Pk:ssa käyvät, syödäänkö teillä aamupala kotona vai päiväkodissa? + Aamurytmi?

  • Viestiketjun aloittaja aaaapeee
  • Ensimmäinen viesti
aaaapeee
Hei te joilla on lapset päiväkodissa: syökö teidän lapset aamupalan kotona vai päiväkodissa? Jos päiväkodissa, niin miten lapset pärjää sinne asti? Ovatko he vähänälkäisiä aamuisin muutenkin? Ja muutenkin, millanen aamurytmi teillä on?

Meillä 2 v lapsi herää klo 7-8 (viim kasilta herätetään) ja ysiksi vasta mennään päiväkotiin. Syömme siis kotona, koska tarhassa ei tuohon aikaan enää aamupalaa saisikaan ja lapsi on joka tapauksessa supernälkäinen heti herättyään.

Nyt ehkä alamme viemään lasta kasiksi, jolloin aamupalaa saisi, mutta mietin, jaksaako lapsi tyhjin vatsoin päiväkotiin asti. Miten teillä tehdään?
 
täällä
Meillä lapset menevät päiväkotiin jo klo 7, eli kotoa lähdetään 6.30. Aamupalahan on vasta lähempää kahdeksaa.

Meillä kummallakaan lapsella ei ole aamusta nälkä, mikä on välillä kotipäivinä ongelma jos heti aamusta joudutaan lähtemään. Eli heille sopii hyvin olla hereillä pari tuntia ennen aamupalaa.
 
vierass
Päiväkodissa aamupala ja hyvin jaksavat, joskus jos heräävät aikaisin tai on muuten kova nälkä niin saavat palan leipää tms ennen lähtöä.

Herätys viimeistään klo 7.30 (usein heräävät itsestään aikaisemmin), vaatteet päälle ja kävellen päiväkotiin, parisataa metriä onneksi vaan matkaa.
 
Viertvh
Meillä tyttö menee päiväkotiin 6.30 ja ei pärjää syömättä aamupalalle saakka, joten kotona herätetään vähän vaille kuusi ja syö yhdessä meidän vanhempien kanssa aamupuron. Syö sitten päiväkodissa toisen aamupalan klo 8. Ja ikää tytöllä 4 vuotta.
 
viera.s
Meillä ei ole lapsella koskaan nälkä heti herättyään, joten päiväkodin aamupala tulee pikemminkin liian aikaisin. Kun kotona ei syödä aamupalaa ja päiväkotiin on lyhyt matka, ei lapsen tarvitse herätä kuin puoli tuntia ennen hoidon alkua ja siellä on silloin heti kahdeksalta aamupala.

Jos aamupala pitäisi syödä kotona, se olisi suuri ongelma, koska esimerkiksi viikonloppuisin lapsen saa syömään aamupalaa aikaisintaan tunnin, usein vasta parin tunnin päästä heräämisestä. Pitäisi siis herättää lapsi tosi aikaisin.
 
aaaapeee
Hih, hauskaa miten erilaisia lapset on. Meillä ei mitenkään kahta tuntia jaksaisi ilman aamupalaa. :) Kuulostaa kyllä kivalta, jos ei tartte herättää kuin puoli tuntia ennen hoidon alkua,
 
"Veera"
Meillä lapset heräävät klo 6-7 ja syövät aina kotona aamupalan. Menevät vähän yli kahdeksan tarhaan ja saavat päättää syövätkö vielä toisen aamupalan siellä.
 
aaaapeee
Oho, oottepa ripeetä porukkaa. Meillä menee aamusta jo vartti siihen että köllötellään sängyllä ja heräillään ja kiehnätään aamu käyntiin. Ei onnistuis 20 minuutin pikalähtö meiltä (siis vaikka ite ois herännyt jo aiemmin). Wou!
 
Reea
Meillä lapset herää n. 7.15 ja päiväkodilla ollaan n. klo 8 ja menevät suoraan aamupalajonoon. Periaatteessa voisivat syödä aamupalan kotonakin, mutta kokemus on osoittanut, että aamu sujuu paljon jouhevammin kun se syödään päiväkodilla.
 
"Jenis"
Meillä on aina syöty aamupala kotona, riippumatta aikatauluista. Ollaan hitaita heräämään koko porukka, ja tykätään siitä että ei ole kiire. Nykyrytmissä herätään noin 07.30, päiväkodille lähdetään noin 08.45, ja siinä välissä pötkötellään, hoidetaan aamutoimet, syödään aamupala ja katotaan vähän lastenohjelmia.
 
Liekkiö
Lapset herää klo 5-7, 7.45 lähdetään päiväkotiin jossa ollaan klo 8. Ja ryhmä lähtee aamupalalle 8.10. Syövät päiväkodilla ja ovat isoruokaisia joka aterialla.
 
Jos menevät hoitoon ennen aamupala-aikaa, syövät sen sitten hoidossa. Tämä ei ole ongelma, koska ruoka maistuu useimmiten vasta tunti-kaks heräämisen jälkeen. Ovat siinä samanlaisia kuin vanhempansa.

Tällä viikolla oon herättäny lapset kello 6 ja ekassa hoitopaikassa ollaan tasan 6.30 siitä sitten ajan nuoremman omaan päiväkotiinsa.

