läpsäisin kissaa kun se puri, nyt itkettää...

  • Viestiketjun aloittaja "esikoinen tulossa"
  • Ensimmäinen viesti
"esikoinen tulossa"
Tilanne on siis tämä et meillä on n. 1v vanha kissa ja minä olen raskaana. Kissa on huonoista oloista ja erittäin vahva persoona eikä sillä ole ollut emoa tarpeeksi pitkään. Protestoi helposti jne... Noh kissa myös puree niinkuin kissat tekee mutta tää myös hyökkii ja kun sen häätää niin se hyökkii uudelleen. Tänään oon koko päivän tapellu tuon kissan kanssa. 3 kertaa se on aloittanut hyökkimisen tänään ja olen kirjaimellisesti saanut repiä tuon pedon irti itsestäni. Nyt jotenkin paloi käämit kun jouduin repimään kissan irti käsivarrestani. Huusin sille ja läpsäisin päähän. :'( On tosi huono omatunto ja itkettää. Olen aina ollut väkivaltaa kohtaan todella vastaan ja nyt itse sorruin läpsäisemään kissaa ! Viatonta eläintä ! Miten tästä pääsee yli ja miten saan kissan kuriin ? Tuo hyökkii ihan silmille ! Siis koittaa naamaan käydä kiinni tai juurikin käsiin. Laskettuun aikaan on enää hetki enkä halua asettaa vauvaa vaaraan...
 
vierass
Mä kyllä luopuisin kissasta. Itselläni ei nyt eläimiä ole mutta lapsena oli kissa ja koira ja ne kyllä käyttäytyi siivosti. Ei eläimilläkään oo oikeutta ihmisten kimppuun käydä. Miten estät ettei kissa käy vauvan kimppuun?
 
"esikoinen tulossa"
Mutta ei se ole sen kissan vika että se perseilee. Tuo pieni viaton eläin on 6vk vanhana annettu uuteen kotiin jossa se ei saanut ruokaa tms. Meille se tuli aliravittuna ja kipeänä 12vk vanhana. Tuo kissa ei tiedä mistään mitään eikä se tiedä miten kissan kuuluu olla.
 
pyylevä rotta
[QUOTE="esikoinen tulossa";30278066]Mutta ei se ole sen kissan vika että se perseilee. Tuo pieni viaton eläin on 6vk vanhana annettu uuteen kotiin jossa se ei saanut ruokaa tms. Meille se tuli aliravittuna ja kipeänä 12vk vanhana. Tuo kissa ei tiedä mistään mitään eikä se tiedä miten kissan kuuluu olla.[/QUOTE]

Mene käymään eläinlääkärin luona. Vieläpä sellaisen luona joka on erikoistunut kissojen käytöshäiriöihin. Ehkä hän osaisi antaa hyviä vinkkejä sinulle pärjätä otuksen kanssa kun lapsi syntyy ja ennen sitäkin.
En piikille veisi missään nimessä! Vaan koittaisin selvittää mistä käytös johtuu ja miten sitä voi muuttaa. :)
 
Mue
Kokeilisin noihin hyökkimisiin vesisuihkausta kukkien sumutuspullosta, jos et vielä ole kokeillut. Pullo pitää olla vaan käden ulottuvilla koko ajan ja suihkaus tulla vähän yllättäen, ettei kissa yhdistä sitä heti käteen. Toisilla toimii, toisilla ei.
 
pyylevä rotta
[QUOTE="esikoinen tulossa";30278070]No sitä juuri mietin et miten estän. En voi vauvaa asettaa vaaraan. Tuo kissa ei pure mun miestä ollenkaan. Vaan mua.[/QUOTE]

Onko kissa hyökkäillyt aina vain vasta raskautesi alettua?
 
