Mihin nykypäivänä tarvitaan kuravaatteita (pl. tarha) ?

  • Viestiketjun aloittaja mihinköhän
  • Ensimmäinen viesti
mihinköhän
Ihan tämmöinen tyhmä kysymys tuli mieleen kaupassa, kun joku äiti yritti sovituttaa kurahousuja tytölleen, joka ei millään olisi halunnut laittaa niitä päälleen, ja lopulta tippa silmässä niitä kiskottiin jalkaan ja äiti vielä kaikessa rauhassa sääti henkseleita sopivaksi, kun lapsi vaan olisi halunnut pois koko tilanteesta. :( Kärryynhän ne sitten lopulta laitettiin.
Lapsi näytti suunnilleen samanikäiseltä kuin meidän tokaluokkalainen, jolle en taatusti ostaisi kurahousuja, ellei jostain syystä itse haluaisi (no, ei todellakaan halua). Meillä on muita vedenpitäviä vaatteita.
 
IP-hoidossa?
Ehkä tuo tyttö käy iltapäivähoidossa, johon on vaadittu kurikset?

Tai mökillä tarvitaan syksyllä? Kyllä itselläni oli lapsena kurikset mökillä varmaan kymmenvuotiaanakin. Siellä kuitenkiin oltiin pitkät päivät ulkona syksylläkin.
 
"elma"
meillä muksut ei mee kuralätäkköön ticketit päällä.Ne kun kastellaan siellä ja vielä marinoidaan mudassa ja hiekkalaatikolla hiekkakuorrutteet niin pakkohan ne on sitten pesukoneeseen asti laittaa,eikäpä niitä saisi kovin usein pestä kun vedenpitävyys kärsii.Kurikset vaan huuhtaistaan kuraeteisessä.Päiväkodissa myös toivotaan että rapakeleillä vanhat kunnon kurikset.
 
IP-hoidossa?
No enpä nyt enää kovin tarkasti muista tuota aikaa, mutta kai kymmenvuotiaana olin sen verran fiksu, että tajusin, että märällä on kivempi olla kurikset jalassa kuin kastua, kun ei siellä mökillä kukaan kaverikaan ollut näkemässä, miten muodikkaita tai epämuodikkaita vaatteita on päällä. Muistin tuon iän koska sain silloin synttärilahjaksi sellaisen ihanan myssyn ja lapaset, jotka on minulla on yhdellä syksyllä mökillä otetussa valokuvassa, jossa minulla on myös keltaiset kurikset jalassa.
 
"vieraana"
Kahden alle kouluikäisen äitinä ostan kahdet kuravaatteet kummallekin lapselle. Sekä päiväkotiin, että kotiin. Syystä että se kuravaate on paljon nopeampi pyyhkäistä tai pestä puhtaaksi kuin toppahaalari, ja meidän korkeudella Suomea on loskakelejä monta kuukautta. Vaikka ostan kalliit kosteussuojatut vaatteet, niin on mukavampi ottaa lapsi päiväkodista auton kyytiin kun riisuu ne kurahousut.

Polarn o pyretin talvivaatteiden mukana tulee itseasiassa sellainen tiskirätti jossa kehoitetaan mieluummin pyyhkimään vaate puhtaaksi kuin pesemään se pesukoneessa, jotta ei menetä niin pian ominaisuuksiaan.

Kymmenvuotiaasta en tiedä miksi tarvitsee kurahousut mutta varmaankin on sitten se tilanne että johonkin harrastukseen tms. Oma lapsi on pitkä ikäisekseen, vasta 6v ja näyttää koululaiselta. Kyllä se päiväkodissa edelleen tarvitsee ne kuravaatteet kuten muutkin.
 
vvvvvvvvvv
Alkuperäinen kirjoittaja mihinköhän;30275978:
Ai että ihan vapaaehtoisestiko 10v:nä kuljit kurahousuissa?
Kurahousut muuttuu jossain vaiheessa sadepuvun housuiksi. Mä käytin sellaisia ihan teininäkin, kun olin mukana koiraharrastuksessa, jossa mentiin metsään joka säässä.
 
partiolaisina
Itse edelleen harrastan partiota, ja voin sanoa että vaikka omistan hienot ja kalliit vedenpitävät vaatteet niin silti aina välillä on tilanteita joissa vedän ne Rukan keltaiset kurahousut ja sadetakin päälle.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja mihinköhän;30275928:
Lapsi näytti suunnilleen samanikäiseltä kuin meidän tokaluokkalainen, jolle en taatusti ostaisi kurahousuja, ellei jostain syystä itse haluaisi (no, ei todellakaan halua). Meillä on muita vedenpitäviä vaatteita.
Jos teidän tokaluokkalainen ei ole mikään iso ikäisekseen, niin on aivan turha mitään oletuksia toisen iästä tehdä. Meillä on vielä eskarissa vaadittu kurikset ja tuo meidän lapsi on aina ollut pitkä ikäisekseen. Alle 5 vuotiaana häntä epäiltiin joka paikassa jo koululaiseksi eli ei ollut vielä edes siellä eskarissa.
 
"Jep"
Partio- ja mökkikäyttöön niitä meilläkin tarvitaan, 5v, 8v. 9v. 38v. ja 44v. käyttävät kaikki. Ja joskus kotipihalla kaatosateessa leikitään kunnon kuraleikkejä. Ja juu, kaikilla meillä on myös "nykyaikaiset" gorevaatteet.
 
