Loukkaannuin kyllä ja syvästi, aiheettako?

Minulla oli läheinen ja erittäin kummityttö. Kun hän oli pieni, miellläni kutsuin hänet luokseni yökylään ja vietimme aikaa yhdessä. Hänen varhaisteinivuosinaan oli pieni tauko, kun "vanhan" tädin seura luonnollisesti ei napannut. Kun itselleni tuli lapsi, tuli hänestä runsas 15 vuotiaana vastaavasti hänen ylpeä kummitäti. Vierailimme, soittelimme jne. Hän kasvoi ja jostain syystä myös muuttui materialistisemmaksi eikä edes tullut puhelinsoittoja. Kummitytölleen soitteli joskus (kaksi kertaa), tuli kyllä aina synttärikutsuille, mutta lupauksista huolimatta ei kyläilyjä.
Facessa sitten kirjoittelimme ja hänkin laittoi joskus viestiä mitä meille kuuluu.
Yhtäkkiä huomasin ettei hän ole siellä enää ja kuulin hänen siskoltaan, että minut poistettu kaverilistalta ja jopa niin etten häntä sieltä enää löydäkään =( syynä, että olen kommentoinut liikaa esim hänen kuviaan ja juttujaan. Joskus olen maininnut et hyvä kuva, pitäkäöä hauskaa jne. Mutta sekin sitten ollut liikaa. Nyt en ole kuullut hänestä mitään pitkään aikaan =( koitin soittaa, muttei vastannut, laitoin txt et kuulumisia vaan oisin kysellyt.. Kuvittelin et läheisiä olisimme edelleenkin ja harmittaa tyttärenikin puolesta, kun kummitätiinsä ei yhteydessä ole. Minä välitän hänestä vieläkin ja luulin sen olevan molemminpuolista.
Loukkaannuin kyllä enkä ole enää koittanut yhteyttä ottaa. Kun näemme jossain sukukekkereissä (on siskoni tytär), olen asiallinen, ystävällinen ja kohtelias mutten liiemmin edes halua jutella, kun tulee vaan paha mieli. ja tämä tilanne tuli aivan yllättäin.
Niin ja ikää hänellä 24v.. Että jos sitten huomaamattani olen jotain typerää kommentoinut, tuon ikäisellä luulisi olevan jo suodatin..
 
no hänen äitinsä siis on minun siskoni. Ei ole mitään muutotsa väleissä entiseen tapahtunut. Ja kommenttini olleet juuri tuollaisia Olet kaunis, pitäkää hauskaa, hieno kuva, wau! jne.. Ei tule ainakaan mieleeni muuta. Yhteen kuvaan kun hän oli jakkupuku päällä (virallinen työkuva) laitoin et voi kun näytät niin aikuisleta. Ehkä se sitten oli loukkaavaa.. Mutta niin loukkaavaa et välit poikki suunnilleen? Voisi tietysti laittaa vaikka txt ja kysyä olenko tahasttomasti loukannut tms. Mutta olen ajatellut et annan olla rauhassa..
 
24v on jo aikuinen, joten ymmärrettävää että olet loukkaantunut. Itse en ymmärrä, miksi jotain häiritsee toisten kommentointi fb:ssä. Yleensä kun kuulee jonkun suuttuneen, niin juuri toisesta syystä eli kun ei ole koskaan mitään kommentoinut ja siksi heivaa kaverilistalta.
 
"laalaa"
Minulla on myös läheinen kummityttö, joka pääsi juuri ripiltä. Mietin paljon hänen pyytämistään toisen lapseni kummiksi, koska se olisi ollut minusta luonteva jatko kummisuhteeseen. Tuonikäiset ovat vain monesti vielä sen verran lapsellisia, että ajattelin olevan liian iso mahdollisuus siihen, että kummeus jää kun vapauden huuma vie.

24 v. osa on aikuisia, on vielä kauhean lapsellisia. Ehkä tämä tyttö kuuluu jälkimmäiseen? Syystä olet kyllä loukkaantunut :(
 
hänen kaksi siskoaan ovat edelleen facessa ja toinen on siskolleni sanonut et on törkeetä mitä tämä yksi tehnyt. Siskoni sen verran itsekäs itsekin ettei ole varmaan mitään tytölleen sanonut =( surullista kyllä.. Saapi kattoa näemmekö ennen joulua ja poikani synttärit marraskuussa, jonne ajattelin hänet kutsua. Tulee, jos tulee.
 
