Kokemuksia hammashoitajan työstä?

  • Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti
"a p"
Kiinnostais kuulla ihmisten kokemuksia siitä, millaista hammashoitajan työ on.
Itselläni on takana lukio ja yksi amk-tutkinto alalta, jonka työpaikat pk-seudulla ja TODELLA kiven alla. Nyt siis uudelleenkouluttautuminen on mielessä.

Hammashoitajilla on ilmeisesti ihan hyvä työllisyystilanne ja ala kuulostaa muutenkin mielenkiintoiselta. Suuhygienistin ammattikin kävi mielessä, mutta tällä hetkellä hoitaja vie voiton, koska se on auki työvoimakoulutuksessa ja takaa siis 100% varmasti ansiosidonnaisen koko opiskeluajaksi. Amk:ssa joutuisin opiskella ainakin vuoden perus opintotuella. Lapsiperheessä sillä ei elä.

Eli kannattaako hakeutua koulutukseen?
 
"..."
Itse olen suuhygienisti. Tykkään työstäni.:) Hammashoitajana en ole työskennellyt muuta kuin "hätätapauksessa" joskus jonkun päivän. Mun mielestä hammashoitajankin työ on ihan mukavaa ja aika rentoa varmasti sitten, kun sen homman oppii. Hoitaja kun ei varsinaisesti ole vastuussa siitä hoidosta, toisin kuin suuhygienisti tai hammaslääkäri. Vähän huonompi palkkahan hammashoitajalla on mut sekin on paikasta riippuvaista. Työporukastahan Se aika paljon riippuu, onko töissä kivaa vai ei mut ala mun mielestä on mielenkiintoinen ja pääosin päivätyötä, mikä vaikutti aika paljon mun alanvalintaan aikoinaan.
 
"a p"
Kiitos teille asiallisesti vastanneille! :)

Mä ite oon ok sen asian kans, et vastuu on jollakin muulla kuin mulla. Aiempi koulutus on sellainen, jossa työskennellessä oli älyttömästi vastuuta. Tein jonkin aikaa niitä töitä ja paloin loppuun.

Tuossa hammashoitajan työssä kiehtoo myös tuo ns. siisti sisätyö ja suht säännölliset työajat. Lapseni on alle vuoden tällä hetkellä, joten päivätyö on plussaa. Oon myös miettiny, että voinhan myöhemmin opiskella suuhygienistiksi, jos siltä tuntuu.:)
 
Vie ras
Joo piti tulla vielä sanomaan, että toisinaan (lue usein) ei ole siistiä sisätyötä :) Mutta itse ainakin tykkään tehdä työtä missä vähän rapatessa roiskuu. Ja pahimpien potilaiden jälkeen voi käydä vaihtamassa vaatteet ja kannattaa kurkata peiliin, ettei naama ole veressä.
 
"peeaa"
ed mainitut ovat hyviä puolia, huonoja puolia ettet mitenkään koskaan voi olla itsenäinen, vaan hml määrää millilleen sormenliikkeesikin. riippuu täysin kenen kanssa teet töitä nenä 10 cm päästä toisesta joka päivä tuntitolkulla. liukuhinaduunia. vaihtaisin pois jos tällä hetkellä olisi mahdollista. aikataulu mättää, myöhässä koko ajan etkä voi siihenkään vaikuttaa. potilaat äreitä kun olemme myöhässä. en voi suositella, olen pahoillani. voi joku paikka olla kivakin missä mukavat työkaverit.
 
"a p"
Tarkoitinkin tolla siistillä sisätyöllä lähinnä sitä, et ei tarvi hirveesti fyysisiä ponnisteluja.:)

Mä oon onneksi ihminen, joka tulee toimeen kaikkien kanssa, joten en olis siitä kauheen huolestunu.:) Taidan siis laittaa paperit sisään siihen koulutukseen.
 
"mim"
kun työparin kanssa homma synkkaa niin on aivan huippukivaa.

hyvä hoitaja mahdollistaa lekurin ripeän ja hyvän toiminnan. hyvä hoitaja on aina askeleen edellä lekuria, mutta kun kiinnostusta on tehdä hommansa hyvin ja on vähän alaan tutustunut, niin pitäisi onnistua ihan helposti. Etuna on tosiaan hyvä työllisyystilanne ja melko säännöllinen työaika.

Toisaalta taas, jos työparin kanssa ei synkkaa voi olla aikamoista suossa tarpomista, kun tosiaan melkoisen tiivisti niitä hommia paiskitaan. Potilaisiinkin välittyy sitten usein se hyvä taikka huono fiilis. Kun huoneessa on aurinkoinen ilmapiiri ei satunnainen 5:n minuutin myöhstyminen pahoittelujen kanssa saa juuri ketään potilasta ärtyneeksi. Työtahti riippuu myös työpaikasta ja hammaslääkäristä.
 
epärietoinen paniikissa
Minulla on paniikkihäiriö, johon saan lääkitystä. Voisinkohan toimia kuitenkin hammashoitajana?


[


QUOTE="mim";30276078]kun työparin kanssa homma synkkaa niin on aivan huippukivaa.

hyvä hoitaja mahdollistaa lekurin ripeän ja hyvän toiminnan. hyvä hoitaja on aina askeleen edellä lekuria, mutta kun kiinnostusta on tehdä hommansa hyvin ja on vähän alaan tutustunut, niin pitäisi onnistua ihan helposti. Etuna on tosiaan hyvä työllisyystilanne ja melko säännöllinen työaika.

