Työhön paluu & taaperoimetys

  • Viestiketjun aloittaja tissimammaltavieroitus
  • Ensimmäinen viesti
tissimammaltavieroitus
Meillä on perheessä poika pian 1v 3kk.

Meillä imetys on edelleen todella vahvasti arjessa mukana, enkä tied ä miten toimia.
Itselläni alkaa joulukuussa työt (vuorotyö), silloin poika olisi 1v 5kk. Imetys/tissi on pojalleni todella tärkeä!

Imetyksiä meillä on: aamulla kun heräilee, aamupv unille mennessä, iltapvllä unille mennessä & kun menee nukkumaan. Öisin myös tissillä viihtyy kun heräilee 2-3krt.
Päivälläkin kaipailee tissiä noista imetyskerroista huolimatta, ilmenee ärtyneisyytenä ja sylissä haluaisi olla, hokee "tittittii" & näyttää makuuhuonetta...

Eli siis poika nukahtaa vain ja ainosastaan tissille. Muuten ei nukahda ja jos kokeillaankin muuta nukahtamistapaa niin tulos on raivo ja hillitön itkukohtaus. Itkukohtauksen jälkeen olen heltynyt antamaan tissiä, en ole raaskinut kuunnella enempää sitä tuskahuutoa. Niin onhan yksi tapa nukahtaa ilman tissiä; AUTO.
Lapsen isä ei ole vielä lasta siis saanut nukutettua kertaakaan koko aikana. Eikä ole yöheräämisiin puuttunut kuin vauvana, jolloin vielä vaipanvaihtoa ja tuttipullo kelpasi.

Meillä siis poika ei ole huolinut tuttipullosta maitoa enää 4kk jälkeen. Eikä ole tuttiakaan koskaan huolinut.

joulukuussa kun menisin töihin, mies jää kotiin hoitamaan poikaa.

Olisiko kenelläkään hyviä neuvoja??
 
"xxx"
Ei oo kokemusta, joten ei varmaan pitäis edes vastata... mutta ei kai tuossa muuta vaihtoehtoa ole kuin alkaa vierrottamaan tai ainakin vähentämään imetyskertoja.

Täytyyhän sun miettiä omaakin jaksamista noiden yöimetysten suhteen + sitä jos se vierrotussirkus osuu samoihin viikkoihin kun aloitat töissä. Tulee ehkä liikaa kriisiä samaan syssyyn pikkuisellekin.

Itse olen vähän sitä meiltä, että lapsi alkaa olla liian vanha tissille kun osaa sitä itse pyytää - mutta meillä imetys loppui vauvan lakattua imemästä rintaa jo huomattavasti aiemmin (eli eipä ollu kiva juttu sekään).
 
imetys
Eräs ystäväni imetti melko pitkään vielä töissä käydessäänkin. Ajoittivat imetykset aamuun, töiden jälkeen ja iltaan. Isän kanssa ei itse asiassa ongelmia tullut, koska lapsi jo tuossa iässä tietää, ettei isä voi imettää :D Vieroitus siis saattaa sujua helpostikin, kun et ole paikalla.
 
siitä vaan
Jos jotenkin saatte imetyksen järjestymään nyt, niin olisi kuitenkin hyvä vierottaa ennen kouluunmenoa. Saattaa lapsesta tulla muuten koulukiusattu. Toisaalta avaus saattaa olla provo tai sitten yösyöttäjä jotenkin vähäjärkinen.
 
"gekko"
Taapero syö pari kertaa öisin. Päivällä syö viidesti jos olen lähettyvillä. Jos en niin syö aamulla herättyään, kun tulen töistä ja illalla.

Meillä hän on tottunut nukahtamaan ilman tissiä isän kanssa ja multa tissiä vaaditaan. Myös jos olen muualla talossa, pitää antaa tissi. Mutta jos en ole kotona, sujuu nukahtaminen jopa paremmin kuin tissille.

En siis pidä imetystä minään ongelmana. Ainakin meidän takiainen on sitä vain minun kanssani. Työmatkojeni aikana isä kelpaa hyvin. Tuon ikäinen ymmärtää jo että isä ei muutu tissiksi mutta äiti antaa sitä kun tarpeeksi vaatii.
 
viera.s
Ei meillä ollut mitään ongelmaa töihinpaluussani ja lapsen hoidonaloituksessa, vaikka imetin jopa tiiviimmin kuin sinä. Mutta kyllä taapero jo tajusi, ettei maitoa saa kuin äidiltä eikä siis tissiä pph:lta, mammalta tai isältään koskaan vaatinut.