Joskus nuorille aikuisille voi tulla sellainen ukulaisista irtautumisen vaihe, mikä ei ole henkilökohtaista, vaikka voi siltä tuntua. Älä kuitenkaan pistä välejä poikki, toivottavasti tilanne korjaantuu myöhemmin. Joskus tuon ikäiset voivat poistella sukulaisia facebookista ihan sekin takia, että puuhaavat/kirjoittelevat siellä jotain, mitä eivät halua näiden näkevän ("nuorten juttuja"). Ja joskus maailma vie sillä lailla mukanaan, ettei jaksa pitää niin paljon yhteyttä. Mutta jos olette aiemmin olleet läheisiä, on se kuitenkin hyvä pohja sille, että läheisyys voi jollain tasolla säilyä, ja ehkä voitte lähtentyä myöhemmin uudestaan.
 
Joo, se on kieltämättä tosi rasittavaa, kun joidenkin arjojen ja ritvojen täytyy kommentoida facebookissa joka asiaa. Mitäs itse tuumisit, jos kummityttösi kommentoisi kuviisi, että oho, oletpas rupsahtanut! Juuri sinun kaltaisten kyttääjien takia nuoret ovat alkaneet siirtyä pois facebookista muihin palveluihin, esim. instagramiin. Niin, ja sitä nimimerkkiähän ei kyttääjätädeille kerrota.
 
nolohan se lapsi on
No voi kauhea jos kommentoi. Sitä vartenhan on se asetus! Voi estää kommentoinnin jos on niin idiootti. Olisi kannattanut olla enemmänkin tekemisissä kun oli lapsi ehkä. Opettaa tapoja. Pinnalliselta vaikuttaa.
 
vieras...
Muuhun en osaa ottaa kantaa, mutta ihmisen ulkonäön kommentoinnin suhteen kannattaa olla varovainen. Kehujenkin. Minusta olisi to-del-la kiusallista jos joku täti tulisi kommentoimaan julkisesti että olen kaunis. Kiitos vaan, ei ole sinun asiasi arvottaa ulkonäköani, ja olisi kiva jos noteeraisit minut jotenkin muuten. Ja en sano että olisi _oikein_ loukkaantua kehuista, mutta varsinkin jos on huomiotaherättävän kaunis (mistä itsellä ei ole kokemusta, siskolla kyllä) niin sen jatkuva huomioiminen voi tuntua ihmisen persoonan ohittamiselta.
 
vierassssssssssss
Sorry nyt vaan, mutta mitä varten pitää olla FB-kaveri sukulaisten kanssa? Tätä ihmettelen aina. Paras keino pilata hyvät suhteet on ängetä itsensä kaveriksi sisaruksien lasten sunmuiden eri ikäpolvea edustavien kanssa. Vaikka kyse on FB:ssa normaalia ja yleistä, että kavereita pitää olla joka oksalta, niin en huoli kavereikseni sisaruksieni /ystävieni/naapureitteni lapsia. Haluan ehdottomasti olla tietämättä yhdenkään eri sukupolvea edustavan asioista, koska FB:ssa jaetaan melko pinnallisia asioita ja pinnalliset asiat ovat usein typeriä. Ja haluan hallita, mitä jaan itsestäni kenenkin kanssa. Veljen lasten ei tarvitse minun joka elämän otatusta tietää. KUn tapaamme voimme jatkaa siitä, mihin viimeksi tavatessamme jäimme.

Jos on pakko huseerata sukulaisten kanssa, niin onnistuneimpia ratkaisuja FB:ssa on perustaa suvulle oma sivu ja siellä voi sitten edustaa itseään muun suvun silmissä sopivaksi katsomalla tavalla.

Mielestäni ap:n ongelma on yksi turhimpia maailmassa ja niin mitättömästä syystä. 24 v on vielä monessa kakara, itsekäs ja ajattelematon. Ei kannata moisesta ottaa hernettä nenuun. Kyllä se sukulaisesi sieltä kasvaa ja viisastuu. Olette luoneet hyvän pohjan vuosien varrella; anna tytön elää ja olla. Olet hänelle aivan varmasti tärkeä ja tärkeälle ihmisille uskaltaa jopa kiukutella/käyttäytyä tyhmästi. Anna anteeksi ja elä elämääsi!
 
viieras
No enpä itsekään 24-vuotiaana ollut järin kiinnostunut sukulaistätien elämänvaiheista, hieman enemmän nyt yli kolmekymppisenä, mutta en kyllä silti haluaisi yhtään niistä Facebook-kaverikseni tai joka päiväiseen elämääni, vaikka heidän kanssaan olen lapsuuteni viettänytkin. Ja joo saahan tuosta loukkaantua, mutta on se silti aika lapsellista mielensäpahoittamista.

Lapsena sitä on vähän pakostakin läheinen joidenkin sukulaisten kanssa, mutta ajat ja ihmiset muuttuvat ja oma valinnanvapaus kasvaa, läheisten ihmisten määrä kasvaa ja mielenkiinnon kohteet muuttuvat. 24-vuotias elää bilevaihetta ja saattaa siis SAATTAA palata läheiseksi vanhempana kun saa omia lapsia jne. Näin se vaan tuppaa menemään.
 
