Miten paljon valvotte koululaisten läksyntekoa?

  • Viestiketjun aloittaja läksypoliisi
  • Ensimmäinen viesti
läksypoliisi
Meillä on kannustettu lapsia tekemään läksyt itsenäisesti. Nyt uuden opettajan myötä on tullut opettajalta pyyntö allekirjoittaa aina läksyn tarkistus. Lisäksi suurin osa saaduista läksyistä on yhdessä tehtäviä. Päivittäin teemme puolisen tuntia läksyjä yhdessä milloin mistäkin aiheesta. Kyseessä 3. luokkkalainen.
 
läksypoliisi
Meilläkin on kannustettu lapsia tekemään läksyt heti koulun jälkeen, mutta silloin ei ole vanhempia kotona. Joten nykyään osa läksyistä jää väkisinkin iltaan, harrastusten jälkeen, kun niihin tarvitaan aikuisen panosta. Meillä ei ole tähän mennessä ollut hankaluuksia läksyjen muistamisessa ja tekemisessä ja olenkin lapsille sanonut, että saavat tehdä omaan tahtiin, kunhan ne tulevat tehtyä. Siksikin vierastan tätä uutta rooliani niiden tarkistajana, ohjaajana ja allekirjoittajana. Ymmärtäisin, jos niitä olisi jäänyt tekemättä.
 
moekoe harmaana
Meillä esikoinen vasta eskarissa, joten läksyt on tyyppiä väritä kolmiot punaisella... Että ihan puskista huutelen. Mutta mitä tarkoittaa tarkastaa? Siis että ne on yleensäkään tehty vai että ne on tehty oikein? Ja onko sit paljonkin läksyjä, joihin koululaiset tarvitsee vanhempien apua? Mä oon ollut siinä käsityksessä, että lapset tekee läksyt ja jos ei osaa, niin sitten koulussa katsotaan uudestaan? Niin kuin mun kouluaikoina. Tosin ala-asteella olin -80 luvulla :D
 
Vieraas
Kyllä meillä tehdään läksyt "yhdessä" siinä mielessä että lapset saavat apua tarvitessaan ja tarkistan myös että läksyt on tehty ja kutakuinkin oikein. Vanhemmalla lapsista oppimisvaikeuksia, joten meillä tarvitaan keskimääräistä enemmän vanhemmilta apua läksyjen tekoon/valvontaan.
 
10
Tarkistetaan, että läksyt on tehty oikein. Jos ei, niin mietitään yhdessä ratkaisua jne. Kannattaa! Meidän koululaiset ainakin menestyvät opinnoissaan erinomaisesti ja ovat kiinnostuneita koulunkäynnistä. Lisäksi mummu antaa pientä "porkkanaa" 9,5-10 kokeista tietää 10€ rahaa ;)
 
läksypoliisi
'Kirjoittakaa yhdessä tarina, oppilas aloittaa, vanhempi jatkaa ja vaihtakaa vuoroa.' Näitä on nyt tehty viikoittain eri aiheista. 'Kävelkää yhdessä lähimetsässä ja kerätkää 6 lehteä...' jatkuu askartelulla. 'Pyydä vanhempaa opettamaan perinneleikki hänen lapsuudestaan'... jatkuu taas kirjoittamisella ja piirtämisellä, jotta leikki voidaan esittää muulle luokalle. Kysele englannin läksyt, allekirjoita, että sujuu. Kysele saksan läksyt, allekirjoita (mä en osaa saksaa). Näitä tehdään pari kertaa viikossa. 'Käykää kirjoitustehtävä yhdessä läpi, kiinnittäkää erityisesti huomiota kirjainten paikkoihin.' 'keksi laskutehtävä, aikuinen ratkaisee sen ja kertoo miten päätyi kyseiseen ratkaisuun'.
 
Alkuperäinen kirjoittaja läksypoliisi;30279080:
'Kirjoittakaa yhdessä tarina, oppilas aloittaa, vanhempi jatkaa ja vaihtakaa vuoroa.' Näitä on nyt tehty viikoittain eri aiheista. 'Kävelkää yhdessä lähimetsässä ja kerätkää 6 lehteä...' jatkuu askartelulla. 'Pyydä vanhempaa opettamaan perinneleikki hänen lapsuudestaan'... jatkuu taas kirjoittamisella ja piirtämisellä, jotta leikki voidaan esittää muulle luokalle. Kysele englannin läksyt, allekirjoita, että sujuu. Kysele saksan läksyt, allekirjoita (mä en osaa saksaa). Näitä tehdään pari kertaa viikossa. 'Käykää kirjoitustehtävä yhdessä läpi, kiinnittäkää erityisesti huomiota kirjainten paikkoihin.' 'keksi laskutehtävä, aikuinen ratkaisee sen ja kertoo miten päätyi kyseiseen ratkaisuun'.
:O Siis tossahan vanhempi käy koulua ja tekee tehtäviä saman verran kuin lapsi? Eihän se nyt voi noin olla?!
 