[QUOTE="esikoinen tulossa";30278066]Mutta ei se ole sen kissan vika että se perseilee. Tuo pieni viaton eläin on 6vk vanhana annettu uuteen kotiin jossa se ei saanut ruokaa tms. Meille se tuli aliravittuna ja kipeänä 12vk vanhana. Tuo kissa ei tiedä mistään mitään eikä se tiedä miten kissan kuuluu olla.[/QUOTE]
En silti katsoisi moista käytöstä. Entä jos se oikeasti raapii teidän vauvalta silmät päästä tmv? :(
 
pyylevä rotta
[QUOTE="esikoinen tulossa";30278113]Raskauden alettua. Vesi ei toimi, ollaan muihin juttuin sitä testattu.[/QUOTE]

Se voi liittyä raskaushormonien aiheuttamaan esim kehon hajun muutoksiin yms. Kissasi aistii sinussa tapahtuvat muutokset. Eli en olisi vielä kovin huolissani, koska se todennäköisesti loppuu kun synnytät lapsen.
Seuraile tilannetta tarkkaan synnytyksen jälkeen ja anna kissasi tutustua uuteen tulokkaaseen!!! Vahdit vieressä ja muista myös vauva-arjessa antaa kissallesi huomiota, koska jos hylkään kissan vauvan takia voin melko varmasti luvata käytösongelmien tulevan esiin pahana.

Seuraile nyt tilannetta oikeesti vielä syntymän jälkeen.
 
viera.s
Kyllä minä veisin piikille niin purevan kissan kuin koirankin. Olkoon eläimen syytä tai ei, luonnevikainen kissa ei sovellu lemmikiksi, varsinkaan lapsiperheeseen. Tuskin se itsekään on onnellinen, kun noin häiriintyneesti käyttäytyy.
 
"esikoinen tulossa"
Sitähän mä Feger pelkään että vauvalle käy jotain. Se me ollaan miehen kanssa päätetty et jos me ei kissaa voida pitää niin piikille se lähtee koska tuo kissa tarvii ymmärrystä ja se kyllä pelottaa millaiseen paikkaan tuo vois joutua :(
 
Vieraileva
Kissoja ei silti kannata, eikä saa lyödä. Ovat sen verran pieniä ja hentoja eläimiä, että voi sattua pahasti. Saattaa mennä lesim kylkiluita poikki, tai tulla sisäelinvaurioita. Tiedän kissan jonka toinen silmä sokeutui päähän lyönnin seurauksena.
 
Eläinlääkäri
Voin vastauksiesi perusteella arvailla, että kyse on raskaudestasi. Kissa ei koe sinua enää tutuksi, koska olet ulkonäöltäsi muuttunut. Koittakaa alussa pitää vauva ja kissa erillään. Totuttakaa kissaa uuteen "nyyttiin". Loikoilkaa perheenä sohvalla, toinen silmä kissassa. Älkää vain piikittäkö, kissalla ei (lukemani perusteella) ole luonnevikaa, se vierastaa sinua!!
 
"esikoinen tulossa"
En minä niin kovaa läpsäissyt että olis mitään käynyt. Kissaa ei sattunut tms. Lyömisen kovuus vastasi napakkaa tökkäystä.

Otin yhteyttä eläinten käytöshäiriöihin perustuneeseen hlö. Odotan häneltä vastausta ja varmaan eläinlääkäriin soitan huomenna kysyäkseni heidän mielipidettä.
 
Vieraileva
[QUOTE="esikoinen tulossa";30278266]En minä niin kovaa läpsäissyt että olis mitään käynyt. Kissaa ei sattunut tms. Lyömisen kovuus vastasi napakkaa tökkäystä.

Otin yhteyttä eläinten käytöshäiriöihin perustuneeseen hlö. Odotan häneltä vastausta ja varmaan eläinlääkäriin soitan huomenna kysyäkseni heidän mielipidettä.[/QUOTE]

Ei ollutkaan tarkoitus siinä mielessä sanoa et pahoittaisit mielesi. Noin yleisellä tasolla mainitsin asiasta. Ihmiset helposti kurittavat omasta mielestään huonosti käyttäytyviä elämiä, eivätkä hoksaa ottaa huomioon etteivät ne kestä kovaa käsittelyä.
 
