Taaperon allergiaoireet pahentuneet hoidossa?

  • Viestiketjun aloittaja 3623654
  • Ensimmäinen viesti
3623654
Vein perhepäivähoitajalleni lapun mahdollisesta maitoallergiaepäilystä ja siihen sitten kauramaito-ohjeistus. Terkka ei kirjoittanut mitään muun ruoan kanssa käytettävistä maidoista yms välipalojen huomioimisesta ja mietin nyt että ei kai tuo minun 30 vuotta hommaansa tehnyt pph voi olla niin tyhmä että antaa maitoa sitten muussa muodossa, koska meillä tuo taaperon ihottuma on siis käynyt taas ihan käsittämättömäksi. Meillä ei pienestä reagoida, mutta tuon ihottuman perusteella altistusta on tapahtunut paljon. Meillä lääkäri ei ole mitään diagnosoinut, altitstamisella vain itse päädyimme maitoallergiaan terkan kanssa. Olen kuitenkin 98% varma. Hoitajamme sanoi lapun vietyäni ostaneensa yhden kauramaidon varalle. Itse toin ensimmäisen purkin hoitoon ikäänkuin malliksi. Kai hoitaja itse ostaa erikoisruokavalioonkin kuuluvat ruoat jatkossa vai mitä ihmettä? Minä vain oletin että vaikkei diagnoosia olekaan lääkäriltä niin tuolla terkan allekirjoittamalla lapulla saa korvaukset(terkan mukaan)=pph ostaa itse maidot. Jäin kuitenkin ihmettelemään tuota "ostin yhden purkin varalle"-juttua, eli minäkö muka ostan jatkossa? Me kuitenkin sovimme että tuon mallipurkin, mutta en kai minä mitenkään jatkuvasti maitoa kuskaa sinne? Vai pitäisikö niin tehdä ja miksi siitä ei sanottu selvästi jos pitää/kirjoitettu hoitosopimukseen??

Hän on tehnyt tätä 30v, minä 3vk, saankin olla vähän pihalla. Haluaisin luottaa siihen ettei lastani turhaan altisteta allergisoivalle asialle kun ihottumaakin selvästi on, jogurtit ja maitokastikkeet yms on kuitenkin korvattavissa nykyään helposti ja hinnatkaan eivät enää eroa niin paljoa normituotteista. En halua että hän taaperolleni tarjoaa mitään jogurtteja/maitopohjaisia ruokia/muuta sellaista missä on paljon maitoproteiineja. Meillä taaperolle ei siis esim mistään ruoanlaitossa käytettävästä maitopohjaisesta jutusta tule mitään, mutta jos monena päivänä antaa vaikka jogurttia yms, niin huomaa sitten ihottumana. Meillä siis "vain" peppuihottumaa ja refluksia. Pyydän kyllä varmaan uuden lapun terkalta jossa on ohjeistus myös muuhun ruokaan, en oleta että kaikkea hoitaja tekee sanomatta, mutta se että altistuksen määrä näkyy pahentuneesta ihottumasta, saa ihmettelemään miten paljon maitotuotteita lapseni oikein hoidossa saa kun iho on yhtäkkiä noin paha. Toki otan huomioon myös muiden allergioiden mahdollisuuden mutta niitä en enää itse aio ruveta selvittelemään koska maitoallergian selvittämiseenkin meni vuosi, niin jos ihottuma ei näin selviä niin menen suoraan lääkärin puheille. Mikä ihme lapsellani siis on ja miten ppht hoitaa eritysruokavaliot? Kyseessä siis kunnallinen pph.
 
"mitä"
Etkö siis varmistanut asiaa pph:n kanssa? Jätit lapsen sinne etkä sanonut ettei saa antaa lehmänmaitoa missään muodossa? Korvikkeet pitää kai hoitoon toimittaa jos niitä käyttää, oisko ton maidon kanssa sitten sama juttu..?
 
apppp
Ja siis tuolla alun löpinällä hain sitä, että ei kai hoitaja ole antanut juotavaksi nyt tavallista maitoa,jos kauramaito on loppunut?? Hän kuitenkin vaipoista jne muistuttaa muutamankin kerran, ei kai hän nyt anna hoidossa tavallista maitoa kertomatta minulle ja oleta että siis tuon itse kauramaitoa taas.?
 