"zxc"
Tää on just yks syy, miksen mene faceen. Siihen on vain hyväksyttävä kaikki sukulaiset/tuttavat ja hyvän päivän tutut. Eikä silloin voi sinne oikeastaan mitään kirjoittaakaan.
Jos taas meinaa pitää homman pienessä piirissä, niin aina joku loukkaantuu, kun ei pääse mukaan.
Vielä ikävämmältä tuntuu, jos joku suljetaan pois, vaikka on aikaisemmin hyväksytty.
Sitten tulee loukkaantumisia puolin ja toisin.

Siskon tytön käyttäytyminen ei ole kaunista. Mutta ap:na yrittäisin päästä asian ohi ja kohdella tyttöä juuri niin kuin hän on: siskon tyttönä, älä ajattele hyvänä ystävänäsi. Ehkä aikanaan, kun tytär vielä enemmän aikuistuu ja saa omia lapsia, hän ymmärtää omien tekojensa hölmöyden. Nyt yrität vain nousta asian yläpuolelle.
 
kyttääjä-ritva
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30273398:
Joo, se on kieltämättä tosi rasittavaa, kun joidenkin arjojen ja ritvojen täytyy kommentoida facebookissa joka asiaa. Mitäs itse tuumisit, jos kummityttösi kommentoisi kuviisi, että oho, oletpas rupsahtanut! Juuri sinun kaltaisten kyttääjien takia nuoret ovat alkaneet siirtyä pois facebookista muihin palveluihin, esim. instagramiin. Niin, ja sitä nimimerkkiähän ei kyttääjätädeille kerrota.
Hahaa, mä löydän kyllä kaikki jotka yrittää piiloutua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kyttääjä-ritva;30274033:
Hahaa, mä löydän kyllä kaikki jotka yrittää piiloutua.
Heh, eittämättä. :saint: Mutta ihan tosissaan tällainen ilmiö on havaittavissa: aletaan siirtyä muihin kanaviin ja facebookissa elo alkaa hiljentyä. Ei enää huvitakaan postata sitä veneilykuvaa kesälomalta, ettei pomo näe ja ritu kommentoi taas jotain mukahauskaa, jota sitten saa taas selitellä kavereille, että kuka tuo stalkkeri on.
 
viieras
Aina kun kaveri tilittää jotain lapsensa valvomista/uhmaa/aivan mitä tahansa, niin jo on suvun täti antamassa päteviä neuvoja vaivaan kuin vaivaan. Mun verenpaine nousee aina kun luen niitä eikä ole edes mun sukulainen... En siis kannata sukulaisten facekaveruutta- jotkut sisarukset ja serkut menee, mutta ei yhtään Pirjoa mun kaveriksi kiiros.
 
sukulaisten piinaama
Mulla on läjä miehenpuolen sukulaisia, jotka käy kommentoimassa joka ikisen päivityksen ja tykkäämässä kaiken mitä laitan. Mutta onneksi facessa voi luoda ryhmiä ja rajoittaa sitä mitä kukin näkee. Olen itsekin tehnyt välillä kaverilistan syväpuhdistuksia, mutta ei sukulaisia voi heittää veks. Jos sun kummityttösi ois fiksu, ois vain rajannut sun näkemistä eikä tökerösti poistanut facekavereistaan.

Loukkaantuahan tuosta toki voi, mutta voi myös koittaa ymmärtää. Ihmisille voi tulla tuossa aikuisiän kynnyksellä tarve erottaa itseään vanhoista ympyröistä, suvusta jne. Ikäänkuin alkaa elää ihan omaa elämäänsä ja se paluu sinne sukulaisten pariin tulee varmaan viimeistään sitten kun tulee omia lapsia :) Itse olen tuollaisen irtioton tehnyt ja elellyt aika hurjaa elämää jossain vaiheessa, nyt "aikuistunut".
 
"Pirjo"
Aina kun kaveri tilittää jotain lapsensa valvomista/uhmaa/aivan mitä tahansa, niin jo on suvun täti antamassa päteviä neuvoja vaivaan kuin vaivaan. Mun verenpaine nousee aina kun luen niitä eikä ole edes mun sukulainen... En siis kannata sukulaisten facekaveruutta- jotkut sisarukset ja serkut menee, mutta ei yhtään Pirjoa mun kaveriksi kiiros.
Mä hakkeroin sun tilin ja lisään itteni sun kaveriksi kun nukut. Jos poistat mut, tuun sun ikkunan taakse.
 

Yhteistyössä