Mä niin nautin, kun meillä ei ole kuin yksi lapsi

  • Viestiketjun aloittaja "Onnellinen"
  • Ensimmäinen viesti
"Onnellinen"
Riittää tämä asunto ja tila riittää, lapsella oma huone.
Ei allergioita mitä pitää huomioida ja on kaikkiruokainen, niinkuin me vanhemmatkin.
Vain yksi vaatetettava ja ei tartte käyttää sisaruksen pieneksi jääneitä vaatteita.
Enemmän rahaa ja AIKAA satsata harrastuksiin ja reissuihin, koko perheen reissutkaan ei ole kalliita. Eikä tartte miettiä että jos tää muksu menee tuohon harrastukseen niin toinen ei voi mennä tähän, kun ovat samaan aikaan eri paikoissa.
Yhden lapsen saa helposti tarvittaessa yökylään, eikä tarvitse eri paikkoihin soitella että jos otat tämän muksun ja tuo toinen menee sitten sinne ja tänne.
Sisaruksen ei tarvitse kärsiä vauvan tulosta taloon, eli yökitinöistä/ vanhempien on nyt pakko hoitaa tää vauva ensin/vauvan aikataulusta/tulevista (erittäin todennäköisistä) riidoista isompana sisaruksen kanssa.
Saa lapsi-seuraa päivittäin, joko päiväkodissa taikka viikonloppuisin vapaa-ajan kavereiden kanssa.
Ns. Äkkilähdöt mahdollisia, siis vaikka että lähdetäänpä nyt kylään.

Ah tätä ihanuutta. Ikinä en pilaa tätä toisella lapsella. Lapsellani on ikää 6v, itselläni 25v. Rakastan tuota lasta ja olen valmis antamaan hänelle mahdollisuuksia elämään ilman sitä sisarusta. Onneksi myös mieheni on samaa mieltä, että keskitytään tuohon lapseen, ILMAN HEMMOTTELUA, ennenkuin joku sanoo että lapsesta tulee itsekäs paska.
Ja nyt saan sen perus-vastauksen, LAPSI TARTTEE SISARUKSEN JA SE ON YKSINÄINEN JA EI OPI JAKAMAAN JA PLAAPLAA. Asioita voi onneksi opettaa myös ilman sisarusta, esim. päiväkodissa on kavereita ja oppii jakamaan, samoin kun kyläillään/meillä on lapsi-vieraita. Ja sitten se, että on aikuisena yksinäinen ja joutuu hoitamaan meitä vanhempiaan ihan yksin, noh, en odota että lapseni olisi velvollinen mua vanhuudenhöperönä hoitamaan. Ja kun tosiaan kaikki sisarukset eivät ole pienestä taaperosta asti toisilleen tärkeitä ja läheisiä ja loppuelämäänsä onnellisia toisistaan. Vaikka tälläkin usein perustellaan.

Kamala katsoa kun tuttu on pukannut 5 lasta ja nyt saa seurata vierestä kun "ei ole varaa lähteä mihinkään", auto on sellainen ettei kaikki mahdu kerralla kyytiin, isoimmat vahtii pienempiä (halusi tai ei), koko perheellä ei käydä missään kun on niin iso ikäero vanhimman ja nuorimman välillä eli se mikä kiinostaa pieniä, ei kiinosta isompia JNE JNE JNE.
 
"niin"
Minulla kaksi poikaa, nyt 8- ja 10-vuotiaat. Toki riitelevät kuten sisarukset tekee, mutta samalla oppivat sopimaan ja ottamaan toisiaan huomioon ihan arjessa päivittäin. Ja ovat tosi läheisiä, jakavat salaisuudet keskenään :) Leikkivät keskenään, eikä tartte hakea kavereita erikseen leikkikavereiksi. Ihanaa, kun on nämä kaksi lasta.
 
"sipsi"
Edelleen uskon, ettei tässä lapsilukuasiassa ole olemassa oikeaa tai väärää. Pääasia, että jokainen on valitsemaansa (tai luonnon valitsemaan) lapsilukuun tyytyväinen.

Sen verran kuitenkin ainokaisuuteen kommentoisin, että oma on kyllä monissa asioissa paljon sosiaalisempi ja muut huomioon ottavaisempi kuin nelilapsisesta perheestä oleva paras ystävänsä. Ettei aina pidä yleistää niinkään, että ainoat lapset ovat sitten sosiaalisesti lahjattomampia ja itsekkäitä :)
 
"tttt"
Niin ap katsoo tilannetta nyt,ei tulevaisuutta.

