Rippikuva huonolle kummille?

  • Viestiketjun aloittaja Pass
  • Ensimmäinen viesti
Pass
Laittaisitko rippikuvan sellaiselle kummille, joka ei tullut konfirmaatioon tai juhlaan, ei reagoinut kutsuun mitenkään, eikä ole moneen vuoteen reagoinut esim. Synttärikutsuihin edes kortilla? Mitään syytä ei ole tähän outoon käytökseen. Aikuisia tavatessaan on aina ns. Normaali. Olen jo vuosia pahoittanut mieleni lapsen puolesta tämän "kummin" takia.
 
"katten"
Tuota noin....vaikka pidän kummilapsistani tosi paljon, muistan ja tapaan heitä, niiin en halua heistä valokuvia. En tiedä mitä teen niille kuville? Säilytän jonkun aikaa, koetan tunkea jonnekin papereiden väliin, tökkään magneetilla jääkaapin oveen ja lopulta revin kuvat roskiin. Ja jos on muutenkin tympeä kummi, niin tuskin ilahtuu kuvasta. Hänkään ei keksi sille käyttöä, joten säästä vain rahasi.
 
"jeep"
[QUOTE="katten";30278826]Tuota noin....vaikka pidän kummilapsistani tosi paljon, muistan ja tapaan heitä, niiin en halua heistä valokuvia. En tiedä mitä teen niille kuville? Säilytän jonkun aikaa, koetan tunkea jonnekin papereiden väliin, tökkään magneetilla jääkaapin oveen ja lopulta revin kuvat roskiin. Ja jos on muutenkin tympeä kummi, niin tuskin ilahtuu kuvasta. Hänkään ei keksi sille käyttöä, joten säästä vain rahasi.[/QUOTE]

Outoa käytöstä! Revit kuvat???
 
"viola"
[QUOTE="katten";30278826]Tuota noin....vaikka pidän kummilapsistani tosi paljon, muistan ja tapaan heitä, niiin en halua heistä valokuvia. En tiedä mitä teen niille kuville? Säilytän jonkun aikaa, koetan tunkea jonnekin papereiden väliin, tökkään magneetilla jääkaapin oveen ja lopulta revin kuvat roskiin. Ja jos on muutenkin tympeä kummi, niin tuskin ilahtuu kuvasta. Hänkään ei keksi sille käyttöä, joten säästä vain rahasi.[/QUOTE]

Outoa minustakin. Revitkö vanhempiesi, isovanhempiesi kuvatkin? Omasi? Vai ainoastaan kummilapsesi kuvat? Et arvele, että saattaisit vanhempana haluta niitä katsella, tai lapsesi? Minulle valokuvat ovat aarteita, harmittaa vain kun nyt digikuvien aikana oikeita valokuvia tulee teetettyä niin vähän.
 
hmmmm
[QUOTE="katten";30278826]Tuota noin....vaikka pidän kummilapsistani tosi paljon, muistan ja tapaan heitä, niiin en halua heistä valokuvia. En tiedä mitä teen niille kuville? Säilytän jonkun aikaa, koetan tunkea jonnekin papereiden väliin, tökkään magneetilla jääkaapin oveen ja lopulta revin kuvat roskiin. Ja jos on muutenkin tympeä kummi, niin tuskin ilahtuu kuvasta. Hänkään ei keksi sille käyttöä, joten säästä vain rahasi.[/QUOTE]

Just. Rajoittuuko tuo vain kummilapsiin vai kaikkiin läheisiin ihmisiisi? Outoa. Eikai niille kuville mitään ihmeellistä tartte tehdä, mulla ainakin on sellainen pieni arkku johon olen kerännyt muistoja ja kuvia vuosien varrella monista ihmisistä. Sinne ne sitten päätyy kun ovat hetken olleet esim. jääkaapin ovessa. Niitä on ihan kiva joskus penkoa ja muistella, ja sit taas tunkea kaappiin.