Toisaalta taas, jos työparin kanssa ei synkkaa voi olla aikamoista suossa tarpomista, kun tosiaan melkoisen tiivisti niitä hommia paiskitaan. Potilaisiinkin välittyy sitten usein se hyvä taikka huono fiilis. Kun huoneessa on aurinkoinen ilmapiiri ei satunnainen 5:n minuutin myöhstyminen pahoittelujen kanssa saa juuri ketään potilasta ärtyneeksi. Työtahti riippuu myös työpaikasta ja hammaslääkäristä.[/QUOTE]
 
"..."
Ite oon hammashoitaja. Ja oon kyllä tyytyväinen työhöni. Vaikka palkka nettona 2100€ ei päätä huimaa, niin työn mielekkyys voittaa. Ja koko työuran aikana ei kyllä oo tarttenu vaatetta vaihtaa kesken päivän eikä veri oo roiskunu, vaikka avustan leikkaavaa hml:ä. Niin ja myöhässäkää ei olla. Mutta oonki "tylsästi" kunnallisella, enkä vaihtelevalla yksityisellä puolella (siitäki kokemusta, mutta edes palkassa ei pörjänny, mikä tosin on neuvottelukysymys).

Melko naisvoittonenhan ala on, mutta noo.
Suosittelen kyllä :). J ainahan voi tosiaan opiskella vaikka shg:ksi, jolloin saa työskennellä itsenäisesti paremmalla palkalla. Mutta hammashoitajan työ on kyllä testaamisen arvoista :)
 
Hammashoitaja14
Mielestäni hammashoitajan työ on mukavaa, varsinkin jos työparien kanssa synkkaa. Yksityispuolella työtehtäviin saattaa kuulua välinehuolto, tilausten tekeminen, ajanvaraus...joten työ voi olla hektistä ja monipuolista. Olen törmännyt myös pieniin julkisen sektorin vastaanottoihin joissa hoitaja tekee edellä mainittuja tehtäviä perustyön ohessa. Kiireeseenkin tottuu, kuuluuhan tähän työhön paljon rutiineja. :) Monilla yksityisvastaanotoilla työskentelee myös esim. kirurgeja sekä protetikkoja. EHL:n avustaminen ja koulutukset tuovat taas lisää monipuolisuutta työhön. En ole katunut alavalintaani! :)
 
vierailija
Jos hammaslääkäri kenen kanssa teet työtä on natsi, työ on perseestä. Alaisuutesi oikeuttaa sinulle vittuilun, pompottelun ja ehkä myös mahdollisesti muita juoksupojan hommia satunnaisesti. Itse työskentelen hammaslääkärin kanssa jonka olen aikaisemmin tuntenut erittäin lämpimin välein, nykyisin en haluaisi viettää hänen kanssaan aikaa sekunttiakaan vapaa-ajallani. Joten jokainen miten tykkää, eiköhän tää homma menis kivojen työkavereiden kera; mutta moni lääkäri saattaa kohdella vallanhaluisesti "alempikoulutettuja" hoitajia, en nyt puhu yksittäistapauksesta varmaankaan...
 
p@ula
Ite oon hammashoitaja. Ja oon kyllä tyytyväinen työhöni. Vaikka palkka nettona 2100€ ei päätä huimaa, niin työn mielekkyys voittaa. Ja koko työuran aikana ei kyllä oo tarttenu vaatetta vaihtaa kesken päivän eikä veri oo roiskunu, vaikka avustan leikkaavaa hml:ä. Niin ja myöhässäkää ei olla. Mutta oonki "tylsästi" kunnallisella, enkä vaihtelevalla yksityisellä puolella (siitäki kokemusta, mutta edes palkassa ei pörjänny, mikä tosin on neuvottelukysymys).

Melko naisvoittonenhan ala on, mutta noo.
Suosittelen kyllä :). J ainahan voi tosiaan opiskella vaikka shg:ksi, jolloin saa työskennellä itsenäisesti paremmalla palkalla. Mutta hammashoitajan työ on kyllä testaamisen arvoista :)
Osaatte varmaan itsekin laskea, montako asiakasta tarvis, mut onko edes periaatteessa mahdollista perustaa oma yritys esimerkiksi kimpassa jonku jalkojenhoitajan ja parturin kanssa. Parhaat kaverit ei tarvis olla, mut porukka, jonka kanssa haluaisi aikaa viettää tarvittaessa pidempäänkin. Perustakaa kiertävä yritys, jossa tehdään se mitä on mahdollista ja voisitte valita työajatkin sen mukaan, miten kaikille sopisi. Vai onko tuollaisia porukoita jo olemassa? Lisäksi yksi ihminen, joka pesisi kaverina pyykkiä ja keittelisi kahvia:cautious:, ottaisi samalla vastaan tilauksia ja valituksia jne.
 
p@ula
Voisihan se porukka, mistä edellisessä postauksessa kerroin, viedä samalla jotakin kunnollista ruokaa sinne, minne on menossa, samalla kyydillä kaikki tietysti. Mut ei sit mitään törkyä koskaan. Tässä muistutukseksi, mitä kaikkea voi joutua syömään, jos kukaan ei katso.
 
vierailija
Osaatte varmaan itsekin laskea, montako asiakasta tarvis, mut onko edes periaatteessa mahdollista perustaa oma yritys esimerkiksi kimpassa jonku jalkojenhoitajan ja parturin kanssa. Parhaat kaverit ei tarvis olla, mut porukka, jonka kanssa haluaisi aikaa viettää tarvittaessa pidempäänkin. Perustakaa kiertävä yritys, jossa tehdään se mitä on mahdollista ja voisitte valita työajatkin sen mukaan, miten kaikille sopisi. Vai onko tuollaisia porukoita jo olemassa? Lisäksi yksi ihminen, joka pesisi kaverina pyykkiä ja keittelisi kahvia, ottaisi samalla vastaan tilauksia ja valituksia jne.
Hammashoitaja ei toimi tuolla tavoin itsenäisesti.
 

Yhteistyössä