LAskin just, että maksan vuodessa 890 euroa kirkollisveroa

  • Viestiketjun aloittaja ohhohh
  • Ensimmäinen viesti
ohhohh
Liityin kirkkoon nuorena aikuisena, kun olin menossa naimisiin exäni kanssa. Exä ja hänen perheensä ovat hyvin uskonnollisia. Erosin alkuvuonna ja nyt laskin netistä löytyvän laskurin avulla, että maksan vuosittain 890 euroa kirkollisveroa (veroprosentti 1,5)! Enkä käytä laisinkaan kirkon palveluita enää.
 
aaapee
Kai tiedät, että voit erota kirkosta? Se on helppoa nykyään. https://eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/
Just ton sivuston kautta laskin veron määrän ja erosin sen jälkeen. Olen aina jotenkin elänyt illuusiossa ja oletuksessa, että maksan kirkollisveroa joitain satasia vuodessa ja se on ollut ok. Toki aiemmin (7v sitten) lapsi kävi mm. kirkon kerhossa ja olihan meillä 13 vuotta sitten kirkkohäät. Mutta nykyisin eron jälkeen en enää edes käy kirkossa.
 
"kuikka"
jostain syystä ei mulle laske sitä summaa. heittää vain eroa kirkosta kohtaan jossa lukee et maksat 0 ja veroprosentti 1,5.

mut ei sen väliä kun 8 vuotta sitten erosin. olisin vain halunnut laskea sen summan koska miekin olin siinä käsityksessä et 200e/ vuosi sitä maksetaaan.
 
[QUOTE="kuikka";30271204]jostain syystä ei mulle laske sitä summaa. heittää vain eroa kirkosta kohtaan jossa lukee et maksat 0 ja veroprosentti 1,5.

mut ei sen väliä kun 8 vuotta sitten erosin. olisin vain halunnut laskea sen summan koska miekin olin siinä käsityksessä et 200e/ vuosi sitä maksetaaan.[/QUOTE]

No eipä se normipalkalla (saati jos on kotihoidontuella) montaa satasta olekaan.
Itse erosin muista kuin rahallisista syistä kirkosta mutta säästänpä siinä samalla näillä tuloilla ihan kivasti.
 
hygh
Mä maksan kirkollisveron ihan tyytyväisenä.

Vaikka en palveluita käytäkään niin oon itse käynyt seurakunnan päivähoidossa, monet vanhat ihmiset käy seurakunnan ompelu-, luku, jne piireissä, puhumattakaan todella tärkeistä jutuista, kuten perheneuvonnasta ja AA-kerhoista, diakoniatyöstä.

Musta kirkollisvero on parhaiten toimivaa hyväntekeväisyyttä, jonka haluan säilyvän myös silloin, kun en itse ko. palveluita käytä.
 
juutas
[QUOTE="kuikka";30271204]jostain syystä ei mulle laske sitä summaa. heittää vain eroa kirkosta kohtaan jossa lukee et maksat 0 ja veroprosentti 1,5.

mut ei sen väliä kun 8 vuotta sitten erosin. olisin vain halunnut laskea sen summan koska miekin olin siinä käsityksessä et 200e/ vuosi sitä maksetaaan.[/QUOTE]

No se summa toki löytyy omasta verotodistuksestasikin. Ja voit sen laskea muutenkin ihan ilman mitään laskureita. Tarkista mikä on kunnassasi kirkollisveroprosentti ja kerro verotettavalla vuositulolasi.

Keskimääräinen kirkollisvero on 1,42 % ja jos tulot ovat vaikka 30.000 €, veroa menee 426 e.
 
iloinen veronmaksaja
Mä maksan kirkollisveron ihan tyytyväisenä.

Vaikka en palveluita käytäkään niin oon itse käynyt seurakunnan päivähoidossa, monet vanhat ihmiset käy seurakunnan ompelu-, luku, jne piireissä, puhumattakaan todella tärkeistä jutuista, kuten perheneuvonnasta ja AA-kerhoista, diakoniatyöstä.

Musta kirkollisvero on parhaiten toimivaa hyväntekeväisyyttä, jonka haluan säilyvän myös silloin, kun en itse ko. palveluita käytä.
Minäkin koen kirkollisveron hyväntekeväisyytenä, sellaisena josta menee aika vähän hukkaan ja joka on näkyvää (verrattuna moniin muihin avustusjärjestöihin jne). Diakonian ja muun toiminnan lisäksi kirkko ylläpitää hautausmaat ja sille kuuluu paljon kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden kohteiden ylläpitoa.
 
no joops vaan
Samoin! Just ihmettelin verotuspäätöstä ja olin kovin onnellinen siitä että erosin jo viime vuoden puolella. Eipähän mene enää! Tonnilla tekee vaikka mitä muuta kivaa.
Meillä Vantaalla on kirkollisveroprosentii tasan yksi prosentti.Eli jos se vero tonnin niin ansaitset satatonnia vuodessa...Aika harva hei tällä palstalla.Onneksi olkoon jos sinulla niin hyvä palkka:)
 
"Realisti"
Mä maksan kirkollisveron ihan tyytyväisenä.

