Miksi ihmiset tulevat onnittelemaan ja kehumaan kun olen päässyt raskauskiloista?

  • Viestiketjun aloittaja vieras ap.
  • Ensimmäinen viesti
vieras ap.
Jos raskaus on (teko)syy lihoa niin silloin synnytys pitäisi olla syy laihtua. Eli ei ne raskauskilot "kuulu" jäädä vaan niistä kuuluukin päästä eroon. Eikös?
 
vierasss
Minulla tuli reippaasti painoa esikoisen raskausaikana, mutta ne ja lisääkin tippuivat niin, että olin alipainon rajalla. Onneksi ei tullut kukaan onnittelemaan. Ei ap:n mainitsemasta syystä vaan siksi, että lapsella oli pahat allergiat ja imetysdieetti, jatkuva kanniskelu ja uupuminen laihduttivat, kun en meinannut jaksaa edes syödä riittävästi. Olisin niin paljon mieluummin ottanut ylimääräiset kilot ja terveen, tyytyväisen ja hyvin nukkuvan vauvan, että laihtumisesta onnittelu olisi tuntunut rienaamiselta.

Ei ne äidin kilot ole oikeasti ollenkaan se tärkein asia tai edes kerro terveydestä tai siitä miten hyvin äiti voi.
 
arvostelun kohde
[QUOTE="nainen";30276665]Mä en ymmärrä ylipäätään sitä miksi muut tuijottaa niin tarkkaan odottavan äidin/synnyttäneen kiloja.

Naisten käytös on oikeasti ahdistavaa.[/QUOTE]

Näin. Minulle tuli esikon odotusaikana + 15 kg lisää, mutta se oli vain hyvästä kun lähtöpaino oli alipainon rajalla. Synnytyksen jälkeen äitini tokaisi että nyt vaan imetät paljon ja käyt kävelyillä niin saat noi kilot pois.

6:kk:tta synnytyksestä painoin enää 47 kg, kun lapsi oli kova syömään tissiä, oli koliikkinen, olin väsynyt enkä jaksanut syödä kunnolla mutta imetys kulutti hirveästi. Sitten taas suvussa ihmeteltiin että miten tuo nyt on noin laiha, syöppä jotain.

Nyt toisen odotus aluillaan, ja olen voinut todella huonosti. Pakko syödä tunnin välein, etten oksentaisi. Kilot on jo nousseet. Kiva tässä taas odotella, kuka kokee seuraavaksi asiakseen arvostella minun painonnousua tai sen pudotusta ja tehdä siitä jotain johtopäätelmiä (esim. että olen lihonut vain oman mässäilynhalun vuoksi, vaikka se ei todellakaan pidä paikkaansa)
 
"Jenis"
Mä oon ollu 2 kertaa raskaana ja 2 kertaa laihduttanut "raskauskilot" pois, eikä kukaan oo kommentoinut mun läskejä mitenkään. Pitäisköhän tästä loukkaantua? :D
 
viera.s
Joo, ei minusta painonmuutoksista pidä kommentoida mitään muuta kuin korkeintaan siinä tapauksessa, että ihminen on itse julistanut laihduttavansa. Sellainen ihminen todennäköisesti ilahtuu, kun tulokset huomioidaan. Muut voivat kommenteista yhtä hyvin myös loukkaantua, joten parempi pitää vaan suu kiinni.
 
vieras...
Minusta on pääsääntöisesti tarpeetonta ja usein epäkohteliasta kommentoida ihmisen painoa tai sen muutoksia mihinkään suuntaan. Mutta ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa miten sen painon "kuuluu" käyttäytyä, kyllähän sen vauvankin kuuluu syntyä ja silti siitä sopii onnitella ;) Eli turha ap tuon perusteella olettaa että ihmiset pitäisivät palautumistasi jotenkin poikkeuksellisena suorituksena.
 
Tolloja
Jotkut ihmiset nyt ovat ajattelemattomia ja herkkiä painojutuissa. Tällöin he varmaan onnittelevat toista, jos itsellä on ollut vaikeuksia kilojen karistamisessa ja olettavat kaikkien joutuvan huhkimaan niiden tiputtamisen eteen. :D Onneksi näitä on vähän mutta kun niitä kohdalle osuu niin huhhuh.
Jotkut taas luulevat vilpittömästi sanovansa kohteliaisuuden huomioidessaan ettet äidistä olekaan tullut traanivalas. (sori) ;)
Ja yleisesti on hyväksyttyä huomautella normaalipainosta tai sen alarajoilla oleville ihmisille, ei sitä osata ajatella ettei ko.henkilö nyt ilahdu hoikkuuden taivastelusta.. syitä kun on monia kuten kilojen kertymisellekin.
 
"Mymy"
Puhun ite omasta painostani ja painottomuudestani aika reippaasti ja suoraan, niin en ole loukkaantunut yhdestäkään, joka on kehunut laihtumisesta. Joka raskaudesta on tähän lyhkäseen varteen tullu ainakin sen 15kg lisää. Tai en tiiä onko se ees kehua, paremminkin toteamista kun sanotaan että ootkin tosi timmissä kunnossa. Ja juu, se johtuu imetyksestä ja siitä, että olen huono syömään. Ei paino oo mulle mikään herkkä asia niin ei vaivaa siitä puhuminenkaan. Tai muitten puhuminen mun painosta.

Silti, en mee kyllä ihan äkkiä kenenkään toisen kiloja kommentoimaan, ellei ota ensin itse puheeksi.
 

Yhteistyössä