En lähettäisi kuvaa tuolle kummille. Tuskin sillä sitten mitään tekee, jos ei edes lasta halua tavata.
 
vierass
[QUOTE="M33";30279952]Mitä ihmeellistä kuvien repimisessä on? Eikö ne kuvat ole järkevääkin repiä ennen roskiin laittamista jo ihan tietosuojan vuoksi?[/QUOTE]

En kyllä oo koskaan kuullut että joku repis valokuvat! Oon luullut että ne on tapana säilyttää ja sitten myöhemmin voi katsoa että miten on ihmiset vuosien kuluessa muuttuneet. Mä pidän aina hetken esillä ja sit laitan laatikkoon muiden valokuvien kanssa mutta ei oo tullut mieleenkään niitä hävittää. Ihania muistojahan ne on!
 
"M33"
Ei meillä ainakaan säilytetä paperivalokuvia eikä joulukortteja eikä kerätä muutenkaan roinaa laatikoihin. Digitaalisia kuvia on vajaa teratavu. Mikä niissä valokuvissa on niin maagista, ettei niitä pois voisi heittää?
 
En laittaisi
En laittaisi. Ihan siksi, että kyseistä kummia ei selkeästi kiinnosta, jos ei kerta edes reagoi kutsuihin mitenkään. Sitäpaitsi mä olen luullut että rippikuva on lähetetty yleensä ns. "kiitoskorttina" muistamisesta.
 
vierass
[QUOTE="M33";30280203]Ei meillä ainakaan säilytetä paperivalokuvia eikä joulukortteja eikä kerätä muutenkaan roinaa laatikoihin. Digitaalisia kuvia on vajaa teratavu. Mikä niissä valokuvissa on niin maagista, ettei niitä pois voisi heittää?[/QUOTE]

Valokuvat on muistoja. Ei niitä oo mun mielestä mitään syytä hävittää. Jos oot naimisissa niin ootko repinyt hääkuvasikin?
 
vierass
En lähettäisi kuvaa, ootta te ihmeellisiä kun onnistutte valitsemaan lapsillenne tuollaiset kummit järjestään, ei mun lapsien kummit käyttäydy todellakaan tuolla tavalla. Muistavat muutenkin kuin vain merkkipäivinä.
 
"M33"
Valokuvat on muistoja. Ei niitä oo mun mielestä mitään syytä hävittää. Jos oot naimisissa niin ootko repinyt hääkuvasikin?
Koeta nyt uskoa, että kaikki eivät halua kerätä nurkkiinsa vanhoja valokuvia, postikortteja, ravintoloiden ruokalistoja, leffalipun kantoja tai muutakaan krääsää. Niitä ei ole siis mitään syytä alunperinkään jemmata mihinkään laatikon perälle. Digitaalisessa muodossa kuvat eivät vie tilaa, ja niitä voi katsella vaikka puhelimella koska tahansa.
 
iu
[QUOTE="M33";30280312]Koeta nyt uskoa, että kaikki eivät halua kerätä nurkkiinsa vanhoja valokuvia, postikortteja, ravintoloiden ruokalistoja, leffalipun kantoja tai muutakaan krääsää. Niitä ei ole siis mitään syytä alunperinkään jemmata mihinkään laatikon perälle. Digitaalisessa muodossa kuvat eivät vie tilaa, ja niitä voi katsella vaikka puhelimella koska tahansa.[/QUOTE]

Teillä on digitaalinen hääkuva?

Mitenkäs sellaisten läheisten kuvat, joista ei ole mahdollista saada digikuvia (edesmenneet vanhemmat sukulaiset ym.) - vai oletko skannannut vanhoja paperikuvia koneelle? (Tätä mä olen itsekin tehnyt, mutta kyllä mulla ne paperikuvatkin edelleen on tallella, kun ei koskaan voi tietää, mitä noille digitiedostoillekin tapahtuu.)
 
"M33"
Teillä on digitaalinen hääkuva?

Mitenkäs sellaisten läheisten kuvat, joista ei ole mahdollista saada digikuvia (edesmenneet vanhemmat sukulaiset ym.) - vai oletko skannannut vanhoja paperikuvia koneelle? (Tätä mä olen itsekin tehnyt, mutta kyllä mulla ne paperikuvatkin edelleen on tallella, kun ei koskaan voi tietää, mitä noille digitiedostoillekin tapahtuu.)
Olen skannannut esimerkiksi omia lapsuudenkuviani ja isovanhempieni arkiston vanhoja kuvia. Digitaaliset valokuvat, jotka on varmuuskopioitu vaikka Crashplanin tai Backblazen avulla, ovat paljon paremmassa turvassa kuin paperikuvat lipaston laatikossa ja digitaaliset kuvat läppärin kovalevyllä. Kun kaikki versiot kuvista sijaitsevat samassa asunossa, yksi tulipalo riittää pyyhkimään kaiken datan. Kaikesta datasta pitäisi olla ainakin yksi kopio fyysisesti eri paikassa.