Kissanomistaja vuodesta 1987
Tuota noin, miten yleensä leikität kissaa? Kissa on ehdottomasti liian nuorena vierotettu emosta ja sen vuoksi kanssakäyminen muiden sisarusten sekä emon kanssa on jäänyt vaillinaiseksi. Sen vuoksi kissa ei välttämättä ole oppinut puremaan hellemmin, koska sisarukset eivät ole sitä opettaneet leikkimään.
Kysyisinkin nyt että miten leikität kissaa ja onko teillä kissalle erikseen leluja/kiipeilypuita, yms.? En suosittele lainkaan leikkimään kädellä tai jaloilla, ehdottomasti kissalle pitää opettaa että vain lelujen pureminen ja vaaniminen on sallittua. Epäilen että lähetät kissalle signaaleja että leikit hänen kanssaan, kun se käy kiinni jalkaan tai käteen. Läpsiminen voi olla osoitus jopa rajusta leikistä.

Kissoilla on oma kieli ja tapa kommunikoida. Kissa ei ymmärrä huutoa, läpsimistä tai kädellä pois työntämistä, vaan se voi sille merkitä että olet mukana rajussa leikissä. Tällä viestistät kissalle vaan sitä että se voi tarrautua sinuun kiinni vielä rajummin.

Kun kissojen lajitoverit eivät hyväksy toistensa käytöstä, ne sähisevät ja murisevat, ja kääntävät selkänsä sekä lähtevät pois. Kokeilisin sinuna kommunikoida kissan kanssa kissan tavoin. Minä leikkiessäni kissojen kanssa, jos nämä tarraavat liian kovaa minusta kiinni, sähisen ja katson silmiin. Normaali kissa kyllä ymmärtää viestin.

En sinuna veisi kissaa piikille, uskon että voisit löytää sille uuden kodin jos vaan kerrot rehellisesti ja avoimesti kissan tilanteen. Esim. minä olen omistanut kissoja jo vuodesta 1987 lukuisia, ja minulla on ollut niin tavallisia kuin löytökissojakin, ja osa on ollut ns. ongelmatapauksia jotka hyvällä asiantuntevalla hoidolla ovat muuttuneet maailman ihanimmiksi kissoiksi.

Myös minulla on vauva, joten ymmärrän huolesi, ja kissanomistajana minun tulee kaikesta huolimatta aina valvoa kissaa sekä vauvaa.
 
"esikoinen tulossa"
Meidän kissa ei ymmärrä sähinää vaan se yrittää hyökätä naamaan. Eikä tä ole normaali kissa. Ei niin pienenä vieroitettu osaa olla kissa koska kukaan ei ole sitä opettanut. Me leikimme kissan kanssa naruilla ja hiirileluilla yms. Ei koskaan käsillä tai jaloilla.
 
"Noh kissa myös puree niinkuin kissat tekee"

Kissat eivät pure! Kyllä jos meidän kissat rupeais tuollasiksi niin en uskaltaisi pitää lasten kanssa, antaisin joko pois tai piikille, riippuen rauhoittuuko kissa jossain muualla. Ja on niitä kissoja jotka on aikaisin vieroitettu, mutta osaavat käyttäytyä, riippuu siitä kuinka paljon omistaja on antanut tehdä. Meillä ei yksikään kissa ole saanut mennä pinnasänkyyn, edes vaikka ollut tyhjä! Ovat saaneet lähdöt samantien jos olen sieltä löytänyt. Ja ihan ronskisti olen nostanut ja "heittänyt" jatkamaan matkaansa.
 
äippä 4:lle
Kissalta henki pois!! älä nyt hyvä ihminen ota riskiä että kissa raapii vastasyntyneen ohuen ihon rikki tai silmät vauvan päästä tai puree vauvaa!! En kyllä kattelisi tollasta kissaa päivääkään,kyllä kissa yleensä on sellainen joka EI PURE! Kissa vaihtoon ja vauvan turvallisuus etusijalle.
 

Yhteistyössä