Työkaveri puhuu huonosti suomea - ymmärtää vielä huonommin :(

  • Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti
"huoh"
Tuntuu jotenkin niin pahalta edes aloittaa tällainen topic, kyseessä todella mukava ja herttainen ihminen mutta yhden päivän jälkeen olen kuin jyrän alle jäänyt..
Kaikki asiat pitää jankata sata kertaa, ensin suomeksi ja sitten englanniksi. Yhdessä haetaan puuttuvia sanoja ja viitotaan, sekä töissä että tauoilla. Omakin englanti on hieman ruosteessa ja siihen kun lisää vielä ammattisanastoa niin puoli päivää on yhtä änkytystä.
Mulla oli aivan loistava työpari jonka kanssa tultiin hyvin juttuun, työpäivän päätteeksi tuntui kuin olisi vasta aamupäivä, nyt töistä lähtiessä tuntui siltä kuin olisi ollut 12h putkeen töissä..Vaikka siis työ itsessään oli toisen työkaverin kanssa jopa fyysisesti rankempaa.

Olen aina tullut hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja siksipä saanutkin aina sellaisia työpareja joiden kanssa kukaan muu ei viihdy tai edes siedä heitä. Tuntuu uskomattomalta että nyt olisin luovuttamassa, mutta työpäivät on aivan käsittämättömän raskaita kun sata kertaa päivässä turhautuu tähän tilanteeseen ja kaikki pitää vääntää ratakiskosta.

Turha avautuminen, mutta pakko päästä purkautumaan johonkin, esimiehelle en ainakaan vielä kehtaa :(
 
"kieppi"
Opettele enklantia.
Ei se auta, jos toinen ei osaa englantia kunnolla. Näin taisi olla ap:n tapauksessa?

Minulla on kokemusta kanssa, välillä kyllä tuntui, että jotkut heittäytyivät kielitaidottomiksi, varsinkin, jos piti antaa negatiivista palautetta. Ja minä siis puhun sujuvaa englantia ja jonkin verran venäjää eli kieliä, joilla piti kommunikoida suomen lisäksi.
 
"huoh"
Myönnän kyllä, että oma englantini on ruosteessa, sepä tässä juuri onkin hankalaa kun MITÄÄN ei voi jutella. Aina on joku sana hukassa.
En ole mikään rasisti, ihan mielenkiintoista tutustua erilaisesta kulttuurista tulleeseen (vaikka onkin lähes 15v suomessa asunut), mutta on oikeasti rankkaa kun 8h päivässä on jankkaamista eikö yksinkertaisetkaan ohjeet mene perille
 
"nasuli"
Hirveesti jaksamista ja pitkää pinnaa, huumorikaan ei varmasti ole pahitteeksi! Yritä vaikka asettua sen kollegasi tilanteeseen; jos olisit itse lähes kielitaidottomana vieraassa maassa.. Ole ystävällinen, ja jos et vain jaksa, niin voitkohan pyytää vaikka työparin vaihtoa hetkellisesti edes? Jonain kauniina päivänä tuo kollegasi luultavasti muistaa ja mainitsee sinut aina kaikille niinä asioina, jotka tekivät Suomesta ja suomalaisista mukavia ja vieraanvaraisia!
 
vierassss
Mulla on yks suomenruotsalainen nuori työkaveri, jonka suomi on todella heikkoa. On asunut täysin ruotsinkielisellä alueella. Mun ruotsi on vielä onnettomampaa kuin hänen suomi. Olenkin miettinyt, pitääkö vaihtaa englanniksi.
 
"huoh"
Sillä tämä juuri tuntuukin niin pahalta kun työkaveri itsekin tiedostaa ongelman! Ja sanoi siitäkin että kaikki eivät tuon kielimuurin takia halua tehdä töitä hänen kanssaan :(
 
...............
On ikävän yleistä, että Suomessa onnistuu asumaan vuosikausia joutumatta oppimaan suomea. Annamme siihen herkästi mahdollisuuden ja luovumme käyttämästä ädinkieltämme. Joten etkö voi sopia parisi kanssa, että pysytte suomen kielessä ja puhut hitaasti sekä selkeästi artikuloiden. Ryhdy opettajaksi, tiukaksi sellaiseksi, ja sano, että näillä ehdoilla mennään. jJos ei ymmärrä, eikä halua opetella, niin sano, että sitten neuvotellaan pomon kanssa mitä hänen kanssaan pitäisi tehdä.
 

Yhteistyössä