Ihmettelen suuresti
[QUOTE="elma";30275961]meillä muksut ei mee kuralätäkköön ticketit päällä.Ne kun kastellaan siellä ja vielä marinoidaan mudassa ja hiekkalaatikolla hiekkakuorrutteet niin pakkohan ne on sitten pesukoneeseen asti laittaa,eikäpä niitä saisi kovin usein pestä kun vedenpitävyys kärsii.Kurikset vaan huuhtaistaan kuraeteisessä.Päiväkodissa myös toivotaan että rapakeleillä vanhat kunnon kurikset.[/QUOTE]

Miksi et huuhdo niitä Ticketejä siellä kuraeteisessä? Vaatevalmistajien (esim. Reima. Pop, Ticket) ohjeiden mukaan vaatteet pitäisi nimen omaan huuhtaista heti likaannuttua, silloin niitä ei tarvitse laittaa pesukoneeseen. Ja ainakin Popilla se vedenpitävä kalvo on laminoitu kankaan alle, eli ei kyllä pesussa kulu pois. Vaatteen pinnalla oleva "vedenhylkimiskäsittely" kuluu pesuissa, mutta kaupasta voi ostaa suihketta, jolla käsittelyn voi ihan itse uusia.

Meillä ainakin lapsi saa olla ihan rauhassa kalliit merkkiulkoiluvaatteet päällä siellä kuralätäkössäkin, sitä vartenhan ne vaatteet on hankittu! Mitä järkeä on maksaa vaikkapa Ticketin ulkoiluhousuista lähemmäs satasta, jos niitä ei voi käyttää ulkoillessa tai jos niiden päälle vedetään hengittämättömät kurahousut?
 
miunmau
Minullakin oli ala-aste ikäisenä mökillä aina syksyisin kurahousut. Mallia en muista oiko haalari vai tavan housut.

Ja kurakäsineet oli aina lapasten päällä. Niitä oi kiva lillutella veneen laidan yli järveen, kun oltiin verkoilla :)
 
viera.s
Juu, meidänkin lasta on jo 4-vuotiaana veikattu koululaiseksi, joten ikäarvio voi helposti parilla-kolmella vuodella heittää. Ja jos kurahousut on pakko ostaa, niin täytyyhän niitä sovittaa lapsen vastusteluista huolimatta. Ei siitä tulisi mitään, jos lapsen kiukuttelulle antaisi aina periksi.
 
Täh häh?
Tarviiko joitain kurahousuja sovittaa? Kai nyt vanhempien silmä suurin piirtein sanoo, ovatko passelit vai eivät. Eihän niiden nyt kuitenkaan niin kovin "istuvat" tarvitse olla :) Itse en ainakaan ole koskaan kaupassa sovittanut lapselle kuriksia, ja aina ovat hyvin sopineet, kun tarvetta on ollut.
 
viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja Täh häh?;30276833:
Tarviiko joitain kurahousuja sovittaa? Kai nyt vanhempien silmä suurin piirtein sanoo, ovatko passelit vai eivät. Eihän niiden nyt kuitenkaan niin kovin "istuvat" tarvitse olla :) Itse en ainakaan ole koskaan kaupassa sovittanut lapselle kuriksia, ja aina ovat hyvin sopineet, kun tarvetta on ollut.
Kyllä se rajatapauksissa tai uutta mallia testatessa on minusta hyvä. Lapsi ei toki mielellään sovittelisi mitään vaatteita, mutta keskustelulla on noista tilanteista selvitty, ei ole tarvinnut itkevää lasta väkisin pukea, ainakaan taaperoiän jälkeen.
 
viras
Alkuperäinen kirjoittaja mihinköhän;30275928:
Ihan tämmöinen tyhmä kysymys tuli mieleen kaupassa, kun joku äiti yritti sovituttaa kurahousuja tytölleen, joka ei millään olisi halunnut laittaa niitä päälleen, ja lopulta tippa silmässä niitä kiskottiin jalkaan ja äiti vielä kaikessa rauhassa sääti henkseleita sopivaksi, kun lapsi vaan olisi halunnut pois koko tilanteesta. :( Kärryynhän ne sitten lopulta laitettiin.
Lapsi näytti suunnilleen samanikäiseltä kuin meidän tokaluokkalainen, jolle en taatusti ostaisi kurahousuja, ellei jostain syystä itse haluaisi (no, ei todellakaan halua). Meillä on muita vedenpitäviä vaatteita.
ei varmaan pidä kurahousuja ei muotia...ja se että kurahousuista luovutaan kouluun mennessä.
 
10,8,ja 5v
Ulkoilma ihmisinä, kunnon sateella koko perhe siis aikuiset ja kouluikaiset lapset laitamme sadeasun päällemme!! Vaikka vaate olisi kuinka "vedenpitävä" se ei pidä vettä tunti tolkulla sateessa ulkoilua.
 
pihalla
Meidän pihapiiri on kurakeleillä niin sottaava maastoa, että pakko olla erikseen kurahousut kouluikäisellekin. Ei ne mikään lempivaate ole, mutta laittaa silti ihan kiukuttelematta. Kouluun eri vaatteet.
 
lto
Kyllähän se nimikin jo kertoo, koska niitä käytetään eli kurakousut=päälle kun on kura-aika. Jokainen tekee tietysti miten haluaa, mutta omassa pk:ssani vanhemmat haluavat että kurahousut puetaan lapsille, kun on märkää ja kuraista. Isommalla lapsella kosteuden kestävät vk-housut on myös ihan kätevät, mutta lapsesta riippuen kurahousut on ihan hyvä olla olemassa.
 

Yhteistyössä