En tiedä oliko aloituksessa nyt ihan tästä kyse.
Itse ymmärsin niin, että kun taaperoillekin on purkista tarjolla jos jonkinlaista couscouskanaa, merimiespataa, lasagnea, lohta ja kasviksia ym ym. , niin miksi ravintoloissa niin pahasti aliarvioidaan lapsia ja heidän makuaistiaan. Kun tosiaan siellä lastenlistoilla on suorastaan sontaa.

Siitä lastenlistastakin saisi tehtyä upean kun hiukan käyttäisi mielikuvitusta.
 
"tinkeli"
Ei mua niinkään haittaa ne ranskikset ja nakit tai lihapullat, koska ne kyl maistuu meidän lapsille. Mut ne lisukkeet... Annoksessa on yleensä pari hassua kurkkuviipaletta ja yksi tomaattilohko. Lähinnä siis ihmetyttää se, ettei lasten annoksissa käytetä lautasmallia, puolet saisi olla sitä salaattia ja kasviksia.
 
turhaa nirinää ja narinaa
[QUOTE="Hulda";30271095]En tiedä oliko aloituksessa nyt ihan tästä kyse.
Itse ymmärsin niin, että kun taaperoillekin on purkista tarjolla jos jonkinlaista couscouskanaa, merimiespataa, lasagnea, lohta ja kasviksia ym ym. , niin miksi ravintoloissa niin pahasti aliarvioidaan lapsia ja heidän makuaistiaan. Kun tosiaan siellä lastenlistoilla on suorastaan sontaa.

Siitä lastenlistastakin saisi tehtyä upean kun hiukan käyttäisi mielikuvitusta.[/QUOTE]

Joo kyllä mä ymmärsin mitä aloituksessa haettiin takaa. Mutta silti olen sitä mieltä että monet tykkää niistä nykyisistä listoista, mikä on ihan ymmärrettävää. Ja loput voi sitten tilata aikuisten listoilta tai esim. muuttaa ne ranskikset pottuihin. Toki sitä voi aina muodon vuoksi loukkaantua ihan mistä tykkää :D

Ja tosiaan, täällä ainakin lastenlistoilta löytyy tosi usein esim. sitä lohta ja perunamuusia, jonkinlainen pihvi ja jopa lasagnea olen niillä listoilla nähnyt. Noh, ehkä aloituksen ongelma on sitten joku pikkukaupunkien juttu.
 
"..."
Kukaan ei pakota tilaamaan lapsille niitä nakkeja ja ranskalaisia tmv. ravinnoksi kelpaamatonta sontaa. Meillä lapset tilaa ravintolassa aikuisten listalta jos lastenlistalla ei ole kunnon ruokaa tarjolla. Viimeksi käytiin lauantaina ravintolassa ja lapset tilasivat mm. etanoita, simpukoita, puolikkaan hummerin, jättikatkaravun pyrstöjä... Kaikille lapsille ei toki nuo ruuat uppoa, meillä lapset tykkää tosi paljon.

Rehellisyyden nimissä täytyy kyllä tunnustaa että ei meilläkään kielletä lapsia syömästä nakkeja, burgereita, kanakoreja ja ranskalaisia jos haluaisivat niitä ravintolassa tilata ja esim. uutena vuotena tai vappuna ruokalistalla voi olla (tai olla olemattakin) monen muun herkun lisäksi näitä itsenikin paheksumia ruokia. Kohtuus kaikessa.
No itseasiassa pakottaa. Monessa lasten paikassa (esim. huvipuistot, hoplopit yms.) ainoa vaihtoehto on se ranskalaiset ja nakit/lihapullat.
 
"..."
Alkuperäinen kirjoittaja Liekkiö;30271110:
Emme ikinä tilaa lastenlistalta ravintolassa. Lapsemme ( onneksi) osaavat syödä niitä samoja annoksia/ ruokia mitä mekin. Ilman ranskalaisia ja nauravia nakkeja.
Itse olen ainakin sen verran tarkka rahoistani, että en haluaisi maksaa pariakymppiä annoksesta, josta lapsi jaksaa syödä vain puolet.
 
"Hulda"
Alkuperäinen kirjoittaja turhaa nirinää ja narinaa;30271127:
Joo kyllä mä ymmärsin mitä aloituksessa haettiin takaa. Mutta silti olen sitä mieltä että monet tykkää niistä nykyisistä listoista, mikä on ihan ymmärrettävää. Ja loput voi sitten tilata aikuisten listoilta tai esim. muuttaa ne ranskikset pottuihin. Toki sitä voi aina muodon vuoksi loukkaantua ihan mistä tykkää :D

Ja tosiaan, täällä ainakin lastenlistoilta löytyy tosi usein esim. sitä lohta ja perunamuusia, jonkinlainen pihvi ja jopa lasagnea olen niillä listoilla nähnyt. Noh, ehkä aloituksen ongelma on sitten joku pikkukaupunkien juttu.
Ei kukaan kai loukkaantunut ole :D mutta kummastelu on sallittua.

Täällä tuppukylällä ne lastenlistat valitettavasti on sitä nakki-linjaa. Eli taitaa olla tosiaan enemmän ongelma täällä "maalla".
 
