nopea kysymys sokeriarvoista

Eli, mitkä ovat hyvät/normaalit viitearvot, kun mittailee sokereita? kun on niin monenlaisia ohjeita esim. siihen, milloin mitataan ja missä menee hyvät arvot..

Eli mä nyt oon mitannu ennen ruokaa, sitten tunnin, ja kahden tunnin päästä syömisestä. eniten askarruttaa, mikä olisi ok. arvo tunnin päästä ruokailusta. (mulla poissuljetaan ras.diab. mahollisuutta, ni siks joutuu nyt mittailla viikon ajan). kun yhden kerran gm oli 9.1 tunnin päästä, olin vähän niinkuin tahallani syönyt vaaleaa leipää jne, että nouseeko se sokeri vai ei :p oli kyllä jo 1.5h päästä joku 6.jotain, että äkkiä laski siitä.

Kiitos jos joku tietäväinen jaksaa vastata!
 
ok. no sitten ei pidä enää testin vuoksi syödä yhtään mitään :D joo kyllä mä sitä vähän epäilinkin, että sokerin sietokyky laskenu, ku edellisessä raskaudessa oli radi. nyt kävin kahesti rasituksessa, eikä tulosten mukaan ollut, mutta nyt vedellään jo niin viimeisiä, että tosiaan voi olla sietokyky huonontunut..
 
Kaksi raskausdiabetesta kokeneena voin vastata. :)

Aamupaaston pitäisi olla korkeintaan 5,3. Ennen ateriaa raja oli muistaakseni 5,5 luokkaa (mulla ei noissa ollut ongelmia). Tunti syömisen jälkeen arvon pitäisi olla korkeintaan 7,8.

Yksittäiset ylitykset eivät ole johtaneet lääkitykseen mutta jatkuvat ongelmat arvoissa aiheuttavat lääkehoidon (tabletti tai insuliini).
 
"tttt"
Raskausdiabeteksessä viitearvot ovat:

aamupaasto alle 5.5 mmol/l
tunti aamupalasta,lounaasta ja päivällisestä alle 7.8 mmol/l

Näillä arvoilla mennään tällä hetkellä Pirkanmaalla. Arvot mitataan aina tunnin jälkeen ruokailuista. Ne merkkaavat vain. Ei kahden tunnin arvot enää.

Mutta kyllä toi paljon jo kertoo jos tunnin päästä vaalean leivän syömisestä arvo on 9.1. Vaalea leipä on juuri ainakin raskausdiabeteksessä hyvin arvoa nostattavaa. Toki jos arvot ovat vain muutaman kerran koholla,ei näihin puututa. Näin ainakin mulla tehtiin. Sitten kun alkoi olla enemmän ylityksiä,sain lähetteen diabeteshoitajalle.
 
Joo, kyllä mullaki siis selkeästi syömisestä johtuu, ettei tartte insuliineille ruveta. pitää nyt nää viimeset viikot vähä tarkemmin katsella mitä syö, piti taas vaan jääräpäänä nähä omin silmin, että nouseeko vai ei :O
 
hupps
Kotiseurannassa ohjeiden mukaan tulee kahden viikon jaksolle 3-4 aamupaastomittausta ja 1-2 koko päivän seurantaa. Päivän seurannassa mitataan aamupaasto sekä ennen ateriaa ja tunti aterian jälkeen aamupalalla, lounaalla, päivällisellä ja iltapalalla.
Käypä hoito suosituksen mukaan mitataan paasto ja aterian jälkeiset arvot. Lääkityt on erikseen.
 
"tttt"
En halua pelotella,mutta ensin mullakin näytti että johtuu pelkästä syömisestä. Mutta kun rv tuli lisää ei enää riittäny pelkkä ruuan tarkkailu. Nyt mennään iltaisin 14 ky insuliinia :(

Kotiseurannassa jouduin kyllä mittailemaan joka aamun paaston sekä 3 pvän koko pvän seurannan. Kun pvä arvot oli ok,riittää nyt yksi pväseuranta vkossa. Mutta joka aamu paaston mittaus.

Vähän erilaisia käytäntöjä on näköjään muualla
 
Niin ja toki useammin jos tarve. Jos arvot kunnossa, niin ei tarvetta ylimääräisille.
Toki useammin, jos tarvetta. Nämä oli siis se, millä aloitetaan seuranta. Jos seurannan aikana tulee tarvetta seurata jotain tiettyä arvoa tarkemmin, niin sitten seurantaa muutetaan. :)

Itsekin mittailin ylimääräisiä aamupaastoarvoja, kun mulla oli ongelma vain ja ainoastaan niissä.
 
[QUOTE="tttt";30273019]Mulla tällä hetkellä radi enkä kertaakaan ole joutunut mittailemaan arvoja ennen aterioita. Joskus on joutunut,mutta ne on jäänyt pois. Nyt riittää tunti aterian jälkeen. Ja siis lääkityksellä olen[/QUOTE]

Muutokset ovat aina mahdollisia. Lisäksi eri sairaanhoitopiireissä taitaa hieman tavat vaihdella.

Kuopus syntyi helmikuussa ja häntä odottaessa olen viimeksi mittaillut. Ihan synnytykseen saakka. Pääkaupunkiseudulla.
 
hupps
[QUOTE="tttt";30273019]Mulla tällä hetkellä radi enkä kertaakaan ole joutunut mittailemaan arvoja ennen aterioita. Joskus on joutunut,mutta ne on jäänyt pois. Nyt riittää tunti aterian jälkeen. Ja siis lääkityksellä olen[/QUOTE]

Joo, en ole minäkään. Kaksi kertaa rd raskauksissa ja kymmeniä asiakkaita ohjannut. Rutiinisti ei oteta.
 
joo ja mullahan siis käynnistetään vähä aikasemmin, jos kävis niin, ettei ruokavalio auttais, kun on nyt rv36+3, että ei kuulemma anneta kasvaa enempää :I ja siis tod näk käynnistetään jokatapauksessa, koska vauva oli siis nyt jo viikkoihin nähen aika iso, 3.4kg tällä hetkellä. sitä vaan mietin, että jos se nyt vielä yhen 4vk on mahassa ja kasvais vaikka kilon vielä, ni ei kai se loppujenlopuksi mikään jättiläinen silti olisi :)
 
"mustikka"
Olen ruokavaliohoidolla oleva radilainen. Arvot olivat minulla rasituksessa 5.4 / 4.6 / 4.6. Mittailen arvoja vuoroviikoin 2-4 aamuna ja vuoroviikoin kerran viikossa koko päivän aterioista. Arvot mitataan ennen syömistä ja tunti syömisen lopettamisesta.
 
[QUOTE="mustikka";30273134]Olen ruokavaliohoidolla oleva radilainen. Arvot olivat minulla rasituksessa 5.4 / 4.6 / 4.6. Mittailen arvoja vuoroviikoin 2-4 aamuna ja vuoroviikoin kerran viikossa koko päivän aterioista. Arvot mitataan ennen syömistä ja tunti syömisen lopettamisesta.[/QUOTE]

Sama ohjeistus siis, mikä oli mullakin. Pk-seudulta?
 

Yhteistyössä