Vaikka en palveluita käytäkään niin oon itse käynyt seurakunnan päivähoidossa, monet vanhat ihmiset käy seurakunnan ompelu-, luku, jne piireissä, puhumattakaan todella tärkeistä jutuista, kuten perheneuvonnasta ja AA-kerhoista, diakoniatyöstä.

Musta kirkollisvero on parhaiten toimivaa hyväntekeväisyyttä, jonka haluan säilyvän myös silloin, kun en itse ko. palveluita käytä.
Kirkollisverosta käytetään noihin sosiaali- yms palveluihin noin 10-15%. Loput menevät hallintoon, pappien palkkoihin jne. Vanhojen kirkkojen ja hautaustoimen ylläpito taas katetaan yhteisöverolla.

Sun kirkollisverosta menee siis 85-90% ihan muuhun kuin siihen, mitä haluat tukea. Paljon enemmän hyvää tekisit, kun lopettaisit kirkollisveron maksun ja laittaisit sen saman summan suoraan hyväntekeväisyyteen. Toki niissäkin byrokratia syö osansa, mutta ei sentään tuota 90%:ia.
 
Joopajoo et yhtään omasta kertonutkaan.Luepa uudestaan mitä kirjoitit....
Omasta kerroin. Mutta en sanonut, etteikö olisi varaa. Asia alkoi vain ihan periaatteesta ärsyttämään. Niin, ja ehkä vähän eksänkin puolesta kun sille puoletkin noista koulukuluista on kyllä ihan riittävästi. Ja milloinkas olet tavannut miehen jonka miehisyydelle ois ookoo että eks-nainen sanoisi että "mä voin kyllä maksaa vaikka ne kokonaan kun sulla ei oo varaa"?
 
"Nee"
Meilläkin menee kirkollisveroon yhteensä reilu tonni vuodessa. Ero kirkosta on tullut monesti mieleen, mietin sitä vaan, mitä se käytännössä tarkoittaa kummilapsen kannalta? Se on lähinnä ainoa syy olla eroamatta kirkosta. Onhan toki lapsemme kastettu ja meidätkin vihitty, lapsemme käy srk:n kerhossa(lukukausimaksullinen). Lastemme soisin seurakuntaan kuuluvan, mutta en vain koe asiaa niin, että oma uskoni on siitä kiinni, kuulunko seurakuntaan vai en.
 
"Realisti"
[QUOTE="Nee";30271474] Ero kirkosta on tullut monesti mieleen, mietin sitä vaan, mitä se käytännössä tarkoittaa kummilapsen kannalta? Se on lähinnä ainoa syy olla eroamatta kirkosta. [/QUOTE]

Ei tarkoita yhtään mitään. Niinkuin ei kummius yleensäkään, sehän on ihan vain sanahelinää eikä sillä ole mitään muuta kuin henkilöiden sille itse antama merkitys. Kummiksi alkamishetkellä pitää teoriassa olla seurakunnan jäsen, mutta paljon tästäkin kuulema joustetaan.

Eli jos sun mielestä sun kummius ei ole seurakunnan jäsenyydestä kiinni, niin silloin se ei ole. Ei sitä missään tarkastella.
 
hygh
Realisti, aika tarkkoja lukuja sinulla oli antaa. Mistä ne ovat peräisin? Ja ei, hyväntekeväisyyteen antamalla samanlaista apua ei voisi jakaa. Millään muulla organisaatiolla ei ole valmista, koko maan kattavaa organisaatiota, toimintatapoja, työntekijöitä ja luotettua kulttuuria.

Tässä vähän vanha teksti, mutta antaa kuvaa auttamisen mittakaavasta:

"Vuonna 2004 kirkko käytti pelkästään diakoniatyöhön, sairaalasielunhoitoon, perheneuvontaan, palvelevaan puhelimeen ja elämän kriisitilanteisiin liittyviin palveluihin 99 miljoonaa euroa. Kymmenen vuotta aiemmin summa oli liki puolet vähemmän eli 51 miljoonaa euroa.

Toissa vuonna diakoniatyössä oli yli 1 400 työntekijää, jossa on kymmenen vuoden aikana kasvua 400 henkilöä. Kuntien palveluksessa oli samalla sektorilla sosiaalityöntekijöitä 3 050. Diakoniatyössä on mukana myös suuri joukko vapaaehtoisia.