Meillä ei ole mitään erityistä hääkuvaa.
 
LaMamanMorbid
No herranen aika, joillekin kuvat on tärkeitä, joillekin ei. Ei ole olemassa mitään yhdessä sovittua normia miten ihmisen pitäisi kuvansa säilyttää.
Eikä ne kuitenkaan ikuisuuksia säily.
 
No herranen aika, joillekin kuvat on tärkeitä, joillekin ei. Ei ole olemassa mitään yhdessä sovittua normia miten ihmisen pitäisi kuvansa säilyttää.
Eikä ne kuitenkaan ikuisuuksia säily.
Tuo on totta. Isovanhempien kuoltua sain heidän valokuvat ja onhan ne 20- ja 30-luvun kuvat ihan kivoja katsella mutta ei mulle merkitse mitään jotkut mummon Aino-serkun hääkuvat. Joitain annoin isovanhempien kotikylän historiikkia väsänneelle ihmiselle, lähinnä maisemakuvia, loput on vintillä laatikoissa kun ei ole tullut poiskaan heitettyä
 
jaa!
[QUOTE="M33";30280512]Olen skannannut esimerkiksi omia lapsuudenkuviani ja isovanhempieni arkiston vanhoja kuvia. Digitaaliset valokuvat, jotka on varmuuskopioitu vaikka Crashplanin tai Backblazen avulla, ovat paljon paremmassa turvassa kuin paperikuvat lipaston laatikossa ja digitaaliset kuvat läppärin kovalevyllä. Kun kaikki versiot kuvista sijaitsevat samassa asunossa, yksi tulipalo riittää pyyhkimään kaiken datan. Kaikesta datasta pitäisi olla ainakin yksi kopio fyysisesti eri paikassa.

Meillä ei ole mitään erityistä hääkuvaa.[/QUOTE]

Onkos nää sun laitteet tulenkestäviä? :whistle:
 
iu
Tuo on totta. Isovanhempien kuoltua sain heidän valokuvat ja onhan ne 20- ja 30-luvun kuvat ihan kivoja katsella mutta ei mulle merkitse mitään jotkut mummon Aino-serkun hääkuvat. Joitain annoin isovanhempien kotikylän historiikkia väsänneelle ihmiselle, lähinnä maisemakuvia, loput on vintillä laatikoissa kun ei ole tullut poiskaan heitettyä
Noin vanhat kuvat ovat tosi arvokkaita, anna ihmeessä jollekin museosäätiölle tai historiikkien tekijöille tosiaan, ellet itse niitä halua säilytellä.

Mä en oikein luota noihin pilvipalveluihin, vaan olen jakanut tikkuja ja muistikortteja ympäri sukua. Mutta ei ne tiedot niilläkään kai ikuisesti kestä. Noi vanhat mustavalkoiset paperikuvat sitävastoin ovat uskomattoman kestäviä, ellei mikään onnettomuus niitä tuhoa.
 
Lapset kärsii
En lähettäisi kuvaa, ootta te ihmeellisiä kun onnistutte valitsemaan lapsillenne tuollaiset kummit järjestään, ei mun lapsien kummit käyttäydy todellakaan tuolla tavalla. Muistavat muutenkin kuin vain merkkipäivinä.
Minä olen kummi, ja välit lapsen äitiin meni poikki kun pariskunta erosi. Olin lapsen isän sukulainen niin olin automaattisesti se "paha", eikä minuun tarvinnut pitää enää yhteyttä. Mutta varmasti tämän lapsen äidin mielestä kummi on se "huono kummi" joka ei laita koskaan korttia tai lahjoja. Itse ei ole vaivautunut edes ilmoittamaan nykyistä osoitettaan.
 

Yhteistyössä