Nopeat aamut on helppoja, lapset ylös, vaatteet odottaa olohuoneessa, ne puetaan, vessaan pissalle ja hampaiden pesulle, pastillit naamariin ulkovaatteet päälle ja autoon. 22 minuuttia oon laskenu meille lasten kanssa aamuun aikaa. Itseasiassa tällaiset lähdöt sujuvat paremmin, kuin sellaset, jolloin lähdetään liikkeelle puoliysin aikaan. Lapset ehtivät keksiä kaikkea puuhasteltavaa ja leikit jää kesken ku pitää lähteä.
 
jeppp
Oho, oottepa ripeetä porukkaa. Meillä menee aamusta jo vartti siihen että köllötellään sängyllä ja heräillään ja kiehnätään aamu käyntiin. Ei onnistuis 20 minuutin pikalähtö meiltä (siis vaikka ite ois herännyt jo aiemmin). Wou!
Meillä ei olla aamuihmisiä ja siksi nukutaan siihen asti, kun pitää nousta. Mies lähtee ovesta 6.45. Mä herään silloin. Käyn suihkussa, juon kahvit ja meikkaan. Herätän kolmikon 3v, 5v, 6v klo 7.20. Käyvät pissalla, pestään hampaat ja puetaan päälle. Pihalla ollaan vartti heräämisestä. Päiväkotiin 5min.
 
6.30 viimeistään ylös,jugurtti naamaan ja hoitoon 7.15,kunnon aamiainen siellä. Meillä pk on noin minuutin automatkan päässä,joten kauheasti ei aikaa mies tarvitse aamulla että saa muksut sinne vietyä.
 
Silloin kun nuorimmainen vielä päiväkodissa oli, hän söi kotona samalla kuin koululaisetkin. Siis 6.30 ylös, 6.50 aamupala ja 7.30 hoitoon. Tuttavan tuskailuja aamulla kiukkuavista lapsista usein kuuntelen ja olen sanonutkin, että minäkin olisin pirun kiukkuinen jos joku tulisi herättämään, vaatisi heti pukemaan ja pesemään hampaat, ja ulkona pitäisi olla vartissa. Meille sopii paljon paremmin rauhalliset aamut kun ehtii aamupalapöydässä vähän jutellakin ja heräillä rauhassa.
 
"xXx"
Herätys 6:15, päiväkodilla viimeistään 6:45. Ei syö kotona mitään, juo lasin vettä ja pesee hampaat. Kotonakaan ei aamupala maistu ennen kun on ollut vähintään tunnin, yleensä kaksi hereillä. Tyttö 4v.
 
"Ilona"
No meillä syödään kotona, on syöty koko päivähoitohistorian ajan ja nyt vanhempi meni jo kouluun. Tämä ihan siitä syystä, että mun mielestä aamiainen on tärkeä ateria, ja haluan varmistaa että jotain on syöty, ja mieluummin monipuolisesti. Mitä oon noita päiväkodin vesipuuroja katellut niin en kauaa itse pärjäisi sellaisella... Enkä olis varma söiskö ne sellaisia kunnolla. Lisäksi tosiaan itse myös koen että on tärkeää että siinä aamussa on edes jotain kanssakäymistä lapsen kanssa, eikä vaan pilapikaa autoon suoraan sängystä... Joskaan en väitä että nää aamut aina olisi auvoisia, mutta silti. :) Meillä aamut alkaa yleensä niin että 4-v katselee pikkukakkosta mun kainalossa kun juon aamukahvini, koululaisen joutuu herättämään suoraan aamupalalle. :)
 
"saana"
Meidän lapsella ei myöskään ole nälkä heti herätessä. Meillä ei kukaan syö aamupalaa kotona. Itse herään 6.50, lapsen herätän n. klo 7.10, hoitoon ehditään puoli kahdeksaksi. Aamupala siellä 8 maissa. Itse syön töissä aamupalan aamukahvin yhteydessä, mies ei syö lainkaan.
 
"äiti kolmelle"
Meillä lapset herätetään 7.30, klo 7.50 lähdetään päiväkotiin, klo 8 saavat aamupalan siellä. Kannattaa opettaa pois moiset "aamuköllöttelyt", jos haluaa ripeästi aamun käyntiin. Meillä sitten köllötellään kotona viikonlopun aamut, jolloin aamupalalle menokin voi olla myöhempään. Toisaalta vaikuttaa ettei teillä ole kiire sinne päiväkotiin, joten syökää rauhassa aamupala kotona ja viet sitten kun viet, mikäli se pk:n henkilökunnallekin sopii.
 
"mie"
Meillä kaikki lapset herätellään klo 7 ja noin 7.15 otetaan aamupalaa.
Päiväkoti-ikäinen ei sitä tarvitsisi, mutta haluaa syödä, kun isosiskotkin syövät.
Hänelle annetaan kuitenkin yleensä vain jotain pientä (siskot syövät sitten enemmän)
7.45 ovesta ulos koko konkka ronkka
8.00 nuorimmalla päiväkodissa aamupala ja syö siellä sen verran kun haluaa (yleensä ei ota puuroa, mutta ottaa leivän ja ja mahdollisen tuorepalan)
Päiväkodissa tietävät, että syö jotain jo kotona joten eivät tuputa enempää.
 

Yhteistyössä