Toissa vuonna diakoniatyöllä oli noin 734 000 asiakaskontaktia. Lisäksi seurakunnat järjestivät lähes 11 000 ruokapalvelutilaisuutta, joihin osallistui noin 426 000 henkilöä. Seurakunnat jakoivat lähinnä diakoniatyöntekijöiden vastaanotoilla ruoka-apua noin 177 000 kertaa.

Jokaisella Suomen seurakunnalla on vähintään yksi diakonin virka. Diakonian tehtävänä on kohdistaa apu niille, “joiden hätä on suurin ja joita ei muulla tavoin auteta”.

Eri tutkimuksissa diakoniatyötä on kuvattu reaktioherkkänä ja uusiin tilanteisiin sopeutuvana. Ruokapankit, työ ylivelkaantuneiden parissa ja työttömien oikeuksien puolustamisessa ovat todentaneet kuvaa dynaamisesta diakoniasta.

Diakoniassa tulkitaan omaa roolia siten, että diakonian asiakkaat ovat pudonneet muiden turvaverkkojen läpi. Diakoniatyö on “viimeinen luukku”, josta apua voi saada."
 
vapaaehtoisuus
Kun täälläkin niin moni ilmoittautuu iloiseksi ja vapaaehtoiseksi kirkollisveron maksajaksi, niin miksiköhän kirkolle ei kelpaa sellainen systeemi, että jokainen saisi täysi-ikäistyttyään itse päättää, alkaako maksaa kymmenykset kirkolle vai ei? Kyllähän niitä iloisia maksajia varmaan riittäisi, kun kirkolla kerran on kaikkia niitä kivoja kerhojakin ja muita. :)
 
hygh
Mjoo. Jos on itsellään niin täydellinen elämä, eikä ole koskaan käynyt yhdessäkään seurakunnassa katsomassa miten siellä on ne kunnan vanhat, yksinäiset ja ongelmaiset saamassa sitä apua mitä yhteiskunta ei anna, niin on helppo olla asiaa miettimättä.

Yksityishenkilö voi valita, haluaako maksaa kirkollisveroa. Musta se päätös voisi sitten olla lopullinen, että ei liitytä siinä vaiheessa kun halutaan kirkkohäät, ristiäiset, päiväkerho lapselle jne...

On helppo vähätellä "kivoja kerhoja", kun ei kuulu siihen ihmisryhmään, jolle ne "kivat kerhot" on ainoa asia, mitä elämässä enää on. Mulla ei ole mitään tarvetta kirkon palveluille tällä hetkellä, mutta pystyn ymmärtämään kirkon arvon tässä yhteiskunnassa ja jonkun minua huono-osaisemman elämässä.
 
iloinen veronmaksaja
[QUOTE="Realisti";30271457]Kirkollisverosta käytetään noihin sosiaali- yms palveluihin noin 10-15%. Loput menevät hallintoon, pappien palkkoihin jne. Vanhojen kirkkojen ja hautaustoimen ylläpito taas katetaan yhteisöverolla.

Sun kirkollisverosta menee siis 85-90% ihan muuhun kuin siihen, mitä haluat tukea. Paljon enemmän hyvää tekisit, kun lopettaisit kirkollisveron maksun ja laittaisit sen saman summan suoraan hyväntekeväisyyteen. Toki niissäkin byrokratia syö osansa, mutta ei sentään tuota 90%:ia.[/QUOTE]

Meinaatko että toimintaa tulisi ilman henkilöstökuluja?

Tarkennetaan tietämättömille vielä että yhteisövero on tietyllä tavalla siis yritysten jne maksamaa kirkollisveroa. Lapsi- ja nuorisotyötä, jumalanpalveluksia, hautausmaiden ylläpitoa ja diakoniaa | Evl.fi - Suomen ev.lut. kirkko
 
"Realisti"
Realisti, aika tarkkoja lukuja sinulla oli antaa. Mistä ne ovat peräisin? Ja ei, hyväntekeväisyyteen antamalla samanlaista apua ei voisi jakaa. Millään muulla organisaatiolla ei ole valmista, koko maan kattavaa organisaatiota, toimintatapoja, työntekijöitä ja luotettua kulttuuria.

Tässä vähän vanha teksti, mutta antaa kuvaa auttamisen mittakaavasta:

"Vuonna 2004 kirkko käytti pelkästään diakoniatyöhön, sairaalasielunhoitoon, perheneuvontaan, palvelevaan puhelimeen ja elämän kriisitilanteisiin liittyviin palveluihin 99 miljoonaa euroa. Kymmenen vuotta aiemmin summa oli liki puolet vähemmän eli 51 miljoonaa euroa."
Kirkollisverokertymä on noin 1000 Meur. Siitä 100 miljoonaa on juurikin 10%. MOT.

Tuohon sataan miljoonaan on laskettu jo hyväntekeväisyyden henkilökulut.
 

Yhteistyössä