Liekkiö
[QUOTE="...";30271153]Itse olen ainakin sen verran tarkka rahoistani, että en haluaisi maksaa pariakymppiä annoksesta, josta lapsi jaksaa syödä vain puolet.[/QUOTE]Niin, tai sitten voi kertoa tilatessa että annos tulee lapselle ja kokki tekee pienemmän annoksen tai voi jopa pyytää että annos jaetaan kahdelle ja näin kaksi lasta syö vatsansa täyteen.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Vieraas
[QUOTE="...";30271137]No itseasiassa pakottaa. Monessa lasten paikassa (esim. huvipuistot, hoplopit yms.) ainoa vaihtoehto on se ranskalaiset ja nakit/lihapullat.[/QUOTE]

Ovatko nämä ravintoloita? Ei.
Onko näissä aikuisille muuta tarjolla? Ei.
Voiko näihin ottaa omat eväät mukaan, jos ei pidä paikan tarjonnasta? Voi.
 
"..."
Ovatko nämä ravintoloita? Ei.
Onko näissä aikuisille muuta tarjolla? Ei.
Voiko näihin ottaa omat eväät mukaan, jos ei pidä paikan tarjonnasta? Voi.
Kuten itse kirjoitin, koen ongelman suuremmaksi kuin vain ravintoloita koskevaksi. Ja ei, esim. Hoplopissa omia eväitä ei saa syödä.

Eihän tuo mikään iso ongelma yleensä ole, mutta esim. loma-aikoina alkaa oikeasti jo nyppimään, kun joutuu useamman viikon syömään muualla kuin kotona, ja tarjolla on vain sitä ranskalais/nakki-roskaa.
 
"..."
Alkuperäinen kirjoittaja Liekkiö;30271166:
Niin, tai sitten voi kertoa tilatessa että annos tulee lapselle ja kokki tekee pienemmän annoksen tai voi jopa pyytää että annos jaetaan kahdelle ja näin kaksi lasta syö vatsansa täyteen.
Ja kaikillahan on aina se tasan kaksi lasta mukanaan...
Aika monessa ravintolassa annoksen hinta on mitä on, ihan sama mitä siitä syöt tai pyydät jättämään pois. Monessa ravintolassa joudut myös maksamaan ylimääräistä, jos haluat esim. vaihtaa perunoiden tilalle kasvikset.
 
Liekkiö
[QUOTE="...";30271210]Ja kaikillahan on aina se tasan kaksi lasta mukanaan...
Aika monessa ravintolassa annoksen hinta on mitä on, ihan sama mitä siitä syöt tai pyydät jättämään pois. Monessa ravintolassa joudut myös maksamaan ylimääräistä, jos haluat esim. vaihtaa perunoiden tilalle kasvikset.[/QUOTE]Kaksi lasta oli vain esimerkki. Ja jos sinulle on vaikeaa maksaa ravintolalle palvelusta kannattaa pysyä ihan kotona tai vastaavasti noissa heseissä ym.

Itse maksan mielelläni lapsillenikin hyvän ravintolakokemuksen. Eikä ole mikään ongelma ollut ikinä. Tämänkin asian saa vaikeaksi halutessaan, kuten itsekin huomaat.
 
  • Tykkää
Reactions: Puuhippa
turhaa nirinää ja narinaa
Loput annoksesta voi ottaa kotiin mukaan, niin ei mene hukkaan :D

Ja eikai kukaan nyt oletakkaan että jossain hoplopissa on valmiuksia tarjoilla jotain sisäfilepihvejä :D haloo...
 
"..."
Alkuperäinen kirjoittaja Liekkiö;30271218:
Kaksi lasta oli vain esimerkki. Ja jos sinulle on vaikeaa maksaa ravintolalle palvelusta kannattaa pysyä ihan kotona tai vastaavasti noissa heseissä ym.

Itse maksan mielelläni lapsillenikin hyvän ravintolakokemuksen. Eikä ole mikään ongelma ollut ikinä. Tämänkin asian saa vaikeaksi halutessaan, kuten itsekin huomaat.
Ihme riidanhaastaja kyllä olet...
Ja niistä heseistähän sitä terveellistä ruokaa saakin...

Mutta jos on kolme lasta ja syö kohtuu usein ulkona, on mielestäni ihan ymmärrettävää, että asia alkaa nyppimään, kun jatkuvasti joutuu maksamaan monta kymppiä ylimääräistä ruuasta, jota kukaan ei syö. Kyse ei ole siitä, etteikö olisi valmis palvelusta maksamaan. Kyse on siitä, että on typerää maksaa turhasta.
 
"..."
Alkuperäinen kirjoittaja turhaa nirinää ja narinaa;30271254:
Loput annoksesta voi ottaa kotiin mukaan, niin ei mene hukkaan :D

Ja eikai kukaan nyt oletakkaan että jossain hoplopissa on valmiuksia tarjoilla jotain sisäfilepihvejä :D haloo...
Kukaan ei varmaan ole tilaamassa hoplopista pihviä, mutta mielestäni esim. perunamuusi ei ole mikään kohtuuton vaatimus.
 
Ilmeisesti niille lihapullille, nakeille ja ranskalaisille riittää kysyntää, kun ne aina vaan listoilla pysyy. Ja onhan se täällä palstallakin nähty, että kun joku kysyy mielipiteitä joidenkin juhlien tarjoilusta, niin heti ollaan huutamassa, että missä on lapsille nakit ja lihapullat :D
 

Yhteistyössä