Onko Suomen sosiaaliturva liian hyvä?

  • Viestiketjun aloittaja Jaa.
  • Ensimmäinen viesti
Jaa.
Kysymys olikin otsikossa.
Mitä mieltä olet siitä, että täällä voi koko elämänsä elää tekemättä töitä jos ei huvita?

Mielestäni on hienoa että koulutus on ilmaista ja tuettua, sairauden kanssa elävät selviytyvät, äkillisiin ja arvaamattomiin elämän muutoksiin ei kuole, mutta JOKAINEN työtön jonka tunnen on kertonut aivan suoraan ettei työnteko edes kiinnosta. "Siitä saa vain vähän enemmän rahaa kuin kotona olemisesta", argg!
Useimmat näistä ihmisistä on vielä katkeria ja kateellisia esim meille perusduunareille aina kun hankimme jotain uutta. Eivät edes pysty käsittämään että ollaan perse hiessä väännetty duunia toistakymmentä vuotta ja säästetty.

Mulla on mitta melko täynnä eräänkin henkilön sossusta vinguttujen jääkaappi/pakastin ym rahoihin. Myyvät ne sitten aina eteenpäin. Ei muuten, mutta kehuskelevat vielä tällaisilla toimilla. Miksi minun on pakko rahoittaa tätä?
 
vie ras
Mun mielestä se ei ole liian hyvä sinänsä mutta se on tyhmästi rakennettu koska pitää oikeestaan tienata tosi paljon että pääsee nettotulossa olennaisesti perusturvaa paremmelle tasolle.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
-.-
"sairauden kanssa elävät selviytyvät, äkillisiin ja arvaamattomiin elämän muutoksiin ei kuole"

Tässä olet väärässä. Jos sulla nimenomaan tulee jotain äkillistä ja tarvitsisit hädän hetkellä apua, et sitä saa.

Elämäntapatyöttömille kyllä syötetään rahaa ovista ja ikkunoista ja se on todella väärin.
 
Jaa.
"sairauden kanssa elävät selviytyvät, äkillisiin ja arvaamattomiin elämän muutoksiin ei kuole"

Tässä olet väärässä. Jos sulla nimenomaan tulee jotain äkillistä ja tarvitsisit hädän hetkellä apua, et sitä saa.

Elämäntapatyöttömille kyllä syötetään rahaa ovista ja ikkunoista ja se on todella väärin.
Näin mä olen jotenkin asian käsittänyt. Mutta itsestäni tuntuu, että systeemiä vaan lähinnä käytetään väärin. Hirveetä keinottelua.

Ja ikävää jos juuri ne jotka ilman omaa syytään taloudellisiin vaikeuksiin ajautunut ei saa apua. Surullista.
 
Mun mielestä se ei ole liian hyvä sinänsä mutta se on tyhmästi rakennettu koska pitää oikeestaan tienata tosi paljon että pääsee nettotulossa olennaisesti perusturvaa paremmelle tasolle.
Jaa. Olen tästä kyllä eri mieltä. On totta, että pienillä palkoilla ei kyllä juhlita perusturvaan verrattuna, mutta ei sitä nyt mitenkään tosi paljon tarvitse tienata saadakseen paremman elintason kuin toimeentulotuella.
 
vero
Jokaisen rehellisen Suomalaisen veronmaksajan velvollisuus on ilmiantaa viranomaisille tieto henkilöistä, jotka käyttävät saamiaan tukia väärin. Ketä sinä suojelet?
Tee ilmoitus asiasta!. Miksi et ole tehnyt sitä jo, vaan kyselet täällä?
NIIN JOO, ON IHANAA MAKSAA VEROJA, HAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAA.
 
Kysymys olikin otsikossa.
Mitä mieltä olet siitä, että täällä voi koko elämänsä elää tekemättä töitä jos ei huvita?

Mielestäni on hienoa että koulutus on ilmaista ja tuettua, sairauden kanssa elävät selviytyvät, äkillisiin ja arvaamattomiin elämän muutoksiin ei kuole, mutta JOKAINEN työtön jonka tunnen on kertonut aivan suoraan ettei työnteko edes kiinnosta. "Siitä saa vain vähän enemmän rahaa kuin kotona olemisesta", argg!
Useimmat näistä ihmisistä on vielä katkeria ja kateellisia esim meille perusduunareille aina kun hankimme jotain uutta. Eivät edes pysty käsittämään että ollaan perse hiessä väännetty duunia toistakymmentä vuotta ja säästetty.

