Onko Suomen sosiaaliturva liian pieni?

  • Viestiketjun aloittaja Köyhä ja kipeä
  • Ensimmäinen viesti
vieraskin.
Mulla on kaveri, joka on eronnut ja on kolmen lapsen lähihuoltaja. Saa minimipäivärahaa, minimielarit ja toimeentulotukea. Hänellä on auto, matkustelee, päivät harrastaa kun on aikaa. Asuu 92 neliön kerrostaloasunnossa. Rahaa valittaa olevan niukasti, mutta autolla ajelee ja mitenkään ei ulospäin näy, että olisi se köyhin yhteiskunnassa. Se on alkanut kaverisuhdetta vähän kiristämäänkin minun puolelta kun oikeastaan hällä ei tunnu olevan aikomustakaan töihin. On hakenut joitain paikkoja, mutta ei todellakaan mitä tahansa töitä, vaan siistiä sisätyötä toimistosta ja mielestäni hänellä ei koulutus niihin riitä.
 
Kaverisi
Mulla on kaveri, joka on eronnut ja on kolmen lapsen lähihuoltaja. Saa minimipäivärahaa, minimielarit ja toimeentulotukea. Hänellä on auto, matkustelee, päivät harrastaa kun on aikaa. Asuu 92 neliön kerrostaloasunnossa. Rahaa valittaa olevan niukasti, mutta autolla ajelee ja mitenkään ei ulospäin näy, että olisi se köyhin yhteiskunnassa. Se on alkanut kaverisuhdetta vähän kiristämäänkin minun puolelta kun oikeastaan hällä ei tunnu olevan aikomustakaan töihin. On hakenut joitain paikkoja, mutta ei todellakaan mitä tahansa töitä, vaan siistiä sisätyötä toimistosta ja mielestäni hänellä ei koulutus niihin riitä.
Olenko rikkonut jotenkin lakia kyseisillä toimillani mikäli en niin keskity, vaikka lintujen syysmuuton seurantaan :)
 
Työtön n45
-Mä en vaan ymmärrä mitä helvettiä, miksi ihmeessä kotona maatessa pitäisi saada niin paljon rahaa että olisi ns kivaa-

Siis eikö työttömällä saa olla edes hauskaa tai ei saa nauttia kotona olosta en todellakaan miten se on pois joltain.

Pitääkö työttömän itkeä ja murjottaa kotona hauskaa ei saa pitää ei saa edes hymyillä.

HERÄTKÄÄ!

Vartiotorni kaatui jo ajat sitten...
 
Mies.
Alkuperäinen kirjoittaja T yön antaja;30280541:
Kuvitteellinen tilanne: työnantajan pitää maksaa sinulle palkkaa kuukaudessa 3000euroa, mutta maksaa vain 2500 euroa. Mitä sinä tuumaat?

Onko asia sinun mielestä ok?

Mikäli on ok niin perustele miksi?

Kysyt työnantajalta niin työnantaja kertoo ole tyytyväinen mitä saat en maksa enempää.

Sinä nielet asian ja annat olla ei se mitään hävisin vain 500 euroa nielet pettymyksen ja menet seuraavana päivänä iloisena töihin ja kerrot työkavereille FANTASTISTA sain 500 euroa vähemmän palkkaa kuin olisi pitänyt, mutta ei se mitään haittaa en valita.

Kuvitteellinen vastaus mun työnantaja maksaa mulle 3000 kuussa ilman että tarvitsee edes käydä töissä voin siis maata sohvalla.. No seuraavassa kuussa tuleekin 2500 ja saan edelleen maata sohvalla..
EI en menisi nettiin itkemään kun saan tekemätä mitään rahaa.
 
Mies.
Mitä tapahtuu?

Ennen oli ryöstöjä lähikaupassa kerran vuodessa nyt on kerran päivässä.

Ennen työtön maksaa kymppejä päivässä valtiolle nyt satasia, koska istuu linnassa.

Ennen ei ollut kaltereita omakotitaloissa nyt on miksiköhän.

Ennen uskalsi kävellä ulkona yksin nyt ei miksiköhän.

Ennen oli joitakin vankiloita nyt niitä rakennetaan julmetusti lisää.

Mutta onneksi valtio siis säästi sinun toimillasi.....eikun ;)
Mä veikkaan että nykytyöttömistä suurin osa kuolisi nälkään kotonaan, ei heiltä löydy aloitteellisuutta tehdä jotain elantonsa eteen. Viimeistään siinä vaiheessa kun laajakaista katkeaisi maksamattomien laskujen takia tekisi iso osa itsarin.
 