Lapsena ärsytti kun oli pikkuveli. Nyt kun vanhempia ei ole,on ihanaa kun on edes yksi perheenjäsen vielä elossa ja elämässä. Ei kaikkea voi aina mitata rahalla,tavaralla ja sillä miten itelle on vaan helpompaa
 
"sipsi"
[QUOTE="tttt";30279234]Niin ap katsoo tilannetta nyt,ei tulevaisuutta.

Lapsena ärsytti kun oli pikkuveli. Nyt kun vanhempia ei ole,on ihanaa kun on edes yksi perheenjäsen vielä elossa ja elämässä. Ei kaikkea voi aina mitata rahalla,tavaralla ja sillä miten itelle on vaan helpompaa[/QUOTE]

Toivon meidän ainokaiselle omaa perhettä tulevaisuudessa, joka on sitten elämässä ja elossa mukana kun meistä vanhemmista jättää aika :) Suunnilleen samanikäisiä serkkuja, joiden kanssa on aina elämässään viettänyt hyvin paljon aikaa, on onneksi suuri määrä.
 
"viola"
No meillä on kolme lasta ja ihan nuo samat ihanuudet koen meillä olevan, siis on omat huoneet ja rahaa vaatettaa kaikki, terveitä ja kaikkiruokaisia ovat, jne Lisänä vielä se, että matkustellessakin on aina lapsilla kaverit mukana.
 
Onnellinen ap
[QUOTE="tttt";30279234]Niin ap katsoo tilannetta nyt,ei tulevaisuutta.

Lapsena ärsytti kun oli pikkuveli. Nyt kun vanhempia ei ole,on ihanaa kun on edes yksi perheenjäsen vielä elossa ja elämässä. Ei kaikkea voi aina mitata rahalla,tavaralla ja sillä miten itelle on vaan helpompaa[/QUOTE]

Eli pitäisi tehdä usea lapsi sen takia, että me joskus kuollaan.. Juu ei. Toivon että lapsellani on silloin aikuisena ystäviä. Ei sisaruus ole taika, jolloin on onnellinen. :)
Ja juurikin tuo perustelu "Lapsena ärsytti kun oli pikkuveli ja nyt oon superonnellinen", eli ei haittaa vaikka koko lapsuus/nuoruus olisi vittumaista sen sisaruksen kanssa, aikuisena sitten tilanne voi muuttua. nimenomaan VOI muuttua.
 
eqvw
Mä taas nautin siitä, että meidän kolme poikaamme ovat kaikki jo kouluiässä (14v, 11 v ja 7 v)! :D Elämä helpottunut huomattavasti, ja mä nautin kovasti siitä, että olen "kunnolla kiinni" myös työelämässä. Kun okt:n rakentaminenkin on nyt ohitse, niin tuntuu siltä, että vapaa-aikaa lasten kanssa on töiden jälkeen ja viikonloppuisin suorastaan ruhtinaallisesti.
 
Ken guru
Eli pitäisi tehdä usea lapsi sen takia, että me joskus kuollaan.. Juu ei. Toivon että lapsellani on silloin aikuisena ystäviä. Ei sisaruus ole taika, jolloin on onnellinen. :)
Ja juurikin tuo perustelu "Lapsena ärsytti kun oli pikkuveli ja nyt oon superonnellinen", eli ei haittaa vaikka koko lapsuus/nuoruus olisi vittumaista sen sisaruksen kanssa, aikuisena sitten tilanne voi muuttua. nimenomaan VOI muuttua.
On tosi mahtavaa että teille sopii tuo yhden lapsen perhe :). Näistä tänne tulleista vastauksistakin huomaa että näköjään sitä joutuu kauheasti puolustelemaan, vaikka on hyvä valinta siinä missä joillekin monilapsisuuskin.

Jännästi ihmisille on usein vaikea ymmärtää muita kuin niitä omia valintoja.
 
guu
Itse äitini haudanneena, isäni hoitopaikkaan järjestäneenä ja lapsuudenkotini tyhjentäneenä voin sanoa, ettei ole sama onko rinnalla ystäviä vai sisaruksia.. Mutta toki se ei ole syy tehdä lapsia ???? kunhan kommentoin...
 
Milla12345
Itse äitini haudanneena, isäni hoitopaikkaan järjestäneenä ja lapsuudenkotini tyhjentäneenä voin sanoa, ettei ole sama onko rinnalla ystäviä vai sisaruksia.. Mutta toki se ei ole syy tehdä lapsia ???? kunhan kommentoin...
Mä en ole useampaa lasta tehnyt siksi että on sitten helpompi hoitaa tollaset asiat. Tein ne siksi koska me haluttiin iso perhe :)
 
.,.,.,.,.,.
Mä en ymmärrä miks tää keskustelu on aloitettu? Aloittaja ei siis kaipaa muiden mielipiteitä - - - Niin miks sitte kirjoitti?