Mulla on mitta melko täynnä eräänkin henkilön sossusta vinguttujen jääkaappi/pakastin ym rahoihin. Myyvät ne sitten aina eteenpäin. Ei muuten, mutta kehuskelevat vielä tällaisilla toimilla. Miksi minun on pakko rahoittaa tätä?
Tuo kuulostaa siltä, ettei heidän ole mahdollista saada mitään sellaista työtä, josta saisi asiallista palkkaa. Kyllä sen ymmärtää, ettei sellainen työ kiinnosta. Jos tietää, että perusturvalla saa aina olla vaan katkera ja kateellinen, ei varmaan innosta tehdä töitä saadakseen suunnilleen saman tulotason - ja ollakseen taas katkera ja kateellinen.
 
"orion"
Tuet ei oo liian hyvät, pikemminki pitäis olla vielä helpommin saatavilla, ilman älytöntä paperisotaa ja tiukkoja ehtoja. Mutta työnteko pitäis tehdä kannattavaksi, nii että vähästäkin työstä hyötyis taloudellisesti.
 
Jaa.
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30273160:
Tuo kuulostaa siltä, ettei heidän ole mahdollista saada mitään sellaista työtä, josta saisi asiallista palkkaa. Kyllä sen ymmärtää, ettei sellainen työ kiinnosta. Jos tietää, että perusturvalla saa aina olla vaan katkera ja kateellinen, ei varmaan innosta tehdä töitä saadakseen suunnilleen saman tulotason - ja ollakseen taas katkera ja kateellinen.
No mutta mun mielestä jokainen on vastuussa itse siitä että kouluttautuu ja työllistyy. Jos ei ole kiinnostanut opiskella, ei mun mielestä kannata mitään lottovoittotyöpaikkaa odottaakaan!
 
kokeilkaa onko liian hyvä
yleensä ihmiset jotka valittaa liian hyvästä sosiaaliturvasta, ei ole ikinä itse _joutuneet_ kokeilemaan käytännössä, miten hyvä se on. se on ihan hyvä selviytymiseen, mutta ei sillä juhlita. suurin osa rahasta menee asumiseen ja ruokaan, ylimääräiseen ei ole varaa. joskus tuo "ylimääräinen" sisältää myös omaan terveyteen liittyviä asioita, mikä tekee elämästä todella raskasta. väittäisin että suurin osa työttömistä pohjimmiltaan haluaisi töihin, mutta ei syystä tai toisesta ole löytänyt/saanut sopivia töitä. koittakaa nyt ihan oikeasti kattoa peiliin ja miettiä miltä itsestä tuntuisi vastaavassa tilanteessa. suomen sosiaaliturva on ihan hyvä, ei liian hyvä eikä liian huono.

olen samaa mieltä että sosiaaliturvan hakemisen pitäisi olla helpompaa, ja vähäisestäkin työnteosta pitäisi todellakin aina hyötyä taloudellisesti, ei niin että rahaa tulee saman verran kuin työttömänä. pistää miettimään, onko joillakin aloilla yksikertaisesti liian matalat palkat, jos työnteko ei motivoi? monet todella kuormittavat alat ovat myös heikoimmin palkattuja. ja jostain ihmeen syystä juuri niillä aloilla töitä olisi tarjolla...
 
"ihmettelevä"
Siis kai tajuat AP että Suomessakin on ammatteja, joihin opiskellaan 3 vuotta ja joista ei silti saa palkkaa kuin toimeentulotuen ja asumistuen verran?
Mitä järkeä siinä on?
Mielestäni työntekoon tulisi kannustaa niin että siitä saatava palkka olisi suurempi kuin tt-tuet tai työttömyysrahat.
Suurimmalla osalla ihmisistä raha toimii motivaattorina ei-niin-mielekkään työn tekemiseen,entä jos sitä rahaa ei saa?
 
niin no joo
Mietitänpä yrittäjää. Koko kuukauden teet töitä, pyöreesti 50 tuntii viikossa. Ei palkkaa, mutta kulut juoksee. Ei lomia. Työttämäksi jos jättäydyt seuraa vähintään 4 kk karenssi.... Mies oli työttömänä. Aika pitkään mietti kannattaako mennä töihin kun palkkaa tulee vähemmän käteen mitän ansiosidonnaisesta jää käteen.... No kannattavaa tai ei töihin meni. Yrittäjä ei saa tukea mistään, eikä mihinkään. Just tuli ohjelmakin siitä miten esim kunnat ovat ulkoistaneet esim kuntoutuspalvelut. Näin ollen pakottaneet työn tekijät yrittäjiksi, kuitenkaan mitään takeita tuloista ei ole.... reilua... .Niin ei juhlita perusturvan varasssa, mutta ei täälläkään.
 