Mies.
Alkuperäinen kirjoittaja Työtön n45;30280641:
-
Siis eikö työttömällä saa olla edes hauskaa tai ei saa nauttia kotona olosta en todellakaan miten se on pois joltain.

Pitääkö työttömän itkeä ja murjottaa kotona hauskaa ei saa pitää ei saa edes hymyillä.


..
Mitä kurjempaa sen enemmän alkaa kiinnostaa työnteko.
 
Laki ja oikeus lainvartija
#Jos on sama tilanne niin molempien tulisi saada tuo tonni. Harkinnanvaraisiin vain vaikuttaa neuvottelutaidot nykyään.#

Plarasin lakikirjan läpi, mutta en löytänyt pykälää joka määrittelee naamakertoimella/puhelahjoilla paremmat ansiot sossunluukulla.

Käsittääkseni virkamiesten pitää noudattaa lakia ja mikäli eivät noudata heitä täytyy rangaista lain ja asetusten mukaan.
 
Työtön n45
Mitä kurjempaa sen enemmän alkaa kiinnostaa työnteko.
Siis oikeasti nyt ymmärrän kuinka jopa ministeri taholta kuulee erittäin outoja tarinoita nykyelämästä sitä kutsutaan vieraantumiseksi yhteiskunnasta.

Sanotaan eihän kukaan tienaan niin vähän kuin 2600 ekee eihän :)

Olisi hauska nähdä kuinka ministerit eläisivät muutaman kuukauden toimeentulotuella niin muuttuisikohan ääni kellossa?

Sammakoiden suusta päästäminen tekee hallaa vain kokoomusta kohtaan ja vaaleissahan se nähdään miten käy ;)
 
Mies.
Alkuperäinen kirjoittaja Työtön n45;30280865:
Siis oikeasti nyt ymmärrän kuinka jopa ministeri taholta kuulee erittäin outoja tarinoita nykyelämästä sitä kutsutaan vieraantumiseksi yhteiskunnasta.

Sanotaan eihän kukaan tienaan niin vähän kuin 2600 ekee eihän :)

Olisi hauska nähdä kuinka ministerit eläisivät muutaman kuukauden toimeentulotuella niin muuttuisikohan ääni kellossa?

Sammakoiden suusta päästäminen tekee hallaa vain kokoomusta kohtaan ja vaaleissahan se nähdään miten käy ;)
Ei kai ne osaisi toimia toimeentulotuella koska heidän ei ole koskaan tarvinnut, työttömän kannattaa harjoitella pärjäämään sillä mitä saa...
Ei sen puoleen ettei menisi pelkkien työttömien lusmujen haukkumiseksi niin onhan tässä järjestelmässä parannettavaa..
Samalla kun otetaan tuet pois, voidaan myös lopettaa lapsilisät yli 5k€ tienaavilta ymym ps en ymmärrä ton tarkoitusta
 
T yön antaja
Kuvitteellinen vastaus mun työnantaja maksaa mulle 3000 kuussa ilman että tarvitsee edes käydä töissä voin siis maata sohvalla.. No seuraavassa kuussa tuleekin 2500 ja saan edelleen maata sohvalla..
EI en menisi nettiin itkemään kun saan tekemätä mitään rahaa.
Oliko kysymykset liian vaikeita vai miksi et pysty vastaamaan selkeisiin kysymyksiin?
 
Mies.
Alkuperäinen kirjoittaja T yön antaja;30280879:
Oliko kysymykset liian vaikeita vai miksi et pysty vastaamaan selkeisiin kysymyksiin?
Mähän vastasin jos mä saan ilmaiseksi tekemättä mitään rahaa niin ei mua kiinnosta pätkääkään paljonko sitä tulee kunhan pärjään..

Tajuatko sinä että työttömät saa rahaa täysin ilman mitään velvoitteita?
 
Mies.
Alkuperäinen kirjoittaja T yön antaja;30280879:
Oliko kysymykset liian vaikeita vai miksi et pysty vastaamaan selkeisiin kysymyksiin?
Mähän vastasin jos mä saan ilmaiseksi tekemättä mitään rahaa niin ei mua kiinnosta pätkääkään paljonko sitä tulee kunhan pärjään..