Meillä on yksi lapsi ja haluamme toisenkin. Uskon, että se on meille hyvä määrä. Omia huoneita olisi vielä kolmannellekin ja kyllä jaksan luottaa että on varaa vaatettaa ja matkustaa tulevaisuudessakin.

Mutta ei mua yhtään riso jos yksi lapsi on teille hyvä määrä, itsekin jossain vaiheessa mietittiin montako on se meille oikea määrä lapsia.
 
"sipsi"
On tosi mahtavaa että teille sopii tuo yhden lapsen perhe :). Näistä tänne tulleista vastauksistakin huomaa että näköjään sitä joutuu kauheasti puolustelemaan, vaikka on hyvä valinta siinä missä joillekin monilapsisuuskin.

Jännästi ihmisille on usein vaikea ymmärtää muita kuin niitä omia valintoja.
Täysin samaa mieltä :) Olen ajan saatossa usein huomannut, että yksilapsiselta voi aivan reilusti kysellä, milloin "tehdään toinen." Samoin särkymisenvara- asiat ja itsekkyys on tullut kuultua monen monta kertaa. Sen sijaan toisin päin päivittely "Herranjumala miten monta olette tehneet, miten raha riittää" tai "on teillä kyllä tainnut ehkäisy pettää moneenkin otteeseen" täyttäisi varmaan jo kiusaamisen kriteerit.

Jokainen tekee valintansa, ja yksilapsisuus ei AINA ole oma valinta. Ja silloin kyselyjen kuuleminen koskee varmasti ihan tosi kovasti.
 
vvieras.
Itse äitini haudanneena, isäni hoitopaikkaan järjestäneenä ja lapsuudenkotini tyhjentäneenä voin sanoa, ettei ole sama onko rinnalla ystäviä vai sisaruksia.. Mutta toki se ei ole syy tehdä lapsia ???? kunhan kommentoin...
Ja ajatella: minä tein tuota ystävälleni (hoitopaikka, hautaus, kodintyhjennys kuoleman jälkeen), vaikka hänellä oli kaksi aikuista lasta. Lapsista vain ei ollut asioita järjestämään.
 
Onnellinen ap
Meiltä kysellään yhä usein että milloin se toinen lapsi oikein tulee. Vaikka joka kerta näille samoille ihmisille ollaan sanottu, ettei ole tarkoituksena tehdä enempää. Ja JOKA IKINEN kerta saadaan kuulla kuinka paljon parempi perhe me oltais kahden (tai useamman) lapsen kanssa.

Varmaan tää aloitus sai siitä alkunsa, kun eilen taas kyseltiin tätä.
 
"Nannu"
Kivat sulle. Mäkin nautin ihan suunnattomasti, kun meillä oli vain yksi lapsi; kaikki tuintui helpolle ja vaivattomalle. Sitten tuli toinen ja voimpa kertoa, että nautin vielä enemmän, vaikka toki vauva tuo mukanaan vähän sitä epämukavuuttakin perheelle.
 
hyvä että olet elämääsi tyytyväinen :) mutta älä ammenna lisäonnea viisilapsisen perheen "kurjuudesta" (jos se sitä heidän omasta mielestään on), ole tukena, ota joskus hoitoon pari niistä ym.
 
ct
Jutun pointti taisi olla ihan puhtaasti minäminäminä. Noh, mitäpä siitä.
Mä olisin halunnut, ja mieskin olisi halunnut, toisenkin lapsen. Mutta ei saatu kuin yksi, eikä koskaan saadakaan.
Onhan tuon yhden kanssa helppoa, mutta uskon että kahdenkin kanssa ois ollut. Ehkä se on asennekysymys.
 
hohhoijjaaa
Kuulkaa kyllä niitä päivittelyjä lapsiluvusta saa ihan kaikki, ei vain lapsettomat tai yksilapsiset perheet. Kun me ilmoitettiin toisen tulosta, anoppi tokas että voi eii, esikoinen ei tykkää. Appi ei kommentoinut mitään. No se raskaus meni kesken. Ei onnitteluja, ei pahoitteluja. Kun ilmoitettiin uudesta raskaudesta ja toisen tulosta, niin kommentti oli että "joko taas"?

Ja kuinka monelle kahden lapsen äidille onkaan sanottu että ettekai te nyt enempää enää tee....
 
-.-
Miks lapsilukuaan pitäis perustella kenellekään? Se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle. Pääasia että jokainen voi olla tyytyväinen omista valinnoistaan.
 

Yhteistyössä