4 vuotias riehuu ennen jumppaa ja sen jälkeenkin vaikea lähteä harrastuksesta , muilla tällaista?

  • Viestiketjun aloittaja senhja
  • Ensimmäinen viesti
senhja
ollaan aloitettu 4 vuotiaan kanssa jumppaharrrastus. lapsi jää itse ryhmään ja vanhempi sitten hakee jumpan jälkeen, kestää 40min.

Lapsi tykkää että käydään harrastuksessa, mutta aina ennen ryhmään jäämistä on hirmuista riehumista ja älämölöä kun odotellaan jumppaan pääsyä, jumpassa menee opettajan mukaan ihan hyvin ja on iloinen jne. Jumpasta päästyään kun näkee vanhemman on yhtäkkiä taas hirmu kiukku ja riehunta päällä ja ei suostuta pukemaan ja ollaan muutenkin vauvoja, maataan lattialla jne. Ihan ihmeellistä käytöstä. Vasta kun päästään kotiin lapsi rauhoittuu ja kertoo iloisesti mitä on jumpassa tehnyt.

Onko muilla tällaista? Pitäskö sinne jumppaa mennä viime minuuteilla ettei tule sellaista ylenmääräistä riehumista ennen jumppaa pitkin pukuhuonetta ja yleisiä käytäviä ja olla heti joku välipala tms. kun lähdetään jumpasta vai miten hoidatte lapsen harrastuksiin niin ettei mitään kiukkukohtauksia tms. ole.

olen huomannut että monet vanhemmat pukevat 4-6vuotiaat lapset harrastuksen jälkeen vaatteisiin vaikka nämä lapset osaisivat itse ja suunnilleen kantavat sylissä autoon ja usein nämäkin lapset rääkyvät, itkevät samalla. Tietysti vaikea oman lapsen vielä vaikea pukea itse kun muut puetaan mutta tähän en lähtisi, koska mielestäni 4 vuotias pukee itse kun osaa vaikka kaveri puettaisiin.
 
"vieras vaan"
veikkaisin että kyseessä vain jännitys ja siirtymätilanne.. Pois lähtiessä voit kokeilla kelloa ja sanoa et kerkeetkö pukea ennenkuin kello soi (Puhelimen ajastus vaikka päälle).. kotona no toisilla lapsilla toimii kun sanotaan vasta pikkasta vaille ennen lähtöä et nyt mennään jumppaan, kun taas toiset lapset tarvitsevat viikon varoajan että pystyvät järkeilemään jumppaan lähdön
 
Reea
No joskus on ihan järkevää joustaa omista periaatteista...eli kyllä minäkin mieluusti pukisin väsyneen lapsen ja lähdettäisiin nopeasti kotiin palautumaan jumpasta. Ei se lapsi siitä mene pilalle tai taannu, jos kerran viikossa aikuinen "hemmottelee" pukemalla. Tuossa teidän tilanteessa kärsitte kaikki peräänantamattomuudestasi, vähän kuulostaisi siltä.

Minä menisin ihan viime minuuteilla jumppaan tai sitten keksisin paikanpäällä lapsen kanssa jotain puuhaa, ettei lapsi ehdi jännittämään jumppaan menoa. Voisko siellä esim. kierrellä rakennusta ja tutkia mitä paikkoja löytyy tms.? Ja sitten poistuminen mahd. nopeasti, vaikka niin että aikuinen auttaa vaatteiden kanssa.
 
"kesis"
kuulostaa tutulta...viime min jumppaan...reippasti riisunta ja ovesta vauhdilla sisään. kun tulee ulos niin banaani kouraan, vaatteet päälle ja ulos =) toimi meillä
 

Yhteistyössä