Tajuatko sinä että työttömät saa rahaa täysin ilman mitään velvoitteita? Ja tajuatko ketkä sen loikoilun maksaa?

Ps: mitähän helvettiä te luulette tapahtuvan vaikka kokoomus potkittaisiin kokonaan pois hallituksesta? Luuletteko että sitten hallitus keksisi rahakoneen jolla voidaan painaa kaikille niin paljon rahaa kuin tarvitaan :)
 
Kriminaali
Ei kai ne osaisi toimia toimeentulotuella koska heidän ei ole koskaan tarvinnut, työttömän kannattaa harjoitella pärjäämään sillä mitä saa...
Ei sen puoleen ettei menisi pelkkien työttömien lusmujen haukkumiseksi niin onhan tässä järjestelmässä parannettavaa..
Samalla kun otetaan tuet pois, voidaan myös lopettaa lapsilisät yli 5k€ tienaavilta ymym ps en ymmärrä ton tarkoitusta
Lapsilisät rikkailta pois se on ok, mutta et vieläkään ole tajunnut sitä miten yhteiskunta pyörii... tuet pois niin silloin tapahtuu.

Katsokaa nyt hyvät ihmiset nenäänne/napaanne pidemmälle, vaikka se oma napa onkin niiiiiiiin kaunis se ei auta yhteiskunta romahtaa tukien loputtua se ei vain yksinkertaisesti pyöri, jos sitä ei tajua niin eihän sille mitään voi. Toisaalta näille työttömien haukkujille mitä on jo kuultu vuosikymmeniä niin ei se työttömyys lopu kaksplus palstalla vikisemällä.

Käyttäkää aikanne miettimällä miten loisitte heh LOISITTE työpaikkoja lisää niin työllisyys paranee. Työllisyys paranee niin työttömät vähenee ja teitä ei enää vituta loisijat joille loitte työpaikat.

Ei työttömyys ole ongelma vaan se ettei ole TYÖPAIKKOJA, jotka maksavat sellaista palkkaa jolla tulee toimeen.
 
joo-o
Alkuperäinen kirjoittaja Työtön n45;30280641:
Siis eikö työttömällä saa olla edes hauskaa tai ei saa nauttia kotona olosta en todellakaan miten se on pois joltain.

Pitääkö työttömän itkeä ja murjottaa kotona hauskaa ei saa pitää ei saa edes hymyillä.

HERÄTKÄÄ!

Vartiotorni kaatui jo ajat sitten...
Kivaa saa olla, kun osaa nauttia niistä elämän iloista mitkä ei maksa juuri mitään :) Mutta jotenkin aika monella työttömällä tai väliin putoajalla on se käsitys että kaikille kuuluu perusoikeutena omakotitalo, auto, ulkomaanmatkat, älypuhelimet jne. Tästä johtuen otetaan sitten ne pikavipit mitä ei pystytä koskaan maksamaan.. ja syytetään yhteiskuntaa kun rahat ei riitä "peruselämiseen". Jos korjattaisiin sitä käsitettä millaiseen elämään esim. toimeentulotuen oletetaan riittävän niin moni säästäisi luottotietonsa..

Mutta samoilla linjoilla, että sosiaaliturva on vähän turhankin kattava ja pitäisi paremminkin kannustaa tekemään niitä töitä eli sen tietyn tuen päälle saisi kuitenkin tehdä töitäkin. Ja tarkennan vielä mitä pidän turhankin kattavana eli esim. asumistuki.. Jokaisen kannattaa muuttaa omaan kämppään kun kaikki saavat asumistukea eikä niin että esim. kolme sukupolvea asuisi samassa kämpässä. Kimppakämpät tai suvun asuminen yhdessä on köyhemmissä maissa huomattavasti yleisempää kuin Suomessa.. Suomessa ei tarvitse joustaa asumisessa yhtään, oli tulot mitä tahansa. Kannattaa laittaa vaikka se 18-vuotias omaan kämppään, koska hänen tulonsa nousee..
 
joo-o
Ei työttömyys ole ongelma vaan se ettei ole TYÖPAIKKOJA, jotka maksavat sellaista palkkaa jolla tulee toimeen.
Tunnetko sellaisia ihmisiä, jotka ei mene sinne töihin vaikka niitä olisi? Minä tunnen eli se että työpaikkaa tultaisiin tarjoamaan heille kotiovelle niin ei hetkauttaisi mihinkään suuntaan. Tai pitäisi saada ainakin se 5000 e/kk palkkaa ilman minkäänlaista koulutusta. Kun muuten "ei kannata" mennä töihin. Näitä ihmisiä ihan oikeasti ON olemassa, ei ole mikään palstalegenda! Heidän vuokseen minä toivon että vähän joutuisivat tekemään jotain niiden tukien eteen ja olisi jokin kannuste ottaa vastaan vaikka niitä muutaman tunnin töitä..
 
