Pituuskasvu menkkojen alkamisen jälkeen

  • Viestiketjun aloittaja "Sarianna"
  • Ensimmäinen viesti
"Sarianna"
Minun 12-vuotiaalla tyttärelläni (147,5cm, 29kg) alkoi eilen kuukautiset.

Melkoisen hämilläni olen asiasta. Ensinnäkin on todella lyhyt verrattuna meihin vanhempiin (178 ja 189) ja jos pituuskasvu nyt hidastuu, niin pelkään, että jää todella lyhyeksi.

Toiseksi tuntuu ihan oudolta, että fyysisesti vielä aika pikkutyttömäisellä (rinnat eivät ole kasvaneet jne) yhtäkkiä alkaa menkat.

Kolmanneksi tuntuu tosi oudolta, että niin kevyellä lapsella kuin lapseni on, alkaa jo menkat. Aina kuulee väitettävän, että hormonitoiminnan alkaminen vaatii sellaisen min 40kg.

Kuinka huolissaan pitäisi olla???
 
vierass
Itselläni alkoi jo tuota nuorempana, pituuutta saattoi olla vähemmänkin silloin. Ja 175 cm pitkä minusta tuli. Tuo 40 kg taisi juuri ja juuri tulla täyteen yläasteen lopulla, lukioon mennessä painoin 42 kg ja BMI huiteli jossain 15 tienoissa, vaikkei mitään syömisongelmia ollut, kuukautiset pyöri siitä huolimatta.
 
V.ieras
Onpa tyttö hoikka, bmi-laskurin mukaan alipainoinen. Onko aina ollut noin hoikka?

Itselläni alkoi menkat 11-vuotiaana, sen jälkeen kasvoin pituutta vielä 7cm. (Olen huimat 157cm) Ja rinnat alkoivat kasvaa vasta menkkojen alettua.

Voithan sä ottaa yhteyttä vaikka kouluterkkariin.
 
vieras*
Jos vertaat omaan kasvukäyrääsi, kasvaako lapsi samassa tahdissa kuin sinä?

Meillä vanhemmat on 181 ja 188 cm, juuri nyt 10 v. täyttänyt on 152 cm ja painaa 36 kg.
 
"Sarianna"
En muista minkä pituinen olin samanikäisenä mutta vuotta vanhempana (siis seiska kuokan alkaessa) olin 173,5. Tytön pitäisi siis kasvaa yli 25cm vajaan vuoden aikana jotta olisi minun mitassa... Ei tule tapahtumaan...

Eikä hänen tietysti tarvitse minun mittaiseksi koskaan kasvaakaan kunhan nyt ei ihan "miniksi" jäisi
 

Yhteistyössä