351345436
Totuus on se, ettei meillä pieni altistus aiheuta mitään. Ja kyseessä on siis 1,5v taapero, joten muutenkin ruokien kokeilu on aika alussa vielä, eli ei mitään kauhean eksoottista pitäisi minusta antaa, joten mietin että pelkkä maidon vaihtaminen kauramaidoksi riittää hoidossa, koska emme kotonakaan kyttää jokaista tuotetta. Emme vaan anna jogurtteja tai sellaista tuotetta jonka voi korvata maidottomalla helposti. Muutenkin taapero syö aamulla puuroa ja en usko että se tehdään maitoon kun se tulee halvemmaksi tehdä veteen, niin miksi pienellä ruokakorvauksella kukaan tekisi sitä maitoon. Ruoaksikin on isoveljen mukaan lähinnä keittoa tms ja jos muusiakin on niin mietin ihan vaan ruokakorvauksen pienuuden takia että kuka ihme senkin tekisi maitoon.... En kokenut tarpeelliseksi paasata missä kaikessa sitä maitoa nyt on liikaa sitten ja missä ei, koska tunsin ettei noilla pph ruoilla liikaa maitoa voi saada. Välipalaksikin on kuulemma leipää ja hedelmiä. En nyt jokapäivä ole kysynyt mitä kaikkea he syövät mutta luulin että hän ymmärsi ettei nyt ainakaan puuroa maitoon tee jne kun oikeasti noloa puhua 30v työtään tehneelle kuin idiootille että hei kai teet puuron veteen.. On ollut kaikkea muutakin puhuttavana. Ja olen siis sanonut ettei meillä pienistä altistuksista tule oireita eikä mitään anafylaksian vaaraa ole, mutta juomaksi kauramaito. Koin siis ettei altistusta voi tulla niin paljoa, että ruoasta tarvistsisi erikseen mainita. Nyt kuitenkin pitää miettiä kaikki uusiksi. Ja muutenkin kun terkan lausunnossa luki vain kauramaidon juomisesta, niin en uskonut että voin sooloilla vaatimalla jotain kaurajogurtteja jne. Ajattelin vaan pitää silmät auki jos nyt oireita tulee niin ottaa asia puheeksi. Mietin vaan ettei tule yllätyksenä sitten se, että pitää itse ostaa juomat josta kukaan ei kertonut.
 
aaaap1
Kun kyllä meillä kotonakin saattaa olla esim kaupan muusia tms maitoon tehtynä vaikkapa kerran viikossa joka ei sitten aíheuta mitään, eikä varmasti hoidossakaan aiheuttaisi. Nyt kuitenkin altistus on ollut selvästi jokapäiväistä tai muuten säännöllistä esim joka toinen pv. Ainakin pitäisi olla helppo selvittää mitä lapsi on syönyt nyt monena päivänä. =) Kyseessä on siis joku sellainen aine jota myös minä käytän koska oireita oli myös imetyksen aikana. Toinen mikä se voisi olla on keliakia, mutta esim kananmuna, sitrushedelmät, kala tuskin, koska niin harvoin itse noita syön/söin.
 
aaaap1
Okei. Ihan ymmärrettävää mutta miksi helvetissä minulle ei sanottu mitään ja mitä ihmettä sitten ovat ne kelan korvaukset pphoitajille??? Minun oma keksintö? :D Kysyin vielä terkalta että riittääkö tämä niihin korvauksiin niin sanoi että on ennen ainakin riittänyt. Mihin korvauksiin jos kerta minä tuon maidon ja miks minulle ei ole sanottu että tuo sitä maitoa jos se on loppu!!! Nyt lapsi on pari yötä heräillty ihottuman takia ja tänään se meni niin pahaksi että ajattelin huomenna ottaa puheeksi asian. Olen kyllä ihan ihmeissäni. Kysyin vielä terkalta ja hoitajalta että onhan tämä ok todistus!!!!!!!
 
tsiisös
Älä nyt vaan missään tapauksessa kysy pph:lta itseltään että miten hän on nyt ymmärtänyt asian. Saati miten teidän kunnassa hoidetaan allergisten maidot hoitoon. Hänhän kun oli tehnyt työtä 30 vuotta, ei ole idiootti. Monella lapsella on vain ruokajuoma se joka allergisoi niin paljon että se vaihdetaan muuhun.
 
aaaap1
Erityisruokavaliot

Kaupungin päivähoidossa lapsi saa erityisruokavalion mukaiset ateriat, jos erityisruokavalioon on selvät lääketieteelliset tai eettiset syyt. Erityisruokavaliot toteutetaan lääkärin, terveydenhoitajan tai ravitsemusterapeutin selvityksen perusteella.