10
Meillä ainakin on ihan opettaja suositellut, ettei niitä korjata, jos ei ole itse osannut tehdä oikein. Silloin opettaja näkee, mitä ei vielä osaa. Saa liian ruusuisen kuvan, jos vanhempi on ne läksyt "tehnyt".
Lisään vielä, että lapset tarkistavat useasti koulussa läksyi itse tark.kirjasta. Mielummin käymme asian läpi, mitä lapsi merkitsee oikean vastauksen kirjasta ymmärtämättä sitä..
 
.,.,.,.,.,.
Kuulostaa kyllä tosi oudolta touhulta ton opettajan läksyjenanto. Ymmärtäisin, jos joku tollanen tehtävä olisi joskus, mutta tuohan kuulostaa jo ihan säännölliseltä ...

Oma lapseni ei vielä ole koulussa, mutta ajatus on, että ekojen kouluvuosien ajan tarkistan AINA läksyt. Jos joku asia on ollut hankala opettelemme sitä yhdessä. Olen ollut aikoinaan aika paljonkin työssä eri kouluissa pk-seudulla ja ollut melkoisen kauhuissani siitä mitä siellä luokkahuoneissa oikeasti tapahtuu. Ei ihan helpolla uskoisi pisa-tutkimusten tuloksia... On ollut esim. luokkia joissa ei ole avustajaa, mutta silti kolmekin lasta joilla on selkeitä keskittymisvaikeuksia, niin että on ilmeistä, että suuri osa kaikista tunneista menee näiden kolmen kaitsemiseen eikä siitä suuremmasta laumasta huolehtimiseen tai opettamiseen.

Itse en jättäisi oman lapsen oppimista ainoastaan koulun varaan vaan katsoisin kyllä hiukan että asiat etenevät niinkuin pitääkin.
 
En valvo tai tarkasta. Esikoinen (viidennellä) usein pyytää apua läksyihinsä ja silloin autan. Nuorimmainen (ekalla) lukee minulle tunnollisesti lukuläksynsä. Esikoinen inhosi yli kaiken ääneenlukua niin että muut kuuntelevat, en pakottanut lukemaan lukuläksyjä minulle.

Minusta pyrkimys on, että lapset itsenäisesti ottavat vastuun läksyistään ja huolehtivat niistä. Näin on tapahtunutkin. Keskimmäiselleni (kolmannella) tulee eniten unohduksia, siis 1-2/kk, en siltikään ole alkanut päivittäin tarkastaa että läksyt on tehty. Jos olen Wilmasta nähnyt unohduksen, olemme keskustelleet miten ne läksyt voisi paremmin muistaa (usein on tullut otettua väärä kirja koulusta kotiin ja läksykirja on ollut koulussa).

En ymmärrä miksi aikuisten pitäisi sotkeutua lasten läksyjen tekoon rutiininomaisesti. Minäkin kyllä kysyn lähes päivittäin tuliko paljon läksyjä, oliko vaikeita, ja etenkin ekaluokkalaiselta "haluatko näyttää mitä tuli läksyksi". Mutta lapsillekin onhan se lapsillekin hyvä tunne että heihin luotetaan.
 
  • Tykkää
Reactions: moekoe
.,.,.,.,.,.
Lisään vielä, että lapset tarkistavat useasti koulussa läksyi itse tark.kirjasta. Mielummin käymme asian läpi, mitä lapsi merkitsee oikean vastauksen kirjasta ymmärtämättä sitä..

Jep, ja on myös mahdollista, ettei läksyä tarkista kukaan, jos vanhemmat eivät tarkista. Kerran sijaisena tarkistin, että oppilaat olivat tehneet matikan läksyn. Huomasin yhden lapsen kirjoittaneen jokaiseen vastaukseen PIP. Hiukan kirjaa selattuani huomasin hänen tehneen niin koko kirjan ja siis lukukauden ajan. Jokaiseen laskukohtaan oli kirjoitettu nuo samat kolme kirjainta. Nopeasti vilkaistunahan se näyttää ihan tehdyltä läksyltä - eikö?
 

Yhteistyössä