Jaa.
[QUOTE="ihmettelevä";30273310]Siis kai tajuat AP että Suomessakin on ammatteja, joihin opiskellaan 3 vuotta ja joista ei silti saa palkkaa kuin toimeentulotuen ja asumistuen verran?
Mitä järkeä siinä on?
Mielestäni työntekoon tulisi kannustaa niin että siitä saatava palkka olisi suurempi kuin tt-tuet tai työttömyysrahat.
Suurimmalla osalla ihmisistä raha toimii motivaattorina ei-niin-mielekkään työn tekemiseen,entä jos sitä rahaa ei saa?[/QUOTE]

Tajuan. Jos olisin työnantaja arvostaisin myös työnhakijassa sitä että on tehnyt töitä vaikka periaatteessa saisi saman rahan kotona makaamalla. Kertoo minusta ihmisen aktiivisuudesta. Lisäksi kyllä työ (ei tietenkään jos on epämiellyttävää) tuo elämään yleisesti ottaen positiivista virettä monessakin muodossa.
Olen minäkin osani paskapalkkaduunia tehnyt. Viisastuin ja opiskelin lisää. Nyt sitten tehdään töitä vähän paremmalla palkalla ja maksetaan opintolainaa. Sillee se menee yksi polku johtaa toiseen. Useimmat meistä joutuu aloittamaan sieltä pohjalta ilman apuja.
 
Jaa.
Mietitänpä yrittäjää. Koko kuukauden teet töitä, pyöreesti 50 tuntii viikossa. Ei palkkaa, mutta kulut juoksee. Ei lomia. Työttämäksi jos jättäydyt seuraa vähintään 4 kk karenssi.... Mies oli työttömänä. Aika pitkään mietti kannattaako mennä töihin kun palkkaa tulee vähemmän käteen mitän ansiosidonnaisesta jää käteen.... No kannattavaa tai ei töihin meni. Yrittäjä ei saa tukea mistään, eikä mihinkään. Just tuli ohjelmakin siitä miten esim kunnat ovat ulkoistaneet esim kuntoutuspalvelut. Näin ollen pakottaneet työn tekijät yrittäjiksi, kuitenkaan mitään takeita tuloista ei ole.... reilua... .Niin ei juhlita perusturvan varasssa, mutta ei täälläkään.
No yrittäjäthän ne vasta ovatkin alinta pohjasakkaa valtion mielestä.
 
Vittu että korpeaa
Alkuperäinen kirjoittaja kokeilkaa onko liian hyvä;30273284:
yleensä ihmiset jotka valittaa liian hyvästä sosiaaliturvasta, ei ole ikinä itse _joutuneet_ kokeilemaan käytännössä, miten hyvä se on. se on ihan hyvä selviytymiseen, mutta ei sillä juhlita. ..
Voihan vittu, luuletko että jollain 2k€ bruttoliksalla juhlitaan?
600€ vuokraan kas kun ihan ite joutuu maksaa.

vakuutukset -50

Töissä syöminen 150€/kk
Työvaatteet 50€/kk
Pakollinen auto 300€/kk korjaukset /verot/polttoaineet pääsee edes töihin.

Jää sellanen 3€ tunnilta enemmän kuin kotisohvalla perse homeessa maatessa, tarkoittaa sitä että 1kk kun uhraisi vaikka pimeään duuniin niin olisikin +-0
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
m1es
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30273160:
Tuo kuulostaa siltä, ettei heidän ole mahdollista saada mitään sellaista työtä, josta saisi asiallista palkkaa. Kyllä sen ymmärtää, ettei sellainen työ kiinnosta. Jos tietää, että perusturvalla saa aina olla vaan katkera ja kateellinen, ei varmaan innosta tehdä töitä saadakseen suunnilleen saman tulotason - ja ollakseen taas katkera ja kateellinen.
Ongelmana on, että muiden verorahojen varassa loisimista pidetään yhtä hyväksyttävänä kuin sitä, että itse tienaa leipänsä. Ja myös se, että juuri ne, jotka eniten hyötyvät sosiaalisista tulonsiirroista, vähiten ajattelevat yhteistä hyvää.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
On
Jokseenkin hullua että periaatteessa Suomessa on 10 ammatteja joiden tekijöillä ei ole edes järkeä käydä töissä.
Monella1.2- 1500€/kk ansaitsevalla työssäkäynnin hyöty on se että maksaa eläkemaksuja, nykyisten vuokrien kanssa esim pk seudulla tälläinen henkilö ei pysty asumaan muualla kuin yksiössä ja pakollisten kulujen jälkeen tälläinen henkilö tienaa 200€ enemmän kuin kotona maatessa.
 

Yhteistyössä