Ilmeisesti siis meillä tuo terkan lappu riittää. Hmmmm
 
"Vvvv"
Mun mielestä ei kuulu viedä maitoa. Eihän päiväkodeissakaan tuoda omia ruokia. Kannattaa ihan jutella hoitajalle asiasta ja varmistaa, että hän tietää jokaisen tuotteen jota ei saa antaa.
Itse aikoinaan toimin yksityisenä pph:na ja mulla oli lapsi jolla maidoton ruokavalio. Tarkkaan käytiin äidin kanssa eri ruuat läpi. Ja ostin kauramaidot yms itse.
 
aaaap1
Sanoinko etten aio kysyä? Moni keskustelu täällä liittyy siihen, kun ihmiset kaipaavat alustavia tietoja. Jos jollain on joku vaiva niin sanotaan että mene nyt hitto lääkäriin, jos jonkun lapsella on joku ongelma niin sanotaan että puhu nyt hyvänenaika neuvolassa. Ihan kuin ihmiset eivät niin aikoisikin tehdä mutta ymmärräthän että kello on 22.30 niin nytkö hänelle soitan? Jos olen käsittänyt asian väärin, niin mieluummin kysyn ensin täältä ja olen tyhmä kuin nolaan itseni hoitajan silmissä. En sanonut jättäväni asiaa tähän mutta halusin vain kokemuksia muilta niinkuin moni muukin täällä tyhmäksi haukuttu! Kynnys kysyä jotain täällä vs päin naamaa on kuitenkin ihan eri juttu. Miksi tuomitset neiti täydellinen?
 
Vierras
No huomenna sanot sille hoitajalle että lapsen ihottuma näyttää pahentuneen, osaako hoitaja arvella mistä voisi johtua. Että onko ehkä saanut maitotuotteita enemmän kuin kotona, mitä maitotuotteita on kenties saanut?
 
toinen ypph
[QUOTE="Vvvv";30275883]Mun mielestä ei kuulu viedä maitoa. Eihän päiväkodeissakaan tuoda omia ruokia. Kannattaa ihan jutella hoitajalle asiasta ja varmistaa, että hän tietää jokaisen tuotteen jota ei saa antaa.
Itse aikoinaan toimin yksityisenä pph:na ja mulla oli lapsi jolla maidoton ruokavalio. Tarkkaan käytiin äidin kanssa eri ruuat läpi. Ja ostin kauramaidot yms itse.[/QUOTE]

Jos lapsella on erityisruokavalio niin silloin vanhemmat maksavat korotettua hoitomaksua.Ei kulukorvaus todellakaan kata mitään erityismaitoa tai vaikka gluteenitonta ruokavaliota!
 
vierass
Siis jos lapsi on kunnallisessa hoidossa, niin ei sinne hoitoon tarvi mitään maitoja toimittaa! Ei niitä varmasti kiikuteta päiväkotiin tai kouluunkaan?! Eikä hoitomaksujen kuulu siksi olla isompia, jos lapsella on joku allergia. Yksityinen perhepäivähoitaja on musta ihan eri asia. Niin ja eikö kunta tai Kela tms. sitten maksa pph:lle korotettua kulukorvausta tästä allergialapsesta?

Ja siis luonnollisesti, jos lapsi on vielä korvikkeella, niin se toimitetaan hoitoon. Samoin kuin vaipat.
 
vierass
Jatkan vielä. Tuollaiselle 30 vuotta työtä tehneellekin voi tälläinen maidoton lapsi olla ensimmöinen laatuaan eikä hän ole todellakaan tajunnut, että maitoa tai maitotuotteita ei saa antaa missään muodossa!
 
vierass
Kyllä niillä perhepäivähoitajilla on koulutus myös allergioista ja yliherkkyyksistä. Täällä pitää olla lääkärin todistus joka paikkaan, ennenkuin tarjotaan erityisruoka ja juoma.
 
allergialapsen äiti
Meillä on ollut pojalla sekä maitoproteiinille että kananmuna allergia, nyt 5-vuotiaana on niistä päästy eroon.

Kannattaisi käydä ihan allergialääkärillä kysymässä miten ruokavalio kannattaa hoitaa. Meillä on nimenomaan ollut niin, että ensin täysin ruokavaliosta pois allergian aiheuttaja. Tämä siksi, jotta pääsette oikeasti kokonaan pois allergiaoireista. Ja siksi, että jos olette kaksi viikkoa välttänyt kokonaan (siis ihan kaikki maitoproteiinille ruokavaliosta pois) epäiltyä ainetta eikä oireet helpota, tiedätte että myös jokin muu aiheuttaa oireita. Miten muuten voitte tietää, veikkaatte vain että ehkä taas on tullut annettua liikaa maitoa.

Vasta kun kaikki allergiaoireita on saatu kuriin aloitetaan pikkuhiljaa ottamaan kyseistä ruoka-ainetta takaisin ruokavalioon ja etsitään taso joka sopii omalle lapselle. Esim. juuri että ruoka on tehty maitoon, mutta jogurtti ja ruokajuoma ei käy.
 

Yhteistyössä