Äiti töihin, mies jää kotiin.

  • Viestiketjun aloittaja "äiskäpäiskä"
  • Ensimmäinen viesti
"Veera"
Ottaako mikään taho vastaan 6 kk vanhaa lasta? Olen varmasti kamala äiti, mutta taloudellinen tilanteemme vaatisi että palaan työelämään mahd. pian. Olen todella surullinen etten saa elämässäni aikaa lapselle, johtuen miehen valinnoista. Mies on yrittäjä ja hänen yrityksessään on kasa ongelmia, ei palkkatuloja lainkaan. Emme kestä mitenkään pitkää aikaa pelkän äitiysrahan/vanhempainrahan varassa, vuokra on jo yli puolet siitä.

Miten lapset sopeutuivat, näkyykö se heidän kehityksessään? Tunnen syyllisyyttä varhaiseen hoitoon viemisestä koska itse sain olla kotihoidossa lapsena 5-vuotiaaksi asti ja olin todella onnellinen lapsi sekä läheinen vanhempiini.
Ettekö saa asumistukea? Sossusta mitään?
 
Hmm...
Taitaa valtaosa olla helpottuneita, kun ei tarvitse jäädä kotiin vauvaa hoitamaan. Helpomalla pääsee töissä. Sen tietävät kaikki, jotka ovat hoitaneet pientä vauvaa ympärivuorokautisesti vähintään kaksi viikkoa putkeen.
Sulle on ehkä sattunut helppo työ ja vaikea vauva. Pieni vauva ei ole keskimäärin edes hereillä kahdeksaa tuntia päivässä.
 
Sulle on ehkä sattunut helppo työ ja vaikea vauva. Pieni vauva ei ole keskimäärin edes hereillä kahdeksaa tuntia päivässä.
Just näin, vauvana lapset ovat helpoimmillaan. Toki valvomista tulee jne mutta ne yölliset paskavaippojen vaihtamiset ovat sittenkin melko helppoja juttuja. Mitä isommaksi lapset kasvavat niin mahdolliset ongelmat kasvavat myös - ja niille ei välttämättä enään osaa tehdä mitään/tai tarpeeksi. Sen paskavaipan saa kuitenkin vaihdettua vaikka neljän aikaan aamuyöstä.
 
vi-e-ras
Hyvältä ratkaisulta kuulostaa, sehän on hienoa että lapsi saa luoda entistä läheisemmän suhteen isään ja jatkaa kotihoidossa vielä. Lapsen ja äidin suhde muuttuu varmaan, mutta niinhän sen on tarkoituskin. Vaikka ajatus on sinulle nyt vaikea, toivottavasti pystyt myös nauttimaan työelämän ja aikuiskontaktien tuomasta vaihtelusta :)
 
meillä
Mies jäi hoitamaan esikoista vuodeksi kotiin kun minä lähdin töihin, tyttö oli alussa 2v 2kk. Nyt mies on kotona kuopuksen kanssa, ollut jo puoli vuotta ja veikkaan et on useemman vuoden kotona. Kuopus oli 1v 7kk kun lähdin töihin. Tytöillä on melko samanlaiset suhteet meihin vanhempiin, eli isästä on tullut myös tosi tärkeä lapsille. Isompi sanoo, että äiti on rakkaampi vaikka yhtä rakkaita kuulema ollaan... No, äiti on kuitenkin aina äiti, mutta isä on lohkaissut ison palan itselleen ja se on minusta vain hyvä. Toki se oli aluksi hassua kun isä alkoi kelvata siinä missä äitikin, mutta nyt se on mielestäni pelkästään suloista ja jopa helpottavaa! Suosittelen!
 
Kotona hoidettu
[QUOTE="Veera";30273220]Ettekö saa asumistukea? Sossusta mitään?[/QUOTE]

Yrittäjillä ei ole mitään suojaa Suomessa, sossu ja Kela lähinnä nauravat pihalle. Edelleen vallalla ajatus miten kaikki yrittäjät ovat varakkaita, eikä ketään kiinnosta jos he ovat niin köyhiä ettei lapselle edes varaa ostaa vaatteita. Asumistukeakin hain mutta ei myönnetty, miehellä on kuulema niin "isot tulot".

Yrittäjän tulojahan ei siis huomioida sen osalta mitä saa palkkaa, vaan mikä on ilmoitettu YEL-maksun mukaan. Eli vaikka yrittäjä tienaa vuodessa 0 euroa, Kela ja sossu laskee yrittäjän tuloksi esim. 1000 € kuukaudessa jos YEL-maksut perustuvat tuohon summaan.
 
"äiskäpäiskä"
Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;30273716:
Itse tein kolmivuorotyötä ja mies oli hoitovapaalla kahdesti. Palasin töihin imetyksen lopetettua lapsen ollessa vuoden
Miten teillä arki sujui? Miten vaikuttiko lapseen se kun lähdit töihin? Miten koit olevan yhteistä aikaa, koitko sitä olevan vähän/paljon?
 
[QUOTE="äiskäpäiskä";30273990]Miten teillä arki sujui? Miten vaikuttiko lapseen se kun lähdit töihin? Miten koit olevan yhteistä aikaa, koitko sitä olevan vähän/paljon?[/QUOTE]

Enemmän meillä oli tietysti perheenä aikaa kun toinen vaan kävi töissä. Ja aikaa lapsen kanssa oli ihan hyvin kun ukkohan oli käynyt kaupassa ja laittanut sapuskat
 

Yhteistyössä