Pienen vauvan limaisuus

  • Viestiketjun aloittaja Maaminen
  • Ensimmäinen viesti
Maaminen
Meidän 2,5kk ikäinen vauva on nyt kuukauden päivän kärsinyt ihmeellisestä tukkoisuudesta. Ensin oli flunssa hänellä (tällä hetkellä antibiootit päällä kun oli myös korvatulehdus) ja nyt on edelleen kovin limainen.
Päivisin ok mutta öisin/aamuisin ja lähes aina sen jälkeen kun on makuuasennossa ollut, joutuu nenäfriidaa käyttää. Lima on sellaista todella sitkeää ja kirkasta.

Lääkärissä käyty ja mtn vikaa ei löydy, neuvolasta kysyin niin heittivät ilmoille refluxin?
Muita oireita ei tosiaan ole, tyytyväinen vauva.
Ainoastaan tuo limaneritys ja satunnaisesti yskiskelee.

Tissillä on viihtynyt hyvin ja paino nousee :)

Onko muilla kokemusta, mitä voisi olla??
 
"Mymy"
Nyt tulee heti pelotteluainesta.

Noin pienen imetetyn vauvan ei kuuluis kovin herkästi olla kipeänä. Meillä oli just saman laista meininkiä, sen verran pahaa että ei voinu ollenkaan imeä rintaa ellei ensin tyhjänny nenää, piti koko ajan kovaa hengitysääntä ja kaikki unet oli pakko pää korkealla koholla nukkua. Mutta ei valittanu.

Talo oli ihan homeessa ja läpilaho. Kuukauden sisällä alettiin oireilla kaikki niin pahasti, että muutettiin telttaan kolmen lapsemme kanssa.
 
Maaminen
Juu mäkin olin ihan kauhuissani siitä että näin pieni sairastaa, mutta toisaalta meidän koko muu perhe mua lukuunottamatta sairasti kovan flunssan myös.. Nuo isommat sisarukset kun koulusta ja kerhosta kaikkia pöpöjä tuovat mukanaan :(

Vauva onneksi nukkuu ihan hyvin, mutta selkeästi tuon pitkän makuullaolon jälkeen on tukkoinen.
Mielestäni tuo lima ei ole yhtään "flunssaräkää" kun on ihan kirkasta ja tooosi sitkeää.

Oireileeko home yleensä iho-oireina vai hengitystie oireina?
 
"Mymy"
Molempina ja monena muunakin. Riippuu aivan ihmisestä. Meidän vauvalla oli just sellanen kirkas ja hiiiiiirmusen pitkäksi venyvä sitkeä lima. Välillä kun alko imettään, niin melkein heti puklasoksensi ekat maidot hirmusten limanauhojen kanssa pois. Nenästä imemällä sitä oli vaikeeta saada pois kun oli jossain syvemmällä ja sielä rohisi. Lopulta tuli vaan verta ja silti oli ihan limanen ja vaikee hengitys.

Kokeile sellasta Physiomer -merivesisuihketta. On paljon lempeämpi vaihtoehto kun tuo nenäfriida. Ei riko limakalvoja ja liottaa kurkustakin limaa pois.
 
Maaminen
Okei, täytyy seurailla ja viim alkuviikosta käydä taas näytillä jos ei yhtään helpota.
Astmaa mä itse mietin myös, sitä kun on meidän molempien puolilta tosi monella ja mulla ja miehellä myös on lievänä.
Tosin taitaa olla harvinaista että näin pienellä oireilisi.

Kiitos vinkistä, pitää käydä sitä hakemassa :)
 
Maaminen
Toivotaan että kyse on vaan flunssasta.
Mun mielestä tollanen pian kk päivät kipeenä 2kk ikäiselle on vaan todella pitkä aika... Ja se että ei oo päivisin juuri ollenkaan tukossa, paitsi kun esim herää päikkäreiltä.
Mennään jo huomenna aamusta lääkäriin, voihan olla ettei antibiootit oo vaan toiminut ja korvatulehdus on kaiken tän takana :)
 
"joopajoo"
Voisiko ilman kosteuttaminen unien aikana auttaa. Minulle joku neuvoi kastelemaan pyyhkeen ja laittamaan vauvan sängyn päätyyn kuivumaan.Kuivuessaan kosteuttaa ilmaa ja pitää nenän auki. Voi ainakin sitä kokeilla jos vähentäisi limaisuutta ja estäisi liman muuttumisen sitkeäksi.
 
vierass
Onhan vauvalla uusi patja (kuitenkin auki "tuuletettu" ennen kuin syntyi) ja puhtaat petivaatteet? Vähän ehkä allergiselta vaikuttaa, mulle tulee tommosta jos syön jotain mille oon allerginen tai käyn hometalossa.
Meidän vauva meinasi 6kk ikäisenä tukehtua sitkeään kirkkaaseen limaan, joten veisin kyllä herkästi lääkäriin kun noin pienestä on kyse.
 
Maaminen
Itseasiassa patja on vanha.. Meillä on myös kissa joten oon miettinyt tuota allergiaa ja kysyin lekurilta siitä myös. Hän oli sitä mieltä että näin pienet reagoi ihollaan jos on allerginen esim kissoille tms.

Yskä on pienellä pahentunut, päivällä kun kirjoitin niin oli satunnaista köhimistä mutta nyt on paljon useammin yskimistä ja ilmaisuutta. Mennään heti aamusta lääkäriin.
Sais nyt alkaa pieni jo parantumaan :(
 
Maaminen
Lääkärissä käyty taas yksityisellä, tämä epäili allergiaa (?). Olen aina luullut että näin pienet oireilevat ihollaan.
Mutta nyt sitten maanantaina allergiatesteihin (prick). Kissaa hän ensisijaisesti epäili.
Korvat oli kunnossa.

Hengitys ei rohise vaan lima on nielussa ja nenässä.
Pieni on ihan köhänen :(
 
Maito
Maidon proteiini lisää joillain lapsilla limaisuutta, ties miksi. Ei se ole edes mitään allergiaa, limakalvoilta ihan normaalisti erittyvä lima vain sitkistyy ja jää helpommin tukkimaan nenää ja nielua. Aika auttaa kun maidonkäyttö vähenee ja asento muuttuu pystymmäksi.
 

Yhteistyössä