T yön antaja
Mähän vastasin jos mä saan ilmaiseksi tekemättä mitään rahaa niin ei mua kiinnosta pätkääkään paljonko sitä tulee kunhan pärjään..

Tajuatko sinä että työttömät saa rahaa täysin ilman mitään velvoitteita?
-Kuvitteellinen tilanne: työnantajan pitää maksaa sinulle palkkaa kuukaudessa 3000euroa, mutta maksaa vain 2500 euroa. Mitä sinä tuumaat?

Onko asia sinun mielestä ok?

Mikäli on ok niin perustele miksi?

Kysyt työnantajalta niin työnantaja kertoo ole tyytyväinen mitä saat en maksa enempää.

Sinä nielet asian ja annat olla ei se mitään hävisin vain 500 euroa nielet pettymyksen ja menet seuraavana päivänä iloisena töihin ja kerrot työkavereille FANTASTISTA sain 500 euroa vähemmän palkkaa kuin olisi pitänyt, mutta ei se mitään haittaa en valita.-

Sinä siis et valita, jos työnantajasi maksaa sinulle vähemmän palkkaa kuin pitäisi?

Sinä et valita, vaan kerrot se on ihanaa se on fantastista!
 
Mies.
Alkuperäinen kirjoittaja T yön antaja;30280978:
-Kuvitteellinen tilanne: työnantajan pitää maksaa sinulle palkkaa kuukaudessa 3000euroa, mutta maksaa vain 2500 euroa. Mitä sinä tuumaat?

i!
Jos mun palkan kuuluisi olla 2500€ ja aiemmin on huvikseen maksettu enemmän niin en mä valittaisi..
Ps: mä olen jo myöntänyt että noissa tilanteissa on toimittu väärin ja sanonut että parempi olisi kun olisi vaikka se 600€ eikä senttiäkään päälle missään tilanteessa ei tulisi väärinkäytöksiä.
 
Mies.
Tunnetko sellaisia ihmisiä, jotka ei mene sinne töihin vaikka niitä olisi? Minä tunnen eli se että työpaikkaa tultaisiin tarjoamaan heille kotiovelle niin ei hetkauttaisi mihinkään suuntaan. Tai pitäisi saada ainakin se 5000 e/kk palkkaa ilman minkäänlaista koulutusta. Kun muuten "ei kannata" mennä töihin. Näitä ihmisiä ihan oikeasti ON olemassa, ei ole mikään palstalegenda! Heidän vuokseen minä toivon että vähän joutuisivat tekemään jotain niiden tukien eteen ja olisi jokin kannuste ottaa vastaan vaikka niitä muutaman tunnin töitä..
Niin tunnen minäkin ja se suoraan sanottuna vituttaa että näille on annettu tälläinen mahdollisuus, ja vitutusta ei vähennä se että monet näistä painaa pimeitä hommia ihan sikana.
 
Kriminaali
Tunnetko sellaisia ihmisiä, jotka ei mene sinne töihin vaikka niitä olisi? Minä tunnen eli se että työpaikkaa tultaisiin tarjoamaan heille kotiovelle niin ei hetkauttaisi mihinkään suuntaan. Tai pitäisi saada ainakin se 5000 e/kk palkkaa ilman minkäänlaista koulutusta. Kun muuten "ei kannata" mennä töihin. Näitä ihmisiä ihan oikeasti ON olemassa, ei ole mikään palstalegenda! Heidän vuokseen minä toivon että vähän joutuisivat tekemään jotain niiden tukien eteen ja olisi jokin kannuste ottaa vastaan vaikka niitä muutaman tunnin töitä..
Siis oikeasti ottakaa se pää pois sieltä perseestä ja menkää vaik ihan kävellen sinne ihmisten joukkoon katsokaa ihmetelkää kyselkää puhukaa työttömien kanssa.