Testailepa jo ennen töidenaloitusta olla pois kotoa päiväuniaikoina. Tottakai lapsi vaatii tissiä kun on sitä nukkumaanmenotilanteessa tottunut saamaan ja tietää että olet huutoetäisyyden päässä. Mutta lähde lapsen nähden pois kotoa, varmasti isä saa lapsen enemmin tai myöhemmin nukutettua. Oliskin jo muuten sopiva aika siirtyä yksiin päikkäreihin. Tissittelyn voisi koittaa siirtää ihan muihin ajankohtiin kuin nukkumaanmenoaikoihin.
 
onnistuu
Imetin aamuisin, ja töistä tultua. Alkuun kävin lounaallakin kotona. Tein puoli vuotta 6-tuntista päivää. Samanlainen tissitakiainen oli poikakin, nukahti tissille. Mutta hyvin sujui noin, reilu 2 v lopetettiin imetys.
 
maito
Minä imetin melkein 3 vuotiaaksi. Menin töihin kun lapsi oli reilu 1v. Yöimetkset lopetin 1½v. Imetin siis työpäivinä silloin kun olin paikalla; aamulla, iltapäivällä ja illalla. Pitkään pidin vielä kiinni myöhäisestä iltaimetyksestä, eli herätin klo 22-23 aikaan ja imetin kutakuinkin nukkuvaa lasta. Lopulta jäi vain aamu ja iltaimetykset ja vähän aikaa sitten vaan iltaimetys kunnes huomasin että sekin oli unohtunut :)

Kivuttomasti meni vieroitus ja olen todella ylpeä pitkästä imetyksestä vaikka sillä ei kellekkään muulle ole mitään merkitystä kuin minulle ja lapselleni.
Lisäksi voisin mainita että imetys oli melko pitkään äidintahtista, eli katsoin kellosta koska annan rintaa. Kun se lakkasi tapahtumasta lapsen vaatimusten mukaan loppui myös se rinnan perään kitiseminen kun tiesi ettei se mitään auta.
 
miksi ihmeessä jotkut syöttää tuonikäisiä lapsia yöllä?? ja vielä useampaan kertaan?? :O ala nyt äkkiä vieroittamaan yösyömisestä, aivan turhaahan se on, mieti niitä täysiä yöunia, joita tulet tarvitsemaan, kun menet töihin :) aivan hyvin voit imettää aamulla ja illalla, niin lapsi saa vielä tissiä ja turvaa :) tuonikäinen anta(nee) vielä helpommin periksi, mutta jos vielä 2v syö yöllä, niin hänen muistinsa ja sinnikkyytensä ja KOKONSA ovat jo paaaljon isompaa luokkaa, eli hanakammin kyllä osoittaa sitten mieltään!
 
"gekko"
Mieluummin imetän yöllä kuin haen jääkaapista ruokaa. Pienikokoinen lapsi joka ei pärjää 12 h unia syömättä välissä. Isänsä käy sitten yöllä jääkaapilla jos en ole kotona, huuto on siis nälkää eikä mitään muuten vaan vaatimista. Sellaiset syötöt lopetettiin jo 8 kk iässä.
 
"tissittäjä"
Itse imetin lastani 2-vuotiaaksi, lopetin imetyksen kokonaan kun olin ollut töissä pari kuukautta. En enää jaksanut niitä yö heräämisiä, joita oli useampi yön aikana. Kerroin lapselle hyvissä ajoin, että tissin saaminen loppuu ja olin muutaman yön pois kotoa. Tämän jälkeen tissiä ei enää vaatinut. Olen samaa mieltä siitä, että annat miehesi hoitaa viikonloppuisin päiväunet ja olet itse poissa kotoa silloin. Äkkiä miehesi sekä lapsesi oppii nukahtamaan ilman tissiä.. Muuten mielestäni imetät niin usein kuin tahdot, mutta älä väsytä itseäsi! Ja kerrot lapselle miksi tissiä ei nyt saa, kyllä ne ymmärtää paljon, vaikka pieniä vielä ovatkin. Ja hei jokainen tyylillään, mitä se on keneltäkään pois jos lapsesi syö tissiä vielä kolmivuotiaana?
 

Yhteistyössä