Asettukaa heidän asemaansa ja sen jälkeen miettikää oikeasti mitä suustanne päästätte on todella naurettavaa luulla työttömien elävän herroiksi työttömyyskorvauksilla, vaikka ne onkin revitty juuri SINUN selkänahasta ja sehän sinua kyrsii ja haluat pahan mielen takia avautua juuri kaksplus palstalla ja kertoa kuinka se naapurin työtön luuseri käyttää juuri niitä SINUN eurojasi siihen tai tuohon.
 
Mies.
Ole tarkoituskaan että eletään herroiksi :) Sen tarkoitus on antaa ihmiselle mahdollisuudet normaaliin elämään ja siihen se riittää hyvin. Nää työttömät vaan tuntuvat olevan sitä mieltä ette pitäisi saada paljon enemmän, olisihan se oikeus ja kohtuus että he saisivat tekemättä itse mitään.
 
T yön antaja
-Jos mun palkan kuuluisi olla 2500€ ja aiemmin on huvikseen maksettu enemmän niin en mä valittaisi..-

Palkka oli 3000ekee ja työnantaja vain ei halua maksaa sitä ja maksaa vain 2500 mitä sinä ajattelet vai hyväksytkö kyseisen toiminnan?

Siitä tuossa oli kyse.
 
joo-o
Siis oikeasti ottakaa se pää pois sieltä perseestä ja menkää vaik ihan kävellen sinne ihmisten joukkoon katsokaa ihmetelkää kyselkää puhukaa työttömien kanssa.

Asettukaa heidän asemaansa ja sen jälkeen miettikää oikeasti mitä suustanne päästätte on todella naurettavaa luulla työttömien elävän herroiksi työttömyyskorvauksilla, vaikka ne onkin revitty juuri SINUN selkänahasta ja sehän sinua kyrsii ja haluat pahan mielen takia avautua juuri kaksplus palstalla ja kertoa kuinka se naapurin työtön luuseri käyttää juuri niitä SINUN eurojasi siihen tai tuohon.
Juurihan minä kerroin tuntevani työttömiä? :D Ei ole mitään tarvetta lähteä juttelemaan tuntemattomille, kun työttömiä löytyy lähipiiristäkin.

Minä en ajattele, että naapurin sossutuet on juuri niitä MINUN verorahojani. Tiedän että suurin osa verorahoista taitaa kuitenkin tulla yritysten kautta ja minun veropennoset kuluu todennäköisesti itseeni jossain muodossa (koulutukseni, sairaanhoito, mahdollinen eläke sitten joskus?)

Se mikä minua kyrsii on ne lusmut joihin jo aiemmin viittasin. Kun sossutuet oikeasti on sen verran kattavat ettei tule mieleenkään hakea töitä. Mutta samaan aikaan sitten nämä ihmiset olettaa että niillä sossutuilla pitäisi saada kaikki se sama mitä työssäkävijätkin saavat.

Kyllä minä tiedän että tällä hetkellä töitä ei riitä kaikille. Mutta silti aika monella on edelleen vara valita kannattaako jotain työtä ottaa.. Se on hullua ja siihen pitäisi se muutos tulla!
 
Kriminaali
Ole tarkoituskaan että eletään herroiksi :) Sen tarkoitus on antaa ihmiselle mahdollisuudet normaaliin elämään ja siihen se riittää hyvin. Nää työttömät vaan tuntuvat olevan sitä mieltä ette pitäisi saada paljon enemmän, olisihan se oikeus ja kohtuus että he saisivat tekemättä itse mitään.
Kuka on väittänyt työttömien elävän herroiksi?
 
Mies...
Alkuperäinen kirjoittaja T yön antaja;30281037:
-Jos mun palkan kuuluisi olla 2500€ ja aiemmin on huvikseen maksettu enemmän niin en mä valittaisi..-

Palkka oli 3000ekee ja työnantaja vain ei halua maksaa sitä ja maksaa vain 2500 mitä sinä ajattelet vai hyväksytkö kyseisen toiminnan?

Siitä tuossa oli kyse.
Tuo vertaus vaan ontuu koska a ensinnäkin se on työ= tarkoittaa sitä että tehdään jotain saadakseen vastikkeeksi rahaa..

b. Työtön ei tee mitään saadakseen rahaa.
c. työttömälle on määritetty tietty summa rahaa ja jos ei jostain syystä saa lisää itkettyä niin voi voi, tällä ei ole mitään tekemistä palkkatyöstä saatavan rahan määrään.
 

Yhteistyössä